Crocetta

معروف ترین غذاهای مادرید؛ از ساندویچ برشته تا آبگوشت با سوسیس و نخود!

برای چشیدن تمام طعم‌های جادویی اسپانیا در یک مکان، به پایتخت شلوغ آن، مادرید، سفر کنید. از سال 1561، مادرید مرزهای هنر آشپزی را جابجا کرده است، با تأثیرات فرهنگ غذایی عربی و ایتالیایی، غذاهای این شهر دچار یک دگرگونی خوشمزه و لذیذی شده‌اند. تلفیقی از طعم‌های منحصر به فرد که با لب و دهانتان بازی می‌کنند. آماده شناختن و خوردن معروف ترین غذاهای مادرید هستید!؟

Tour europe

10 تا از معروف ترین غذاهای مادرید

در این مقاله برخی از غذاهای محبوبی را که در ماجراجویی سفر به مادرید با آنها روبرو خواهید شد را به شما معرفی می‌کنیم. از غذاهای شیرین و شور خیابانی گرفته تا خورش‌های گوشت ستاره‌دار میشلین. خودتان را برای سفر به دنیای معروف ترین غذاهای مادرید آماده کنید. ترجیحا خوراکی کنارتان بگذارید؛ چون قرار است صدای شکمتان دربیاید.

1) جیمون ایبریکو (Jamon): همان ژامبون خودمان از نوع دست‌ساز

غذاهای معروف مادرید

جیمون یا همان ژامبون خانگی که طعمی نمکی، نازک و پر از ادویه‌های مختلف دارد. این غذا نه تنها یکی از نمادهای مادرید، بلکه کل اسپانیا است. در طول سال‌ها ترکیبات این غذا، دست خوش تغییرات مختلفی شده است اما هنوز هم خوشمزه و دوست داشتنی است. جیمون ایبریکو را یک پیش غذا متفاوت و از معروف ترین غذاهای مادرید می‌دانند؛ بافتش نرم و پخته شده، طعم‌اش کمی شیرین به لطف بلوط به کار رفته در آن و ظاهر‌اش هم جذاب است.

از کجا جیمون ایبریکو پیدا کنیم؟

به مغازه‌های Miguel و Gran Via بروید؛ جایی که بهترین و تازه‌ترین زامبون یا همان جیمون را با ممهارتی هر چه تمام به صورت نازک برش می‌زنند و می‌فروشند. عطر و بوی این فروشگاه‌های ساعت‌ها می‌تواند شما را سرپا نگه دارد.

2) شکلات و Churros Co؛ این را حتما خودتان درست کنید!

چوروس و شکلات در ابتدا صبحانه مورد علاقه کوهنوردان به شما می‌آمد؛ چراکه سرشار از انرژی است؛ اما دیری نپایید که شهرتی جهانی پیدا کرد. خمیر لوله‌ای شکل سرخ شده است که در دارچین و شکر غلتیده شده و در یک فنجان ضخیم شکلات داغ غوطه ور است، این قطعا بهترین راه برای شروع صبح شماست. از آنجایی که خمیر و شکلات، شیرینی زیادی در آنها به کار نرفته؛ پس خوردنش لت بخش است. به علاوه، خوردن شکلات غلیظ هم نیاز به قاشق دارد که چوروس این کار را برای شما انجام می‌دهد. خوردن چوروس و شکلات شما را به بهشت می‌برد و قطعا یکی از معروف ترین غذاهای مادرید است.

از کجا شکلات چوروس پیدا کنیم؟

 چندین نقطه در مادرید این غذای محبوب را سرو می‌کنند و می‌توانید صبح، بعدازظهر یا ساعت 5 صبح بعد از یک شب بیرون از خانه، حالتان را با خوردن آن خوب کنید.کافه Chocolateria san Gines، اگرچه اغلب شلوغ است، اما به دلیل طعم نمادین، تاریخ غنی و مناظر قرن نوزدهمی، ارزش امتحان کردن را دارد.

3) کوسیدو مادریلنو؛ خورشت یا آبگوشت محبوب مادریدی‌ها

غذاهای معروف مادرید

در مرحله بعدی از معروف ترین غذاهای مادرید، کوسیدو مادریلنو، یا خورش مادرید جای دارد. این غذا، مملو از نخود دلچسب، تکه‌های ضخیم چوریزو (نوعی سوسیس)، گوشت، سبزیجات است که در نهایت یک خورشت خوشمزه یا چیزی شبیه به آبگوشت خودمان می‌شود. پس از یک روز پیاده‌روی و گشت و گذار در جاهای دیدنی مادرید، خوردن این غذای گرم خیلی می‌چسبد. جالب است بدانید که در گذشته به آن “دیگ پوسیده” گفته می‌شد؛ چون هر چقدر که مخلفات آن هم کم ریخته شود، در آخر به یک دیگ بزرگ تبدیل می‌شود و به همه می‌رسد.

از کجا کوسیدو مادریلنو پیدا کنیم؟

به لطف محبوبیت آن، cocido madrileño تقریباً در هر رستورانی فروخته می‌شود، بنابراین تشخیص اینکه کدام فروشنده‌ها خوشمزه‌ترین نسخه این غذای کلاسیک را دارند دشوار است.

4) کروکتا؛ غذایی ترد پر شده با سس

همانطور که در خیابان‌های شلوغ و پر جنب و جوش مادرید قدم می‌زنید، مراقب این توپ‌های سرخ شده خوشمزه باشید. چون به محض ورود اولی به دهانتان، بعدی‌ها را برمی‌دارید! کروکتا یکی از معروف ترین غذاهای مادرید است که بیشتر شبیه پیش غذاست. از بیرون ترد و طلایی و از داخل نرم است.گاز زدن کروکتا همیشه لذت بخش و شگفت‌انگیز است، برخی از آنها حاوی ژامبون نمکی اسپانیایی و بشامل خامه‌ای هستند در حالی که برخی دیگر حاوی ماهی کاد شور هستند. با این حال، کروکتای وگان رایج‌تر شده است زیرا سرآشپزهای مادریدی خود به سمت تغییر ذائقه پیش می‌روند و جوان‌ترها هم بیشتر این مدل را می‌پسندند.

از کجا کروکتا پیدا کنیم؟

croquetas de jamón  بدون شک محبوب‌ترین گزینه برای خرید کروکتا است، اما با خیال راحت می‌توانید از هر گوشه و کنار مادرید، این میان وعده خوشمزه را خریداری کنید؛ بیشتر در ون‌هایی که غذافروشی هستند، پیدا می‌شود.

5) پائلا؛ غذایی بر پایه برنج

غذاهای معروف مادرید

برخلاف تصور عمومی، مردم محلی پائلا را به عنوان غذای ملی اسپانیا نمی‌دانند، اما منطقه والنسیا با افتخار این شاهکار غذاهای دریایی را می‌پذیرد. جالب است بدانید که این غذا نام خود را از تابه (pan) مخصوصی که در آن پخته می‌شود؛ گرفته است. در پخت آن نیز از برنج و مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌کنند. موادی چون غذاهای دریایی، سوسیس، سبزیجات تازه و ادویه جات که باعث می‌شوند هیچ دو بشقابی شبیه هم نباشند.

اگرچه پائلا در مادرید به وجود نیامده است، اما، مردم محلی آن را به یکی از معروف ترین غذاهای مادرید تبیدل کرده‌اند و با لذت تمام آن را می‌پزند و نوش جان می‌کنند.

از کجا پائلا پیدا کنیم؟ 

برای نزدیک‌تر شدن به پائلای اصیل مادرید، به مکان‌هایی مانند کاسا د والنسیا یا بار لا گلوریا بروید، چراکه شهرت بسیاری دارند.

6) کالوس لا مارینا (Callos a la Madrilena)؛ خورشتی کلاسیک اما خوشمزه

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای مادرید، یک کلاسیک قرن شانزدهمی است که شبیه کوسیدو مادریلنو است و به همان اندازه طعم خوبی دارد.برای مردم محلی کالوس بهترین وعده غذایی یکشنبه شب است. این خورش پر از گوشت خوک و گوشت گاو، سوسیس چوریزو، سوسیس خونی، پاپریکا و گوجه فرنگی تازه است. برای خوردن هم می‌توانید تکه‌های نان خورد شده را در ان بغلتانید و نوش جان کنید.  

جالب است بدانید که به لطف پاپریکا و ظرف سفالی سنتی که در ان سرو می‌شود، هر قاشق طعمی دودی در دهانتان به جا می‌گذارد و آن را به یک غذای اصلی زمستانی برای تمام سنین تبدیل می‌کند.

از کجا کالوس لا مارینا پیدا کنیم؟

نترسید و غذای جیدید را امتحان کنید؛ بافت و طعم خاص کالاس حتما شما را از خوزدن یک وعده غذایی در مادرید، هیجان زده خواهد کرد. این غذا در منو اصلی همه رستوران‌های مادرید وجود دارد.

7) تاپاس؛ بشقابی از خوشمزه‌ترین‌ها

غذاهای معروف مادرید

اگر تصور کرده‌اید که یکی از چیزهای موجود در این لیست امتحان می‌کنید و خوشتان می‌آید؛ آن قطعا تاپاس است. بله، شما شیفته تاپاس خواهید شدغ چراکه از معروف ترین غذاهای مادرید است و برای همه لذیذ و دوست داشتنی است. تاپاس یک غذای اصلی در اکثر بارها و رستوران‌های مادرید در قطعات کوچک سرو می‌شود. بشقاب تاپاس معمولی دارای مجموعه‌ای از زیتون، ژامبون، سیب زمینی سرخ شده، گوشت گاو کبابی، کروکتا و نان باگت برشته است.

از کجا تاپاس پیدا کنیم؟

در مناطق شلوغ و پر جنب و جوش مانند Gran Via یا Barrio de Las Letras، انواع مختلف و خوش طعم تاپاس را پیدا خواهید کرد.

8) ساندویچ کالاماری؛ ترد و برشته

مادرید هیچ کمبودی در فست فودهای منحصر به فرد ندارد و بوکادیلو د کالامارس یا ساندویچ کالاماری در بالای لیست قرار دارد. رول‌های ترد کالاماری آغشته به آرد در یک باگت برشته که با تکه‌های لیموی تازه سرو می‌شود و روی آن سس پاپریکا یا سس مایونز سیر قرار می‌گیرد؛ دیگر چه می‌خواهید!

از کجا ساندویچ کالاماری پیدا کنیم؟

برخی از محبوب‌ترین مکان‌های ساندویچ کالاماری عبارتند از La Campana و El Brillante در نزدیکی ایستگاه Atocha که روزانه هزاران ساندویچ سرو می‌کنند.

9) تورتیلا د پاتاتاس؛ طعم این سیب زمینی را فراموش نخواهید کرد.

غذاهای معروف مادرید

نباید با تورتیلاهای مسطح ذرت یا آرد از آمریکای مرکزی و لاتین اشتباه شود، تورتیلا د پاتاتاس اسپانیا ترکیبی از پنکیک سیب زمینی، سوفله کرکی و املت است. به خاطر اینکه سیب‌زمینی و تخم‌مرغ مواد اصلی این غذا هستند؛ پاتاتاس پایه اصلی برای صبحانه مادریدی‌ها به حساب می‌آید. هر چند که هر فروشنده‌ای در این وعده صبحانه اسپانیایی ترکیب خاص خود را می‌گذارد. برخی دارای پیاز شیرین کاراملی، قارچ و ژامبون هستند، در حالی که برخی دیگر آبکی هستند و با نان تست سرو می‌شوند. هر چند که از ان می‌توان به عنوان یک میان وعده کامل هم یاد کرد. در کل، تورتیلا د پتاتاس یکی از معروف ترین غذاهای مادرید است که طرفداران زیادی هم دارد.

از کجا تورتیلا د پاتاتاس پیدا کنیم؟

خوردن این غذا هر گردشگری را به بهشت می‌برد و برمی‌گرداند. به حدی لذیذ و دلچسب است که می‌تواند خستگی را از تنتان بیرون کند. کافی است برای خوردن آن به رستوران‌های محلی یا دکه‌های غذافروشی در کنار خیابان بروید.

10)  پاتاتاس براواس؛ سیب زمینی سرخ شده خفن

سیب زمینی سرخ شده یکی از محبوب‌ترین غذاهای جهان است. البته مادرید پاتاتاس براواس پادشاه این مدل غذاها است. این غذا با سیب زمینی‌های درشت سرخ‌شده و خفه‌شده در پاپریکا تند و سس گوجه‌فرنگی درست می‌شوند. از معروف ترین غذاهای مادرید که خیلی ساده است؛ ولی طرفدارانی دو آتیشه دارد.

از کجا پاتاتاس براواس پیدا کنیم؟

دستور غذا بسیار ساده است؛ می توانید آن را در خانه امتحان کنید، اما زمانی که در مادرید هستید، جایی بهتر از Docamar برای شروع کاوش پاتاتاس براواس خود وجود ندارد. این رستوران دارای بهترین پاتاتاس براواس در شهر است، ادعایی که ارزش امتحان دارد.

کلام آخر

آیا آماده هستید که یک لقمه بزرگ از این کلان شهر غذا بخورید؟ سفر به این شهر و رزرو بلیط هواپیما تهران مادرید تجربه‌ای متفاوت‌تر از هر سفر اروپایی برای شما خواهد بود. اگر هم برای اولین بار است که می‌خواهید به این شهر سفر کنید؛ پس قبل از هر چیز راهنمای سفر به مادرید را مطالعه نمایید.

نظرات کاربران