کیش
16 خرداد 1401
کیش

قوانین در جزیره کیش؛ آنچه لازم است بدانید تا در کیش مات نشوید!

جزیره زیبای کیش به دلیل امکانات رفاهی و تفریحی مناسب و جذابیت‌های طبیعی فراوان، همواره یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در بین ایرانیان بوده است ( به طوری که بلیط هواپیما کیش از محبوب ترین بلیط های داخلی است). و هر کس به آن سفر کرده با خاطرات خوبی که برایش خلق شده در جست و جوی فرصتی مناسب برای سفر دوباره به آن است. اگر برای اولین بار است که به این جزیره سفر می‌کنید لازم است قوانین کیش را بدانید تا کمتر غافلگیر شوید. اگرهم قبل‌تر به این جزیره زیبا سفر کرده‌اید احتمالا با نکاتی که در ادامه می‌خوانید خاطره بازی خواهید کرد! در هر صورت برای اینکه پس از سفر به کیش راهی جز شنا کردن در خلیج فارس هم داشته باشید بهتر است با ما در مجله سه کلیک همراه شوید.

کیش از نمایی نزدیک‌تر

کیش از نمایی نزدیک‌تر

تمام ما می‌دانیم که قوانین در همه جا یکسان است اما خب همه ما هم می‌دانیم که این قوانین همه جا اجرا نمی‌شوند! حالا اینکه چطور اجرا نمی‌شوند را احتمالا شما بهتر از من می‌دانید. در این مقاله ما می‌خواهیم از استثناها صحبت کنیم. از قوانینی که این بار اجرا هم! می‌شوند. همانطور که گفتم قوانین کیش هم مثل سایر جاهای ایران است اما خب در این جزیره با سخت‌گیری بیشتری اجرا می‌شوند‌. فرقی نمی‌کند شما شهروند کیش باشید یا در یک سفر توریستی مهمان آن شده‌اید، قوانینی که در آن وضع شده‌اند برای شما لازم الاجرا بوده و باید رعایت‌شان کنید.

 جزیره کیش یکی از جزایر خلیج فارس و بخشی از بندر لنگه است که در مرزبندی جغرافیایی در استان هرمزگان قرار می‌گیرد. این شهر به شدت توریستی تا همین چند سال پیش چندان جمعیتی نداشت و تنها تعداد اندکی از بومیان منطقه بودند که از زیبایی‌هایش بهره می‌بردند اما با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان انجام شده در آن امروزه یکی از شهرهای مهاجرپذیر ایران می‌باشد. شهری که جمعیتش روز به روز در حال افزایش است. به شکلی که هر سال این جزیره پذیرای چیزی در حدود یک میلیون گردشگر از سراسر ایران و بعضا جهان می‌باشد.

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این جزیره را، که قبل‌تر به آن قیس می‌گفتند، از سایر جاهای ایران متمایز می‌کند همین قوانین و مقررات آن است. قوانین کیش جوری سازمان دهی شده که در بسیاری از شهروندان آن نهادینه شده است و اگر به شهر دیگری نیز روند آن‌ها را به صورت خودکار رعایت می‌کنند. بیایید کمی بیشتر با این قوانین آشنا شویم.

قوانین رانندگی در کیش؛ لطفا بوق نزنید!

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قوانین کیش، همین قوانین رانندگی در این جزیره است. بسیاری از گردشگران با دیدن جاده‌های استاندارد و زیبا و ماشین‌های لوکس و جذابی که دارد، دوست دارند ماشینی کرایه کرده و در آن رانندگی کنند. اما آیا رانندگی در کیش به همین راحتی است؟ قطعا خیر! کیش همچون جاهای دیگر ایران نیست که شما هر وقت خواستید بپیچید، بوق بزنید، سبقت بگیرید و …. قوانین کیش به هیچ عنوان این اجازه رو به شما نمی‌دهد.

همه چیز را در رابطه با اجاره ماشین در کیش بخوانید! (لینک مقاله)

بوق زدن در این شهر بدون هیچ استثنایی ممنوع است. شما نمی‌توانید بدون زدن راهنما از سمتی به سمت دیگر بروید. اینجا کیش است و برای اینکه مات نشوید باید قوانین را رعایت کنید! اگر گواهینامه رانندگی داشته باشید! قطعا با بیشتر این قوانین آشنا هستید اما از روی عادت و جریمه نشدن! آن‌ها را جدی نگرفته اید. در ادامه برای اینکه مجبور نشوید هزینه سفرتان را خرج جریمه کرده و خلیج فارس را شناکنان برگردید، برخی از این قوانین را برای‌تان یادآوری می‌کنم.

آماده اید؟

  • حق تقدم را رعایت کنید و قبل از میدان‌ها ایست کامل داشته باشید. باور کنید این یکی از قوانین ابتدایی رانندگی است و اینکه شما تا به حال رعایتش نمی‌کردید هیچ دلیل محکمی برای رد کردنش نیست.
  • اگر عابر پیاده‌ای دیدید که دارد از خط عابر گذر می‌کند. ترمز کنید تا رد شود. در کیش، زدن عابرها امتیاز ندارد!  
  • به اهرمی که در کنار فرمان ماشین وجود دارد راهنما می‌گویند و قابل استفاده است! در میدان‌های کیش و موقع دور زدن حتما از آن استفاده کنید و گرنه جریمه سنگینی می‌شوید. شنا کردن در خلیج فارس را به یاد داشته باشید. تازه می‌گویند کوسه هم دارد.
  • دنده عقب در کیش هیچ معنایی ندارد. حتی اگر نیم متر از گذرگاه مورد نظرتان رد شده بودید، به مسیرتان ادامه دهید و از مسیرهای جایگزین استفاده کنید. می‌دانم سخت است اما باور کنید با همین حرکت کوچک! ماشین‌تان را خواهند خواباند.
  • مطمئنم از آن دسته افراد که آشغال یا ته سیگار به بیرون پرتاب می‌کنند نیستید و پلاستیک یا زیرسیگاری همراه دارید. ولی اگر لحظه‌ای حواس‌تان نبود! ، بهتر است زود به خودتان بیایید، آرام شیشه را بالا کشیده، زباله‌تان را در همان پلاستیک همراه‌تان بیندازید و به شهروند قانون مدار بودن خودتان افتخار کنید. ما هم فکر می کنیم این عادت شماست و هیچ ربطی به دوربین‌های متعدد واقع در خیابان‌های کیش ندارد!

کیش جایی برای افراد قانون مند!

  • در ادامه قوانین در جزیره کیش، حواس‌تان باشد دفترچه کرایه ماشین را داخل ماشین همراه داشته باشید و مثلا در هتل یا سالن غذاخوری جا نگذارید. باور کنید این دفترچه هیچ چیز دیدنی‌ای ندارد. بلافاصله آن را در داشبورد ماشین بگذارید و تا پلیس جلوی‌تان را نگرفت بیرونش نیاورید! چون اگر پیش‌تان نباشد جریمه می‌شوید.
  • قوانین کیش در زمینه رانندگی این گونه هست که اگر خدای نکرده پا را بیش از اندازه بر روی گاز فشار دهید در همان لحظه از طرف مرکزی که ماشین‌تان را گرفته‌اید برای شما پیام خواهد آمد. می‌دانم ماشین مدل بالا کرایه کرده‌اید که گاز بدهید اما چه می‌شود کرد!
  • اگر از آن آدم‌هایی هستید که به ظاهر اهمیت چندانی نمی‌دهید، در کیش یاد می‌گیرید که اهمیت بدهید! چون همیشه این گونه نیست که تنها سیرت زیبا مهم باشد. دیگر آن دوران گذشته و همه ظاهر بین شده‌اند. از ما به شما نصیحت. یکی از قوانین کیش این است که اگر ظاهر ماشین‌تان کثیف باشد شما را جریمه می‌کنند! فکر کردید برای چه کیش این همه تمیز است و چرا اینقدر پیشرفت کرده است؟! بله، با پول همین جریمه‌ها! فکر می کنید با این همه قوانین؛ باز هم بلیط هواپیما تهران کیش را رزرو می کنید؟

قوانین کیش در زمینه گمرکی

تمامی جزایر جنوبی ایران قوانین ویژه و مخصوصی را در زمینه پرداخت گمرک برای ورود و خروج کالاها دارند. برای همین به آن‌ها مناطق آزاد می‌گویند. جزیره کیش هم چنین قوانینی دارد. بیایید در ادامه قوانین کیش در این زمینه را بررسی کنیم.

  • شما تنها یکبار در سال می‌توانید کالایی غیرتجاری با قیمت بالای 80 دلار را از این جزیره خارج کنید. پس اگر خیال کردید که یک راه جذاب برای فرار از گمرک و قاچاق کالا پیدا کرده‌اید، کمی با خودتان تنها بمانید و سعی کنید بدون خنده ادامه این مطلب را بخوانید.
  • نکته‌ای که شاید خیلی به کارتان بیاید این است که اگر حیوان خانگی دارید که می‌خواهید کیش را ببیند تا با عکس‌هایش به بسیاری از ایرانی‌ها که قدرت سفر به این جزیره را ندارند فخر بفروشد! بدانید که کیش از آن شهرهای حیوان دوست است. فقط باید در ابتدای ورود به جزیره آن‌ها را در گمرک ثبت کنید که موقع خروج فکر نکنند آن را از کیش خریده‌اید. حواس‌تان باشد برای این کار لازم است شناسنامه و کارت دامپزشکی حیوان خانگی‌تان را نیز همراه داشته باشید.
  • نکته دیگری که فکر نمی‌کنم چندان به کارتان بیاید اما خب گفتنش بهتر از نگفتنش هست، این است که ورود و خروج برخی کالاها به کیش ممنوع است. کالاهایی همچون عتیقه‌جات، کتاب‌های خطی، تابلو و نقاشی‌های نفیس و البته مشروبات الکلی و انواع موادمخدر مثل هرجای دیگر ایران.
  • یکی دیگر از قوانین کیش این است که ورود پول نقد و طلا و اوراق بهادار به این شهر یک سقف مشخص دارد. پس حواس‌تان باشد هر چه دارید را با خود همراه نیاورید. البته اگر تا به حال سقف مد نظر را تا به حال از نزدیک دیده باشید! سقف پولی برای هر نفر 50000 دلار و 150 گرم طلاست!

قوانین کیش در زمینه گردشگری

خب حالا بیایید کمی هم از قوانین کیش در گردشگری برای‌تان بگویم. نکاتی در این زمینه هم هست که می‌تواند سفر شما را ایمن‌تر! و جذاب‌تر کند. بیایید نگاهی به آن‌ها بیندازیم.

  • باز هم مثل همه جا، تخیله اتاق در بهترین هتل های کیش یا اقامتگاهی که در آن تشریف داشته‌اید؛ رأس ساعت 12 و تحویل آن رأس ساعت 14 خواهد بود.
  • مراکز خرید و بازارهای کیش به دلیل گرمای هوا روزها از ساعت 10 صبح تا 2 ظهر و شب‌ها از 5 تا 10 باز هستند و یک‌سره نیستند. به شما هم توصیه می‌کنم در این ساعات در هتل بمانید یا سراغ تفریحاتی بروید که نیاز به حضور در هوای آزاد ندارند.
  • به هیچ عنوان فکر چادر زدن در جزیره را نکنید. قوانین کیش این اجازه را به شما نمی‌دهند و ممکن است هر لحظه شما را از خواب ناز یا سر سفره بلند کنند تا چادرتان را بردارید. قانونی که انصافا به زیبایی شهر بسیار کمک کرده است. تنها زمانی که این امکان وجود دارد تا شما چادر برپا کنید در ایام نوروز است. آن هم برای راحتی شما نیست چون تمام مراکز اقامتی در آن ایام پر است و گردشگر هم زیاد، مجبور شده اند این کار را بکنند!
  • گول زیبایی شهر را نخورید! آب جزیره کیش به هیچ عنوان آشامیدنی نیست. پس هوس نکنید سرتان را زیر شیر بگیرید یا از پارک‌های اطراف برای خودتان آب پر کنید. در کیش فقط و فقط آب معدنی میل کنید.
  • یکی از خوبی‌های قوانین کیش که بسیار به کار شما می‌آید، این است که نرخ کرایه تاکسی‌ها در جزیره کاملا مشخص و تحت نظارت است. پس کسی نمی‌تواند مثل بسیاری از دیگر جاهای ایران شما را غریب گیر بیاورد! فقط حواس‌تان باشد تاکسی‌های سفید، تاکسی‌های دربستی هستند و شما فقط وقتی می‌توانید آن‌ها را سوار شوید که پول کافی داشته باشید.

و اما 2 قانون دیگر!

  • اگر از خلط گلو رنج می‌برید یا عادت دارید هر چند وقتی زمین و زمان را با آب دهان‌تان تبرک کنید. استثنائا جزیره کیش را بی خیال شوید و تبرکش ندهید! چرا که  قوانین کیش این اجازه را به مأمورین داده تا به جای تشکر شما را جریمه کنند!
  • یک امکان مخفی و ویژه‌ای که کیش دارد و خب متاسفانه به درد ما ایرانی‌ها نمی خورد این است که اتباع غیر ایرانی می‌توانند بدون ویزا به این جزیره آمده و تا یک ماه هم بمانند. آن هم بدون اینکه ردی از حضورشان در ایران و البته پاسپورت‌شان بماند. آن‌ها می‌توانند این گونه و به راحتی پاسپورت‌شان را هر جایی می‌خواهند نشان دهند. نه خانی رفته نه خانی آمده! البته بد نیست این را هم بدانید که این امکان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری با افتخار ویزای ایران را گرفته و پاسپورت‌شان را با افتخار با آن مزین می‌کنند.

اما اصل مطلب! درست است که جزیره کمی شرایطش با باقی نقاط ایران متفاوت است و اسمش منطقه آزاد است. اما باور کنید اینجا همه چیز هم آزاد نیست و قوانین کیش هم مانند باقی شهرهای ایران است. پس خانم‌ها حجاب و آقایان نگاه‌تان را حفظ کنید. مثل همیشه که این کار را می‌کنید! و لطفا هر جایی نیت نکرده، لباس‌هاتان را نکنید و دل به دریا نزنید. اگر می‌خواهید شنا کنید به پلاژهای مخصوص خانم‌ها و آقایان بروید تا جریمه نشوید!

کلام آخر

امیدوارم با خواندن و فهمیدن قوانین کیش از سفر به آن پشیمان نشده باشید. البته می‌دانم کیش آنقدر جذاب هست که با این چیزهای کوچک نشود به راحتی از کنارش گذشت. وگرنه این همه گردشگر در سال آنجا چه می‌کرد! پس بیایید با رعایت مجموعه قوانین کیش تور کیش جذاب تری داشته باشید و با بازگشت به شهرتان تلافی این همه رعایت قانون که نه! فرهنگ سازی در راستای اجرای قوانین را ادامه دهید.

سوالات متداول

قوانین حجاب در جزیره کیش به چه صورت است؟

درست مثل دیگر شهرهای ایران. زیرا که کیش منطقه آزاد تجاری است؛ نه آزاد فرهنگی

چه کسانی میتوانند قوانین کیش را رعایت نکنند؟

این قوانین برای همه است و استثنائی وجود ندارد.

آیا میتوان در کیش چادر زد؟

خیر امکان چادر زدن وجود ندارد.

چرا نمی توان در همه سواحل کیش شنا کرد؟

زیرا که بعضی جاها مرجانی بوده و امکان غرق شدن بسیار است!

نظرات کاربران