حداقل سرمایه گذاری 100هزار دلار است.

معبد هندوها بندرعباس؛ در نزدیکی خدایان هندو!

معبد هندوها بندرعباس

سفر به بندرعباس برخلاف تصور، سفری متفاوت و خاطره‌انگیز می‌شود. برخی با این فرضیه که بندرعباس یک منطقه تجاری است و مکان‌های تفریحی و گردشگری آن کم است، از سفر به این شهر گرم و دوست داشتنی خودداری می‌کنند؛ در صورتی که این چنین نیست. بندرعباس شهری پر از جاذبه‌های خاص است. برای مثال، در این شهر معبدی وجود دارد که با دیدن آن، گویی به هند سفر خواهید کرد. معبد هندوها بندرعباس با معماری و ظاهر بی‌نظیر، چشم هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. این معبد که در گذشته محل عبادت هندی‌ها بوده است؛ در حال حاضر، تغییر کاربری داده و به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. بنابراین، اگر به بندرعباس سفر می‌کنید، در بین دیدن جاذبه‌های آن حتما معبد هندوها را در لیست برنامه‌ها خود قرار دهید.

چرا در بندرعباس معبد هندوها وجود دارد؟

معبد هندوها بندرعباس

برای جواب دادن به این سوال باید کمی در تاریخ کاوش کنیم. در زمان قاجار و در سال 1270 خورشیدی (1310 قمری) هندی‌های زیادی به ایران آمدند. در آن زمان‌های ایران و هند روابط تنگاتنگی داشتند و از طرفی بندرعباس پلی میان کشور هند و کشورهای عربی و اروپایی به حساب می‌آمد و موقعیت تجاری بسیار مناسبی برای هندی‌ها داشت. به همین علت، در این دوران هندی در گروه‌های 70 تا 80 نفری در بندرعباس ساکن شدند و شروع به تجارت و رفت و آمد بین کشورها کردند. هندی‌ها که به برگزاری مراسم‌های مذهبی خودشان بسیار پایبند بودند، مکان‌های مختلفی مانند کاروانسراها را برای این مراسم‌ها آماده می‌کردند.

در این دوران، دو نفر که نام‌هایشان (شول رام و دده رام) هنوز هم بر روی کتیبه‌ای به خط هندی در معبد وجود دارد؛ اقدام به خرید زمینی کرده و برای ساخت معبد معماران متعددی را از هند به بندرعابس آوردند. در آن زمان محمد حسن‌خان سعدالملک، فرامانروایی محلی بندرعباس را بر عهده داشت و همکاری زیادی با هندی‌ها در ساخت این معبد کرد. بله! وجود معبد هندوها بندرعباس به همین علت می‌باشد.

چه چیزی در معبد هندوها در انتظار شما خواهد بود؟

معبد هندوها بندرعباس

آنچه که شما را در نگاه اول مجذوب خود می‌کند؛ معماری باشکوه و منحصربفرد این بنا است. در واقع، علت مشهور بودن این معبد و مراجعه گردشگران برای بازدید از آن، همین معماری خاص معبد هندوها است. اولین ویژگی خاص و ویژه آن استفاده از معماری ایرانی-اسلامی در کنار معماری هندی می‌باشد. بخش اصلی این فضا، گنبدخانه معبد است که به شکل چهار گوش است و گنبدی دیگر بر روی آن قرار گرفته است. درون این معبد و اطراف اتاق اصلی راهروهایی تعبیه شده که برای زیارت و گشتن به دور معبد و یا مجسمه‌های مخصوص استفاده می‌کردند. از طرفی، وجود نقاشی‌های خاص و مذهبی روی دیوارها و طاقچه‌هایی با مجسمه‌ها فضای داخلی معنوی و جالب کرده است. هر چند که هندی‌ها در زمان خروج بسیاری از اشیا و مجسمه‌ها را خودشان بردند، اما هنوز هم برخی از آثار در این معبد موجود است.

گذشته از معماری داخلی این معبد، آنچه که در نگاه اول همه را به سمت خود مجذوب می‌کند، معماری گنبد اصلی این معبد است. در این گنبد از 72 علمک استفاده شده و در میان هر کدام میله‌های بزرگی تعبیه شده است. این به معنی وجود محوریت زمین و آسمان و اهمیت آنها‌ می‌باشد.

بهترین فصل برای رفتن به معبد کی است؟

معبد هندوها بندرعباس

از آنجایی که در بندرعباس آب و هوایی گرم و شرجی دارد؛ فصل بهار و تابستان گزینه مناسبی برای سفر به این شهر و دیدن معبد هندوها نیست. در عوض فصل پاییز و به خصوص زمستان می‌تواند بهترین تجربه از سفر را برای شما داشته باشد. آب و هوایی بهاری و مطبوع که بازدید از جاهای دیدنی از جمله این معبد را لذت بخش خواهد کرد. پس حواستان باشد که بلیط هواپیما بندرعباس را در زمستان رزرو کنید. اگر هم در روز‌های دیگری از سال به این منطقه سفر کردید؛ شب‌ را برای رفتن به معبد هندوها در نظر بگیرد؛ آب و هوا نسبتا خوب است و نورپردازی این معبد جلوه‌ای زیباتری از آن را به شما نشان خواهد داد.

چه ساعتی از روز برویم؟

برای رفتن به معبد هندوها و بازدید این مجموعه منحصر بفرد از نزدیک، می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر را انتخاب کنید. البته حواستان باشد که در روزهای تعطیلات رسمی مانند تاسوعا و عاشورا این مجموعه بسته است. در ضمن، هزینه بلیط در گردشگران خارجی در حدود 30 هزار تومان و برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان می‌باشد.

جاهای دیدنی اطراف معبد هندوها بندرعباس

حمام گله داری

بازار بزرگ بندرعباس: در حدود 600 با معبد هندوها فاصله دارد

برکه گرد: حدود 1.5 کیلومتر

حمام گله داری: 1.5 کیلومتر

ساحل سورو: 6 کیلومتر

اقامتگاه‌ها و هتل‌های اطراف معبد هندوها

حداقل سرمایه گذاری 100هزار دلار است.

هتل آتیلار: در حدود 100 متر با معبد هندوها فاصله دارد

هتل آپادانا: 1 کیلومتر

هتل هرمز: 2 کیلومتر

مهمان‌سرای ساحل: 1.5 کیلومتر

در آخر

با دیدن مکان‌های گردشگری هر شهر با گذشته، فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن شهر آشنا می‌شویم. بندرعباس نیز از این قاعده مستثنی نیست و در هنگام سفر به این شهر گرم و دلچسب با بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس به خصوص معبد هندوها، گذشته این شهر را از نزدیک ببینید و با آن آشنا شوید.

نظرات کاربران