جزیره هنگام قشم
21 بهمن 1401
قشم

جزیره هنگام؛ از درخشش ساحل نقره‌ای تا قصه‌های نخلستان

قبل از سفر به جزیره هنگام قشم، شاید ندانید که این جزیره کوچک صدها برابر زیبایی و شگفتی را درون خود جای داده‌است. جزیره‌ای حیرت‌انگیز که شامل جاذبه‌هایی مانند سواحل صخره‌ای، کوه‌های آهکی، حیات‌وحش تماشایی (از دلفین‌های پر جنب‌وجوش بگیر تا کروکدیل و لاک‌پشت‌های دریایی)، نخلستان‌های چشم‌نواز و بازارهای سنتی و بومی فوق‌العاده‌ای می‌شود.

رزرو تور قشم

در جزیره هنگام قشم، زندگی به نوع متفاوتی جریان دارد: هیچ خبری از سر و صدای ماشین و آلودگی شهر نیست، مردمانش همه یکدست و مهربانند و در گوشه گوشه جزیره، بساط صنایع دستی، سمبوسه‌های مخصوص و مهمان‌نوازیشان پهن است.ورود به جزیره هنگام لذت وصف‌ناپذیری دارد. هنگام یکی از جاذبه‌های قشم است و ورود به آنجا تنها از مبدأ قشم و به وسیله لنج یا قایق‌های تندرو امکان‌پذیر است.

در ادامه همراه ما باشید تا در کنار هم سفری کوتاه به این جزیره رویایی داشته باشیم.

جزیره هنگام قشم کجاست؟

جزیره هنگام قشم

هنگام در دو کیلومتری جنوب شرقی قشم قرار گرفته و نه کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض دارد. وسعت این جزیره 36.6 کیلومتر و به شکل مخروط ناقص است و از سه بخش هنگام جدید (ماشی)، هنگام کهن و روستای غیل ساخته شده‌است. جالب است بدانید تمام 750 نفر جمعیت این جزیره، ساکن هنگام جدید هستند و هنگام کهن خالی از سکنه و هیاهوی روستایی است.

یکی از معضلات امروزه ما غرق شدن در دنیای اینترنت و هیاهوی شهری است به گونه‌ای که اغلب اوقات این مشکلات ما را از لذت زندگی واقعی دور می‌کند. اما در جزیره هنگام چنین چیزی وجود ندارد. در این جزیره خبری از عصر تکنولوژی نیست و با سفر به این جزیره تنها زندگی بکر، آرامش‌بخش و اصیل روستایی به چشمتان می‌خورد.

آب‌وهوای جزیره هنگام قشم چگونه است؟

جنوب ایران به آب‌وهوای گرم شهره است. میزان خشک و شرجی بودن هوای جنوب به فاصله از دریا بستگی دارد و طبیعی است که جزیره هنگام قشم به دلیل نزدیکی به دریا از آب‌وهوای شرجی برخوردار است.

در تابستان که تنور هوا بیش از پیش داغ است، سفر به جزیره هنگام قشم پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا اصلا نمی‌توانید در طول روز از اقامتگاه خود خارج شوید و دیدنی‌های روزانه این جزیره را از دست می‌دهید.

اما زمستان این جزیره بر خلاف بسیاری از شهرهای ایران، مهمان سرمای سخت نیست و شما با سفر به آنجا می‌توانید با نسیم خنکی که همراهیتان می‌کند، لذت دوچندان گردشگری به جزیره هنگام قشم را تجربه کنید.

سواحل جزیره هنگام قشم: پنج جواهر با پنج زیبایی متفاوت

جزیره هنگام قشم

موقع سفر به جزیره هنگام قشم حتما سری به سواحل این جزیره بزنید. سواحلی که هر یک مانند مغناطیسی شما را به خود جذب می‌کنند و روحتان را به این سو و آن سوی آرامش به پرواز در می‌آورند.

نوار ساحلی هنگام بسیار طولانی است. درست است که برخی از قسمت‌های آن امکانات تفریحی محدودی دارد اما مانند جواهری است که با ورود گردشگران به آنجا صیقل داده می‌شود و می‌درخشد.

ساحل درخشان هنگام

هر قدم در این ساحل، تصویری متفاوت و نو از دریا را در اختیار شما قرار می‌دهد. تماشای همزمان امواج نیلگون، سواحل صخره‌ای و شنی، چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای است که تنها در این جزیره نصیبتان می‌شود.

این جزیره شب‌های جادویی درخشان زیادی دارد که در آن موج‌ها و ماسه‌های ساحل مانند جواهری می‌درخشند و این یکی دیگر از دیدنی‌های این جزیره است که شما را به وجد می‌آورد. البته ساحل هنگام، این درخشش را مدیون آبزیان ریزی به نام فیتوپلانکتون‌ها است که هنگام ناآرامی از خود نور ساطع می‌کنند.

تمام این‌ها هنگام را تبدیل به منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده کرده که شکوهی بی‌نظیر از طبیعت را برای مهمانانش به نمایش می‌گذارد.

ساحل نقره‌ای هنگام

ساحل نقره‌ای هنگام

بسیاری از گردشگران هنگام بازدید از ساحل نقره‌ای یک مشت شن درون کیسه‌های کوچکی می‌ریزند تا شگفتی سفر به این ساحل را به رخ دیگران بکشند. کانی‌های درخشانی که میان شن و ماسه‌های ساحل وجود دارد، تلالویی نقره‌فام ایجاد کرده به طوری که گمان می‌کنی کسی قبل از ورود شما آنجا را اکلیل‌پاشی کرده است! 

متأسفانه به دلیل آسیب‌هایی که گردشگران در سال‌های اخیر به این ساحل وارد آورده‌اند، ورود به ساحل نقره‌ای با محدودیت‌هایی همراه شده‌است.

ساحل کله‌خماسی

بسیاری از گردشگران برای تجربه شیرجه‌ای هیجان‌انگیز پا به این ساحل می‌گذارند. موقعیت صخره‌های ساحل کله‌خماسی به گونه‌ای است که با شیرجه از آنجا می‌توانید بیشترین حد از غلیان آدرنالین در بدنتان را تجربه کنید و بعد از آنکه ضربان قلبتان به حالت نرمال بازگشت، در زیر آب به تماشای خیارماهی‌ها و عروس‌های دریایی بنشینید.

ساحل خنیزی

اگر به ماجراجویی علاقه دارید و به دنبال کشف موجودات تازه زیر آب هستید، این ساحل مخصوص به خود شما است. به راحتی و تنها با یک عینک شنا می‌توانید موجودات عجیب و غریبی را مشاهده کنید که تا پیش از آن فکر وجود چنین موجوداتی به مخیله‌تان هم نمی‌رسید.

ساحل هنگام

ساحل هنگام

ساحل اصلی هنگام همان ساحلی است که بعد از پیاده شدن از قایق وارد آنجا می‌شوید و سرشار از جریان پاک زندگی، پر از لنج، بوی اشتهاآور ماهی، مردان و زنان با لباس‌های زیبای محلی، هیاهوی و خنده بچه‌ها و زندگی ناب محلی است.

در این ساحل خبری از تاکسی و ماشین نیست و شما با پای پیاده مسیر را طی می‌کنید که این در نوع خود تجربه‌ای ویژه است و خالی از لطف نیست؛ زیرا بهتر می‌توانید زیبایی‌های جزیره را تماشا کنید.

آنچه در سفر به جزیره هنگام قشم انتظار شما را می‌کشد

بازار هنگام

بازاری محلی که با تمام بازارهایی که تاکنون رفته‌اید فرق دارد. هنگام قدم زدن در این بازار بوی مصالح بومی و محلی مغازه‌ها مشامتان را عطرآگین می‌کند. در جای جای این بازار، زنان با لباس‌های محلی رنگارنگ دست‌سازه‌های صدفی زیبایی را که پشت هرکدامشان عشق و زحمت بسیاری است، به گردشگران عرضه می‌کنند.

بازار هنگام علاوه بر خرید سوغاتی و یادگاری، مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ بومی این جزیره و گوش سپردن به قصه‌هایی است که مردمان با ذوقی بسیار برای گردشگران تعریف می‌کنند.

دهکده کوچک ماهیگیری

دهکده کوچک ماهیگیری

دهکده کوچک ماهیگیری مکانی دلنشین برای ثبت و البته میل کردن غذاهای محلی و دریایی است. در این دهکده میز و صندلی‌های چوبی کنار هم برای پذیرایی از گردشگران چیده شده‌اند.

شما در آنجا می‌توانید به صورت مستقیم مراحل طبخ غذاها را تماشا کنید و طعم یک غذای محلی خاص با انواع ادویه‌ها و چاشنی‌های جدید را بچشید. غذاهایی مانند: سمبوسه میگو، دو پیازه میگو، ماهی، خرچنگ، برنج و میگو یا حواری و البته غذایی محلی به نام سوراغ و سایر غذاهای دریایی.

سنگ مادر و دختر

در هر جایی که قدم بگذارید، افسانه‌ها و داستان‌های محلی خاصی در پس آن پنهان شده که البته جزیره هنگام قسم از این قائده مستثنی نیست.

محلی‌ها می‌گویند روزگاری مادر و دختری در جزیره هنگام گیر می‌افتند و به درگاه خداوند برای نجات دعا می‌کنند. خداوند نیز برای نجات آن‌ها، به سنگ تبدیلشان می‌کند تا از هر گزندی در امان باشند.

این جاذبه در روستای غیل وجود دارد که به دست طبیعت به شکل یک مادر و دختر تراشیده شده‌است. 

کشتی به گل نشسته پرتغالی‌ها

بازدید از این کشتی حس‌های متناقضی را در وجود آدمی پدیدار می‌کند؛ حس غرور و ترس. کشتی پرتغالی‌ها یک کشتی زنگارگرفته است که در آب‌های اطراف هنگام به گل نشسته و نگاه به آن یادآور قدرت ناپایدار پرتغالی‌ها بعد از اشغال هنگام است.

تأسیسات بندر انگلیسی‌ها

در گوشه و کنار جزیره، آثار تاریخی زیادی از دوره‌های مختلف تاریخ وجود دارد که تأسیسات بندر انگلیسی‌ها یکی از این آثار است. در طول مدتی که انگلیسی‌ها به جزیره هنگام تسلط داشتند، بناهای مسکونی و تأسیساتی ساختند که بازدید از بقایای آن به خصوص اگر از طریق هم‌کلامی با یکی از محلیان باشد، خالی از لطف نیست. 

پارک کروکدیل نوپک

پارک کروکدیل نوپک

این پارک از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1390 کرکودیل‌هایی از جزیره قشم به این پارک منتقل شدند. این کروکدیل‌ها بعد از تولیدمثل، این پارک را به مکانی وحشت‌انگیز و در عین حال پر از عشق و دوستی برای گردشگران تبدیل کرده‌اند.

بازدیدکنندگان در عین ترس از شکل و شمایل و دهان باز کرکودیل‌ها، به آن‌ها غذا می‌دهند و اینجا است که قدرت عشق انسان و درک عشق توسط حیوان خودنمایی می‌کند.

نخلستان‌های هنگام

نخل‌های استواری که در صف‌هایی نامنظم برافراشته شده‌اند، یکی از زیباترین مکان‌ها برای ثبت خاطره در جزیره هنگام قشم برای بازدیدکنندگان و روزی‌رسان محلی‌هایی است که با فروش خرماهای آن امرارمعاش می‌کنند.

مهارت ساکنین آن منطقه برای بالا رفتن از درخت‌ها و چیدن خرماها از صحنه‌هایی است که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا جایی که شاید هوس بالا رفتن از نخل‌ها نیز به سرتان بزند.

تفریحات جزیره هنگام قشم

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در جزیره هنگام جاذبه‌ها و تفریحات زیادی مانند تماشای دلفین‌های بازیگوش، بازارگردی و خرید صنایع دستی، چشیدن غذاهای محلی با روغن و ادویه‌های مخصوص، عکاسی از زیبایی‌های بیشمار جزیره، بازارگردی و خرید صنایع دستی و همچنین بازدید از نخلستان و نوشیدن آب گوارا از چاه وجود دارد.

علاوه بر این‌ها تفریحات دیگری مانند حنا زدن با دستان زنان باسلیقه بومی و غواصی نیز در جزیره هنگام قشم وجود دارد. 

شما می‌توانید در طول یک ساعت، به کمک مربی مهارت‌های غواصی را بیاموزید و با تجهیزات و تدابیر امنیتی زیر آب‌های دریا شنا کنید و از تماشای ماهی‌های رنگی و سنگ‌های متنوع لذت ببرید. 

اقامت در جزیره هنگام قشم

جزیره هنگام قشم

اغلب گردشگران جزیره هنگام را برای بازدید نیم‌روزه انتخاب می‌کنند اما آن دسته از گردشگرانی که قصد تماشای ساحل درخشان و رویایی جزیره را داشته باشند، باید شب در جزیره بمانند.در اینجا سؤالی که ذهن گردشگران را مشغول می‌کند این است که آیا در این جزیره مهمانسرا یا اقامتگاه بومگردی برای اسکان وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم خیر. تنها گزینه اقامتی در جزیره هنگام قشم سکونت در خانه‌های محلی‌ها یا کمپینگ است. پس اگر قصد ماندن دارید، از آوردن تجهیزات کمپ غافل نشوید.

کلام پایانی: جزیره هنگام، تکه‌ای کوچک به وسعت بیکران

همۀ این‌ها را گفتیم و خواندید اما ارزش این مطالب زمانی روشن می‌شود که شما قدم در این جای پر از شگفتی بگذارید تا این جزیره با دستان کوچکش به شما موهبتی بزرگ و هیجان‌انگیز اعطا کند. آنجا که شن‌های نرم و درخشان زیر پاهایتان جابه‌جا شدند، آنجا که روی دستانتان طرح‌های به هم پیچیدۀ حنا رسم شد، آنجا که چشم‌هایتان جز شگفتی چیزی ندید و ضربان قلبتان از هیجان به بیشترین حد تپید، جای ما را هم خالی کنید و برای آشنایی و ترغیب دوستانتان با جزیره هنگام قشم، این مطلب را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

همین حالا بلیط هواپیما آنلاین را رزرو کنید!

نظرات کاربران