بندر کنگ

همه چیز درباره بندر کنگ؛ چگونه به این بندر سفر کنیم و چه کارهایی انجام بدهیم ؟

بندر کنگ

احتمالاً شما هم وقتی صحبت از سفر به جنوب کشور می‌شود؛ ناخودآگاه به کیش، قشم، بندرعباس یا چابهار فکر می‌کنید. اما واقعیت این است که شهرهایی در دل جنوب نهفته است که ناشناخته بودن آن‌ها باعث شده تا بکر و دیدنی باقی بمانند. شهرهایی که به هر لحاظ پررونق و زیبا هستند؛ همانند بندر کنگ!

 درباره بندر کنگ خیلی چیزها وجود دارد که شنیدنی و خواندنی است؛ از تاریخ غنی و مکان‌هایی که شما را به گذشته دور می‌برد تا اقتصاد پویا و گردشگری دیدنی همه در یک شهر کوچک ساحلی قرار دارند تا سفری متفاوت را برای شما به ارمغان آورند.

بندر کنگ کجاست؟

موقعیت جغرافیایی بندر کنگ را می‌توان از ویژگی‌های مثبت این شهر بندری دانست. این شهرستان در استان هرمزگان و در نزدیکی بندرعباس قرار گرفته؛ به این معنی که اگر بخواهید از کنگ به بندرعباس بروید در حدود 165 کیلومتر باید رانندگی کنید. از طرفی دیگر، فاصله 5 کیلومتری آن تا بندر معروف لنگه است. بنابراین موقعیت خاص بندر کنگ این امکان را به شما می‌دهد تا به شهرهای شناخته شده اطراف نیز سفر کنید و از زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید.

کی بریم بندر کنگ؟

بندر کنگ

همه ما درباره آب و هوای جنوب می‌دانیم به خصوص درباره بندر کنگ! این شهر بندری گرم و شرجی است به طوری که در تابستان‌ها دمای هوا و میزان شرجی به مرز غیرقابل تحملی می‌رسد. بنابراین، بهترین زمان برای فصل پاییز ومخصوصا زمستان است که آب و هوا معتدل و بهاری می‌باشد. البته، ایام عید نیز به خاطر تعطیلات و هوای نسبتاً خوب هم زمان مناسبی برای سفر به این شهر بندری دست نخورده است.

چه جوری بریم؟

فاصله بندر کنگ تا بندرعباس، 165 کیلومتر بوده؛ بنابراین با خرید بلیط هواپیما تهران بندرعباس، سفر خوبی را داشته باشید! هرچند که راه دیگری هم برای شما در نظر گرفته این و آن فرودگاه بندر لنگه است و پیمودن مسیر 14 کیلومتری با تاکسی!

جاهای دیدنی بندر کنگ

درباره بندر کنگ به خصوص جاهای دیدنی آن بخواهید بدانید؛ بیشتر مکان‌های تاریخی هستند؛ اما، جاهای گردشگری نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل:

بندر کنگ را با موزه مردم شناسی بشناسید.

اگر به این شهر بندری سفر کرده‌اید و زمان زیادی برای ماندن ندارید؛ بازدید از موزه مردم شناسی و دریانوردی بهترین گزینه است تا در مدت زمان کم با آداب و رسوم، فرهنگ، پوشش، صنایع دریانوردی، معماری و حتی خوراک مردم این منطقه آشنا شوید.

بادگیرهای بندر کنگ را از دست ندهید.

بندر کنگ

یکی از مشخصات اصلی درباره بندر کنگ، بادگیرهای آن است که در زمان‌های گذشته برای تهویه هوا در خانه‌ها به کار می‌بردند. در این شهر، منطقه‌ای تاریخی وجود دارد که معماری آن به گذشته‌های دور برمی‌گردد؛ تعداد بیش از 280 خانه که 320 بادگیر دارند. تماشای این بادگیرها و هوای خنک خانه‌ها آن هم در گرمای جنوب بسیار دیدنی و در نوع خود جالب است.

سفری به زمان قاجار داشته باشید.

در یکی از محله‌های کنگ، خانه‌ای تاریخی با نام گلبتان وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. طراحی داخلی با گچبری‌های هنرمندانه و طاق‌های چشم نواز گرفته تا اتاق‌های تودرتو و حیاط بزرگ آن، همگی سبک و سیاق دوره قاجار را به رخ می‌کشند.  

با آیین حجله بستن مردم کنگ آشنا شوید.

حجله بستن یکی از آیین‌های مهم مردم کنگ است؛ تاجایی که ثبت ملی شده. مردم برای عروس و داماد اتاق‌های مزین شده با آیینه و آویزهای رنگی آماده می‌کردند و عروس و داماد از یک هفته تا 6 ماه در آنجا می‌ماندند. اگر به دیدن این اتاق‌ها علاقه دارید؛ در پارک کوهین چندین اتاق به همین سبک برای مسافران و اقامت آنها وجود دارد.

به بیمارستان لنج‌ها سر بزنید.

بندر کنگ

با توجه به اینکه لنج داری و لنج سازی از اصلی‌ترین مشاغل مردمام بندر کنگ است؛ بیمارستان لنج‌ها جایی برای تعمیر و مرمت آنها می‌باشد. در اینجا، صدای چوب، شعرخوانی مردان در هنگام میخ کوبیدن و تماشای لنج‌های بزرگ در حال ساخت یا تعمیر، بسیار دیدنی خواهد بود.

تنها این‌ها نیست و مکان‌های تاریخی دیگری چون مسجد دو محرابه، قلعه پرتقالی‌ها، خور بزرگ (محل لنگر انداختن کشتی‌ها)، تندیس لنج بوم مسی و آب انبار نیز از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر به حساب می‌آیند که شاید دیدن آنها برای برخی افراد به خصوص کسانی که به تاریخ علاقه دارند؛ لذت بخش باشد.   

تفریحات بندر کنگ

یکی از ویژگی‌های مهم درباره بندر کنگ، تفریحات آن است. از آنجایی که این شهر در کنار دریا قرار گرفته؛ بنابراین تفریحات دریایی از جمله اصلی‌ترین مواردی هستند که به چشم می‌آیند. می‌توانید به شنا و آبتنی، غواصی، قایق سواری، ماهیگیری و… بپردازید. بافت تاریخی شهر را کاوش کنید یا به بازار بزرگ بندر کنگ بروید از دیدن صنایع دستی رنگارنگ و وسایل و تزئینات زیبای مردم این منطقه به وجد بیایید.

در بندر کنگ چی بخوریم؟

بندر کنگ

در کوچه و خیابان بندر کنگ که قدم بزنید؛ عطر و بوی غذاها شما را به هوس می‌اندازد. غذاهای خوشمزه با ادویه‌های تند که نظیر آن را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد. غذاها یکی از ویژگی‌های اصلی درباره بندر کنگ است که برخی از آنها عبارتند از: بریانی گوشت یا مرغ، هریسه (حلیم)، هواری (غذا با میگو و ماهی)، گوبولی (برنج و گوشت) یا نان‌های تازه آن‌ها که با نام‌های ستیپوری، حلقه‌ای، کلوکی، فطیره و… .

در بندر کنگ چی بخریم؟

همه ما ایرانی‌ها در سفر به هر شهری به دنبال خرید سوغاتی برای خودمان و دیگر عزیزانمان هستیم؛ درباره بندر کنگ هم به همین شکل است. از آنجایی که بنادر جنوب به لحاظ اقتصادی پر رونق هستند، پس انتظار خرید ادویه‌های رنگارنگ، خوش عطر و بو را داشته باشید. فقط این نیست، سوغاتی‌های کنگ شامل موارد زیر هستند:

  • وسایل زینتی که با صدف دریایی و… درست می‌شوند.
  • لباس‌های محلی رنگارنگ که سوزن دوزی شده هستند.
  • حصیربافی
  • انواع شیرینی‌های محلی تازه
  • گلابتون دوزی
  • لنج‌های چوبی کوچک و بزرگ

در بندر کنگ کجا بمانیم؟

بندر کنگ

یکی از جذابیت‌های درباره بندر کنگ، اقامتگاه‌های گردشگری و بومگردی این منطقه است. با انتخاب این اقامتگاه‌های بیشتر با فرهنگ، آداب و رسوم و همچنین مردم محلی آشنا می‌شوید. امروزه خیلی از گردشگران این اقامتگاه‌ها را به رزرو هتل‌های چند ستاره ترجیح می‌دهند؛ چراکه صمیمیت و زیبایی این مکان‌ها، لذت سفر را دو چندان خواهد کرد.

دانستنی‌های لازم درباره بندر لنج ها!

زبان: بیشتر مردم به زبان فارسی صحبت می‌کنند؛ ولی در قدیم زبان مردم منطقه عربی بوده است.

مذهب: اغلب مسلمان هستند؛ اما می‌توان گفت نیمی از آنها اهل سنت می‌باشند.

آب و هوا: گرم با رطوبت بالا

اقتصاد: صیادی و واردات و صادرات آن، همچنین لنج داری و لنج سازی از مهمترین فعالیت‌های ساکنان این بندر است.

خوب است بدانید که در قدیم اینجا یکی از مراکز دولت پرتغالی ها بوده است!

در آخر

در استان هرمزگان، بندری تاریخی و دست نخورده با نام بندر کنگ نهفته است که به دلیل ناشناخته بودن، کمتر کسی به آن سفر می‌کند. این شهر ساحلی که در استان هرمزگان واقع شده خصوصیات و ویژگی‌های منحصربفردی دارد که باعث می‌شود تا به مقصدی ایده آل در کنار قشم، کیش یا حتی بندرعباس تبدیل شود. درباره این بندر هر آنچه را که لازم است بدانید؛ در بالا گفتیم.

امیدواریم از تور یک روزه به این بندر لذت ببرید!

نظرات کاربران