The rivers of Hamburg
11 فروردین 1402
آلمان

هامبورگ به چی معروفه؟ از شهر کارت پستالی چه می دانید؟

زیبایی هامبورگ چیزی است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید؛ این زیبایی آنقدر چشمگیر است که هر سال تعداد کمی از مسافران به شمال مناطق توریستی آلمان یعنی مونیخ و برلین می‌روند و ترجیح می‌دهند به هامبورگ سفر کنند. به این خاطر که هامبورگ یک گنجینه واقعی از نظر تاریخ، کیفیت زندگی، فرهنگ و… است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که هامبورگ به چی معروفه؟ و چرا مسافران ترجیح می دهند به این شهر سفر کنند. هامبورگ بیشتر به دلیل کانال‌های بی شمار، پل‌ها و میراث ماندگار تجارت دریایی خود معروف است. از طرف دیگر این شهر به خاطر گویش محلی و بازارهای غذاهای دریایی شهرت دارد. برای اینکه بیشتر با این شهر زیبا و شایسته آشنا شوید و همچنین به سوال هامبورگ به چی معروفه؟ پاسخ دهیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا درباره تمام این نکات صحبت کنیم.

برای خرید بلیط هواپیما تهران هامبورگ از سایت سه کلیک؛ همین حالا اقدام کنید!

محله اسپایچرشتاتش

Speicherstadt neighborhood

در پاسخ به سوال هامبورگ به چی معروفه؟ در قدم اول باید بگوییم که هامبورگ به خاطر محله اسپایچرشتاتش خود معروف است. اگر تا به حال تصویری از هامبورگ را روی یک کارت پستال دیده‌اید، احتمالاً تصویری از محله اسپیچرشتاتش را به تصویر می‌کشد. اسپایچرشتاتش جدا از اینکه بسیار دورتر و فراتر از شناخته شده‌ترین و توریستی‌ترین بخش شهر است، اما در عین حال بسیار زیبا است. اسپایچرشتاتش که در معنای تحت اللفظی به معنی “شهر انبار” است، عمدتاً در اواخر دهه ۱۸۰۰ به عنوان مجموعه عظیمی از کارخانه‌ها و انبارها ساخته شد که به سبک منحصر به فرد نئوگوتیک پوشیده شده بود.

با این حال نزدیکی آن به بندر، مانع از ساخت اسپیچرشتات بر روی یک شبکه ساده شد. در عوض، شبکه پیچیده‌ای از کانال‌ها، این محله را به بخش‌های زیادی تقسیم می‌کند. این رودخانه‌های کوچک هنوز هم برای حمل و نقل تجاری استفاده می‌شوند. همچنین محله اسپایچرشتاتش را دود پر نمی‌کند و تمام ساختمان‌های کارخانه قدیمی یا برای استفاده مسکونی یا به‌عنوان موزه و مراکز فرهنگی تغییر کاربری داده‌اند. این به این معنی است که نه تنها منظره زیباتر از همیشه است، بلکه کارهای زیادی برای انجام دادن در این محله معروف هامبورگ وجود دارد.

فرهنگ هانسیاتیک

تا به امروز، عنوان کامل رسمی هامبورگ “شهر آزاد و هانسیاتیک هامبورگ” باقی مانده است، که اشاره‌ای به گذشته داستانی این شهر است. برای قرن‌های نسبتا زیادی، هامبورگ عملاً به‌ عنوان یک دولت-شهر با قوانین و آداب و رسوم خاص خود عمل می‌کرد. زمانی که این شهر به یکی از اعضای برجسته لیگ تجاری هانسیایی تبدیل شد، نفوذ این شهر افزایش یافت و با بیشتر کشورهای شناخته شده جهان تجارت دریایی را انجام داد. زندگی و کار نسل‌ها به‌ عنوان صنعت‌گر، ملوان و تاجر به فرهنگ محلی کمک زیادی کرده است. امروزه، هامبورگ به‌ خاطر آرامش متمایز، حال ‌و هوای دنج و سفرهای قایق‌ سواری و ماهیگیری آخر هفته خود معروف است.

آلمانی هامبورگ

اما در هنگام پرسش سوال هامبورگ به چی معروفه؟ باید گفت که زبان یکی از آن چیزهایی است که هامبورگ را متفاوت می‌کند. اگر چه همه در هامبورگ به زبان آلمانی صحبت می‌کنند، با این حال این همیشه در عمل صادق نیست. در واقع، بخش قابل توجهی از جمعیت محلی هنوز به لهجه هامبورگ صحبت می‌کنند که از نظر زبانی به اندازه کافی با آلمانی استاندارد عالی فاصله دارد و به سختی قابل درک است. بدتر از آن، ده‌ها نوع مختلف زبان وجود دارد، حتی اگر این لهجه فقط در منطقه هامبورگ صحبت شود.

پل ها

هامبورگ به چی معروفه؟

هامبورگ شگفتی‌های معماری فراوانی را ارائه می‌دهد، اما هیچ کدام به اندازه پل‌های آن برجسته نیست. مهم‌ترین دلیل آن تعداد زیاد آن‌ها نیست به این خاطر که هامبورگ دارای بیش از ۲۰۰۰ گذرگاه آبی در محدوده شهر است که آن را به رکورد جهانی تبدیل می کند. جای تعجبی نیست که به ندرت هیچ عکس خوبی از هامبورگ حداقل یک یا دو پل در گوشه و کنار آن جایی نداشته باشد. به این خاطر که این پل‌ها واقعاً بیشتر از نماها یا خیابان‌ها چشم انداز شهر هامبورگ را تعریف می‌کنند.

باغ وحش هامبورگ

سخت است ادعا کنیم که اکثر شهرهای جهان، حتی شهرهای بزرگی مانند پاریس یا لندن، واقعاً به خاطر باغ وحش‌های خود مشهور هستند. با این حال، در مورد هامبورگ، ما با چیزی واقعاً خاص روبرو هستیم. در اوایل قرن بیستم، بسیاری از شهرهای اروپایی دارای باغ وحش‌های بزرگ بودند، اما همه آن‌ها در داخل خانه بودند و قفس‌های تنگی داشتند که حیوانات را از تماشاچیان جدا می‌کرد. این کار از نظر فضا کارآمد بود اما کار اخلاقی نبود.‌ اینجا بود که یک بومی باهوش هامبورگ به نام کارل هاگنبک وارد این داستان شد.

هاگنبک ایده محوطه‌های بزرگ و فضای باز را مطرح کرد که بیشتر برای حیوانات مناسب است و در عین حال به بازدید کنندگان امکان تجربه هیجان انگیزتری می‌دهد. در اصل، او پایه و اساس باغ وحش‌هایی که ما امروزه می‌شناسیم را ایجاد کرد. باغ وحش هاگنبک در هامبورگ هنوز هم توسط نوادگان کارل هاگنبک اداره می‌شود و یکی از محبوب‌ترین مناظر شهر باقی مانده است.

بازارهای سنتی

هامبورگ با ریشه‌های تاریخی که دارد؛ بنابراین جای هیچ گونه تعجبی وجود ندارد که هنوز هم که هنوزه هامبورگ پر از بازارهای سنتی باشد. معروف‌ترین این بازارها Fischmarkt نام دارد که هر یکشنبه صبح می‌توانید غذاهای دریایی تازه را مستقیماً از دریای شمال پیدا کنید. اما با این حال شما به عنوان یک بازدید کننده باید دیگر پیشنهادات بازارهای سنتی را قبول کنید. به این خاطر که هامبورگ به خاطر تنوع بی نظیر خود معروف است. از هر نوع غذا گرفته تا عتیقه‌جات، ریزه کاری‌ها و… بنابراین اگر به اندازه کافی دقت داشته باشید واقعاً چیزهایی بسیار زیادی برای جستجو پیدا خواهد کرد. به همین خاطر سعی کنید به دیگر بازارهای سنتی هم سری بزنید.

سنت پائولی

Saint Pauli

سنت پائولی یکی از سنت‌هایی است که در شهر هامبورگ وجود دارد و بیش از هر چیزی شهرت خود را بر سر زبان‌ها انداخته است. این سنت در واقع به معنای شهر رنگارنگ و لذت گرا شناخته می‌شود که به ویژه در خیابان ریپربان دیده می‌شود. به خاطر اینکه این خیابان مرکز زندگی شبانه در هامبورگ است که در آن می‌توانید انواع کافه‌ها و کلوپ‌های شبانه و هر آنچه را که برای یک زندگی شبانه احتیاج دارید ببینید. فقط این سنت در خیابان ریپربان به خوبی دیده می‌شود.

فیلارمونیک هامبورگ

هامبورگ پر از جاذبه‌های فرهنگی از جمله موزه‌ها، تئاترها، نمایشگاه‌های عمومی و… است. با این حال، هیچ‌کس نمی‌تواند امیدوار باشد که فیلارمونیک هامبورگ که رکوردهای جهانی را برای اجراهای خود به ثبت رسانده است، به رسمیت جهانی برسد. ارکستر فیلارمونیک هامبورگ از دهه ۱۸۰۰ تقریباً منحصراً در Laeiszhalle، یک ساختمان زیبا به سبک نئوکلاسیک اجرا می‌کند که برای سال‌ها به عنوان سالن اصلی کنسرت هامبورگ خدمت کرده است. اخیراً، ساخت و ساز جدیدی به نام Elbphilharmonie که درست روی رودخانه با نمای معاصر قابل توجهی قرار دارد، جایگزین آن شده است. هر دو یکی از معتبرترین مکان‌های موسیقی کلاسیک برای کنسرت و اپرا هستند.

گروه بیتلز

گروه بیتلز طبق تعریف، یک پدیده بین فرهنگی در هامبورگ است. این گروه در لیورپول زاده و بزرگ شدند، اعضای آن‌ها و موسیقی که ساختند نه تنها بریتانیا، بلکه کل جهان را تسخیر کردند. گروه بیتلز در اولین مرحله زندگی حرفه‌ای خود در سراسر انگلستان اجرا می‌کردند. اما زمانی که چند کنسرت زنده سرنوشت ‌ساز در هامبورگ را اجرا کردند، محبوبیت آن‌ها واقعاً افزایش یافت. آن‌ها به یک موفقیت بزرگ بین المللی تبدیل شدند. امروزه، ده‌ها بنای تاریخی و تأسیسات هنری کوچک در کنار خیابان، بیتل‌ها و اثری را که در شهر به جا گذاشتند یا بهتر است بگوییم، نشانی که شهر بر روی آن‌ها گذاشت، به یادگار مانده است. 

کانال‌های و رودخانه‌های زیاد

هامبورگ به چی معروفه؟

در مقدمه هم به این موضوع اشاره کردیم که در هامبورگ کانال‌های زیادی وجود دارد و اشتباه است که فکر کنید هامبورگ دور از آب است و نمی توانید با دسترسی پیدا کنید. بلکه رودخانه البه همیشه در دسترس شما خواهد بود. چندین کانال مختلف وجود دارند که دقیقاً از قلب شهر عبور می‌کنند. در واقع به صورت می‌توان گفت که هامبورگ روی آب ساخته شده است. این شهر بسیار شبیه به ونیز بوده در حالی که در کنار رودخانه ساخته شده است.

همبرگرهای معروف

بله این موضوع صحت دارد. هر چقدر هم که خنده دار به نظر برسد، اما مردم هامبورگ را همبرگر می‌نامند و در واقع همبرگرها دارای میراث بسیار غنی هستند. افراد مشهور از هامبورگ در حوزه هنر، علوم، سیاست و… فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به یوهانس برامس، فلیکس مندلسون، گوستاو لودویگ هرتز و همچنین هلموت اشمیت صدراعظم سابق آلمان و آنگلا مرکل اشاره کرد. 

غذاهای خوشمزه هامبورگ

صحبت از همبرگر شد، غذاهای سنتی این شهر هر چیزی جز فست فود است. به عنوان یک شهر بندری، رژیم غذایی هامبورگ به طرز باشکوهی سرشار از ماهی تازه و غذاهای دریایی است، اما تنوع زیادی فراتر از آن وجود دارد. به عنوان مثال، صبحانه مورد علاقه هامبورگFranzbrötchen  است. این صبحانه نوعی شیرینی کروسان مانند است که با دارچین، دانه‌های خشخاش، کره و گاهی کشمش نیز پخته می‌شود. سایر غذاهای هامبورگ عبارتند از Fischbrötchen (نوعی ساندویچ ماهی)، شیرینی لذت بخش Rote Grütze، گوشت دودی که با کلم پیچ سرو می شود که معمولاً Grünkohl نامیده می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به سوال هامبورگ به چی معروفه؟ پاسخ دادیم. همانطور که متوجه شدید، هامبورگ شهری با تاریخ غنی و تنوع باورنکردنی است که قطعا ارزش جستجو و کاوش را دارد. البته هیچ بررسی نمی‌تواند تمام چیزهایی که این شهر در خود جای داده است را بیان کند. با این حال اگر خودتان تصمیم بگیرید که به هامبورگ سفر کنید، می‌توانید از نزدیک تمامی شگفتی‌ها را ببینید. چیزهای شگفت انگیزی که در هامبورگ پیدا می‌کنید قطعاً در هیچ کجای دیگر کره زمین پیدا نخواهید کرد.

نظرات کاربران