موزه های همدان
19 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

موزه ‌های همدان؛ نمایشگاه فرهنگ، تاریخ و طبیعت

موزه‌ها محلی برای مطالعه فرهنگ، تاریخ و طبیعت اقوام هستند. همدان شهری است که از نظر تنوع موزه در زمینه‌های مختلف تاریخی، طبیعی و تخصصی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حتما در مدت زمان بازدید خود از همدان، می‌توانید با گشتن در موزه‌ها به دل تاریخ و فرهنگ بروید. در این مقاله پس از معرفی مهم‌ترین و پربازدیدترین موزه‌ های همدان، با معماری و مسیر رسیدن به آن‌ها آشنا می‌شوید. همچنین نسبت به جاهای دیدنی اطراف هر کدام اطلاعاتی کسب می‌کنید و در نهایت برای انتخاب از میان هتل‌ها و رستوران‌های نزدیک به این اماکن دیدنی، پیشنهادهایی دریافت می‌کنید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

باغ موزه نظری؛ نمایشگاهی از فرهنگ در میان موزه های همدان

موزه های همدان

یکی از موزه های همدان که به شناسایی و آشنایی با فرهنگ مردم این منطقه اختصاص داده شده، باغ موزه نظری است. ساختمان این موزه قدمتی طولانی دارد و اکنون مکانی دیدنی برای علاقه‌مندان به مردم‌شناسی و فرهنگ است. باغ موزه نظری، بنایی است متعلق به دوران قاجار که از سال ۱۳۸۸ به جمع موزه‌ های همدان اضافه شده است. ساختمان این موزه در باغی به مساحت ۸هزار مترمربع جای دارد و اداره میراث فرهنگی استان، مسئول نگه‌داری از آن است. 

معماری عمارتی باشکوه در میان موزه های همدان و آثار موجود در آن

در باغ بزرگ مجموعه مردم‌شناسی نظری، عمارت باشکوهی ساخته شده است. این ساختمان به قصری زیبا شباهت دارد؛ عمارتی دوطبقه، با ستون‌های باریک سفید و ایوانی با نرده‌های چوبی مشبک در نمای خارجی‌اش. در فضای داخلی آن، حدود ۸۰۰ تصویر از جاهای دیدنی همدان وجود دارد. این تصاویر قسمتی از آداب و رسوم مردم همدان، مراسم محلی آن‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان را به نمایش می‌گذارند. معماری این مجموعه در میان موزه های همدان مثال‌زدنی است.

دسترسی به باغ موزه نظری همدان

این مجموعه از جمله موزه های همدان است که در نزدیکی میدان اصلی شهر و در خیابان عارف قزوینی قرار دارد. برای رسیدن به آن، از میدان بوعلی سینا وارد خیابان بوعلی سینای جنوبی می‌شوید، به سمت میدان دانشگاه حرکت می‌کنید، سپس به خیابان عارف قزوینی می‌رسید. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به باغ موزه نظری، ایستگاه اتوبوس فرهنگ، واقع در خیابان فرهنگ شمالی است. 

موزه مفاخر و مشاهیر همدان

موزه مفاخر و مشاهیر همدان

موزه مفاخر و مشاهیر، خانه‌ای متعلق به دوران قاجار، یکی دیگر از موزه های همدان است که روزگاری بیژن نقاش، در آن سکونت داشت. بیژن، نقاشی مشهور در شهر خود بود و با کارل فریش، معمار و شهرساز آلمانی، در طراحی و ساخت میدان مرکزی همدان، میدان امام خمینی، مشارکت داشت. 

معماری موزه‌ای وزین در میان موزه های همدان و آثار موجود در آن

زیربنای این موزه ۲۲۰ مترمربع است. در این موزه، تندیس‌ها و سردیس‌هایی قرار دارد که هر یک به یکی از مشاهیر ایران- به ویژه همدان- تعلق دارد. در طبقه دوم عمارت موزه، می‌توان با این مجسمه‌ها روبرو شد و پس از خواندن توضیحات کناری آن‌ها، با مشاهیری همچون بوعلی‌سینا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، سید جمال‌الدین اسدآبادی، خواجه رشیدالدین همدانی، دکتر ایراندخت میرهادی، حبقوق نبی (پیامبر بنی‌اسرائیل با مقبره‌ای به شکل مخروطی در تویسرکان) و عین‌القضات همدانی آشنا شد. این مکان، از جمله موزه های همدان است که پس از بازدید از آن، اطلاعات قابل‌توجهی درباره بزرگان ایران کسب می‌کنید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

دسترسی به موزه مفاخر و مشاهیر همدان 

برای رسیدن به این موزه، در تمامی فصل‌های سال، کافی است خود را به مرکز شهر یعنی میدان امام خمینی برسانید. اگر از این میدان مرکزی به سمت میدان شریعتی راه بیفتید، پیش از تقاطع خیابان خواجه رشید با خیابان شریعتی، به این مورد مهم از موزه های همدان می‌رسید. خیابان شریعتی، چندین ایستگاه اتوبوس برای دسترسی به موزه مفاخر و مشاهیر دارد. 

باغ موزه دفاع مقدس همدان

موزه های همدان

اگر دوست دارید با حال‌و‌هوای دوران جنگ تحمیلی عراق به ایران، روبرو شوید و صحنه‌هایی بازسازی‌شده از دوران جنگ را ببینید، به این موزه از موزه های همدان مراجعه کنید. احداث ساختمان این موزه از سال ۱۳۷۶ شروع شد و مجموعه، در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید. 

معماری فضایی شبیه‌سازی‌شده از جنگ در میان موزه های همدان  

در میان موزه های همدان، باغ موزه دفاع مقدس جایگاهی متفاوت دارد. این موزه بر روی زمینی به مساحت ۵/۶ هکتار بنا شده است و به دو بخش روباز و سرپوشیده تقسیم می‌شود. در هر بخش آن، گوشه‌هایی دیدنی از جنگ، جمع‌آوری و ارائه شده است. در قسمت روباز موزه، ابزارآلات جنگی مثل موشک و ماشین‌های جنگی هم به شکل ماکت و هم به صورت واقعی قرار دارد. همچنین مجسمه‌هایی از شهدای همدان در آن به چشم می‌خورد. بعضی شب‌ها، در کنار آب‌نمای موزیکال دریاچه واقع در محوطه موزه، مراسمی اجرا می‌شود. علاوه بر این، در بخش داخلی ساختمان موزه، صحنه‌هایی از جنگ بازسازی شده است؛‌ صحنه‌هایی که در آن‌ می‌توان فعالیت رزمندگان در میادین نبرد و در پشت خاکریزها را دید. 

دسترسی به باغ موزه دفاع مقدس همدان

موزه دفاع مقدس در منطقه‌ای خوش‌ آب‌وهوا و در حوالی میدان قائم جای دارد. برای رسیدن به این موزه از موزه های همدان، از میدان امام خمینی به سمت میدان شریعتی و سپس میدان پژوهش حرکت می‌کنید؛ از میدان پژوهش وارد خیابان شهید فهمیده می‌شوید تا با ادامه‌دادن آن به میدان قائم برسید؛ از میدان قائم به خیابان چهارباغ کولاب می‌پیچید و کمی که درآن پیش رفتید، باغ موزه دفاع مقدس را می‌بینید. 

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی، از موزه های همدان است که پایگاهی جذاب برای طبیعت‌دوستان به حساب می‌آید. پیش از شکل‌گیری موزه‌ امروزی، با تلاش جعفر محمد علیزاده- از اساتید بازنشسته دانشگاه بوعلی- و دانشجویانش، مرکزی برای پژوهش‌های علمی در سال ۱۳۵۷ احداث شده بود. با گذر زمان و تداوم تلاش‌های اهالی دانشگاه، این موزه گسترش پیدا کرد و هنوز هم مکانی برای مطالعه و تحقیق دانش‌پژوهان است.

معماری و آثار موجود در موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی، نمایشگاهی از انواع گیاهان، سنگ‌واره‌ها و جانوران تاکسیدرمی‌شده از اقلیم ایران و جهان است. ساختمان این موزه بر روی زمینی به مساحت ۲هزار مترمربع ساخته شده است. پژوهشگران، دانشجویان و اساتید در زمینه علوم طبیعی، در طول سال‌های پس از احداث موزه، آثار دیدنی آن را افزایش دادند؛ یعنی امروزه این موزه در میان موزه‌ های همدان، دارای آثار دیدنی قابل‌توجهی است. این آثار در ۶ سالن مجزا جانمایی شده‌‌اند. هر سالن به دسته‌ای خاص از طبیعت اختصاص دارد؛ یعنی سالن پستانداران و پرندگان، سالن آبزیان، سالن صدف‌ها و مرجان‌ها، سالن زمین‌شناسی و سالن پروانه‌ها و حشرات. 

دسترسی به موزه تاریخ طبیعی همدان 

این موزه در محوطه دانشگاه بوعلی سینا و در نزدیکی ساختمان شماره ۲ دانشکده کشاورزی این دانشگاه قرار دارد. دانشگاه بوعلی، در نزدیکی بلوار آزادگان و ابتدای جاده حیدریه است. شما می‌توانید با استفاده از مسیریاب‌ها بهترین مسیر را برای رسیدن به این موزه انتخاب کنید، اما یکی از راه‌های رسیدن به این موزه این است که از میدان امام خمینی، خود را به میدان پاسداران برسانید و سپس وارد بلوار آزادگان شوید. 

موزه هگمتانه همدان

موزه های همدان

این موزه در سال ۱۳۷۳ در تپه تاریخی هگمتانه احداث شد تا بقایای آثار باستانی این منطقه در آن حفظ شود و به نمایش در آید. در اصل، ساخت بنای اولیه این موزه به سال‌ ۱۳۲۰ برمی‌گردد. در آن زمان، کنار گودال فرانسوی‌ها در مجموعه هگمتانه، مدرسه‌ای برای مطالعات باستان‌شناسی ساخته شد. بعد از مدتی، سیاست‌های دولت وقت در کشف و حفظ بقایای تاریخی تغییر کرد و اشیا تاریخی بیشتری کشف شد. به دنبال آن، مدرسه قدیمی به مخزنی برای نگه‌داری آثار تبدیل شد. پس از جنگ ایران و عراق، فضای داخلی مدرسه تغییر یافت و  از موزه کنونی رونمایی شد تا به طور رسمی، یک موزه تاریخی دیگر به موزه های ایران اضافه شود.

معماری تاریخی‌ترین موزه از موزه های همدان و آثار موجود در آن

ساختمان موزه هگمتانه به این صورت است که سرسرایی نسبتا بزرگ دارد و از دو راهرو تشکیل شده که به یک سالن اصلی می‌رسد. اشیا تاریخی متنوعی در فضای این موزه دیده می‌شود؛ از جمله سرستون‌های سنگی، انواع کاسه و کوزه و خمره، ظروف شیشه‌ای و کتیبه‌هایی نوشته‌شده با خط میخی، مهری شیشه‌ای با نقش نیایشگر و تابوتی سفالی. مطالعات باستان‌شناسی نشان داده که بسیاری از آثار به دوران هخامنشیان تا ساسانیان تعلق داشته است.  قدیمی‌ترین اثر به‌جامانده از دوران باستان، خمره‌ای است سفالی که قدمت آن به پنج‌هزار سال پیش بر می‌گردد. در قسمتی از این موزه،  کارگاهی برای مرمت آثار تاریخی وجود دارد. همچنین بر خلاف دیگر موزه های همدان، فضایی هم برای عکاسی در آن در نظر گرفته شده است. 

دسترسی به موزه هگمتانه همدان 

موزه همگتانه فاصله چندانی با قسمت مرکزی شهر ندارد. برای دسترسی به این موزه، باید خود را به بلوار هگمتانه یا پیاده‌راه اکباتان برسانید. پیاده‌راه اکباتان، میدان امام خمینی را به میدان اکباتان در نزدیکی تپه هگمتانه وصل می‌کند. 

موزه صنایع دستی همدان

موزه صنایع دستی همدان

این موزه در سال ۱۳۸۸ با حمایت اداره میراث فرهنگی شهر، در فهرست موزه های همدان قرار گرفت. بازدید از این موزه شما را با هنر دست اهالی استان همدان و ذوق فراوانی که در این خطه از کشورمان وجود دارد، آشنا می‌کند. شما می‌توانید در مقاله جاهای دیدنی همدان، با صنایع دستی این شهر آشنا شوید. 

آثار موجود در موزه صنایع دستی همدان

از ظروف سفالی و سرامیکی گرفته تا تولیدات چرمی و مصنوعات چوبی، در کنار سازهای سنتی، گلیم‌ها، ظروف مسی قلم‌زنی‌شده در موزه صنایع دستی همدان وجود دارند که همگی در ۳۰ ویترین به طور مجزا نگه داری و برای تماشا عرضه می‌شوند. همچنین، در اطراف این موزه فروشگاه‌هایی هم هست تا در صورت تمایل، صنایع دستی موردعلاقه خود را خریداری کنید. 

دسترسی به موزه صنایع دستی همدان 

بعضی از موزه های همدان در موقعیتی قرار دارند که دسترسی مناسبی به دیگر جاهای دیدنی همدان را فراهم می‌کنند. این اتفاق در مورد موزه صنایع دستی صدق می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید هم برای بازدید از آرامگاه باباطاهر به میدان باباطاهر بروید هم برای تماشای آثار موزه صنایع دستی. 

جاهای دیدنی اطراف موزه‌ های همدان

موزه های همدان

در یک سفر چندروزه به همدان و با دانستن مکان‌های موجود در مناطق مختلف آن، می‌توان در وقت خود صرفه‌جویی کرد و برنامه‌ریزی بهتری برای سفر انجام داد. در ادامه به مکان های دیدنی اطراف موزه های همدان به اختصار اشاره می‌کنیم.

مکان‌های اطراف موزه صنایع دستی همدان

این موزه که در میدان باباطاهر واقع شده است به مکان‌های زیر نزدیک است:

  • گنبد علویان: در فاصله ۱ کیلومتری؛ از خیابان قصابان به سمت بلوار علویان.
  • امامزاده عبدالله: در فاصله حدود ۱ کیلومتری؛  میدان امامزاده عبدالله از بلوار علویان.
  • هگمتانه: در فاصله ۴/۱ کیلومتری؛  از میدان عین‌القضات به سمت علویان شرقی.
  • حمام قلعه: در فاصله   ۹/۱ کیلومتری ؛ هم از خیابان شریعتی هم از خیابان باباطاهر و میدان امامزاده عبدالله.
  • مقبره بوعلی سینا:  در فاصله حدود ۵/۳ کیلومتر ی؛ از میدان امام خمینی به سمت میدان بوعلی سینا.

مکان‌های اطراف موزه هگمتانه

این موزه که در تپه هگمتانه واقع شده است به مکان‌های زیر نزدیک است:

  • آرامگاه بوعلی سینا: در فاصله حدود ۳ کیلومتری؛ از سمت بلوار مفتح.
  • آرامگاه استر و مردخای:  در فاصله حدود ۵/۴ کیلومتری؛ از سمت بلوار هگمتانه و میدان امامزاده عبدالله.
  • بازار سنتی همدان: در فاصله  ۵/۴ کیلومتری؛ از بلوار هگمتانه، میدان امامزاده عبدالله و بلوار باباطاهر.
  • گنبد علویان: در فاصله  ۵/۳ کیلومتری؛ از بلوار بم به بلوار علویان و میدان عین‌القضات.

مکان‌های اطراف موزه تاریخ طبیعی

دانشگاه بوعلی

این موزه که در بلوار آزادگان واقع شده است به مکان‌های زیر نزدیک است؛

  • دانشگاه بوعلی؛ در چند قدمی
  • گنبد علویان: در فاصله ۵ کیلومتری
  • گنجنامه: در فاصله ۵ کیلومتری
  • دره مرادبیگ: در فاصله ۸ کیلومتری

مکان‌های اطراف موزه دفاع مقدس

این موزه که در میدان قائم واقع شده است به مکان‌های زیر نزدیک است:

  • عباس‌آباد: در فاصله ۸/۱ کیلومتری؛ از بلوار ارم به جاده عباس‌آباد.
  • شیرسنگی: در فاصله ۵/۵ کیلومتری
  • دانشگاه بوعلی: در چند قدمی

مکان‌های اطراف موزه مفاخر و مشاهیر

این موزه در خیابان شریعتی و نزدیک میدان بوعلی سینا قرار داد. جاهای دیدنی اطراف آن عبارتند از:

  • آرامگاه بوعلی سینا: در فاصله ۱ کیلومتری
  • بازار تاریخی: در فاصله ۲ کیلومتری
  • هگمتانه: در فاصله ۳ کیلومتری
  • علویان: ۲ کیلوکری
  • برج قربان: در فاصله ۲ کیلومتری
  • آرامگاه استر و مردخای: در چند قدمی
  • حمام قلعه: در چند قدمی
  • دره مرادبیگ: در فاصله  ۵ کیلومتری
  • عباس‌آباد: در فاصله ۶ کیلومتری؛ از میدان پژوهش به میدان قائم

مکان‌های اطراف موزه نظری

موزه های همدان

در خیابان عارف قزوینی، می‌توانید بخشی از جاهای دیدنی همدان را بازدید کنید؛ سفر خود را پی بگیرید و محل استراحت و تغذیه خود را تعیین کنید:

  • هگمتانه: در فاصله  ۴ کیلومتری؛ از سمت میدان جهاد و بوعلی.
  • شیرسنگی: در فاصله حدود ۱ کیلومتری؛ از سمت میدان سنگ شیر.
  • گنبد علویان: در فاصله  ۵/۳ کیلومتری؛ از سمت میدان بوعلی و بلوار خواجه رشید.
  • آرامگاه باباطاهر: در فاصله  ۷/۴ کیلومتری.
  • بازار تاریخی: در فاصله ۸/۳ کیلومرتری؛ از سمت میدان بوعلی و بلوار علویان.
  • برج قربان: در فاصله ۲ کیلومتری.

هتل‌های اطراف موزه‌ های همدان

هتل‌های مناسبی در اطراف موزه‌ های همدان وجود دارد که با اقامت در آن‌ها می‌توانید چند موزه را در یک روز بازدید کنید و به بازدید از دیگر جاهای دیدنی همدان که در اطراف موزه‌ها هستند هم بروید.

  • هتل آپارتمان الوند (واقع در خیابان خبرنگار دور میدان باباطاهر)
  • سوئیت آپارتمان الماس نوین  (دور میدان)
  • هتل بین‌المللی باباطاهر  (دور میدان)
  • هتل آپارتمان الماس  (دور میدان)
  • هتل خاتم ( نزدیک میدان فلسطین)

رستوران‌ها و غذاخوری‌های اطراف موزه‌ های همدان

رستوران‌ها و غذاخوری‌های اطراف موزه‌ های همدان

موزه‌های صنایع دستی، هگمتانه، مشاهیر و مفاخر فاصله زیادی از هم ندارند؛ بنابراین رستوران‌هایی که معرفی می‌شوند دسترسی مناسبی به هر سه موزه دارند. رستوران‌های زیر در حوالی میدان باباطاهر همدان هستند:

  • رستوران هزاردستان
  • فست‌فود پسر خوب
  • رستوران سنتی تک‌پخت
  • تهیه غذای گلستان مرکزی
  • خوراک تنوری کندو
  • آشکده و کبابی شانلی

رستوران‌های زیر در حوالی میدان اما‌م‌خمینی هستند و دسترسی مناسبی به موزه‌ های مفاخر، هگمتانه و نظری دارند:

  • رستوران شمشیری
  • فست‌فود تاج‌محل
  • چلوکبابی باستان
  • دیزی‌سرای گلشن
  • رستوران خان‌بابا
  • سفره‌خانه سنتی شب‌نشین
  • رستوران شاندیز حاجی
  • رستوران پیوند

رستوران‌های زیر در نزدیکی میدان قائم و بلوار آزادگان هستند و دسترسی مناسبی به موزه‌های دفاع مقدس و تاریخ طبیعی دارند:

  • باغ رستوران ساحل
  • شکوفه الوند
  • نعل اشکنه
  • سفره‌خانه بام همدان
  • باغ رستوران هفت خان
  • رستوران و کبابی ارم
  • رستوران هتل پارسیان
  • رستوران باغ رز
  • رستوران ارغوان

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین موزه های همدان، معماری و راه‌های دسترسی به آن‌ها پرداختیم. می‌دانیم که با بازدید از موزه‌ها اطلاعات جالب و مفیدی از تاریخ و فرهنگ یک منطقه می‌توانیم کسب کنیم. در همدان موزه‌های مردم‌شناسی مثل موزه نظری و صنایع دستی، موزه‌ای تاریخی مثل موزه هگمتانه و موزه‌ای برای آشنایی با بزرگان تاریخ مثل موزه مشاهیر وجود دارد. همچنین دانستیم که موزه بزرگی مختص گیاهان و جانوران در نزدیکی مهم‌ترین دانشگاه همدان برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به طبیعت ساخته شده است. در ادامه برای آنکه گزینه‌های دیگری را برای بازدید پس از موزه های همدان داشته باشیم، جاهای دیدنی اطراف موزه‌ها را نام بردیم. همچنین برای استراحت پیش و پس از بازدیدها، هتل‌های مناسبی را در اطراف موزه‌ها معرفی کردیم. در پایان، رستوران‌های نزدیک به موزه‌ها را برای صرف غذایی باکیفیت پیشنهاد دادیم تا برنامه‌ریزی مناسبی در طول سفر خود به همدان داشته باشید. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران