بازار تهران
17 فروردین 1402
تهران

بازار تهران؛ گوشه‌ای قدیمی و پرهیاهو از تهران مدرن

بازار بزرگ تهران در جنوب تهران واقع شده است و به دلیل وسعت زیاد و داشتن بخش‌های مختلف به بازار بزرگ تهران شهرت یافته است. بازار تهران فقط یک بازار نیست بلکه مجموعه‌ای تاریخی است که در دوره صفویه بنا نهاده شد و سپس در دوره قاجار توسعه یافت و تا امروز میزبان مردم و مسافران تهران است. بازار تهران شامل چندین و چند سرا، پاساژهای متعدد و بازارچه‌ها و مراکز خرید بسیار است. در این مقاله با زیر و بم خرید از بازار بزرگ تهران و جاهای دیدنی اطراف بازار آشنا می‌شویم.

خرید بلیط هواپیما تهران با سه کلیک! 

تاریخچه بازار تهران 

بازار تهران 

بازار در ایران و تاریخ معاصر ایران نقش مهمی دارد. نه تنها محلی برای تجار بوده‌است بلکه نقش اجتماعی و مذهبی پررنگی در تاریخ معاصر ایران داشته‌است. بازار بزرگ تهران نیز یکی از محورهای اصلی ارتباط و اقتصاد مردم تهران بوده‌است. روایت است که بنای اولیه بازار بزرگ تهران در دوره صفویه احداث شد. شاه تهماسب صفوی دستور ساخت این بازار را داد. ابتدا بازار تهران شامل چهار بخش مهم لباف‌ها، کرجی‌دوزها، سراج‌ها و نعل‌چی‌ها بود. در دوره قاجار بازار وسعت یافت و محدوده اطراف مسجد جامع  نیز به بازار پیوست. رونق بازار در دوره ناصرالدین شاه به اوج رسید و بر تعداد سراها و تیمچه‌های معتبر بازار در این دوره افزوده شد. 

در دوره ناصرالدین شاه بازار وسعت یافت و شامل بخش‌های متعدد و متنوع‌تری شد؛ بازار کفاشان، بازار فرش‌فروشان، بازار عباس‌آباد، بازار امیر، بازار زرگرها، بازار ساعت‌فروشان، بازار بین‌الحرمین، بازار چهار سوق بزرگ، بازار چهار سوق کوچک، بازار چهل تن، بازار آهنگران، بازار مسگران و بازار پاچنار مهم‌ترین بخش‌های بازار تهران در دوره ناصرالدین شاه بود. 

از بازار تهران چی بخریم؟

بازار تهران یکی از بهترین بازارها برای عاشقان خرید و بازارگردی است زیرا همه چیز این‌جا پیدا می‌شود. از لباس زنانه و مردانه تا خوراکی و لوازم خانه و هزار چیز دیگر. علاوه بر تنوع بالا و باورنکردنی در بازار تهران، قیمت‌ها نیز مناسب است. در بازار تهران می‌توانید کالای باکیفیت با قیمت مناسب بیابید. 

بازار چهارسوق؛ برای خرید خشکبار و آجیل

بازار چهارسوق

بازار چهارسوق در بازار تهران برای خرید خشکبار و آجیل مناسب است. به عبارت دیگر این بخش از بازار بزرگ تهران راسته آجیل و خشکبار است. برای دسترسی به این بخش از بازار باید به خیابان 15 خرداد و نزدیک مسجد جامع بروید. 

بازار جعفری؛ لباس زنانه از همه مدل

اگر می‌خواهید لباس زنانه با کیفیت و قیمت مناسب پیدا کنید بازار جعفری مناسب‌ترین بخش بازار تهران برای شما است. همچنین پاساژ رضا و پاساژ رضایی هر دو برای خرید لباس زنانه، انواع شال و روسری و اکسسوری زنانه مناسب است. 

بازار زرگرها؛ خرید طلای عروسی

اگر تازه داماد و تازه عروس هستید، بازار بزرگ تهران بهترین گزینه برای خرید عروسی است. طلا و جواهر را در بازار زرگرها می‌توانید تهیه کنید و برای خرید لباس عروسی و دامادی به بخش‌های دیگر بازار بروید. در ضمن یادتان باشد اجرت طلا در طلافروشی‌های بازار زرگرها پایین‌تر از جاهای دیگر است و با توجه به تنوع بالای طلا و جواهر این بازار، ارزش وقت گذاشتن دارد. 

لوازم خانگی؛ تیمچه حاجب الدوله

 تیمچه

اگر برای خرید جهیزیه نمی‌دانید به کجا سر بزنید یا می‌خواهید برای تهیه لوازم منزل به تهران سفر کنید یادتان نرود که در بازار حاجب الدوله انواع لوازم خانگی به فروش می‌رسد. برای خرید ظروف کریستال و چینی و قابلمه از هر نوعی تیمچه حاجب‌الدوله بهترین گزینه است. تیمچه یا بازار حاجب‌الدوله نامش را از سازنده‌اش گرفته است و مربوط به دوران قاجار است. 

فرش؛ در سرای بوعلی و تیمچه ابوتراب

کم پیش می‌آید کسی حین سفر فرش بخرد یا فرش سوغاتی ببرد اما تابلو فرش چرا، هم سوغاتی گران‌قیمتی است هم می‌توانید برای خانه خودتان تهیه کنید. در سرای بوعلی و تیمچه ابوتراب که بخشی از بازار بزرگ تهران است انواع فرش و تابلوفرش به فروش می‌رسد. یکی از دلایل تهرانی‌ها برای خرید فرش و تابلوفرش از سرای بوعلیِ و تیمچه ابوتراب قیمت مناسب فرش است. 

خرید لوازم‌التحریر؛ بازار بین‌الحرمین یا بازار تحریر

اگر دانش‌آموز دارید یا دانشجو هستید برای خرید می‌توانید به بازار بین‌الحرمین بروید. این‌جا با دنیایی رنگارنگ از لوازم‌التحریر، لوازم نقاشی، انواع کاغذ و لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان مواجه می‌شوید. در ضمن مدادفروشی تک‌رنگ رفیع که در اینترنت بسیار معروف شده‌است در بازار بین‌الحرمین، کوچه مجید، پلاک 85 واقع شده‌است. آقای رفیع درباره شغلش و مدادفروشی معروفش می‌گوید: 

سی سال است که با جور کردن جعبه مداد رنگی کودکان انرژی می‌گیرم و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین آرشیوهای مداد رنگی را دارم. 

خرید پارچه در سرای امیرکبیر یا راسته کیلوئی‌ها

راسته کیلوئی‌ها

سرای امیرکبیر یا راسته کیلوئی‌ها یکی دیگر از بخش‌های بازار بزرگ تهران است که محل اصلی خرید پارچه در تهران است. بیشتر مغازه‌های این راسته پارچه متراژ بالا و کیلویی می‌فروشند که برای مصارف خانگی مناسب نیست اما هستند مغازه‌دارانی که پارچه با متراژ کم نیز عرضه می‌کنند. همچنین سرای حاج زمان نیز بورس پارچه در بازار بزرگ تهران است که برای خرید عمده پارچه بسیار مناسب است. 

لوازم آرایش و محصولات زیبایی در کوچه مروی

کوچه مروی گوشه دیگری از بازار بزرگ تهران است که عمده محصولاتی که در آن به فروش می‌رسد لوازم بهداشتی و محصولات زیبایی است. کوچه مروی را به بانوان پیشنهاد می‌کنیم. در ضمن در کوچه مروی یک فلافلی وجود دارد به نام فلافل مروی. این فلافلی اولین فلافل‌فروشی تهران است و طرفداران خاص خودش را دارد. 

کیف و کفش؛ سرای مشیر

برای خرید کیف و کفش زنانه، مردانه و کوله‌پشتی به سرای مشیر بروید. همچنین اگر برای سفر نیاز به چمدان دارید در سرای مشیر بهترین نوع را با قیمت مناسب پیدا خواهید کرد. 

معماری سنتی بازار

خوب می‌دانیم که بازارهای سنتی جلوه‌ای از معماری ایرانی هستند. بازار تهران نیز همین حال و هوا را دارد و گوشه گوشه آن می‌توانید ردپای تاریخ را ببینید. عمده تفاوت مراکز خرید تهران با بازارهای سنتی در حس خوب و متفاوتی است که معماری بازارهای قدیمی به بیننده منتقل می‌کند. پس بازدید از بازار بزرگ تهران را در میان هیاهوی تهران فراموش نکنید. 

آدرس بازار

تهران، میدان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران.

مسیرهای دسترسی به بازار تهران

بازار تهران

بازار تهران از شمال به خیابان پانزده خرداد متصل است. از سمت شرق به خیابان مصطفی خمینی یا خیابان سیروس سابق تقاطع دارد. از سمت غرب نیز به خیابان خیام وصل می‌شود و از جنوب به خیابان مولوی راه دارد. بنابراین مسیرهای دسترسی به بازار تهران از چهار خیابان پانزده خرداد، خیابان مصطفی خمینی، خیابان خیام و خیابان مولوی ممکن است. 

بهترین روش دسترسی به بازار بزرگ تهران استفاده از مترو است زیرا بازار تهران و خیابان‌های اطراف آن در محدوده طرح ترافیک واقع شده‌است. هر جای تهران که هستید سوار مترو شوید و در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید. اگر از بی‌آرتی  استفاده می‌کنید در ایستگاه منیریه یا امام خمینی پیاده شوید. تاکسی‌های ایستگاه آزادی و صادقیه نیز شما را به بازار بزرگ تهران می‌برند.

علاوه بر طرح ترافیک که مانع از رفتن به بازار بزرگ با خودرو شخصی می‌شود، نبود یا کمبود پارکینگ نیز ممکن است خرید از بازار بزرگ را برای شما دشوار کند. در ضمن بازار بزرگ تهران پارکینگ اختصاصی ندارد و یافتن جای پارک در حاشیه خیابان‌های منتهی به بازار بزرگ دشوار است.

امکانات بازار بزرگ

در بازار تهران امکانات زیر برای رفاه حال مسافران و خریداران تهیه شده‌است.

  • دسترسی مترو و اتوبوس
  • رستوران و کافه
  • سرویس بهداشتی
  • مسجد و نمازخانه

شکم‌گردی بعد از یک خرید حسابی

مادربزرگ‌ها همیشه داستانی برای گفتن داشتند. یکی از داستان‌های مادربزرگ‌ها قصه خرید در بازار‌ به همراه پدربزرگ و بعد خوردن چلوکباب در یک رستوران سنتی بود. همیشه هم می‌گویند: عجب کبابی بود! مطمئنا بعد از خرید در بازار بزرگ تهران گرسنه و خسته می‌شوید. هر کسی که بازار بزرگ تهران رفته باشد می‌داند که رستوران‌ها و کافه‌های سنتی بازار تهران آنقدر حس خوبی دارند که حیف است از دستشان بدهید. پس برای وعده ناهار در یکی از رستوران‌های بازار تهران خودتان را به یک چلوکباب یا جوجه‌کباب خوشمزه دعوت کنید. در ادامه معروف‌ترین رستوران‌های بازار بزرگ را به شما معرفی می‌کنیم. 

رستوران قدح؛ دلپذیر و با کیفیت

رستوران قدح از همه رستوران‌های این فهرست زیباتر است. فضای سنتی این رستوران آن را پرطرفدار کرده‌است و شاید بتوان گفت پاتوق کباب‌بازان حرفه‌ای است. این رستوران همان رستورانی است که به خاطر سبک خاصش در برنامه مستند آمریکایی معرفی شد. این رستوران میان مسافران و کباب‌بازان محبوب است زیرا کیفیت و حجم غذا نسبت به قیمت مناسب است. 

آدرس رستوران قدح

تهران، بازار، خیام شمالی، کوچه کربلائی، پلاک 76.

رستوران مسلم؛ گران‌ترین رستوران بازار

بازار تهران

رستوران مسلم بازار تهران آنقدر قدیمی و با کیفیت است که موقع ظهر دم در رستوران صف می‌کشند. هزینه یک وعده ناهار در رستوران مسلم قیمت زیادی دارد اما با این اوصاف همچنان پرطرفدار است و مسافران خوردن یک پرس چلوکباب سلطانی در این رستوران را ترجیح می‌دهند. همچنین رستوران مسلم امکان سفارش تلفنی را هم به وجود آورده است و از ساعت 11 صبح تا 6 عصر میزبان شما خواهد بود. 

 آدرس رستوران مسلم بازار بزرگ

تهران، بازار 15 خرداد، نبش سبزه میدان، کوچه حاج رحیم خان، پلاک4، رستوران مسلم بازار.

رستوران شرف الاسلامی؛ فضایی سنتی و به یاد ماندنی

رستوران شرف الاسلامی نسبت به رستوران مسلم قدیمی‌تر است و ته‌چین و کباب‌ کوبیده نگین‌دار آن بسیار معروف است. اما یکی از جالب‌ترین نکات درباره رستوران شرف الاسلامی سبک سنتی آن در سفارش گرفتن است. این رستوران به سبک سنتی از ژتون‌های رنگی برای گرفتن سفارش استفاده می‌کند. 

رستوران شرف الاسلامی

آدرس رستوران شرف الاسلامی

تهران، بازار، به سمت مسجد شاه، داخل حیاط مسجد شاه، راه سمت راست، رستوران شرف الاسلامی.

قهوه‌خانه حاج علی درویش؛ یک فنجان چای قندپهلو

شاید تصاویر یک مرد قهوه‌چی تهرانی را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید. این مرد کاظم مبهوتیان است که قدیمی‌ترین قهوه‌خانه تهران را اداره می‌کند. این قهوه‌خانه در سال 1297 تاسیس شد و تا امروز میزبان افراد زیادی بوده‌است. همچنین این قهوه‌خانه کوچک‌ترین نمونه در جهان است. حاج علی درویش پدر کاظم مبهوتیان بود که تا چند سال پیش خودش این قهوه‌خانه را اداره می‌کرد و قهوه‌خانه نامش را از او گرفته است. قیمت چای در این قهوه‌خانه به توان مالی افراد بستگی دارد و این بر سر در قهوه‌خانه نوشته شده‌است. همچنین قهوه‌خانه حاج علی درویش قوانین خاص خودش را دارد:

  • در مواقع سرماخوردگی اطلاع بدهید.
  • اگر دیابتی هستید بگویید تا با کشمش از شما پذیرایی گردد.
  • نوع و رنگ استکان چای را هنگام سفارش مشخص نمایید.

آدرس قهوه‌خانه حاج علی درویش

تهران، بازار، خیابان 15 خرداد، سرای بازار بزرگ(ساعت فروش‌ها)، پلاک 78.

دیدنی‌ها در محدوده بازار بزرگ

کاخ گلستان

هر چند خرید از بازار بزرگ پممکن است یک روز کامل از شما وقت بگیرد اما اگر دلتان خواست جاهای دیگر پایتخت را هم ببینید به فهرست زیر مراجعه کنید. مکان‌های دیدنی این فهرست در نزدیکی بازار بزرگ قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها آسان است. 

  • مسجد جامع
  • کاخ گلستان
  • موزه دوران اسلامی
  • خانه موزه مقدم
  • عمارت مسعودیه
  • موزه جواهرات ملی ایران
  • تئاتر شهر
  • موزه هنرهای معاصر تهران

تهرانی‌ها برای خرید معمولا به بازارهای بزرگ سر می‌زنند. معتقدند هم تنوع اجناس بیشتر است هم کالا با قیمت مناسب‌ گیرشان می‌آید. از طرفی خیلی از ما لذت گردش در یک بازار بزرگ و وسیع را نچشیده‌اسسم، بازاری که اگر حواستان جمع نباشید حتما گم می‌شوید. پس بیایید این بار سنت شکنی کنیم و در سفر به تهران به جای رفتن به مراکز خرید لوکس و مدرن به بازار بزرگ تهران برویم و از خوردن چای در قهوه‌خانه حاج علی درویش لذت ببریم.

 

نظرات کاربران