فستیوال های معروف چین

فستیوال های معروف چین؛ از ارواح گرسنه تا قایق اژدها!

چین به‌عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهانی و کشوری با تنوع فرهنگی، بسیاری از جشنواره‌های سنتی و فرهنگی را جشن می‌گیرد. این جشنواره‌ها نقش جداناپذیری را در فرهنگ چین ایفا می‌کنند. اکثر فستیوال های معروف چین بر اساس گاه‌شمار چینی است. گاه‌شمار چینی،  تقویمی شمسی – قمری است. این تقویم بر پایه پدیده‌های نجومی شکل گرفته‌است و امروزه در کنار تقویم میلادی برای جشن گرفتن فستیوال ‌های معروف چین کاربرد دارد. فرقی نمی‌کند که طرفدار فستیوال‌های معروف هستید یا مدرن، دیدنی‌ترین فستیوال‌های چین سال‌ها است که جشن گرفته می‌شود. در ادامه شما را با برخی از این فستیوال‌ها آشنا می‌کنیم.

رزرو تور ارزان با سه کلیک خوبه!

فستیوال دونگ‌ژی؛ یکی از زیباترین فستیوال های معروف چین

فستیوال های معروف چین

یکی از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین و آسیای شرقی، فستیوال دونگ‌ژی است که چینی‌ها، ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و ویتنامی‌ها آن را در زمستان جشن می‌گیرند. فستیوال دونگ‌ژی که یکی از مشهورترین جشنوراه‌های چین است، هر سال در ماه دسامبر برگزار می‌شود. این جشن معروف‌ترین جشن در چین است و به آن انقلاب زمستانی نیز می‌گویند. فلسفه پشت این جشنواره، بر اساس تعادل و هماهنگی در کیهان است. پس از جشن باشکوه این جشنواره، ساعات روزها طولانی‌تر می‌شود. این فستیوال معادل جشن شب یلدا در ایران است. امروزه مردم چین این جشن را با بازدید از یکدیگر و درست کردن غذاهای لذیذی مانند تانگ‌یوان که از آرد برنج تهیه می‌شود، جشن می‌گیرند.

 جشنواره سال نو چینی

این فستیوال که به‌عنوان جشنواره بهار چینی نیز شناخته می‌شود، بدون شک یکی از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین است. سال نو چینی بیش از 4000 سال سابقه دارد. در این روز با سنت‌های سال‌نو چینی آشنا خواهید شد. اکثر مردم به مدت 7 روز تعطیل هستند و این فستیوال بیش از 2 هفته طول می‌کشد. جشن سال‌نو چینی بر اساس تقویم قمری، یعنی در اولین روز از اولین ماه قمری جشن گرفته می‌شود.

فستیوال یوان‌شیائو؛ یکی از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین

فستیوال های معروف چین

فستیوال یوان‌شیائو یکی دیگر از فستیوال های معروف چین است. این فستیوال که در چین، جشنواره فانوس سنتی چینی نیز نامیده می‌شود، در پانزدهمین روز پس از فستیوال سال‌نو چینی برگزار می‌شود. این نشان‌دهنده ادامه سال و پایان جشن سال‌نو است. در میان تمام فستیوال های معروف چین، این جشنواره لذتی به‌یادماندنی از تماشای فانوس‌های زیبا در اشکال و اندازه‌های مختلف در شب را به شما هدیه می‌دهد. نمایش‌ فانوس‌ها، مردم را از سراسر جهان برای تماشای این شب شگفت‌انگیز به چین می‌آورد. یک غذای سنتی چینی به نام تانگ‌یوان نیز در این روز خورده می‌شود.

فستیوال کینگ مینگ 

یکی دیگر از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین، فستیوال کینگ‌مینگ است. فستیوال کینگ‌مینگ که به‌عنوان روز جارو مقبره نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های چینی است. در این روز مردم بر سر مزار از دست‌رفتگان خود می‌روند و آن‌جا را جارو می‌کنند. برخی دیگر از مردم برای زنده نگه‌داشتن یاد عزیزشان، نهال می‌کارند. در ساعات پایانی این روز، کایت‌ها و فانوس‌ها به‌عنوان یادبود عزیزان از دست‌ رفته، به هوا فرستاده می‌شود. این فستیوال یکی از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین است که هرساله برگزار می‌شود.

روز کارگر؛ یکی از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین

فستیوال های معروف چین

یکی دیگر از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین، فستیوال روز کارگر است. اول ماه مه یا روز جهانی کارگر، یک جشن بین‌المللی است که در بیش از ۸۰ کشور جهان جشن گرفته می‌شود. در دسامبر 1949، شورای دولتی خلق مرکزی، رسماً اول ماه مه را به عنوان روز کارگر چین تعیین کرد. مردم این روز را با انجام دادن انواع مختلف سرگرمی که در تئاترها، میادین عمومی یا پارک‌ها برگزار می‌شود، جشن می‌گیرند. هنگام شب، سازمان‌های دولتی در همه شهر مهمانی‌هایی ترتیب می‌دهند و کارگران نمونه را برای تقدیر و تشکر و شرکت در برنامه‌ها دعوت می‌کنند.

فستیوال  قایق اژدها

یکی از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین، فستیوال قایق اژدها است.  قایق اژدها یکی از تعطیلات رسمی در کشور چین است. این جشنواره  مربوط به زندگی و مرگ شخصیت خردمند و عارف معروف چینی، چو‌یوآن است. قایق اژدها یکی از خاص‌ترین و شگفت‌انگیزترین جشن‌‌های ملی کشور چین محسوب می‌‌شود. فستیوال قایق اژدها به مدت 5 روز برگزار می‌‌شود. این فستیوال یکی از جشن‌های باستانی چین است که میلیون‌ها نفر در آن شرکت می‌کنند.  ردم برای شرکت یا تماشای مسابقات قایقرانی، به‌ویژه در مناطق جنوبی چین این مراسم را جشن می‌گیرند. یکی دیگر از بخش‌های مهم فستیوال قایق اژدها، خوردن چیماکی است.

فستیوال چی‌شی؛ یکی از مهم ترین فستیوال های معروف چین

فستیوال های معروف چین

این جشنواره نشأت‌گرفته از افسانه عاشقانه دو است. در افسانه‌ها، دختری بافنده و خدمتکار و پسری گاوچران عاشق یک‌دیگر بودند. آن‌ها دو فرزند داشتند. دختر بافنده که پری آسمانی بود، با یک انسان ازدواج کرد. بعد از ازدواج این دو باهم، الهه آسمان‌ها آن دو را از هم جدا کرد. الهه آسمان‌ها علت این جدایی را ازدواج یک پری با انسانی فانی می‌دانست. دختر بافنده، دل‌شکسته به آسمان‌ها برگشت و بین او و معشوقش برای همیشه با یک رودخانه فاصله افتاد. بعدها این رود به نام کهکشان راه شیری شناخته شد. دختر آنقدر اشک ریخت که الهه آسمان اجازه داد تا عشاق یک بار در سال به وصال هم برسند. این روز، روز هفتم از ماه هفتم تقویم سنتی چینی است. این فستیوال، جشنی است که در آن،دختران آثار هنری و صنایع‌دستی خود را به نمایش می‌گذارند و آرزوی داشتن یک شوهر خوب را دارند. از سوی دیگر، پسران برای دختران گل می‌فرستند. زوج‌های جوان اغلب برای جشن گرفتن این روز به خرید می‌روند؛ زیرا فستیوال چی‌شی، یک تعطیلات سنتی است که اخیراً روز ولنتاین چین نامگذاری شده‌است. این فستیوال یکی از مهم‌ترین فستیوال های معروف چین به‌شمار می‌رود.

فستیوال ارواح  گرسنه

یکی دیگر از مهم‌ترین و ترسناک‌ترین فستیوال های معروف چین، فستیوال ارواح گرسنه است. این فستیوال یکی از برجسته‌ترین فستیوال‌ها در تقویم چینی است. مردم چین، آداب و رسوم خاصی برای مردگان و ارواح دارند؛ به‌خصوص آن‌هایی که هزاران سال است که مرده‌اند. این فستیوال بخشی از یک دین عامیانه معروف در چین به نام دائوئیسم است. در این آیین، مردم محلی معتقدند که باید در هفتمین ماه از تقویم قمری، مراسم خاصی برای اجداد خود بگیرند. فستیوال ارواح گرسنه که در پانزدهمین روز از هفتمین ماه قمری، جشن گرفته می‌شود، تنها یکی از جشنواره‌های سنتی است که برای پرستش اجداد برگزار می‌شود.

فستیوال نیمه پاییز؛ یکی از مهم ترین فستیوال های معروف چین

فستیوال های معروف چین

یکی دیگر از فستیوال های معروف چین، فستیوال نیمه پاییز است. این فستیوال  یکی از 3 فستیوال مهم چین است. جشن نیمه پاییز یک جشن سنتی است که از پرستش ماه سرچشمه می‌گیرد و نمادی از برداشت محصول و اتحاد خانواده است. به طور سنتی، این فستیوال همراه با خانواده برگزار می‌شود و شبیه به عید شکرگزاری است. در این روز، اعضای خانواده دورهم جمع می‌شوند و از دیدن ماه کامل که نماد خوش‌شانسی و هماهنگی است، لذت می‌برند و کیک‌های خوشمزه می‌خورند.

روز ملی چین

از مهم‌ترین فستوال های معروف چین، جشن روز ملی است. کشور چین، روز ملی تأسیس جمهوری چین در سال 1949 را جشن می‌گیرد. این جشن در سرتاسر سرزمین اصلی چین با تعدادی از فعالیت‌های مختلف مانند کنسرت‌ها و آتش بازی‌های سازماندهی ‌ده توسط دولت برگزار می‌شود.

فستیوال چونگ‌یونگ

فستیوال های معروف چین

یکی دیگر از دیدنی‌ترین فستیوال های معروف چین، فستیوال چونگ‌‌یونگ است. این فستیوال به جشنواره نهم دوگانه نیز معروف است. در طول این فستیوال، مردم با نوشیدنی‌های داوودی خوشمزه و خوردن کیک کاکائویی جشن می‌گیرند. در برخی از نقاط کشور، مردم به کوهنوردی می‌روند یا به مناطقی سفر می‌کنند تا گل‌های داوودی پیدا کنند. در واقع این فستیوال یک مراسم بزرگ است که با شکوه فراوان جشن گرفته می‌شود.

کلام پایانی

در کشور چین،فستیوال‌های زیادی وجود دارد که مردم آن را جشن می‌گیرند. ما در این مقاله فستیوال های معروف چین را به شما معرفی کردیم. امیدواریم در سفر خود به یکی از این فستیوال‌های دیدنی بروید و از بودن در این جشن لذت ببرید. اگر تجربه شرکت در این فستیوال‌ها را داشته‌اید، در قسمت نظرات مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران