سوغاتی‌های کیش

انواع سوغاتی‌های کیش؛ چی ارزان تره که بخریم؟

سوغاتی‌های کیش

سفر به شهرهای جنوبی کشور به خصوص در پاییز و زمستان خیلی دلچسب و خاطره‌انگیز است؛ آن هم جزیره زیبای کیش یا همان مروارید خلیج فارس. در این جزیره انواع باورنکردنی از تفریحات و خوش‌گذرانی‌ها در انتظار شما هستند. می‌توانید در کنار ساحل استراحت کنید یا شنا و آبتنی را انتخاب کنید؛ به مراکز خرید کیش سر بزنید یا در بهترین کافه‌های کیش خستگی به در کنید. خلاصه، برنامه‌ریزی سفرتان را و بلیط هواپیما کیش را آماده کنید تا تعطیلاتی فراموش نشدنی را برای خودتان و عزیزانتان رقم بزنید. یکی از باحال‌ترین بخش‌های سفر خرید کردن است و کیش هم بهترین مکان برای خرید است. باور نمی‌کنید. در اینجا بهترین مراکز خرید با هر نوع بودجه‌ای پیدا می‌شود. اگر هم به دنبال خرید سوغاتی خاص در این جزیره هستید و دقیقا نمی‌دانید که چه چیزی بخرید؛ سوغاتی‌های کیش را بشناسید!

پاسپورت دومینیکا

سوغاتی از کیش چی بخرم؟

خرید و بازارگردی از بخش‌های جذاب سفر به کیش است و کمتر مسافری است که به جزیره کیش بیاید و از مراکز خرید و سوغاتی‌ها خریدی انجام ندهد.از معروف‌ترین سوغاتی‌های کیش می‌توان به انواع شکلات و قهوه، ادویه و عسل، خرما و مرکبات، حنا، کارهای دستی کار شده با صدف و دیگر محصولات دریایی اشاره کرد که در بازارهای سنتی به فراوانی وجود دارد اما با حضور در مراکز خرید مدرن می‌توانید، وسایلی همچون کیف و کفش، پوشاک، انواع لوازم بهداشتی و آرایشی و ملزومات دیگر، را خریداری کنید.

در کل می‌توان گفت که جزیره کیش، جای مناسبی برای خرید انواع کالاهاست. اما اگر از مسافران تور کیش هستید و قصد خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود دارید، از قبل مراکز خرید کیش را زیر نظر بگیرید و آنها را بشناسید؛ مثل بازار عرب ها!

خرما و مرکبات؛ کامتان را شیرین کنید!

سوغاتی های کیش

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های کیش، خرما و مرکبات است. به دلیل شرایط آب و هوای گرمسیری و شرجی، نخلستان‌های بسیاری را در این جزیره مشاهده می‌کنید که همگی پر از خوشه‌های طلایی خرما هستند. از مرغوب‌ترین نوع خرما که برای خرید سوغاتی بسیار مناسب است، می‌توان به رطب، خارک، خرمای خشک، خرمای معمولی اشاره کرد. اگر نمی‌دانید، چند مورد از مزایای و معجزات این میوه خوشمزه جنوبی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • با خرما سلامت قلب خودتان را بهبود دهید.
  • یبوست را از بین ببرید.
  • میزان کلسترول خون را کنترل کنید.
  • فشار خون را تنظیم کنید.
  • سلامت استخوان‌های خود را تقویت کنید.
  • انرژی و وزن خودتان را افزایش دهید.

می‌بینید با این میوه بهشتی چه مزایای سلامتی را به بدنتان هدیه می‌دهید. پس لذت نوشیدن چای تازه با خرمای جنوب را از دست ندهید. اصلاً به سراغ فرآورده‌های جدید مثل: چیپس خرما، عسل خرما، شیره خرما و… بروید. شما می‌توانید بعد از ثبت لحظاتی به‌یادماندنی و خاص، هنگام بازگشت از این جزیره زیبا، خرمای کیش را که با نام طلای سیاه جنوب از آن یاد می‌شود، به‌عنوان سوغاتی شیرین برای دوستان خود ببرید.

رزرو تور کیش

ادویه‌های جنوبی؛ عطر و بویی بهشتی

ادویه یکی از سوغاتی‌های معروف جنوب ایران است که شامل جزیره کیش نیز می‌شود. لازم است بدانید که، راز خوشمزه شدن غذاهای جنوبی، استفاده از ادویه‌های ترکیبی و معرکه‌ای است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای را به غذاها می‌دهند. این مورد را وقتی غذاهای سنتی کیش را نوش جان می‌کنید؛ متوجه خواهید شد که عطر و طعم خاص آن را در هیچ کجای دیگر نمی‌توان چشید. در هر غذایی که فکر کنید از مرغ و ماهی گرفته تا کتلت و خورش‌ها، این ادویه‌ها معجزه می‌کنند. پس اگر می‌خواهید بوی غذایتان تا سر کوچه برود، از خریدن این سوغاتی خوش‌بو غافل نشوید.

ادویه‌های جنوب، ترکیبی از جوز هندی، هل سبز، زیره سیاه، زیره سبز، کاری، ساقه زعفران، بادیان رومی، میخک، جوز بویا، گشنیز، زردچوبه، گردلیمو و آویشن است که هر کدام از این ترکیبات برای غذاهای مختلف از جمله مزه‌دار کردن مرغ، ماهی، کتلت، خورش و غیره است. بنابراین اگر دوستانی دارید که عاشق تست‌کردن طعم‌های خوشمزه و ناب هستند، ادویه‌های کیش می‌تواند سوغاتی مناسب برای آن‌ها باشد.

عسل؛ معجزه درمانی و شفابخش

سوغاتی های کیش

البته یکی دیگر از سوغاتی‌های خاص جزیره کیش، عسل است، چراکه طعم عسل جنوب با عسل‌های کوهستان کاملاً متفاوت است و حتما طعم عسل‌های این منطقه را بچشید و به عنوان سوغات هم مقداری از آن را خریداری کرده و از عطر و مزه ناب آن لذت ببرید. برخی‌ها بر این اعتقادند که عسل درمان هم دردها است. شاید به لحاظ علمی ثابت نشود و خواص این خوراکی طبیعت خیلی بیشتر از حد تصور شما است. باور نمی‌کنید!

  • عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد.
  • با خوردن عسل به رفع آلرژی کمک خواهید کرد.
  • موجب تقویت حافظه و انرژی بدن می‌شود.
  • به درمان آکنه کمک می‌کند.
  • شوره سر را کمتر می‌کند.
  • برای سوختگی و بهبود خواب هم مفید است.

انواع ماهی؛ خوشمزه‌ترین سوغات کیش

در طول سفر به جزیره کیش حتماً ماهی‌های لذیذ و خوش‌طعم جنوب را امتحان کرده‌اید و مزه‌‌شان هنوز زیر زبان‌تان مانده است. جالب است که بدانید، انواع ماهی و میگو به عنوان یکی از سوغاتی‌های معروف کیش شناخته شده است و از بازار ماهی‌فروشان جزیره به سادگی قابل تهیه است. اصلا مگر می‌شود به کیش و جنوب کشور سفر کرد و دل از ماهی‌های خوشمزه خلیج فارس کند؟

در بازار ماهی‌فروشان کیش انواع مختلفی از جمله ماهی سنگسر، ماهی هامور و ماهی مقوا عرضه می‌شوند. پس در روزهای پایانی سفرتان با مراجعه به بازار ماهی فروشان، ماهی و میگو را در بسته‌های وکیوم‌شده به ‌عنوان سوغاتی برای خود و اطرافیان‌تان خریداری کنید و طعم واقعی غذاهای دریایی از دل خلیج فارس را به یادگار ببرید. مشهورترین ماهی‌های دریای کیش شامل:

  • ماهی تن
  • سنگسر
  • ساردین
  • هامور
  • سرخو
  • میش ماهی و
  • مقوا و…

قهوه و انواع شکلات کیش؛ اصل و خوشمزه

همه ما حداقل یک نفر را می‌شناسیم که بی‌نهایت عاشق قهوه و یا شکلات است. بهترین سوغاتی به این افراد قهوه و شکلات مرغوب است و کجا بهتر از جزیره کیش برای خرید بهترین قهوه و شکلات! تقریباً در تمام مراکز خرید کیش امکان خرید انواع قهوه‌های اصل فراهم است. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای قهوه، کاپوچینو یا کافی میکس را بشناسید، کافی است که سَری به فروشگاه‌های کیش بزنید و به میزان دلخواه از آن‌ها خرید کنید.

البته شاید شکلات جزو سوغات‌های اصلی این منطقه نباشد، ولی چون طرفداران زیادی پیدا کرده، در بین سوغاتی‌های معروف جزیره کیش قرار گرفته است. کسانی که به این جزیره سفر می‌کنند انواع شکلات‌های اصل و برند خارجی را با کیفیت بالا و هزینه مناسب می‌توانند به عنوان سوغاتی خریداری کنند. بسته‌بندی این شکلات‌ها بسیار شیک و هوس‌برانگیز است و به‌وفور در کیش پیدا می‌شوند. کافی است سری به مرکز خرید مروارید بزنید و خودتان را به دنیای خوش بو و طعم، قهوه و شکلات دعوت کنید.

حنا؛ طرح‌های خاص برای خاص‌پسندان

سوغاتی های کیش

حنابندان یکی از رسوم رایج و سنتی در مناطق جنوبی ایران و جزیره کیش به شمار می‌آید و طراحی و نقش حنا و حناکاری از جمله هنرهای محبوب بومیان این جزیره زیبا و کیشوندان است. بسیاری از گردشگران نیز به این نقوش علاقه دارند و به محض رسیدن به کیش، به سراغ کشیدن طرح‌های جذاب و هنرمندانه بر روی دستانشان می‌روند. می‌گویند برای اینکه رنگ حنا تغییر پیدا نکند، کمی وازلین روی آن بزنید تا وقتی که برمی‌گردید؛ رنگ و شکل این طرح‌ها تغییری پیدا نکند.  

در کل، به دلیل بالا بودن مصرف حنا در این جزیره، همیشه در فروشگاه‌ها و بازارهای سنتی، می‌توانید حنای آماده و نیمه‌آماده بسیار مرغوب را خریداری کنید و به عنوان یک سوغات خوب به یادگار ببرید.

پوشاک؛ سوغاتی پرطرفدار برای برند بازها

پوشاک، به عنوان یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های کیش به شمار می‌رود. در این میان فروشگاه‌ها و مراکز خرید زیادی وجود دارد که انواع لباس‌های برند و اصل را با تنوع بسیار به فروش می‌رسانند که البته اکثر گردشگران پوشاک را با هدف سوغاتی خریداری می‌کنند.

نکته مهم اینکه، واردات پوشاک، تعداد مراکز خرید و فروشگاه‌ها و تنوع محصولات و قیمت‌ها، باعث می‌شود که بسیاری از افراد، لباس را به عنوان سوغات سفر از جزیره آزاد کیش انتخاب کنند. اگر به دنبال یک سوغات خاص و گران قیمت هستید، کافی است سری به مرکز خریدهای لوکس مانند بازار پردیس کیش بزنید. البته می‌توانید از لباس‌های محلی و یا لباس‌هایی که نشانه‌ای از سنت این جزیره در آن دیده می‌شود، نیز به عنوان سوغاتی به دوستان و خانواده خود هدیه دهید.

صنایع ‌دستی؛ اصالت و هنر مردم کیش

سوغاتی های کیش

از سوغاتی‌های مهم هر سفری می‌توان به صنایع ‌دستی بومیان آن منطقه اشاره کرد. از مهم‌ترین صنایع ‌دستی کیش هم می‌توان به شیریکی‌پیچ که یک هنر دستی است، اشاره کرد که در اصطلاح محلی، از آن به عنوان گلیم سوزنی یاد می‌شود. به غیر از این‌ها دیگر محصولات و صنایع دستی کیش شامل:

رزرو تور کیش
  • سبد و حصیر
  • کوزه‌های سفالی
  • پارچه‌های گلابتون‌دوزی
  • صنایع دستی پولک، صدف و مرجان
  • زیورآلات دریایی
  • ظروف دکوری
  • و….

درآخر؛ چی تو کیش ارزونه؟

از آنجا که کیش منطقه‌ آزاد تجاری است، پوشاک به عنوان یکی از اقلام پرطرفدار برای خرید سوغاتی محسوب می‌شود که با قیمتی مناسب در تنوع بالا در مراکز خرید جزیره، عرضه می‌شود.اما یکی از ویژگی‌های جذاب مراکز خرید کیش، حراج‌‌های وسوسه‌انگیز آن‌هاست که اغلب از اوایل اردیبهشت تا آخر خرداد و از اوایل مهر تا پایان آذر جریان دارد. در واقع به‌دلیل کاهش تعداد مسافران در این بازه زمانی، حراج‌ها و جشنواره‌های خرید انگیزه خوبی در گردشگران ایجاد می‌کند و بسیاری نیز از این فرصت برای خرید اجناس مغازه‌های خود استفاده می‌کنند.

درباره جشنواره های تابستانی کیش چه میدانید؟ (لینک مقاله)

در آخر خوب است بدانید که برخی از لباس‌های نخی مانند تاپ و تی‌شرت‌های نخی که از تایلند به کیش وارد می‌شوند نیز قیمت بسیار مناسبی دارند و جزو سوغاتی‌های ارزان کیش قرار می‌گیرند و اگر شما علاقه مند به گشت‌وگذار در پاساژهای جزیره کیش را دارید؛ باید همین حالا اقدام به خرید بلیط هواپیما تهران کیش کنید!

نظرات کاربران