9 خرداد 1400
ایرانگردی

زندگی در کیش

کیش یکی از مناطق محبوب و گردشگری در ایران است که به صورت سالانه بسیاری از مسافران داخلی و خارجی را در خود جای می‌دهد. اما زندگی در کیش شرایط متفاوتی دارد به این معنی که باید قبل از هرگونه اقدامی نسبت به مهاجرت، با موارد مختلف زندگی و شرایط آن به خوبی آشنا شوید. کیش از نظر هزینه های زندگی با سایر مناطق ایران متفاوت بوده و باید سرمایه بیشتری را برای زندگی در آن اختصاص دهید.

پاسپورت دومینیکا

اطلاع داشتن از شرایط مسکن و حمل و نقل از دیگر موارد حائز اهمیت قبل از مهاجرت به شمار رفته و قطعا باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید تا پس از انجام کار سردرگم نشوید. این جزیره بر خلاف ظاهر زیبا و دلنشینی که دارد ممکن است برای زندگی مناسب نباشد چرا که باید شغل قدرتمندی در جزیره پیدا کنید تا از پس هزینه های زندگی در آن برآیید. در این مطلب قصد داریم با باید ها و نبایدهای زندگی در جزیره کیش به خوبی آشنا شویم، در ادامه با ما باشید:

زندگی در کیش را طور دیگری تجربه کنید!

کیش جزیره ای بیضی شکل در جنوب ایران و دل دریای خلیج فارس است که به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران شناخته شده است. این جزیره از جنبه های مختلفی برای کشور حائز اهمیت است که از جمله اصلی ترین آنها می‌توان به تفریحات آبی کیش اشاره نمود. مراکز تاریخی از دیگر دلایل محبوبیت جزیره به شمار می‌روند و بسیاری از باستان شناسان جهت بازدید از این مراکز راهی جزیره مرجانی کیش می‌شوند. توجه داشته باشید که برای زندگی در کیش باید با تمامی نکات ریز و درشت آن آشنا شده باشید تا دچار مشکل نشوید.

قوانین متفاوتی در جزیره کیش وجود دارد و برای اجاره و یا خرید مسکن باید هزینه های بیشتری را در نظر گرفته باشید. محدودیتی برای زندگی در این جزیره برای ایرانیان وجود ندارد و به همین دلیل طی سالیان اخیر مهاجران بسیاری از جای جای نقاط کشور این جزیره را برای زندگی برگزیده اند. زندگی در کیش زیبایی های خود را نیز دارد و هر روز با شهری شلوغ و مملو از گردشگری طرف هستید که امکان فروش و کسب درآمد حتی از مشاغل کوچک را برایتان فراهم نموده است.

آب و هوای کیش

یکی از مهمترین مواردی که قبل از سفر و زندگی در جزیره کیش باید با آن آشنایی داشته باشید، آب و هوای منطقه است. این جزیره به دلیل قرارگیری در منطقه جنوبی کشور و نزدیکی به خط استوا، دارای آب و هوای گرمسیری است. در فصل بهار شاهد آب و هوای ملایم تری در جزیره هستیم و بارش به ندرت رخ می‌دهد. اوایل فصل بهار شرایط مناسب تری را در جزیره شاهد هستیم اما با نزدیک تر شدن به فصل تابستان، گرمای سوزان آغاز خواهد شد.

گرمای فصل تابستان برای بسیاری از مردم غیرقابل تحمل خواهد بود و به همین دلیل قبل از مهاجرت به این جزیره بهتر است که یکبار در فصل تابستان سفری کوتاه به این جزیره داشته باشید. رفته رفته آب و هوای پاییزی بر شهر حاکم خواهد شد و دمای هوا مقداری کاهش می‌یابد. فصل زمستان طلایی ترین انتخاب برای سفر کیش است و نباید نگران این فصل باشید چرا که شرایط مناسبی برای زندگی کردن دارد.

جمعیت و فرهنگ مردم کیش

کیش دارای یک روستا به نام سفین نیز هست اما تعداد بسیار کمی از جمعیت ساکن این روستا هستند. جمعیت جزیره کیش در آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده قریب به ۴۰ هزار نفر بوده است که تنها ۲ درصد از آن را مردم بومی جزیره تشکیل داده اند. مردم بومی جزیره اغلب مشغول به کار دامداری یا ماهیگیری بوده اند و امروزه اغلب آنها مشغول به ارائه خدمات گردشگری به مسافران هستند.

البته بخشی از این مردم نیز که به کار صیادی علاقه داشتند راهی دیگر بنادر جنوبی کشور شده اند. مردم بومی این جزیره را اغلب اعراب و فارس ها تشکیل داده اند که به دلیل زندگی برادرانه با یکدیگر، فرهنگ ادغام شده ای دارند. به مردم بومی این جزیره به اصطلاح کیشوند نیز می‌گویند. مردان جزیره لباس مخصوص دشداشه و زنان نیز لباسی با نام ملفغ تن می‌کنند. دلیل پوشیدن این لباس ها نیز گرما و شرجی هواست. مردم این جزیره اغلب پیرو اهل سنت هستند و به همین دلیل اصلی ترین اعیاد آنها، غدیر و قربان است.

قوانین زندگی در کیش

زندگی در کیش قوانین خاص خودش را دارد که باید حتما با این قوانین آشنایی داشته باشید. یکی از این قوانین، رعایت نظافت شخصی و عمومی است. به هیچ وجه نباید در خیابان، کوچه یا سواحل این جزیره آشغال بریزید گاهی اوقات مردم بومی جزیره با یکدیگر بسیج شده و راهی سواحل می‌شوند تا آشغال های آب آورده یا گردشگران را جمع کنند. توجه داشته باشید که در این‌جزیره حتما باید به حقوق کیشوندان احترام قائل شوید. برای مثال: در هنگام خرید به هیچ عنوان نباید بدون نوبت وارد شوید.

شما نیز می‌توانید به یکی از مردم بومی جزیره کیش تبدیل شوید بدین صورت که اگر ۶ ماه در این جزیره زندگی و مشغول به کار کردن باشید کارت شهروندی به شما تعلق گرفته و به عبارتی کیشوند محسوب می‌شوید. تفریحات شبانه کیش بخش جدایی ناپذیر از این جزیره مرجانی هستند و چنانچه یک مدت کوتاه نیز در آن اقامت داشته باشید شیفته مراسمات مرفه آن خواهید شد. همانطور که می‌دانید کیش منطقه ای آزاد است و خواهید توانست بهترین خودرو ها را با قیمت های پایین مورد استفاده قرار دهید.البته امکان اجاره خودرو در کیش نیز مهیا میباشد.

 شرایط حمل و نقل در کیش

کیش به دلیل کوچک بودن فضا و عدم شلوغی اماکن نیازی به خط مترو یا اتوبوس های BRT ندارد و هیچ خبری از ناوگان وسیع حمل و نقل نیست. تاکسی و مینی بوس وظیفه جابجایی مسافران را در سطح شهر بر عهده دارند. تاکسی ها در حالت کلی به دو نوع: زرد و سفید دسته بندی می‌شوند که تاکسی های سفید مربوط به تاکسی های دربستی هستند به این معنی که تعیین مسیر توسط شما انجام خواهد شد.

تاکسی های زرد نیز تاکسی های خطی هستند که در جلوی اغلب مراکز مهم شهر می‌توانید آنها را مشاهده کنید. با استفاده از این تاکسی ها امکان جابجایی به بخش های مهم شهر وجود داشته و هزینه کمتری نیز خواهد داشت‌. البته امروزه تاکسی های شهری نقش عمده ای در سیستم حمل و نقل شهری ایفا می‌کنند و به راحتی می‌توانید از طریق اپلیکیشن های مربوطه از آن استفاده کنید.

اجاره خودرو در کیش

یکی از لذت های زندگی در کیش را می‌توان استفاده کردن از خودروهای لوکس دانست. شرکت های اجاره خودرو متعددی در این جزیره فعالیت می‌کنند و می‌توانید به راحتی نسبت به اجاره خودرو از آنها اقدام نمایید. خودرو های متعددی را می‌توانید در مراکز اجاره خودرو مشاهده کرده و یکی را انتخاب نمایید. خودرو ها به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه اجاره داده می‌شوند. برای اجاره خودرو باید مدارک خاصی را ارائه نمایید که از جمله این مدارک می‌توان به: کارت شناسایی، چک ضمانت و همچنین ودیعه اشاره نمود.

۱۰ روز پس از تحویل خودرو به مرکز اجاره، پس از چک کردن خلافی مابقی مبلغ ودیعه به فرد عودت داده خواهد شد. قوانین رانندگی خاصی در جزیره کیش وجود دارد که شاید به نظرتان عجیب باشد. کثیفی خودرو جریمه به دنبال دارد و بوق زدن در تمامی نقاط جزیره ممنوع است. پس باید حواستان را جمع کنید تا جریمه نشوید‌.

هزینه های زندگی در کیش

هزینه ها از جمله مواردی هستند که قبل از سفر حتما باید مورد توجه قرار گیرند. برای زندگی در جزیره کیش هزینه های بیشتری نسبت به سایر مناطق کشور باید پرداخت نمایید. برای مثال: اداره آب و برق به صورت خصوصی اداره می‌شوند و به همین دلیل هزینه های بالایی برای زندگی در جزیره باید پرداخت نمایید و قبوض آن قابل مقایسه با سایر مناطق ایران نیست.

توجه داشته باشید که برای زندگی کردن در کیش حتما باید در مصرف آب و برق صرفه جویی کنید. هزینه های حمل و نقل با تاکسی نیز بسیار گران تمام می‌شود و بهتر است خودرو اجاره کنید. به خاطر دور بودن جزیره کیش از سایر نقاط کشور، هزینه خورد و خوراک در آن نیز بالاتر از سایر مناطق خواهد بود. برای مثال؛ قیمت گوشت مرغ و گوسفند تفاوت بسیاری با مناطق داخلی کشور دارد.

خرید یا اجاره خانه در کیش

داشتن مسکن یکی از مواردی است که برای زندگی در کیش امری ضروری است. مساکن جزیره کیش تنوع بسیاری دارند و هر متراژ خانه ای را می‌توان در آن پیدا کرد. مناطق مختلف جزیره قیمت های متفاوتی با یکدیگر دارند. در شهرک های نوبنیاد و صدف می‌توانید منازل مسکونی را با قیمت های مناسب تری خریداری نمایید. البته ارزان بودن این مناطق دلیلی بر پایین بودن قیمت منازل در آنها نیست و میزان قیمت ارزان ترین منازل کیش با گرانترین های تهران برابری می‌کند.

برج های سایه و ستاره از جمله گرانترین های کیش به شمار می‌روند که با افزایش متراژ، میزان قیمت آنها نیز بالاتر خواهد رفت و برای خرید خانه باید هزینه بیشتری را کنار گذاشته باشید. خانه های کوچک و ارزان قیمت جزیره کیش حدود ۳۰ الی ۹۰ متر متراژ دارند که البته میزان قیمت آنها نیز در مقایسه با سایر مناطق بالاتر خواهد بود. اجاره مسکن نیز شرایط مشابه داشته و باید مبلغ بالایی را برای اجاره کنار گذاشته باشید.

کار و روش های کسب درآمد کیش

داشتن کار یکی از ملزومات زندگی در کیش است و باید حتما کسب و کاری را برای خودتان راه اندازی کرده باشید. نرخ بیکاری در این جزیره بسیار پایین است چرا که میزان گردشگران متعددی به صورت سالانه آن‌را به عنوان هدف انتخاب می‌کنند و با ارائه خدمات به آنها به راحتی امکان کسب درآمد وجود خواهد داشت. یکی از اصلی ترین روش های کسب درآمد تاسیس یک هتل و یا مرکز اقامتی هرچند کوچک است چرا که گردشگران این جزیره تمایل به اقامت در هر نوع محلی دارند.

علاوه بر هتل، رستوران ها و کافی شاپ ها مورد توجه مردم و همچنین گردشگران جزیره کیش قرار گرفته اند و حتما بخشی از تایم روز را صرف نشستن در کافی شاپ ها و رفع خستگی خواهند کرد. لازم به ذکر است که به دلیل منطقه آزاد بودن کیش، بهترین و پردرآمدترین شغل برای شما واردات و فروش پوشاک و لوازم آرایشی است و از طریق آن می‌توانید به درآمد مطلوبی برسید.فروش بلیط هواپیما کیش به سایر مقاصد کشور نیز میتواند یکی دیگر از راه های کسب درآمد در کیش باشد.

تحصیل در جزیره کیش

یکی دیگر از مواردی که والدین نگران آن هستند شرایط تحصیل فرزندانشان است. کیش مراکز تحصیلی متعددی را در خود جای داده که فرزندانتان به راحتی می‌توانند در آنها مشغول به تحصیل کردن شوند. دانشگاه های این جزیره اغلب وابسته به دانشگاه تهران یا صنعتی شریف هستند و در انواع مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانید در آنها تحصیل نمایید.

۹ مدرسه برای مقطع ابتدایی و ۱۱ مدرسه برای مقاطع راهنمایی و دبیرستان در نظر گرفته شده است. حدود ۵ هزار دانش آموز امکان تحصیل در مدارس این جزیره را دارند و به همین دلیل نباید نگران تحصیل فرزندان خود در کیش باشید. نظام آموزشی کیش طبق جدیدترین متد آموزشی بوده و فرزندانتان طبق اصول خاص و اصولی درس خواندن را پیش خواهند برد.

جاذبه های جزیره کیش

زندگی در کیش زیبایی های خاص خود را به دنبال دارد و از جمله مهمترین آنها می‌توان به تفریحات شبانه اشاره نمود. به دلیل آب و هوای گرم و شرجی طول روز، مردم مواقع صبح را در حال استراحت بوده و معمولا شب هنگام دل به سواحل زده و از تفریحات مختلف لذت می‌برند. تفریحات و جاذبه های کیش نیز به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند و به همین دلیل هر فردی با هر نوع سلیقه ای که دارد از زندگی و گشت و گذار نهایت لذت را خواهد برد. مناطق لوکس و تاریخی در کنار یکدیگر زیبایی های خاصی را پدید آورده اند و بی شک از جمله جذابیت های جزیره به شمار می‌روند.

معرفی دیدنی های کیش

مراکز خرید کیش

برای زندگی در کیش باید بدانید که از چه مراکزی باید خرید های خود را انجام دهید. مراکز خرید متعددی در سطح جزیره کیش فعالیت می‌کنند که برخی از آنها لوکس و برخی ارزان قیمت هستند. شما خواهید توانست یکی از این مراکز خرید را برای خرید اجناس مورد نیاز انتخاب نمایید. بازارهای محلی نظیر صفین از جمله بهترین انتخاب ها برای خرید اجناس با هزینه های مناسب است و امکان خرید تمامی اجناس مورد نیاز از این مرکز خرید وجود دارد.

معرفی مراکز خرید کیش

نظرات کاربران