Column of Constantine in Istanbul

ستون کنستانتین استانبول، نمادی از رومی‌ها!

ستون کنستانتین استانبول ستونی است که توسط امپراتور کنستانتین اول در سال 330 پس از میلاد از رم آورده و بر روی یکی از هفت تپه استانبول، نصب شد. این ستون به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ستون‌های ساخته شده در استانبول شناخته می‌شود. 

رزرو تور استانبول

ترکیه از دیرباز کشور تاریخی بوده که به خوبی می‌توان قدمت و ارزش آن را در بین مکان‌های قدیمی و تاریخی آن دید. در این میان شهر استانبول بیشترین بازمانده‌های باستانی را در خود جای داده، چه آن‌ها که متعلق به همین کشور هستند و چه آن‌هایی از دیگر نقاط جهان به این شهر آمده‌اند. در هر صورت امروز به میدان چمبرلی استانبول می‌رویم، جایی که یک ستون بلند قامت خودنمایی می‌کند. 

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

از گذشته تا به امروز ستون کنستانتین

Column of Constantine in Istanbul

بناهای تاریخی بسیاری از امپراتوری‌های مختلف در استانبول وجود دارد. ستون کنستانتین استانبول یکی از آن‌هاست. این ستون در دوران باستان ساخته شده و تا به امروز باقی مانده است. آن را به نام ستون اورمه (Orme Sutun) یا اورما نیز می‌شناسند. 

آغاز پیدایش ستون کنستانتین

ستون چمبرلی‌تاش یا همان کنستانتین بنایی است که تاریخ استانبول را به نمایش می‌گذارد. این بنای تاریخی با تاریخ 1700 ساله یکی از مکان‌های دیدنی استانبول است. برخی می‌گویند قدمت آن به سال 330 بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد، زمانی که امپراتور کنسانتین دستور داد تا چنین ستونی را در قسطنطنیه بسازند. دلیل آن حضور بیزانسی‌ها در این شهر بود و می‌خواستند که یک یادگار از خودشان برجای بگذارند. 

در حالی که کنستانتین ستون را در سال 330 در استانبول برپا کرد، مجسمه خود را روی آن قرار داد. بعدها، دیگر امپراتوران بیزانس این سنت را ادامه دادند و مجسمه‌های خود را بر روی ستون کنسانتین قرار دادند.

صاعقه و سوختن ستون

Lightning and the burning of the Column of Constantine

در سال 1081 صاقعه‌ای قدرتمند به مجسمه در بالای این ستون برخورد کرد و به کلی آن را سوزاند. حتی ستون نیز آسیب‌های جدی دید. این ستون بعدها توسط الکسیوس اول کومنئوس تعمیر شد، اما او یک مجسمه صلیب به جای مجسمه خودش روی آن قرار داد. در نهایت پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها، مجسمه صلیب نیز پایین کشیده شد. 

دوباره سوختن و تعمیر آن 

تاریخ ستون کنستانتین استانبول به همین جا ختم نمی‌شود و این ستون دوباره در دوره احمد شاه سوخت و به شدت آسیب دید. بنابراین آن را تعمیر و دور آن را میله‌های آهنی احاطه کردند. از آن زمان به بعد، این ستون که ساختار تاریخی آن ابتدا به عنوان ستون آپولون در رم آغاز شد، نام ستون چمبرلیتاش یا کنستانتین در استانبول را به خود اختصاص داد و تا به امروز به این شکل باقی مانده است.

اگرچه این ستون هیچ عملکردی ندارد، اما تنها به دلیل ویژگی تاریخی خود و موقعیت مکانی که دارد،  بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

ویژگی های ستون کنستانتین استانبول

Column of Constantine in Istanbul

ستون کنستانتین به دلیل ویژگی‌هایی که دارد یک سازه تاریخی به شمار می‌آید. 

سنگ‌های به کار رفته در ستون

طول ستون 57 متر است. بخش خاص آن پایه ستون است که از سنگ بافته شده است. این قسمت را برای تقویت ستون در دوره عثمانی ساختند. بدنه آن دارای 6 قطعه سنگ پورفیری به رنگ یهودا است. سنگ‌هایی که متعلق به امپراتوری روم هستند. برای اینکه ساختار تاریخی ستون خراب نشود، سنگ‌های پورفیری که از روم آورده شده بود با هم ترکیب شدند و شکاف‌ها با تزئینات بسته شدند.

کتیبه‌ی ستون کنستانتین

The inscription on the Column of Constantine

بر اثر زلزله‌هایی که هر از چند گاهی رخ می‌داد، ترک‌هایی در بدنه ستون ایجاد شد. به همین دلیل دور آن را برای نگه داشتن ستون با آهن احاطه کرده بودند. 

از طرفی یک قرقره مرمری روی ستون وجود دارد که روی این قرقره کتیبه‌ای قرار دادند. کتیبه نیز مانند ستون تا به امروز باقی مانده و روی آن نوشته شده است «این اثر الهی که به مرور زمان ویران شد توسط امپراتور مذهبی مانوئل بازسازی شد». جالب است بدانید که ستون کنستانتین استانبول به دلیل آتش سوزی‌هایی که متحمل شده به «ستون سوخته» نیز معروف است.

اتاق پایین ستون کنستانتین

یک اتاق کوچک در پایین ستون وجود دارد. گفته می‌شود که این اتاق حاوی آثاری از مسیحیت اولیه است. این اتاق را در همان مرحله ساخت ستون ساختند. در زمان امپراتوری بیزانس، اعتقاد بر این بود که ستون با طلسم خود از شهر محافظت می‌کند. حتی شایعه بود که در این اتاق‌ مراسم‌هایی برگزار می‌شود و امپراتور بیزانس نیز هر از گاهی در آن شرکت می‌کند. 

کاوش‌های ناموفق و اشیای تاریخی

Unsuccessful excavations and historical objects of the Column of Constantine

ادعا می‌شود که در زیر اتاق پایین ستون، اشیایی متعلق به عیسی پیدا شده است. به همین دلیل در همان زمان‌ها، ناخودآگاه کاوش‌هایی در منطقه انجام می‌دادند تا ببینند این اشیا واقعی هستند و حتی در زمان اشغال استانبول، تونلی از قهوه‌خانه‌ای نزدیک به ستون حفر شد تا جستجو برای اشیاء مقدس عیسی انجام شود. با این حال و در نهایت، در مطالعات انجام شده، هیچ آیتمی متعلق به عیسی یافت نشد. 

ستون کنستانتین کوتاه‌تر است

با توجه به کارهای مرمتی انجام شده، ستون کنستانتین استانبول، کمی کوتاه‌تر از شکل اولیه خود بود، اما با حفظ ساختار تاریخی خود. 

داستان زندگی ستون کنستانتین استانبول

The story of the life of the Column of Constantine in Istanbul

داستان زندگی ستون کنستانتین استانبول از اینجا آغاز شد که….

داستان ستون کنستانتین با درخواست امپراتور روم کنستانتین برای جابجایی مرکز امپراتوری در سال 324 بعد از میلاد آغاز می‌شود. در راستای انجام این هدف، کنستانتین به معماران خود دستور می‌دهد که شهر را از بالا به پایین نوسازی کنند و شهری باشکوه بر روی هفت تپه بسازند.

ستون را به فروم آوردند

دستور امپراطور انجام شد و یک هیپودروم و کاخ‌های بزرگ در میدان سلطان احمد ساخته شد. آن‌ها همچنین، انجمن کنستانتینوس در چمبرلیتاش به عنوان میدانی برای تجارت و سیاست را ساختند. در آن زمان و برای کامل کردن مجموعه خودشان و البته به درخواست امپراتور، ستون آپولون در رم برداشته و به نشانه قدرت او بر روی فروم آورده شد. زمانی که برای اولین بار را احداث کردند، مجسمه آپولو روی ستون وجود داشت. سپس مجسمه آپولو برداشته و مجسمه کنستانتین جایگزین آن شد.

در آن زمان با مجسمه روی ستون، طول آن 57 متر بود. با این حال، امپراتورهای بیزانس، تئودوسیوس و لولیانوس، که جایگزین کنستانتین شدند، مجسمه کنستانتین را از ستون برداشتند و مجسمه‌های خود را قرار دادند.

جاذبه های دیگر در نزدیکی ستون کنستانتین

در این میان از فرصت استفاده کنید و به چند جاذبه در نزدیکی ستون کنستانتین هم سر بزنید. چرا که دیدن این ستون زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. می‌توانید به بازار بزرگ یا مسجد نور عثمانیه یا دیگر مکان‌های نزدیک آن سرک بکشید. 

Sultan Ahmed Mosque
  • بازار بزرگ
  • مسجد نور عثمانیه
  • مسجد ایاصوفیه
  • مسجد یاووز سلطان سلیم
  • فواره آلمانی سلطان احمد
  • مخزن سرقفلی
  • موزه قلعه یدیکول
  • مسجد سلطان احمد
  • ستون مار سلطان احمد
  • مسجد محرمه سلطان
  • حمام سلیمانیه
  • مسجد سلیمانیه

در آخر باید بدانید که….

ستون کنستانتین استانبول از بناهای تاریخی و با قدمت این شهر است که تا به امروز باقی مانده و جایگاه ارزشمندی در نمایش تاریخ این شهر دارد. می‌توانید با یک برنامه‌ریزی ساده، زمانی که به بازار بزرگ می‌روید، در مسیرتان از این ستون هم دیدن کنید. 

سوالات متداول

ستون کنستانتین استانبول در کجاست؟ 

ستون کنستانتین در منطقه فاتح، در میدان چمبرلیتاش و نزدیک بازار بزرگ استانبول قرار دارد.

آیا برای بازدید از ستون کنستانتین باید هزینه بپردازیم؟

خیر، بازدید از ستون کنستانتین نیازی به پرداخت هزینه ندارد. 

نظرات کاربران