شیرینی فرانسوی

خوشمزه ترین شیرینی های فرانسوی؛ به جز ناپلئونی و کراسان!

آشنایی با بهترین شیرینی های فرانسوی

اگر از هر کسی که با رزرو بلیط هواپیما تهران به پاریس سفر می‌کند؛ درباره شیرینی های فرانسوی بپرسید؛ مطمئن باشید که نوشیدن قهوه یا اسپرسو را در کنار شیرینی کروسان، ماکارون و… در کافه‌های دنج کوچه پس کوچه‌های پاریس، از بهترین خاطرات سفر به این کشور می‌دانند. حالا، اگر شما هم دوست دارید شیرینی جدید را امتحان کنید و خودتان دست به کار شوید؛ بیایید تا با یکدیگر سفری به دنیای شیرین فرانسه بزنیم!

لیست بهترین شیرینی های فرانسوی

در صورتی که با تور پاریس به فرانسه سفر کردید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در یک تور غذایی یا شرکت در کلاس شیرینی‌پزی شرکت کنید. شک نکنید که باحال‌ترین کاری است که در عمرتان انجام خواهید داد. اما، کدام شیرینی‌ها را بپزیم؟

1)   کروسان یا کروسانت؛ محبوب و خوشمزه

کراسان از شیرینی های فرانسوی

بهترین شیرینی که در جایگاه اول این لیست قرار می‌گیر؛ قطعا کروسان یا همان کروسانت نمادین است. این شیرینی کره‌ای با لایه‌های نازک از محبوب‌ترین شیرینی‌ های فرانسوی و حتی جهان است. خیلی‌ها بدون وجود کروسان نمی‌توانند روز خودشان شروع کنند.

نامگذاری کروسان را از شکل و شمایل هلالی آن برداشتند و با یک خمیر چند لایه درست می‌شود. خمیر را با کره لایه لایه می‌کنیم، سپس رول و چندین بار تا می‌کنیم تا به شکل ورقه‌ای نازک در بیاید. خمیر را به صورت مثلث برش داده و قبل از پخت به شکل هلالی تا می‌زنیم.

کره نقش مهمی در پخت کروسان خوشمزه دارد؛ در حین پخت آب کره تبخیر شده و باعث پف کردن خمیر می‌شود. از طرفی چربی کره خمیر را طلایی رنگ می‌کند. در نتیجه، شما یک کروسان سبک، لایه لایه و پف کرده دارید که می‌توانید آن را به دو نیمه کرده با شکلات و موز یا هر چیز دیگری نوش جان کنید.   

2)   کروکمبوش؛ کیک سنتی فرانسوی

در درجه اول بگوییم که این شیرینی هیچ شباهتی به کیک ندارد و در واقع شیرینی های فرانسوی کوچکی هستند که با شکل یک برج شبیه به کیک تزئین می‌شوند. برسیم به نام این شیرینی، کروکمبوش شکل دیگر کروک-آن-بوش به معنای «چیزی که در دهان خرد می‌شود» است. کروکمبوش را کیک سنتی فرانسوی می‌دانند در تولدها، عروسی و هر ضیافتی نقل مجلس فرانسوی‌ها است.

پفک‌های شیرینی choux معمولاً پر از خامه هستند و با تزئینات خوشمزه دیگری مانند شکلات ذوب شده، بادام شکری، توت فرنگی و گل‌های خوراکی تزئین می‌شوند. شبیه به شیرینی خامه‌ای خودمان کمی سبک‌تر و شکل متفاوت‌تر که معمولا شبیه به یک برج درمی‌آورند.

3)   ماکارون؛ رنگی رنگی و محبوب

ماکارون از شیرینی های فرانسوی

ماکارون‌ها از محبوب‌ترین شیرینی های فرانسوی هستند که البته بهتر است بگوییم از سرگرم کننده‌ترین و جذاب‌ترین‌ها. به این دلیل که این شیرینی‌ها با شکل‌های رنگی رنگی و طعم‌های مختلف پخته می‌شوند. در پخت ماکارون از سفیده تخم‌مرغ، پودر بادام، شکر و رنگ خوراکی استفاده می‌شود و از  بیرون سبک و لطیف اما از داخل مرطوب و جویدنی است.

در کنار ظاهر جذاب و زیبا، این ماکارون‌ها را معمولا با انواع مواد پرکننده مانند گاناش شکلاتی، باترکریم یا مربا پر می‌کنند. امروزه اما این شیرینی‌های رنگین کمان در همه جای دنیا درست می‌شوند و بسیار محبوب‌اند.

4)   ناپلئونی (Mille-feuille)؛ از شیرینی های فرانسوی-ایرانی!

مطمئنا شما هم با شیرینی خوشمزه ناپلئونی جذاب آشنا هستید. این شیرینی که در لغت به معنای «هزار ورق» است در همه مناسبت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درست کردن ناپلئونی از دلچسب‌ترین شیرینی‌ های فرانسوی از لایه‌های خمیر پف دار بر روی هم استفاده می‌کنند و لایه رویی را با پاشیدن پودر شکر می‌پوشانند. معمولا بین این لایه‌ها را با خامه فرم گرفته و آجیل و میوه‌های تازه مثل تمشک و توت پر می‌کنند. لذت خوردن ناپلئونی با چای تازه برای ما ایرانی را نمی‌توان با چیز دیگری عوض کرد.

5)   اکلر؛ دوست داشتنی به اندازه کروسان

اکلر از شیرینی های فرانسوی

مانند کروسان، اکلر نیز از محبوب‌ترین شیرینی های فرانسوی است. این شیرینی به شکل مستطیل شکل است و با خامه شیرینی پر شده و معمولا روی آن را گاناش شکلاتی می‌ریزند و طعم و شکلی بی‌نظیر دارد. بگذارید بگوییم که ظاهر اکلر به اندازه طعم ان خوب و خوشمزه است و شما دلتان می‌خواهد زودتر آن را بخورید.

اکلرهای کلاسیک با خامه شیرینی وانیلی و گاناش شکلاتی درست می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را با انواع دیگر خامه شیرین مانند خامه فرم گرفته، خامه چیبوست، فیلینگ با طعم میوه و پوره شاه بلوط پر کرد. روی آنها را می توان با انواع مختلف آیسینگ (پودر قند متفاوت برای تزئین شیرینی) پوشانده و با مواد تزئینی نیز تزئین کرد.

6)   چوکت؛ به همراه شکر مروارید!

اگر کروکمبوچ دوست دارید، مطمئناً از چوکات لذت خواهید برد. چوکت یا چوکات نیز پفک‌های شیرینی سبک و خوشمزه‌ای هستند که با سوکر پرل یا شکر مروارید پخته می‌شوند. تعجب نکنید؛ این یک شکر مخصوص در اروپا است که محبوبیت زیادی هم دارد. آنها با فشرده کردن کریستال‌های شکر به یکدیگر ساخته می‌شوند تا شکل‌های بزرگتری را تشکیل دهند. بنابراین، شکل خود را حفظ می‌کنند و در هنگام پخت در شیرینی حل نمی‌شوند.

چوکت یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی های فرانسوی با شکلی سبک است که بیشتر برای صبحانه یا میان وعده عصرانه سرو می‌شود.

7)   فینانسیر (Financier)؛ کیک بادام لقمه‌ای

فینانسیر از شیرینی های فرانسوی

فینانسیر از دیگر شیرینی های فرانسوی است که داستان‌های مختلفی برای نام آن وجود دارد. از آنجایی که فینانسیر به معنی سرمایه‌دار می‌باشد؛ برخی معتقدند که این نام با بورس اوراق بهادار پاریس مرتبط است؛ چون این کیک‌های کوچک در منطقه مالی محبوب شدند. احتمالا به این خاطر که می‌توان فینانسیر را به مدت طولانی در جیب نگه داشت؛ بدون اینکه خشک شود.

برخی هم می‌گویند که فینانسیر توسط دستور راهبه‌های ویستادین در قرن هفدهم اختراع شده‌اند. در کل، مشخص نیست که این کیک‌های کوچک فرانسوی چگونه نام خود را گرفتند، اما براساس یک داستان دیگر نام “Financer” از قالب مستطیلی که شبیه یک میله طلا است؛ نامگذاری شده.

برسیم به بخش خوشمزه فینانسیر که شکل آنها شبیه به کیک کوچک است که با بادام، فندق، سفیده تخم‌مرغ، آرد، پودر قند و بور نویزت (کره قهوه‌ای) درست می‌شوند. بعد مایع کیک را در قالب‌های مستطیلی بسیار کوچک می‌ریزند و می‌پرند. این شیرینی خوشمزه فرانسوی سبک، مرطوب با سطحی ترد و طلایی است که با خوردنش حالتان خوب می‌شود و انرژی‌تان چند برابر.

8)   پاریس برست (Paris-Brest)؛ چرخ دوچرخه

یکی دیگر از شیرینی های فرانسه که محبوب و دلچسب است؛ پاریس برست خوشمزه و زیبا است. پاریس برست در اوایل قرن بیستم برای بزرگداشت مسابقه دوچرخه سواری پاریس، برست پاریس اختراع شد؛ به همین دلیل بود که شکل و شمایل آن را شبیه به چرخ دوچرخه درآوردند. این شیرینی خوشمزه و معروف جهانی را از وسط به دو قسمت کرده و لایه میانی را با خامه به طعم‌های مختلف پر می‌کنند.

9)   کنله (Canelé)؛ از شیرینی های فرانسوی کمتر شناخته شده!

کنله از شیرینی های فرانسوی

کنله یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی های فرانسوی که مورد علاقه همه است. شکل و شمایل این شیرینی مثل چوب پنبه ولی با یک فرورفتگی در وسط و بالای آن است. از طعم آن بخواهیم بگوییم معمولا از وانیل استفاده می‌شود.

این دسرهای کوچک و بامزه را در قالب‌های فلوت‌دار کوچک استوانه‎‌ای که با موم زنبور عسل یا کره آغشته شده‌اند؛ درست می‌کنند. البته در گذشته بیشتر با موم عسل بوده؛ ولی در حال حاظر از کره استفاده می‌شود. در کل، کنله شیرینی کوچک با بافتی نرم و دلنشین است که به عنوان دسر یا میان وعده‌های عصرانه می‌خورند.  

10)  کیک اپرا؛ عطر و طعم قهوه

اگر به دسرهایی با طعم قهوه علاقه دارید؛ کیک اپرا از محبوب‌ترین شیرینی های فرانسوی برای شما است. کیک اپرا یک دسر کلاسیک فرانسوی است که با لایه‌هایی از کیک اسفنجی بادام درست می‌شود. کیک اسفنجی را در شربت قهوه خیس کرده و با گاناش شکلاتی و باترکرم قهوه می‌پوشانند. به طور سنتی، کلمه “Opera” در بالای کیک با استفاده از لعاب شکلات نوشته می‌شود.

در آخر

زمانی که خرید بلیط هواپیما پاریس را انتخاب می‌کنید؛ سفر به یکی از رویایی‌ترین شهرها و کشورهای جهان را انتخاب کرده‌اید. در این کشور همه چیز در بهترین حالت ممکن است از غذا گرفته تا شیرینی های فرانسوی در سطح جهانی شناخته می‌شوند. شیرینی های خوشمزه‌ای مثل ماکارون و ناپلئونی که حتما نوش جان کرده‌اید. این بار فرصتی فراهم شده تا در خود فرانسه عطر و طعم اصل این شیرینی‌ها را در کافه‌های دنج و باحال پاریس امتحان کنید. اما، آیا شیرینی‌های دیگر فرانسوی را می‌شناسید؟

نظرات کاربران