Barcelona Airport

از 0 تا 100 درباره فرودگاه ال پرات بارسلونا!

بارسلونا یکی از شهرهای قدیمی و زیبای کشور اسپانیا است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد، به همین دلیل هرساله از گردشگران و مسافران زیادی پذیرایی می‌کند. مسافران این شهر معمولا از طریق فرودگاه ال پرات بارسلونا که دومین فرودگاه بزرگ اسپانیا است وارد این شهر می‌شوند، به همین دلیل در این نوشتار می‌خواهیم کمی بیشتر درباره این فرودگاه صحبت کنیم. 

فرودگاه ال پرات بارسلونا، یک فرودگاه بین‌المللی است که در ۱۵ کیلومتری (۹.۳ مایل) جنوب غربی مرکز بارسلونا، در شهرداری‌های El Prat de Llobregat، Viladecans و Sant Boi در کاتالونیا، اسپانیا واقع شده‌‌است.

معرفی کامل فرودگاه ال پرات بارسلونا

فرودگاه ال پرات بارسلونا

این فرودگاه دومین و شلوغ‌ترین فرودگاه اسپانیا و ششمین فرودگاه در اروپا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹، فرودگاه بارسلونا رکورد ۵۲۶۸۶۳۱۴ میلیون مسافر را جابجا کرد که نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش ۵ درصدی را نشان می‌دهد. 

سرویس حمل و نقل هوایی بارسلون-مادرید تا سال ۲۰۰۸ شلوغ‌ترین جاده جهان به شمار می‌رفت و رکورد بیشترین تعداد پرواز در سال ۲۰۰۷ (۹۷۱ پرواز در هفته) را دارد. از زمان افتتاح خط قطار سریع السیر مادرید-بارسلونا در فوریه ۲۰۰۸، جدول زمانی پروازهای این فرودگاه کاهش یافته است، یعنی مسافت را حداکثر در ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه طی می‌کند به همین دلیل به سرعت محبوب شده‌است.

دسترسی‌ها به فرودگاه بارسلونا

یکی از مزیت‌های ال پرات این است که نزدیک به مرکز شهر و حدود ۱۴ کیلومتری آن است. به طور خاص، این فرودگاه در شهر El Prat de Llobregat واقع شده است، از این رو نام فرودگاه را به خود اختصاص داده است. خوب است بدانید که چندین گزینه حمل و نقل از فرودگاه به مرکز شهر بارسلون وجود دارد: 

اتوبوس: اتوبوس اکسپرس، اتوبوس آئرو، TMB و اتوبوس ناتی از جمله شرکت‌های اتوبوسرانی هستند که خدمات شاتل به این فرودگاه را ارائه می‌دهند. هر دو شرکت مقصد اتوبوس‌هایشان مرکز بارسلون است و هر 6 تا 15 دقیقه یکبار حرکت می‌کنند. اتوبوس A1 از ترمینال T1 و اتوبوس A2 از سالن B و C ترمینال T2 حرکت می‌کند. اتوبوس.های TMB از ساعت 5 صبح تا نیمه شب از هر دو ترمینال حرکت می‌کنند. اتوبوس نایت از ساعت 21:55 تا 4:45 صبح از ترمینال 1 به سمت مرکز بارسلون یعنی پلازا کاتالونیا حرکت می‌کند. 

مترو: از سال 2016 که خط جدید مترو در خروجی هر دو ترمینال فرودگاه ایجاد شد، رفت و آمد به مرکز شهر برای مسافران در این فرودگاه آسان شده است. بهترین راه برای رسیدن به پلازا کاتالونیا استفاده از قطار مترو است که تنها 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. از نظر اقتصادی، مترو ارزان ترین راه برای سفر است.

قطار: قطارهای Renfe از ساعت 6 صبح تا 11 شب کار می‌کنند و هر نیم ساعت یکبار به سمت مرکز شهر حرکت می‌کنند. می‌توانید از ترمینال فرودگاه تا ایستگاه قطار Aeroporto را در 5 دقیقه پیاده روی کنید و در ایستگاه Klot پیاده شوید و از آنجا به راحتی می توانید به سایر نقاط شهر دسترسی پیدا کنید.

ترمینال‌ها و خطوط هوایی فرودگاه بارسلونا

Barcelona Airport

شلوغ‌ترین پل بارسلونا «پل هوایی» (Airlift یا Puente Aéreo در اسپانیایی) است که بارسلون را به مادرید متصل می‌کند و پربازدیدترین پل هوایی در جهان است. در حال حاضر سه شرکت هواپیمایی وجود دارد که به طور منظم پروازهای مستقیم را در طول سال انجام می‌دهند: Iberia، Air Europa و Vueling.

ورود قطار سریع السیر (AVE) تعداد پروازهای روزانه بین بارسلون و مادرید را کاهش داده است، اما ارتباطات هوایی بین دو شهر همچنان بیشترین استفاده را دارد. 

با کنار گذاشتن پیشرفت‌های زیادی که فرودگاه ال پرات در سال‌های اخیر داشته است، برنامه‌های بیشتری برای آینده وجود دارد. علاوه بر دو پایانه موجود (T۱ و T۲)، ساخت یک فضای اضافی (Terminal Satellite) هم برنامه ریزی شده است. این ترمینال ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت، اما این پروژه در حال حاضر متوقف شده است؛ زیرا دو ترمینال موجود در حال حاضر نیاز پروازهای موجود را پوشش می‌دهند.

تاریخچه فرودگاه ال پرات بارسلونا

اولین فرودگاه شهر بارسلون واقع در ال رمولار، در سال ۱۹۱۶ شروع به کار کرد. با این حال، ظرفیت توسعه و گسترش خوبی نداشت، بنابراین فرودگاه جدید در El Prat در سال ۱۹۱۸ افتتاح شد. این فرودگاه به عنوان مقر Aeroclub در کاتالونیا و به عنوان پایگاهی برای ناوگان Zeppelin نیروی دریایی اسپانیا استفاده می‌شد.

در سال ۱۹۴۸ یک باند فرود برای این فرودگاه ساخته شد که اکنون باند ۰۷-۲۵ نامیده می‌شود. در همان سال، اولین سرویس پروازی بین اقیانوسی توسط Pan American World Airways در فرودگاه ال پرات به نیویورک انجام شد. با استفاده از صورت فلکی لاکهید، باند دوم فرودگاه بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۲ عمود بر باند قبلی ساخته شد. تاکسی وی‌ها و پایانه‌های مسافربری برای پذیرایی از مسافران هم در همین سال‌ها ساخته شد. تا سال ۱۹۶۳، مسافران این فرودگاه به یک میلیون مسافر در سال رسیده بود. در سال ۱۹۶۵، یک برج مراقبت جدید ساخته شد و در سال ۱۹۶۸ ترمینال جدیدی افتتاح شد که هنوز وجود دارد و امروزه در ترمینال ۲B از آن استفاده می‌شود.

گسترش فرودگاه

در ۳ آگوست ۱۹۷۰، پان امریکن ورلد ایرویز پرواز برنامه ریزی شده بوئینگ ۷۴۷ را بین بارسلون، لیسبون و نیویورک از طریق فرودگاه بارسلونا و مادرید – باراخاس انجام داد. چند سال بعد، در سال ۱۹۷۶، یک ترمینال اختصاصی و ترمینالی فقط برای بار برای خدمات هواپیمایی ایبریان و همچنین یک فرودگاه برای خدمات پست سریع و بار هوایی ساخته شد. در سال ۱۹۷۷، این فرودگاه سالانه بیش از ۵ میلیون مسافر را جابجا می‌کرد. 

از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰، فرودگاه در ترافیک و سرمایه‌گذاری بود تا اینکه هنگام بازی‌های المپیک تابستانی بارسلونا در سال ۱۹۹۲ دچار رکود شد. در این زمان ترمینال ال پرات توسعه عمده‌ای را تجربه کرد که شامل نوسازی و گسترش ترمینال معروف به ترمینال B و ساخت دو پایانه اضافی به نام ترمینال‌های A و C بود. 

ترمینال ۱ جدید در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ با مساحت ۵۴۵۰۰۰ متر مربع (۵۸۶۶۳۳۱ فوت مربع) افتتاح شد و هفتاد درصد پروازهای فعلی از ترمینال ۱ انجام می‌شود. ترمینال‌های قبلی A، B و C اکنون با نام ترمینال‌های ۲A، ۲B و ۲C شناخته می‌شوند. 

کاهش قابل توجه ترافیک هوایی از سال ۱۹۹۹ و بحران هوانوردی در سال ۲۰۰۱ باعث شد که بسیاری از پروازهای چارتر از Girona و Reus به El Prat تغییر مسیر داده و به فرودگاه کمک کند تا از بحران رکود جان سالم به در ببرد.

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشیم؟ 

فرودگاه ال پرات بارسلونا

فرودگاه ال پرات بارسلونا جوزپ تارادلاس دارای دو ساختمان ترمینال اصلی است: T۱ و T۲. فرودگاه بدون توجه به مقصد پرواز، پایانه‌هایی را به خطوط هوایی اختصاص می‌دهد. 

برای جلوگیری از مشکلات غیرمنتظره باید زودتر از پرواز به فرودگاه برسید. قاعده کلی این است: 

برای پروازهای غیر شنگن، ۳ ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده پرواز در فرودگاه حاضر باشید. 

برای پروازهای داخلی و شینگن، ۲ ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده پرواز در فرودگاه حاضر شوید. 

بیشتر خطوط هوایی به مسافران این امکان را می‌دهند که قبل از سفر به فرودگاه به صورت آنلاین در وب سایت همه چیز را چک کنند. شما یک کارت عضویت را هنگام تحویل بار دریافت خواهید کرد، که به شما امکان می‌دهد اگر فقط با چمدان دستی سفر می‌کنید، مستقیماً از گیت امنیت عبور کنید. 

به یاد داشته باشید که تمام مدارک سفر خود (بلیت الکترونیکی، حساب‌های بانکی و غیره) را یادداشت کنید. برخی از خطوط هوایی ممکن است برای صدور مجدد پاس شما در فرودگاه هزینه‌ای دریافت کنند. 

با بررسی آنلاین تلفن همراه، می‌توانید کارت پرواز خود را از طریق ایمیل، پیامک یا برنامه‌های تلفن همراه در دستگاه تلفن همراه خود بررسی و دریافت کنید. اگر نیازی به ثبت نام ندارید، می‌توانید مستقیماً به ایست بازرسی امنیتی بروید.

آیا می‌شود در فرودگاه بارسلونا خوابید و استراحت کرد؟ 

فرودگاه بارسلونا-ال پرات، اقامتگاهی زیبا و مدرن را به صورت ۲۴ساعته ارائه می‌کند. شما می‌توانید خواب راحت و کاملی در طول شب داشته باشید و برای چند ساعت در حالی که منتظر پرواز خود هستید، استراحت کنید. این سرویس برای مسافران ترانزیت، مسافرانی که می‌خواهند شب قبل از پروازشان در فرودگاه بخوابند یا مسافرانی که مدت‌ها قبل از پروازشان به فرودگاه می‌رسند، ایده آل است.

امکانات فرودگاه ال پرات بارسلونا

فرودگاه بارسلونا امکاناتی مثل بوفه و رستوران را برای مسافران ارائه می‌دهد. در هر دو ترمینال این فرودگاه امکانات خوبی وجود دارد، هرچند که کیفیت رستوران‌ها و بوفه‌های ترمینال یک بهتر از ترمینال دو است. جالب است بدانید که مراکز خرید فرودگاه بارسلونا  از مهم‌ترین مراکز خرید کل بارسلونا به شمار می‌روند  و اجناس متنوعی را می‌فروشند. امنیت این فرودگاه مثال زدنی است و پلیس‌های هوایی زیادی در فرودگاه مستقر شده‌اند.

سخن آخر 

این روزها فرودگاه‌ها تنها مکانی برای پرواز و فرود هواپیما نیستند و امکانات بسیار زیادی دارند، به همین دلیل یکی از جاذبه‌های گردشگری هر شهر هم به حساب می‌آیند. فرودگاه بارسلونا نیز که در حومه شهر بارسلون قرار دارد و ششمین فرودگاه بزرگ کل اروپا محسوب می‌شود، امکانات و جاذبه‌های زیادی دارد. در این مطلب این فرودگاه را برای شما معرفی کردیم. آیا شما تجربه سفر به بارسلون را داشته‌اید؟ از خاطرات و تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

بلیط هواپیما تهران بارسلون را همین حالا رزرو کنید!

نظرات کاربران