کاخ عادله سلطان استانبول

کاخ عادله سلطان استانبول؛ از زیباترین کاخ های عثمانی

کاخ عادله سلطان استانبول که به نام عادیله نیز خوانده می‌شود یکی از قصرهای باشکوه این شهر است که منظره‌ای باشکوهی از تنگه بسفر به نمایش می‌گذارد. فضای زیبای این کاخ و خصوصیات منحصربفرد آن باعث شده تا رویدادهای زیادی مانند عروسی‌ها، فارغ التحصیلی‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارها در کاخ عادله سلطان برگزار شود. اگر به قصرها و تزئینات و معماری آن‌ها علاقه‌مند هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. 

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

چرا به دیدن کاخ عادله سلطان برویم؟

کاخ عادله سلطان (به ترکی Adile Sultan) از جاذبه‌های معروف بخش آسیایی استانبول است. این عمارت چیزی از یک کاخ کم ندارد و وقتی وارد آن می‌شوید با گچ‌بری‌ها، کنده‌کاری‌ها، پنجره‌های بزرگ و لوسترهای باشکوهی مواجه خواهید شد که حس‌وحال یک شاهزاده را به شما می‌دهد. سالن‌های بزرگ آن با سقف‌های پوشیده شده از ورق طلا و نقاشی‌ها از ویژگی‌هایی هستند که این کاخ را برای دیدن جذاب می‌کنند. با این حال، چیزی که نقطه قوت این عمارت به شمار می‌آید، منظره‌ای است که از تنگه بسفر به نمایش می‌گذارد. ساحل کنار این کاخ از مکان‌های محبوب گردشگران برای گرفتن عکس‌های یادگاری با پس زمینه دریای مرمره است. خلاصه اینکه اگر در همین حوالی هستید، بد نیست که قدم در گذشته بگذارید و کمی عکس‌های اینستاگرامی بگیرید! 

نگاهی بر گذشته کاخ عادله سلطان استانبول

نگاهی بر گذشته کاخ عادله سلطان استانبول

کاخ عادله سلطان را به نام دختر سلطان محمود دوم گذاشتند. مشخص نیست که این قصر در سال 1858 برای او خریداری یا ساخته شده، اما به عنوان هدیه به عادله سلطان اهدا شده است. گفته می‌شود که طراحی و معماری این کاخ شگفت‌انگیز را سرکیس بالکان از معماران معروف زمان خود انجام داده است.

در مورد عادله سلطان اگر بخواهیم کمی توضیح دهیم، او به عنوان تنها شاعر زن دارای دیوان در دوره عثمانی شناخته می‌شد، همچنین به عنوان فردی که به آموزش اهمیت زیادی می‌داد، معروف بود. انسانی فرهیخته که علاقه‌ی زیادی به شعر، تحصیل و البته کمک به فقرا داشت. به این شکل که هیچ کس نبود که جنبه خیرخواهی عادله سلطان را در دوره او نشناسد. متاسفانه عادله سلطان در این قصر خوشبخت نبود و در جوانی همسر و 4 فرزند خود را از دست داد و همین دلایل کافی بود تا کاخ را ترک کند. سلطان در سال 1868 از این قصر رفت و کاخ خود را به آموزش ملی اهدا کرد. بدین ترتیب کاخ عادله سلطان استانبول در سال 1916 به دبیرستان دخترانه کندیلی تغییر نام داد.

این عمارت تا مدت‌ها به عنوان دبیرستان مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما بخت زیاد با آن یار نبود و درست 70 سال بعد دچار آتش‌سوزی مهیبی شد. در اثر این حادثه تخریبات زیادی در کاخ صورت گرفت و بخش‌های مختلفی از آن دچار آسیب‌های جدی شد. سرانجام در سال 1986 یک تاجر که ساکیپ سابانچی نام داشت، تصمیم گرفت تا یک مبلغ برای مرمت و بازسازی این کاخ اهدا کند و در نهایت کاخ عادله سلطان پس از مرمت به شکوه و عظمت قبلی خود بازگشت. 

اطلاعات کلی درباره این بنای تاریخی

کاخ عادله سلطان استانبول بیشتر از هر چیز به خاطر منظره‌ی باشکوهی که از تنگه بسفر دارد، شناخته‌ می‌شود. با این حال، فضای داخلی آن دست کمی از قصرها و کاخ‌های دیگر این شهر ندارد و وقتی به درون آن پا می‌گذارید، متوجه شکوه و عظمت آن خواهید شد. 

شروع کار این عمارت از سال 2007 بوده و علاوه بر یک مکان تاریخی ارزشمند برای بازدید توریست‌ها، مکانی مجلل و باشکوه برای برگزاری رویدادهایی مانند عروسی‌ها، فارغ التحصیلی‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها و سازمان‌های مختلف است.

تالار بیضی این کاخ گنجایش 500 نفر را دارد. در کنار آن سالن اجتماعات با ظرفیت 200 نفر، 17 سالن سمینار (با ظرفیت متوسط 40 نفر)، فضای نمایشگاهی (به مساحت 1300 متر مربع)، ظرفیت باغ 1000 نفر است. این میزان از فضا باعث شده تا بیشتر از هر چیز برای مراسم‌های ازدواج مورد استفاده قرار گیرد. از آن عروسی‌های مجلل و رویایی! 

کاخ عادیله سلطان استانبول کجاست؟

کاخ عادیله سلطان استانبول کجاست؟

این کاخ در خیابان وانیکوی قرار دارد و آدرس آن به صورت دقیق در زیر ارائه شده است:

Tophanelioğlu Caddesi No:39, Koşuyolu – Üsküdar – İSTANBUL

چگونه به آنجا برویم: گزینه‌های مختلفی برای رفتن به کاخ عادله سلطان وجود دارد. اما برای رفتن به کاخ با استفاده از اتوبوس‌های IETT، باید در ایستگاه اتوبوس کندیلی پیاده شوید. پس از آن کافی است تا حدود 250 متر پیاده روی کنید تا به این عمارت برسید. 

برای رفتن به کاخ با مترو، باید در ایستگاه مترو دانشگاه Boğaziçi پیاده شوید. میانگین مسافتی که پس از فرود باید طی کنید 1.8 کیلومتر است.

در آخر

کاخ عادله (عادیله) سلطان استانبول از زیباترین مکان‌های دیدنی در این شهر است که ویژگی‌های مختص به خود را دارد و گردشگران زیادی برای دیدن آن به بخش آسیایی استانبول سفر می‌کنند. ما امروز تنها برخی از مشخصات برجسته آن را بیان کردیم تا اگر قصد بازدید این عمارت را داشتید، کمی درباره آن اطلاعات داشته باشید. 

سوالات متداول

کاخ عادله سلطان کجاست؟

کاخ عادله سلطان در منطقه کندیلی استانبول واقع شده است.

چگونه به کاخ عادله سلطان برویم؟

با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید به این کاخ بروید. خطوطی که از اینجا می‌گذرند شامل:  Çavuşbaşı-Üsküdar و Şenevler-Üsküdar.

ساعت و روز بازدید از کاخ عادله سلطان چگونه است؟

از آنجایی که یک رستوران در کاخ عادله سلطان مشغول به فعالیت است. شما در هر ساعت از روز می‌توانید از آن بازدید کنید. 

هزینه ورودی کاخ عادله سلطان چقدر است؟

ورودی رایگان است و با توجه به فعالیتی که انجام می‌دهید هزینه پرداخت می‌کنید. برای مثال، هزینه بازدید از موزه 2 لیر است.

نظرات کاربران