شهربازی

سفر یک روزه به اصفهان، نصف جهان را در یک روز ببینید!

اصفهان

در این مقاله می‌خواهیم تجربه سفر یک روزه به اصفهان را با شما به‌ اشتراک بگذاریم. البته اصفهان نصف جهان است و در یک روز نمی‌توان از همه جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تاریخی و بهترین رستوران‌های آن بازدید کرد. اما ما سعی کردیم سفر خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در همان یک روز بتوانیم از بهترین جاهای دیدنی اصفهان دیدن کنیم.

بهترین زمان برای سفر یک روزه به اصفهان

مسیر تهران به اصفهان تقریبا ۵ ساعت به طول می‌انجامد. بنابراین برای اینکه اول صبح در اصفهان حاضر باشیم، ساعت ۴ صبح سفر خود را آغاز کردیم و راس ساعت ۹ به نصف جهان رسیدیم. در اولین قدم باید جایی برای صبحانه‌ خوردن پیدا می‌کردیم که هم باکیفیت باشد و هم به‌معنای واقعی کلمه اصفهانی و متفاوت باشد. و چه جایی بهتر از چایخانه چاه حاج میرزا؟ ( البته با بلیط هواپیما اصفهان زودتر می رسید!)

صبحانه در سرای حاج میرزا

سرای حاج میرزا

این قهوه‌خانه‌ی خاص و عجیب و غریب در نزدیکی‌های میدان نقش جهان و در دل بازار قرار دارد. پیش از ورود به قهوه‌خانه به یک دستگاه شهر فرنگ برخورد کردیم. این شهر فرنگ، حال و هوایی را که در سرای حاج میرزا در انتظارمان بود، تاحدودی آشکار کرد. اما این هنوز اول کار بود و غافلگیری اصلی پس از ورودمان به چایخانه اتفاق افتاد؛ جایی که با کافه‌ای قدیمی روبه‌رو شدیم که از در و دیوار آن اشیاء عطیقه آویزان بود و ما را از همان بدو ورود، به فضای فیلم فارسی‌های دهه ۵۰ پرتاب کرد.

پس از اینکه حسابی محیط این قهوه‌خانه متفاوت و دوست‌داشتنی را برانداز کردیم و کیفور شدیم، املتی که سفارش داده بودیم رسید. کیفیت، حجم و قیمت غذاهای این قهوه‌خانه مناسب بود و ما را از اولین انتخاب خود در سفر یک روزه به اصفهان کاملا راضی کرد.

بازار بزرگ اصفهان

از آنجایی که قهوه‌خانه حاج میرزا در دل بازار بود، تصمیم گفتیم گشت و گذاری در این بازار سنتی داشته باشیم. معماری بازار بزرگ اصفهان به دوره صفویان بازمی‌گردد و ازجمله قدیمی‌ترین بازارهای نصف جهان است. در راسته‌های مختلف بازار بزرگ، مسجدهای قدیمی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله صفویه و قاجاریه نیز به چشم می‌خورد. در این بازار توانستیم سوغاتی های اصفهان را در همان ابتدای سفر بخریم و خیال خود را راحت کنیم. در بازار بزرگ اصفهان انواع سوغاتی‌ها نظیر گز، صنایع دستی، نبات و غیره به وفور یافت می‌شد و مشکلی بابت انتخاب نداشتیم.

بهترین سوغاتی های اصفهان را بشناسید. (لینک مقاله)

میدان نقش جهان

مسجد شاه عباسی

بعد از اینکه سوغات اصفهان را خریدیم، پس از حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی در بازار، به میدان نقش جهان رسیدیم. وای! خدای من! عظمت و زیبایی این میدان در همان نگاه اول شما را می‌گیرد و به خلسه‌ای عجیب می‌برد. مساحت میدان نقش جهان به بیش از ۸۰ هزار مترمربع می‌رسد و تعدادی از بهترین جاهای تاریخی اصفهان در اطراف این میدان قرار دارند.

ما از کافه‌های کوچکی که در اطراف میدان قرار دارند قهوه‌ای خریدیم و به تماشای فضای سبز باشکوه، حوض‌های تماشایی و درشکه‌هایی که گرداگرد نقش جهان می‌چرخیدند نشستیم.

شما در میدان نقش جهان می‌توانید از مکان‌هایی همچون مسجد شاه یا مسجد جامع عباسی، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، سردر قیصریه و بازار صنایع دستی اصفهان دیدن کنید. اما از آنجایی که ما در سفر یک روزه به اصفهان زمان زیادی نداشتیم، ترجیح دادیم مشهورترین و محبوب‌ترین گزینه را انتخاب کنیم، یعنی؛ مسجد جامع عباسی.

مسجد شاه عباسی؛ شاهکار اسرارآمیز

میدان نقش جهان

وقتی به این بنای به‌جا مانده از عصر صفویه پا می‌گذارید، عظمت و ظرافت بی‌حد و مرز آن شما را مسحور خود می‌کند. از کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای رنگ گرفته تا معماری تسخیرکننده این مسجد، حس و حال عارفانه‌ای به بازدیدکنندگان می‌دهد. اما عجیب‌ترین بخش مسجد جامع عباسی اصفهان چیز دیگری بود.

در صحن اصلی مسجد، به فاصله‌ی حدودا ۱۰ متری از منبر، روی کف زمین علامتی مربعی‌شکل قرار دارد. معماری اسرارآمیز مسجد به‌گونه‌ای است که اگر روی این علامت بایستید و به‌آرام‌ترین حالت ممکن پچ‌پچ کنید، باز هم بازتاب صدای شما در سرتاسر صحن مسجد پخش می‌شود. ما به قدری مسحور این ویژگی مرموز شده بودیم که از مسجد شاه دل نمی‌کندیم. اما چاره‌ای نبود و مجبور بودیم دیگر جاهای دیدنی اصفهان را نیز ببینیم.

بریانی اصفهان؛ خوش‌مزه‌ی اعتیادآور

بریانی اصفهان

خرید سوغاتی های اصفهان و تماشای زیبایی‌های میدان نقش جهان و مسجد جامع عباسی به قدری ما را جذب کرد که از زمان غافل شدیم و وقتی که به خودمان آمدیم ساعت ۱۳ شده بود و باید ناهار می‌خوردیم. حالا باید جایی پیدا می‌کردیم که بهترین بریانی اصفهان را بپزد. ما پیش از سفر، رستوران و سفره‌خانه سنتی نقش جهان را انتخاب کرده بودیم که هم بریانی‌های پرطرفداری می‌پخت و هم نزدیک میدان نقش جهان بود و می‌توانستیم زمان خود در سفر یک روزه به اصفهان را مدیریت کنیم.

این رستوران سنتی و خوش رنگ و لعاب در فاصله اندکی تا مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده است و در همان بدو ورود، شما را جذب معماری شگفت‌انگیز و پنجره‌های بزرگ و رنگارنگ خود می‌کند.

تخت‌های سنتی و متکاهای بامزه و راحت، در کنار سرویس‌دهی عالی کارکنان این رستوران، لذت خوردن بریانی را دوچندان کرد. باور کنید طعم بی‌نظیر این بریانی را هنوز زیر دندانم حس می‌کنم.

اگر دوست دارین بهترین رستوران اصفهان را بشناسید! (لینک مقاله)

موزه کاخ چهلستون

پس از ناهار، تصمیم گرفتیم به یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی اصفهان سر بزنیم. کاخ چهلستون. برای رسیدن به این کاخ از میدان نقش جهان حدود ۱۰ دقیقه در خیابان‌های سنگفرش‌شده و زیبای اصفهان پیاده‌روی کردیم. وقتی وارد کاخ شدیم حوض بزرگی در مرکز باغ، و انبوهی از درختان در اطراف حوض، پیش چشممان بود. در سوی مقابل حوض هم کاخ چهلستون، استوار و پرغرور خودنمایی می‌کرد. البته ما هرچه ستون‌های جلوی کاخ را شمردیم ۲۰ تا بیشتر نبود. اما بعدا فهمیدیم نام چهلستون، از حاصل جمعِ این ۲۰ ستون و بازتاب‌شان در آب حوض گرفته شده است.

باغ، حوض و ستون‌های چهلستون زیبا هستند، اما اصل کاری در داخل ساختمان است. جایی که شاید با خیره‌کننده‌ترین تزئینات داخلی در تاریخ معماری جهان روبه‌رو خواهید شد.

سقف، در و دیوار و حتی پنجره‌های کاخ چهلستون به زیبایی هرچه تمام‌تر با خطاطی، حکاکی، نقاشی، خاتم کاری و آینه‌کاری تزئین شده است. به محض ورود به این کاخ در رنگ‌های شادابِ نقش و نگارها غرق می‌شوید و جان تازه‌ای می‌گیرید. انواع نقاشی‌ها از جنگاوری‌های شاه عباس صفوی و هم‌رزمانش روی دیوارهای کاخ چهلستون جلوه‌گری می‌کنند. این کاخ اکنون به موزه تبدیل شده است و معمولا کارشناسانی در داخل آن، در مورد معماری بنا و نقاشی‌ها توضیح می‌دهند. شاهکار. شاهکارِ به تمام معنا. این یکی را ابدا از دست ندهید.

بهترین هتل اصفهان

گشت و گذار در میان جاهای دیدنی اصفهان و خوردن غذای سنگینی مثل بریانی، وسوسه یک چرت نیمروزی را در ما زنده کرد. به خصوص که هوا هم روبه گرما می‌رفت. بنابراین در همان حوالی یکی از ارزان ترین هتل های اصفهان را رزرو کردیم تا پس از کمی استراحت، سفر یک روزه خود به اصفهان را ادامه دهیم.

اگر شما هم نیاز به استراحت داشتید، می‌توانید در همان حوالی بهترین هتل های اصفهان را رزرو کرده و استراحت کنید. قیمت اتاق‌های دو تخته از حدود ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. همچنین درصورت تمایل می‌توانید چادر مسافرتی خود را در مناطق مجاز برپا کنید.

می خواهید سفرتان طولانی تر باشد و به دنبال بهترین هتل های اصفهان هستید؟ (لینک مقاله)

سی و سه پل و پل خواجو

سفر یک روزه به اصفهان

پس از استراحت در هتل، حوالی ساعت ۶ بعدازظهر به سمت سی و سه پل حرکت کردیم. از اقبال بلند ما، در آن روزِ به‌خصوص، مسئولان شهری اصفهان، مجرای زاینده رود را باز کرده بودند. وجود آب در زیر سی و سه پل، صفای خاصی به این پل قدیمی بخشیده بود. برخی از مردم پاچه‌ی شلوارشان را بالا زده و پاهایشان را در آب خنک زاینده رود فرو برده بودند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم سفر یک روزه به اصفهان را طوری طراحی کنید، که زاینده رود را در زیباترین حالت ممکن تماشا کنید. مسئولان معمولا آخر هفته‌ها مجرای این رودخانه‌ی عزیز را باز می‌کنند.

آشنایی بیشتر با 5 پل تاریخی اصفهان

بستنی و شربت‌های سنتی اصفهان

سفر یک روزه به اصفهان

پس از اینکه به قدر کافی با زاینده رود و سی و سه پل عشق بازی کردیم، به سرمان زد کافه‌ای پیدا کرده و دسری بخوریم. در اطراف سی و سه پل و پل خواجو تعداد زیادی کافه سنتی و مدرن وجود دارد که می‌توانید بنابر سلیقه خود، هرکدام را انتخاب کنید.

در این کافه‌ها علاوه بر انواع قهوه‌ها و بستنی‌ها، می‌توانید شربت‌ها و دم‌نوش‌های مخصوص نصف جهان را نیز امتحان کنید و خستگی سفر یک روزه به اصفهان را از تن خود بزدایید.

منارجنبان

سفر یک روزه به اصفهان

پس از سی و سه پل تصمیم گرفتیم یکی دیگر از عجایب معماری کشورمان را ببینیم؛ منارجنبان. منارجنبان در واقع مقبره‌ی یکی از عرفای قرن هفتم است. این بنا دو مناره دارد که اگر درون آن قرار بگیرید با تکانِ دست، می‌توانید آن را بلرزانید. اما با ورود به این مکان با صحنه تاسف‌آوری مواجه شدیم. متاسفانه مسئولان یکی از مناره‌ها را دستکاری کرده‌اند تا از راز تکان خوردن آن سر دربیاورند. اما نه تنها چیزی از تکنولوژی به کار رفته در منارجنبان دستگیرشان نشده، بلکه قابلیت تکان خوردن آن هم از بین رفته است. بنابراین در حال حاضر تنها یکی از مناره‌ها تکان می‌خورد و دیگری ثابت مانده و دورتادور آن را داربست کشیده‌اند.

همچنین در نتیجه‌ی این دسته‌گلی که به آب داده‌اند، برای حفاظت از تنها مناره‌ی باقیمانده، اجازه ورود به آن را به بازدیدکنندگان نمی‌دهند. بدین‌ترتیب هر ۳۰ دقیقه یکی از متصدیان از مناره بالا می‌رود و آن‌ را تکان می‌دهد تا مردمی که بلیط خریده‌اند از داخل حیاط جنبیدنِ مناره را تماشا کنند.

بهترین فست فود اصفهان

سفر یک روزه به اصفهان

پس از دیدن بلایی که بر سر منارجنبان آورده بودند، تصمیم گرفتیم روحیه خود را با یک شام خوشمزه بازیابی کنیم. و از آنجایی که یک تکه پیتزا می‌‌تواند هر غمی را بشورد و ببرد، به پیتزا ارگانیک گوفر رفتیم؛ جایی که خوش‌‌مزه ترین پیتزای اصفهان را می‌توانید نوش جان کنید. کیفیت و طعم فوق‌العاده در کنار سلیقه‌ای که کارکنان در چیدمان و تزیین غذاها به خرج داده بودند، عیش ما را در سفر یک روزه به اصفهان تکمیل کرد. حالا آماده می‌شدیم مسافرت کوچک خود را به پایان برسانیم. با این حال انگار هنوز چیزی کم بود؛ هیجان!

شهربازی

برای اینکه سفر یک روزه به اصفهان را هیجان‌انگیزتر کنیم، تصمیم گرفتیم به عنوان حسن ختام، سری هم به شهربازی بزنیم. بهترین شهربازی اصفهان دریم لند یا همان شهر رویاهاست که حدود ۱۷ هکتار وسعت دارد و از دو بخش روباز و سرپوشیده تشکیل شده است. در این شهربازی می‌توانید از به‌روزترین تجهیزات موجود در کشور نظیر یوفو، موتور فضایی، ضد هوایی، آکروجت، رالی کودک، ترن هوایی بزرگ و کوچک، تاب چرخان بزرگ، بازوی چرخان، جت اسکی، کرم کوچولو، چرخ و فلک و کاروسل استفاده کنید و آدرنالین خونتان را تنظیم کنید.

می توانید به جای شهربازی از آکواریوم اصفهان دیدن کنید. (لینک مقاله)

بازگشت به خانه

حالا دیگر ساعت از ۱۱ شب گذشته بود و کم‌کم باید این شهر خاطره‌انگیز را ترک می‌کردیم. هرچند عمیقا دوست داشتیم چند روز دیگر هم در اصفهان بمانیم و از سایر جاهای دیدنی آن بازدید کنیم. اما به هر حال خوشحال بودیم که در سفر یک روزه به اصفهان توانستیم برخی از بهترین دیدنی‌های این شهر را از نزدیک تماشا کرده و با تاریخ و فرهنگ این شهر قدیمی آشنا شویم.