21 مرداد 1400
راهنمای سفر

همه چیز درباره امنیت پرواز

اگر شما هم به مسافرت با هواپیما علاقه دارید اما ترس از حوادث هوایی مانع سفر با هواپیما می‌شود یا برای جابه‌جایی و سفر از هواپیما استفاده می‌کنید ولی همیشه نگران جان خود هستید، در این مقاله همراه ما باشید؛ زیرا تصمیم داریم شما را با این موضوع و اختلالات به‌ وجود آمده در امنیت پرواز بیشتر آشنا کنیم.

اگر تمام نکات لازم قبل، حین و بعد ازسوار شدن به هواپیما رعایت شود می‌تواند امنیت در پرواز را به‌وجود آورد. شاید سوال باشد که چگونه بوجود می‌آید؟

ماموران امنیتی فرودگاه
  • درجه اول خود خلبان و پرسنل مربوط به آن حتما باید کاربلد و حرفه‌ای باشند.
  • دومین نکته عوامل ماشینی است که حتما باید خود هواپیما از لحاظ بدنه و موتور چک شود.
  • سومین نکته عوامل محیطی و جوی است که متخصصان با درنظر گرفتن هر یک از آنها، اجازه پرواز و فرود را می‌دهند.  
  • مسافران نیز باید نکاتی را ازجمله: بار مناسب، عدم استعمال دخانیات و .. رعایت کنند.

امنیت در پرواز چیست؟

همانطور که می‌دانید سفر کردن با هواپیما لذت‌بخش‌ترین نوع سفرهاست. برای اینکه از سفر خود با هواپیما لذت ببرید قطعا به آرامش در سفرتان فکر کرده‌اید البته برای داشتن سفری آسوده علاوه بر امنیت پرواز انتخاب آژانس هواپیمایی برای تهیه ی بلیط هواپیمای معتبر نیز تاثیر گذار است.

تصویری از چک کردن هواپیما

شاید برای شما سوال پیش امده باشد که امنیت در پرواز چگونه به‌وجود می‌آید؟ در درجه اول سالم بودن هواپیما و چکاپ کامل بدنه، موتور، چرخ‌ها و.. انجام می‌شود. در مرحله بعد سلامت خلبان و کارکنان داخل هواپیما بسیار مهم است.

اختلال در امنیت پرواز به چه معناست؟

واژه اختلال به معنی بروز مشکل است و به عبارتی دیگر تضاد امنیت است. هرگونه مشکلی که متوجه مسافران باشد که باعث به خطر افتادن سلامت آن‌ها شود، اختلال در امنیت پرواز نام دارد. این اختلالات ممکن است حین پرواز یا قبل از فرود آمدن به‌وجود بیاید. با شناخت و بررسی این اختلالات به راحتی می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری و یا آن‌ها را سریعاً رفع کرد.

بررسی بار مسافران برای امنیت در پرواز

چه مواردی اختلال در امنیت پرواز محسوب می‌شوند؟

  • استفاده از علائم تقلبی هواپیمایی
  • ایجاد مانع برای هواپیما قبل و بعد از پرواز
  •  تهدید هواپیما و مسافران توسط فرد خارجی
  • خرابی در تاسیسات فرودگاه و هواپیما
  • ورود افراد خطاکار و سوء قصدکننده
  • عدم اعلام شرایط نامناسب جوی
  • ترافیک خطوط هواپیمایی

بررسی هر یک از این موارد و جلوگیری از اختلالات ب‌وجود آمده ناشی از آن‌ها باعث می‌شود امنیت در پرواز به راحتی ایجاد شود.

3 عامل ایجاد اختلال در امنیت پرواز

احتمالا جالب است بدانید که اختلالات به‌وجود آمده شامل چه مواردی است؟ آیا انسان یا محیط نیز باعث اختلال در امنیت پرواز می شود؟ در ادامه همراه ما باشید به جواب سوالات خود برسید.

بازرسی مسافران توسط ماموران امنیت در پرواز

مواردی که امنیت پرواز را مختل می‌کند  شامل این 3 مورد است:

  • عامل انسانی
  • عامل ماشینی
  • عامل محیطی

 که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

عامل انسانی

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجادکننده اختلال در امنیت پرواز، خطای خلبان و پرسنل است. برای این که درصد خطا به کمترین مقدار خود برسد باید افرادی را استخدام نمود که متبحر باشند.

کنترل کابین هواپیما توسط ماموران امنیت 
 در پرواز

هرنوع خطای انسانی باعث ایجاد مشکل میشود و ممکن است این خطاها جبران ناپذیر باشند. جالب است بدانید تمام پرسنل از خلبان تا مهماندار حتما باید150 نوع تست روانشناسی را بگذرانند تا در درجه اول سلامت روح و روان و قبل از پرواز چکاپ کامل بدنی برای سلامت جسمی را بگذرانند.

عامل ماشینی

هواپیما نوعی ماشین است پس برای این که مثل هر ماشینی سالم کار کند حتما باید قبل از استارت از لحاظ فنی مورد بررسی قرار بگیرد. چکاپ چرخ‌ها برای فرود، چکاپ روغن و … برای سلامت هواپیما ضروری است. این مسئله برای امنیت پرواز بسیار حائز اهمیت است به همین منظور طی 3 مرحله کل هواپیما چکاپ می‌شود.

عامل محیطی

عوامل محیطی که ممکن است در امنیت پرواز اختلال ایجاد کند، شرایط جوی آب‌وهوایی است. این شرایط درست است که قابل کنترل نیست اما متخصصین آب‌و‌هوا با در نظر گرفتن شرایط آب‌و‌هوایی مبدا و مقصد اجازه پرواز را می‌دهند.

سگ های آموزش دیده

یکی دیگر از عوامل محیطی می‌تواند اختلال در ارتباطات باشد. گاهی پیش می‌آید ارتباط با باند هوایی مبدا یا مقصد قطع شود و این مسئله باعث اختلال در امنیت پرواز را ممکن می‌شود. درصورت قطع ارتباط مشکل در هماهنگی فرود پیش می‌آید.آخرین عامل تهدیدکننده ، مشکل فرود در جایگاه مقصد است. این مشکل که در فرودگاه مقصد بنا به دلایل آب‌وهوایی، مشکل ترافیکی یا. . .  به‌وجود می‌آید و گاهی خطر ساز میشود. 

آیا مسافران در ایجاد امنیت پرواز نقش دارند؟

بله، مسافران نیز در امنیت پرواز نقش دارند. اولین عاملی که توسط مامورین فرودگاه چک می‌شود، چمدان‌های مسافران است. داخل چمدان‌ مسافران نباید سلاح سرد و چاقو، قطعات یدکی و اشیایی که دارای لبه تیز هستند، باشد و یا هرچیزی که باعث شود سلامت مسافران و پرسنل به خطر بی‌افتد.

مامورین پرواز به بارهایی شامل: لباس، کتاب، کفش و لوازم بهداشتی اجازه ورود به داخل هواپیما می‌دهند. داشتن انواع اسپری و گازها در داخل هواپیما ممنوع است. استفاده هر نوع دخانیات و فندک نیز ممنوع است.

مسافران عزیز که قصد مسافرت با هواپیما را دارند، برای حفظ امنیت در پرواز حتما باید به باری که با خود می‌برند دقت کنند تا مشکلی در سفر پیش نیاید.

چک کردن بدنه هواپیما برای امنیت بیشتر

نکات مهم  برای سفر ایمن با هواپیما

 با رعایت این نکات می‌توان درصد امنیت در پرواز را بالا برد. این نکات شامل:

  • داشتن بار ایمن
  • ارائه پول و وسایل فلزی به مامورین جهت بررسی
  • ارائه لپ‌تاپ و وسایل الکترونی مثل موبایل و ساعت به مامورین جهت بررسی
  • به همراه نداشتن سیگار و مواد مخدر
  • به همراه نداشتن اسپری و سایر مواد گازی که در هوا منتشر می‌شود.
  • همکاری با مامورین فرودگاه و پرسنل پرواز
  • استفاده از کمربند حین پرواز
کادر پروازی

سخن آخر

برای این که امنیت در پرواز حفظ شود رعایت تمامی نکات ذکر شده این مطلب الزامی است، ما در هواپیمایی ماهان همه سعی خود را میکنیم تا مسافران سفری آسوده را تجربه کنند. از شما برای این که همراه ما بودید سپاسگذاریم. اگر تجربه‌ای از سفر با هواپیما دارید در بخش نظرات کاربران با ما و سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران