سفر به رشت در تابستان
24 خرداد 1403
رشت

سفر به رشت در تابستان؛ از مزایا، معایب تا مراسم های خاص گیلان در تابستان!

سفر به رشت در تابستان هم مانند سایر فصول، لطف خاص خودش را دارد. اگرچه در این فصل گرم و شرجی، به دلیل تعطیل شدن مدارس و دانشگاه‌ها، شاهد جمعیت بیشتر گردشگران و همین‌طور بالاتر رفتن هزینه‌های سفر هستید، اما مزایای سفر به شهر رشت در تابستان می‌تواند شما را مجاب کند که گشت‌وگذار در رشت را لااقل برای یک بار هم که شده، در این فصل برنامه‌ریزی کنید. در این مقاله به‌طور کامل راجع‌به این موضوع توضیح داده‌ایم؛ اگر دوست دارید بیشتر در این مورد بدانید و برای سفر خود تصمیم بهتری بگیرید، این مقاله را تا آخر دنبال کنید. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

مختصری درباره پیشینه تاریخی شهر رشت

رشت شهری دیدنی و زیبا با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی بسیار زیاد است که مرکز استان گیلان به حساب می‌آید. این شهر به دلیل بارش مکرر باران، به شهر باران‌های نقره‌ای نیز معروف است. درباره تاریخچه این شهر می‌توان گفت که رشت در سال 1004، یعنی در دوران شاه عباس صفوی، به دلیل اهمیت بالای تجاری، مرکز گیلان شد. در شهر رشت در گذشته، ابریشم و نوغان معامله می‌شده است.  نام‌های پیشین رشت عبارت‌اند از دارالمرز، دارالامان و وارنا.
موقعیت جغرافیایی شهر رشت

رشت مساحتی معادل 136 کیلومتر مربع دارد و بزرگ‌ترین شهری است که در سواحل جنوبی دریای خزر قرار گرفته است. این شهر از شمال با دریای خزر، از سمت جنوب با رودبار، از شرق با آستانه اشرفیه و لاهیجان و از سمت غرب با بندر انزلی و صومعه‌سرا همسایه است. استان گیلان نیز 14711 کیلومتر مربع مساحت دارد و بین رشته کوه‌های البرز و تالش واقع شده است و از سمت شرق با مازندران و از غرب با اردبیل همسایه است.  

آب‌وهوای رشت

سفر به رشت در تابستان

رشت در فصول گرما، آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد و در فصول سرد سال نیز سرد و مرطوب است. به‌طور کلی، آب‌وهوای رشت میانگینی معادل با 15.9 درجه سانتی‌گراد دارد که آب‌وهوایی معتدل و شبه‌مدیترانه‌ای محسوب می‌شود. طبق گزارشات، گرم‌ترین ماه سال در رشت مردادماه و سردترین آن بهمن‌ماه است.

بهترین زمان سفر به رشت

رشت شهری چهارفصل است و در هر فصل، دیدنی‌های خاص خود را برای ارائه دارد و بنابراین، بسته به موقعیت و شرایط خود، می‌توانید سفرتان به رشت شگفت‌انگیز را برنامه‌ریزی کنید. رشت بهاری، با بارندگی‌های ریز و پراکنده، طراوت طبیعت و آب‌وهوایی خنک و مطلوب، یکی از زمان‌های مناسب سفر به این شهر جذاب است. از طرفی در تابستان هم به دلیل تعطیلی مراکز آموزشی و همچنین کم‌تر شدن بارندگی‌ها، شاهد سرازیر شدن جمعیت گردشگران و مردم مشتاق به سمت مرکز گیلان هستیم و اگر با شلوغی زیاد راحت نیستید، تابستان را برای سفر به این شهر شمالی انتخاب نکنید.

پاییز رشت هم سرشار از زیبایی و رنگ‌های جذاب طبیعت است و بیشترین میزان بارندگی در اواخر مهر و آبان‌ماه اتفاق می‌افتد. دمای هوا در زمستان در شهر رشت بین صفر تا ده درجه سانتی‌گراد است و باید بدانید که هوای سرد و بارش برف، امکان بازدید از بسیاری از جاذبه‌های تفریحی را از شما می‌گیرد. طی یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت بهترین زمان سفر به رشت، بهار در ماه اردیبهشت و پاییز در ماه‌های مهر و اوایل آبان است.

سفر به شهر رشت در تابستان

تابستان‌های رشت، هوایی گرم با دمای نزدیک 37 درجه سانتی‌گراد دارد و بسیار شرجی است. 

رطوبت هوا در ماه‌های تابستانی گاهی ممکن است به صددرصد هم برسد و کمی آزاردهنده باشد؛ این مسئله باعث عرق کردن بیشتر و دیرتر خشک شدن لباس‌های شسته‌شده می‌شود. هم‌چنین آفتاب شدید رشت در تابستان، می‌تواند برای پوست شما مضر باشد. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از گزارشات هواشناسی، گرم‌ترین ماه سال در رشت، مردادماه است و اگر سفر به شهر رشت در تابستان انتخاب نهایی شماست، پیشنهاد می‌کنیم اوایل تیرماه و اواخر شهریور را انتخاب کنید.

مزایای سفر به شهر رشت در تابستان

سفر به رشت در تابستان

در این فصل از سال، با وجود هوای گرم و شرجی، شرایط برای ورزش‌های هیجان‌انگیز و تفریحات آبی نظیر شنا و قایق‌سواری بسیار مناسب است. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از عینک، کلاه و کرم ضدآفتاب، به‌راحتی و بدون ترس از خیس شدن، در معابر تردد کنید و چون امکان بارندگی بسیار کم است، با خیال راحت از تمام مراکز دیدنی روباز شهر زیبا و جذاب رشت، دیدن کنید. مناطق جنگلی و دامنه‌های کوهستانی هم در فصل تابستان، میزبانانی دلچسب و عالی برای‌تان خواهد بود. روستاهای اطراف رشت در تابستان هوای خنکی دارد و اگر این فصل را برای سفر به مرکز گیلان انتخاب کردید، می‌توانید یک یا دو روز خود را به روستاگردی اختصاص دهید و از گرما در امان باشید. هم‌چنین با وجود تعطیلی مراکز آموزشی، از بابت تحصیل فرزندان خود نیز خیال‌تان راحت است و با آسودگی خاطر و گذاشتن وقت بیشتر، می‌توانید به تفریح بپردازید. 

معایب سفر به شهر رشت در تابستان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هوای رشت در تابستان، به‌ویژه در مردادماه، بسیار گرم و شرجی و قدری آزاردهنده خواهد بود. بنابراین اگر تحمل گرما برای‌تان آسان نیست، سفر به رشت در تابستان را انتخاب نکنید. لازم به ذکر است که با توجه به تعطیلی مدارس، اکثر مردم برای سفر به شهر رشت در تابستان برنامه‌ریزی می‌کنند و همین شلوغی و افزایش جمعیت، باعث بالاتر رفتن هزینه اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و سایر تفریحات می‌شود. پس اگر از شلوغی گریزان هستید و هزینه سفر نیز برای‌تان اهمیت دارد، تابستان را برای سفر به رشت به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

مراسم‌های مختلف رشت در تابستان

اگر در این فصل مراسم عروسی برگزار شود، می‌توانید از نزدیک شاهد کشتی گیله‌مردی که رسمی در عروسی گیلکی است، باشید. نارنج‌زنی نیز از دیگر مراسمی است که در جشن عروسی‌های رشت، می‌توانید ببینید. اگر در سفر به شهر رشت در تابستان، به مناسبتی مذهبی مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی برقرار باشد هم می‌توانید این مراسم را با اجرای مردم رشت که طبق رسوم خودشان انجام می‌شود، از نزدیک ببینید. 

جاهای دیدنی در سفر به رشت در تابستان

سفر به رشت در تابستان

اگر در فصل تابستان به رشت سفر کردید، علاوه‌بر تفریح در ساحل، خرید از بازار رشت، پیاده‌روی در خیابان علم‌الهدی، باغ محتشم و پارک‌های جنگلی و هواخوری در دامنه کوهستان‌ها و روستای خنک اطراف شهر، به آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در جنوب رشت و هم‌چنین خانه میرزا کوچک خان که دویست سال سن دارد و از اماکن تاریخی این شهر است هم سری بزنید و آن را از نزدیک ببینید. اگر دوست دارید با فرهنگ محلیان رشت بیشتر آشنا شوید، به موزه رشت که دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی دارد بروید. برج ساعت رشت که نماد این شهر است هم منتظر شماست تا برای سلفی گرفتن و بازدید از این سازه زیبا، به میدان شهرداری رشت سری بزنید. 

سخن پایانی سه کلیک درباره سفر به رشت در تابستان

در این مقاله به‌طور کامل در مورد سفر به رشت در تابستان برای‌تان گفتیم و سعی کردیم اطلاعاتی جامع پیرامون این موضوع ارائه دهیم تا با آسودگی خاطر و اطلاعات کافی، برای سفر خود در این فصل به رشت، برنامه‌ریزی کنید. سفر به رشت در تابستان به‌رغم هوای گرم و شرجی و شلوغی و جمعیت بیشتر گردشگران، با تفریحاتی منحصربه‌فرد و ویژگی‌هایی خاص، اوقاتی شاد و خوش را برای شما رقم خواهد زد. 

نظر شما چیست؟ آیا دوست دارید در فصل تابستان به رشت سفر کنید؟

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران