سفر به رشت در پاییز
24 خرداد 1403
رشت

سفر به رشت در پاییز؛ قدم زدن در باران و رقص رنگ‌ها

سفر پاییزی به رشت می‌تواند هیجان‌انگیز و ماجراجویانه باشد اگر شما شیفته‌ی جادوی فصل پاییز باشید و از قدم زدن زیر باران هراسی نداشته باشید. برای برنامه سفر به رشت در پاییز بازدید از بازارها، میادین مهم شهر و پارک‌ها و باغ‌های رشت را پیشنهاد می‌کنیم. اگر می‌خواهید برای سفر به رشت در پاییز برنامه‌ریزی کنید این مقاله برای شما مناسب است.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آب و هوای رشت در پاییز

پاییز را با رنگ‌های خاص و متنوع برگ‌ها می‌شناسیم. منظره‌ای که طی سفر به رشت در پاییز زیاد خواهید دید. برگ‌ها تقریبا به همه رنگ در خواهند آمد؛ زرد، نارنجی، کهربایی و قرمز. البته که این رنگ برگ‌های پاییزی است که به عکس‌های یادگاری شما رنگ و رو می‌بخشد. هوا طی سفر به رشت در پاییز مطبوع و خنک خواهد بود. ممکن است ساعتی از روز هوا ابری و گرفته هم باشد اما به تماشای نم‌نم باران می‌ارزد. اصلا رشت به بارانش شهرت دارد. 

پارک‌ها و بوستان‌های رشت هم در پاییز از این تغییر و تحولات زیبا استثنا نیستند. در سطح شهر که بگردید می‌بینید برگ‌ها تغییر رنگ داده، مردم معمولا چتر به دست تردد می‌کنند و معتقدند هوای پاییز دزد است پس حتما ژاکت یا کت می‌پوشند. پاییز رشت خنک‌تر از تابستان است و آنقدری شرجی نیست که خیس عرق شوید. 

طی سفر به رشت در پاییز وقتی به بازار محلی رفتید گذرتان به میوه‌های پاییزی هم خواهد رسید. میوه‌هایی مثل ازگیل و خوج. خوج، سنگ خوج یا گلابی وحشی را پوست می‌گیرند و با نمک می‌خورند. ازگیل را هم یا ترشی می‌اندازند برای بهار یا در پاییز می‌خورند. البته که ازگیل رسیده بهتر و شیرین‌تر است. 

سفر به رشت در پاییز

مهر ماه معمولا رشت پذیرای مهمان‌های کمتری است چون فصل شروع مدارس است و مسافران کمتری راهی سفر می‌شوند. هوای مهر ماه خنک و گاهی گرم و آفتابی است. آبان ماه با باران گاه و بی‌گاه همراه است. ممکن است یک روز آفتابی را به شب برسانید و صبح روز بعد که بیدار شدید ببینید هوا گرفته است و باران گرفته است. بوی خاک باران‌زده رشت را در حافظه ثبت کنید. 

آذر ماه هم هوا کمی به سمت سرما می‌رود و باید طی سفر به رشت در پاییز و آذر ماه حتما لباس گرم در چمدان داشته باشید. در نهایت انتخاب بهترین زمان سفر به رشت در پاییز به سلیقه شما بستگی دارد. اما بهترین زمان سفر به رشت در پاییز به پیشنهاد ما اواسط مهر تا اواخر آبان است. در این مدت رشت پاییزی به بهترین شکل ممکن دیده می‌شود. 

حال و هوای رشت در پاییز، باطری روحتان را تا مدت‌ها شارژ نگه می‌دارد. طوری که وقتی از سفر برگردید اطرافیانتان مدام می‌پرسند چه اتفاقی افتاده است که این‌قدر سرحال و خوشحال هستید. شاید فکر کنید اغراق می‌کنم و پاییز رشت آن‌قدرها هم خاص نیست. برای اینکه خودتان ببینید من اغراق نکرده‌ام، پیشنهاد می‌کنم برنامه سفر به رشت در پاییز را بچینید. البته توصیه می‌کنم بازه سفر را به اواخر پاییز موکول نکنید و اگر می‌توانید در آبان یا اوایل آذر راهی رشت شوید.

سفر به رشت در پاییز می‌تواند یک تجربه خاطره‌انگیز باشد. رشت شهری است که با طبیعت سرسبز و زیبا، غذاهای محلی لذیذ و فرهنگ اصیل و کهن میزبان گردشگران زیادی است. در پاییز، رشت با باران‌های متناوب و رنگین‌کمان‌های زیبا، چهره‌ای دیگر به خود می‌گیرد. اگر قصد سفر به رشت را دارید، می‌توانید از جاذبه‌های زیادی در این شهر دیدن کنید. برخی از این جاذبه‌ها عبارتند از: 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

دریاچه سقالکسار 

سفر به رشت در پاییز؛ دریاچه سقالکسار 

اگر در سفر به رشت در پاییز کمی دلتان را به دریا بزنید و از رشت خارج شوید، در 25 کیلومتری شهر و در جاده جیرده یک دریاچه پیدا خواهید کرد که سقالکسار نام دارد. سقالکسار در پاییز نمایی جادویی دارد که اکثر عروس و دامادها برای عکاسی و ثبت لحظات عاشقانه پاییزی آن را انتخاب می‌کنند. در سقالکسار می‌توانید قایقرانی و پیک نیک پاییزی را تماشا کنید.  هوای سقالکسار در اواخر پاییز نسبت به رشت سردتر است پس اگر رفتن به سقالکسار در برنامه‌تان برای سفر به رشت در پاییز قرار دارد آن را به اواخر پاییز موکول نکنید چون هوا در این منطقه و این بازه زمانی به شدت سرد می‌شود. 

باغ رنگارنگ محتشم؛ سفر به رشت در پاییز

اگر قرار باشد یک باغ پاییزی زیبا برای عکاسی و گردش عاشقانه در سفر به رشت در پاییز پیشنهاد بدهیم قطعا باغ محتشم است. این باغ یادگار قاجاریه است و حالا طی پاییز برای خودش دنیایی از رنگ‌هاست. در این باغ بین بناهای تاریخی مثل عمارت کلاه فرنگی زیبا، حوض‌ها و درختان قدم می‌زنید، از کنار رودخانه گهر رود عبور می‌کنید و شاید هم در یکی از جشنواره‌های فرهنگی یا هنری باغ محتشم شرکت می‌کنید. اگر برنامه سفر به رشت در پاییز را دارید می‌توانید باغ محتشم را هم در برنامه رشت‌گردیتان قرار دهید. اگر بگوییم آرامگاه هوشنگ ابتهاج هم در باغ محتشم رشت قرار دارد باز هم دوست ندارید این باغ زیبا را در پاییز ببینید؟ 

پارک مفاخر؛ سفر به رشت در پاییز

پارک مفاخر یک پارک دنج و ساکت است که برای همه مناسب نیست به خصوص کسانی که عاشق شلوغی و هیاهو هستند. اما اگر از سکوت و طبیعت همزمان لذت می‌برید این پارک را در برنامه سفر به رشت در پاییز قرار دهید. در کنار درختان کاج و بلوط قدم بزنید و به تعداد پاییزهایی که این باغ از سر گذرانده فکر کنید. از امکانات بوستان مفاخر باید به میز شطرنج و پینگ‌پنگ، سرویس بهداشتی عمومی، تجهیزات ورزشی، نمازخانه، یخچال طبیعی چمارسرا در باغ مشکات و کتابخانه اشاره کرد. 

میدان شهرداری

سفر به رشت در پاییز؛ میدان شهرداری

رشت را به میدان شهرداری می‌شناسد. حالا تصور کنید یک شب پاییزی است و باران نم‌نم می‌بارد. ساعت از نیمه‌شب گذشته و در گوشه و کنار میدان شهرداری چند لبو فروش منتظر مشتری دست در جیب کاپشن ایستاده‌اند. البته خوردن باقلا پخته با گلپر هم در هوای خنک پاییزی خالی از لطف نیست. اگر هم میلتان کشید یک سری به مغازه‌های آش فروشی میدان شهرداری بزنید و یک کاسه آش داغ و چای داغ سفارش دهید و نوش جان کنید. بعد هم به تماشای هتل مجلل ایران، ساختمان پست و برج ساعت بروید. قدمت این ساختمان‌ها به دوره قاجار و پهلوی برمی‌گردد. 

اکو موزه میراث روستایی گیلان

این موزه یا به عبارتی دیگر اکو موزه یکی از کم‌نظیرترین موارد در ایران است. یک موزه در فضای باز که با نه بخش مختلف سبک زندگی روستایی و معماری خانه‌های سنتی گیلان را به نمایش گذاشته است. بخش معماری این موزه خارق‌العاده است. تصور کنید گروهی از کارشناسان رفته‌اند از جای جای گیلان و در روستای دور و نزدیک خانه‌های سنتی و قدیمی را شناسایی کرده‌اند. بعد کل خانه را از هم جدا کرده‌اند و در موزه میراث روستایی گیلان بازچینی کرده‌اند. هوا در سفر به رشت در پاییز خنک است و به همین دلیل برای گردش چند ساعته در موزه میراث روستایی گیلان اذیت نخواهید شد. 

پارک جنگلی سراوان 

در نزدیکی موزه میراث روستایی گیلان، پارک جنگلی سراوان واقع شده است که گونه‌های منحصربه‌فرد گیاهی را در خود جای داده است. این تنوع گونه‌های گیاهی در پارک جنگلی سراوان در پاییز رنگ و شمایل جدیدی به خود می‌گیرد و زیباتر از همیشه دیده می‌شود. بازدید از پارک جنگلی سراوان را در برنامه سفر به رشت در پاییز قرار دهید و از منظره مرداب و جنگل رنگارنگ لذت ببرید. در این پارک به درختانی از بلوط تا بید و آلو برمی‌خورید. 

پارک ملت رشت

سفر به رشت در پاییز؛ پارک ملت

نزدیک‌ترین بوستان رشت به فرودگاه پارک ملت است. این بوستان به علت راحتی دسترسی بین مسافران پرطرفدار است و البته در پاییز زیباتر از قبل است. همچنین در پارک ملت به خانه‌موزه سنتی گیلانی بر می‌خورید. امکانات پارک ملت برای گردشگران عبارت است از؛ ساعت قطبی، زمین بازی کودکان با کف‌پوش نرم، رقص نور، فواره‌های آبی، کلبه روستایی و برکه آب. 

سبزه میدان 

بعد از میدان شهرداری، سبزه میدان معروف‌ترین میدان رشت است. از سبزه میدان می‌توانید به میدان شهرداری، سینما 22 بهمن، خانه قدیری، کتابخانه عمومی سبزه میدان و ‌موزه خانه میرزا کوچک‌خان در استادسرا دسترسی داشته باشید. 

خرید از بازار محلی

پاییز فصل نارنج تازه است. نارنج تازه در کنار ماهی سرخ شده و ترب و دیگر مخلفات یک طعم اصیل رشتی است که هر جایی پیدا نخواهید کرد. اگر سفر به رشت در پاییز را دوست دارید باید سری هم به بازار محلی بزنید. هیاهوی بازار، رنگ درخشان مرکبات تازه، ماهی سفید، نم باران و هزاران جزئیات دیگر بازار محلی رشت را به یک اثر هنری تبدیل می‌کند تا یک بازار محلی. پس رفتن و گردش در بازار محلی رشت را هم در برنامه سفر به رشت در پاییز قرار دهید. 

سخن پایانی

سفر به رشت در پاییز بیشتر به ماجراجویی در دل یک جنگل هزار رنگ است تا سفر. در دل شهر باران زده رشت می‌گردید، محو تماشای رنگ‌های درخشان پاییزی می‌شوید و با هر بار بارش باران خیس می‌شوید و از آن لذت می‌برید. البته که حیف است موقع باران در رشت چتر داشته باشید. اگر خواستید در پاییز راهی رشت شوید یادتان باشد بازدید از میدان شهرداری، بازار محلی و پارک‌ها و باغ‌های رشت را در اولویت قرار دهید وگرنه شهربازی و مرکز خرید در محل زندگی خودتان هم وجود دارد. سفر پاییزی خوش بگذرد. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

سوالات متداول

برای سفر به رشت در پاییز چه چیزهایی لازم است؟

بارانی، کاپشن، دستکش، بوت یا نیم‌بوت، کلاه و شال گردن برای سفر پاییزی به رشت ضروری است. 

بهترین زمان سفر به رشت چه موقع است؟ 

بهترین زمان سفر به رشت پاییز است به‌خصوص اواسط مهر ماه تا اوایل آذر. 

نظرات کاربران