تهران

راهنمای سفر به تهران؛ پایتخت را جور دیگری ببینید!

تهران پایتخت ایران است و پهناورترین کلان‌شهر کشور محسوب می‌شود. از همین‌رو امکانات و تقیسمات سیاسی و اداری مهمی در آن قرار دارد و ساکنین شهرهای دیگر، غالباً برای انجام کارهای اداری و مهم خود، به تهران سفر می‌کنند. اما مسافرت به تهران فقط مختص سفرهای کاری نیست؛ امروزه پایتخت ایران از نظر گردشگری حسابی پیشرفت کرده و امکانات گسترده‌ و جذابی در آن وجود دارد.  از آنجا که تهران مقصد سنتی گردشگران ایرانی نیست و در صدر فهرست شهرهای محبوب مسافرت قرار ندارد، ممکن است شهروندان کمتری با تمام جنبه‌های گردشگری تهران آشنا باشند. از این‌رو تصمیم گرفتیم با تجمیع دانستنی‌های مهم و نگارش راهنمای سفر به تهران ، به معرفی جاذبه‌های دیدنی شهر بپردازیم و به تکمیل اطلاعات شما پیرامون پایتخت کمک کنیم. در ادامه‌ی این گزارش کامل و خواندنی همراه ما باشید.

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

درباره تهران 

تهران

تهران کلا‌ن‌شهری پهناور است و معمولاً ترافیک‌های بزرگ و اعصاب‌خورد کنی دارد. این شهر بزرگ با مساحت تقریبی ۱۲۴۷ کیلومتر مربع و ۱۰ میلیون نفر جمعیت، به دو بخش فرضی شمالی و جنوبی تقسیم شده که به‌طور سنتی، قسمت شمالی آن اعیان‌نشین و قسمت جنوبی آن فقیرنشین‌تر است.

تهران از جاذبه‌های گردشگری فراوانی میزبانی می‌کند؛ وجود انواع موزه‌، پارک‌، رستوران‌، کافه، مراکز خرید و … در این شهر سبب شده تا روزها تهرانگردی برای سر زدن به تمام آنها کافی نباشد. حقیقت این است که در سالیان گذشته سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش گردشگری تهران انجام شده که امکانات گردشی و رفاهی آن را در مقیاس وسیعی افزایش داده‌است. پایتخت ایران برای میزبانی از مسافران در هر چهار فصل سال امکانات مناسبی دارد و از ورزش‌های زمستانی گرفته تا تفریحات تابستانی، در تهران مهیاست.

بهترین زمان سفر به تهران

تهران یک شهر چهار فصل محسوب می‌شود که در کل سال آماده‌ی سرویس‌دهی به بازدیدکنندگان است. اما برای نگارش راهنمای سفر به تهران ، باید این شهر را از نظر آب‌و‌هوا مورد بررسی قرار دهیم تا بفهمیم بر اساس نیازهای ما، کدام فصل برای مسافرت انتخاب مناسب‌تری است؟!

کلان‌شهر تهران در بیشتر ایام سال هوای بیشتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند و حتی در برخی روزهای تابستان، دما تا ۳۸ درجه هم بالا می‌رود. در طرف مقابل پایتخت ایران زمستان‌های‌ نسبتاً سردی دارد و ممکن است بارش برف شدید هم داشته باشد. بهتر است بدانید که به علت آلودگی روزافزون هوا، «وارونگی دما» در تهران وجود دارد که سبب آلودگی بیشتر هوا در روزهای آفتابی زمستان خواهد شد. پس با درنظر گرفتن تمام موارد و بررسی دمای هوا، اردیبهشت تا شهریور ماه زمان مناسبی برای سفر به تهران است. متقابلاً فصول سرد سال یعنی آبان تا اسفند ماه، آنچنان مناسب تهرانگردی نیست و ممکن است از سفرتان لذت نبرید.

البته ناگفته نماند که پایتخت بزرگ ایران در بهار و پاییز بسیار زیباست؛ اکثر خیابان‌های تهران درختان قدیمی و تنومندی دارند که در فصل پاییز با رنگ‌های جذاب‌شان چهره‌ی شهر را از همیشه قشنگ‌تر خواهند کرد. همچنین با فرارسیدن فصل بهار، روح تازه‌ای به کالبد درختان دمیده شده و لطافت و سرسبزی آنها فضاهای شهر را روح‌نواز و سرزنده می‌کند. به‌جز این موارد، هوای تهران در این فصل‌ها معتدل و روح‌افزاست و باران‌های دلنشین، چهره‌ی شهر را از آلودگی شستشو خواهند داد.

راهنمای سفر به تهران ؛ زمینی یا هوایی؟

تهران

تهران پایتخت ایران است و از همین‌رو راه‌های متنوعی برای دسترسی به آن وجود دارد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هر سه روش مسافرت زمینی، ریلی و هوایی جهت مسافرت به تهران در دسترس است. همچنین توریست‌های دیگر کشورها می‌توانند با خرید بلیت پرواز به تهران، وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی شده و خود را به تهران برسانند. به‌علاوه برای مسافران داخلی هم امکان سفر به تهران از طریق هواپیما، قطار، اتوبوس و وسایل نقلیه شخصی به راحتی فراهم است.

معرفی پایانه‌های تهران؛ فرودگاه، اتوبوس و قطار 

فرودگاه های تهران

فرودگاه مهرآباد، مخصوص پروازهای داخلی

نشانی: تهران | میدان آزادی| خیابان معراج | فرودگاه مهراباد

دسترسی به مرکز شهر: شما می‌توانید از طریق تاکسی‌های مستقر در فرودگاه مهرآباد، به سادگی به مرکز شهر برسید. همچنین ایستگاه مترو هم از فرودگاه مهرآباد عبور می‌کند.

فرودگاه امام خمینی(ره)، مخصوص پروازهای خارجی

فرودگاه امام خمینی

نشانی: تهران | کیلومتر ۳۰ بزرگراه خلیج فارس | شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

دسترسی به مرکز شهر: تاکسی‌های مستقر در فرودگاه امام خمینی، مسافران را به مقصد مرکز شهر جابجا خواهند کرد. خوشبختانه متروی تهران تا فرودگاه امام خمینی (ره) هم آمده و مسافران قادرند به این روش خود را به مرکز شهر برسانند.

پایانه‌های اتوبوس 

پایانه مسافربری جنوب تهران

نشانی: تهران | منطقه  | بزرگراه بعثت | روبه‌روی کارخانه روغن نباتی قو

پایانه مسافربری جنوب تهران به‌عنوان وسیع‌ترین و البته قدیمی‌ترین پایانه مسافربری تهران محسوب می‌شود که به وسیله‌ی وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی به‌راحتی قابل دسترسی است.

پایانه مسافربری شرق تهران

پایانه مسافربری شرق تهران

نشانی: تهران | آشتیانی | خیابان دماوند

دسترسی به مرکز شهر: در اطراف پایانه مسافربری شرق تهران یا همان پایانه‌ی تهرانپارس، تاکسی عبوری و ایستگاه اتوبوس بی‌آرتی در دسترس است..

پایانه مسافربری بیهقی

نشانی: تهران | میدان ارژانتین | پارک سوار بیهقی

دسترسی به مرکز شهر: این ترمینال در محدوده‌ی شهری قرار دارد و ایستگاه اتوبوس و خطوط تاکسیرانی در آن محل به‌وفور یافت می‌شود.

پایانه مسافربری غرب تهران(آزادی)

نشانی: تهران | ضلع شمالی میدان آزادی | پایانه مسافربری آزادی

دسترسی به مرکز شهر: نزدیکترین ایستگاه مترو به این پایانه، خط ۴ است که با استفاده از به‌راحتی به مرکز شهر می‌رسید.

ایستگاه قطار تهران

ایستگاه قطار تهران

نشانی: تهران | خیابان ولیعصر | ضلع جنوبی میدان راه آهن

دسترسی به مرکز شهر: از میدان راه آهن به‌راحتی می‌توانید به ایستگاه مترو و اتوبوس‌های تندرو دسترسی داشته باشید و به مرکز شهر برسید.

راهنمای سفر به تهران ؛ شکم‌گردی در پایتخت

شهر تهران در کنار رستوران‌های بی‌نظیرش، غذاهای بومی معروف و بسیار خوشمزه‌ای هم دارد. از میان بهترین غذاهای تهرانی باید از کله گنجشگی، دمی بلغور جو، دمپختک، اشکنه اسفناج، آش شله قلم کار، والک پلو و ته چین فیروزکوه نام برد که طرفداران بسیاری در تمام ایران دارد. در ادامه‌ی گزارش به بررسی کاملتر شکم‌گردی در پایتخت می‌پردازیم و غذاخوری‌های محبوب تهران را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

تهران تقسیم بر چهار؛ هرگوشه شهر چه خبر است؟

پایتخت ایران انقدر وسعت دارد که برای تهیه‌ی یک راهنمای سفر به تهران کامل، ناچاریم هر بخش آن را جداگانه معرفی کنیم! در ادامه‌ی گزارش با معرفی تهران در جغرافیای (شمال، جنوب، شرق و غرب) با ما باشید:

راهنمای سفر به تهران ؛ شمال شهر

حمل‌و‌نقل درون شهری  

تاکسی

متروی ‌شهری تهران تا کرج امتداد دارد. قطار زیرزمینی مترو سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل در تهران است. درحال حاضر اکثر میدان‌های مهم و شلوغ شهر به ایستگاه مترو مجهز شده‌اند. اگر هنگام سفر به تهران با مسیرهای مترو آشنایی ندارید لازم نیست نگران شوید، نقشه‌ی‌‌ خطوط متروی تهران در تمام ایستگاه‌ها قابل مشاهده است. 

استفاده از اتوبوس گزینه بعدی شما برای جابجایی در تهران است. به خاطر داشته باشید که مسیرهایی مثل (غرب به شرق) و (شمال به جنوب) به اتوبوس‌های BRT مجهز هستند که بدون گیرکردن در ترافیک از لاین ویژه‌‌ی خودشان حرکت می‌کنند. همچنین خطوط عادی اتوبوس هم تقریباً در تمام خیابان‌ها ایستگاه دارد و میدان‌های مهم شهر را به یکدیگر متصل می‌کند.

اسکان در شمال تهران

هتل‌های بسیار لوکسی در شمال تهران وجود دارند. بزرگراه چمران به‌تنهایی دو هتل ۵ ستاره پرآوازه دارد که با نامهای هتل آزادی و هتل استقلال شناخته می‌شوند. همچنین هتل ۴ ستاره اوین هم در همین محدوده واقع شده‌است.

از دیگر هتل‌های معروف شمال تهران، می‌توان به هتل هما در حوالی میدان ونک، هتل ۴ ستاره رامتین در اطراف پارک ساعی، هتل‌ دیاموند در خیابان فرشته و هتل پاریز در خیابان جردن اشاره کرد.

دیدنی‌های معروف شمال تهران

امامزاده صالح: در نزدیکی میدان بزرگ تجریش، گنبد فیروزه‌ای امامزاده صالح کاملا به چشم می‌آید. این مکان زیارتی بسیار باصفا و دیدنی است و به حضور دائمی کبوترها و چنار تنومندش معروف است.

دربند: دربند نام یک آبادی کهن و مشهور در شمیران تهران است. این مکان محبوب با آب و هوای خنک و دلچسب کوهستانی، در گذر ایام به محفلی برای تفریح ساکنین تهران بدل شده و تفریحات زیادی را در خود جای داده‌است. از میان آنها می‌توان به وجود رستوران‌های شیک و درجه اول، کبابی‌های سنتی، فروشندگان دوره‌گرد آلو، بلال‌ و … اشاره کرد.

سربند: محله‌ سربند تهران دقیقاً در شمال روستای دربند واقع شده است. یکی از مهم ترین دیدنی‌های این مکان تندیس «کوهنورد» است که در سال ۱۳۴۱ توسط «رضا لعل ریاحی» ساخته شده‌است. بد نیست بدانید که میدان سربند ۱۸۰۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

دربند

آرامستان ظهیرالدوله: به دامنه‌ی سربالایی دربند که می‌رسید، کوچه‌ای به نام ظهیر‌الدوله وجود دارد که آرامگاه مشاهیر صاحب‌نام ایرانی است. در این آرامستان قدیمی، بزرگانی چون استاد موسیقیدان ایرانی مرحوم ابوالحسن صبا، شاعر بلندآوازه مرحوم ملک‌الشعرای بهار و شاعر زنده‌یاد فروغ فرخزاد را به خاک سپرده‌اند.

پل طبیعت: این پل صرفا مخصوص استفاده‌ی عابرین پیاده است که بر فراز بزرگراه مدرس بنا شده و پارک‌های آب و آتش و طالقانی را به هم متصل می‌کند. لذت تماشای تهران از ارتفاع پل طبیعت وصف‌شدنی نیست! به‌خاطر داشته باشید که هنگام سفر به تهران عکاسی در پل طبیعت را از قلم نیاندازید.

راهنمای سفر به تهران ؛ بازار و مراکز خرید شمال شهر

بازار تجریش: یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شمیران، بازار تجریش نام دارد. این بازار مدل کوچک‌تری از بازار بزرگ تهران است و هنوز شکل قدیمی و بکر خود را از دست نداده است. 

پاساژ قائم: این مکان 6طبقه یک مرکز خرید شیک و قدیمی در تجریش تهران است. شما در پاساژ قائم می‌توانید از انواع جواهرات زینتی تا لباس‌های لوکس را پیدا کنید. 

مرکز خرید تندیس: اگرچه این مرکز تجاری از سابقه‌ی‌ پاساژ قائم برخوردار نیست؛ اما با میزبانی از برندهای معروف و فروشگاه‌های گران قیمت، سریعاً علاقه‌مندان پوشاک و زیبایی را به سمت خود جلب کرد. برای دسترسی به این مکان باید در میدان تجریش، مسیر خیابان جعفری را پیش بگیرید.

پالادیوم: این مرکز خرید بسیارلوکس آنچنان شیک و تماشایی است که حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، بهتر است به آنجا سر بزنید و از معماری زیبا و فروشگاه‌های معتبرش بازدید کنید. این مکان در خیابان مقدس اردبیلی واقع شده و به انواع کافه و فودکورت درجه اول هم مجهز است.

پالادیوم

پارک‌های شمال تهران

پارک آب و آتش: این پارک جذاب و بسیار زیبا در بزرگراه حقانی قرار دارد و شامل محیط مخصوص برای آب‌بازی، محوطه ویژه‌ی‌ سوارکاری، آلاچیق و فضای سبز و … است. در این مکان هیجان انگیز همیشه بساط نقالی و پرده‌خوانی برپاست.

پارک ملت: این مکان از مشهورترین پارک‌های تهران است که در خیابان ولیعصر بالاتر از تقاطع نیایش‌ قرار دارد. پارک قدیمی و جذاب ملت، با فضاسازی سبز و مثال زدنی و قفس‌های نمایش حیوانات، مکان مناسبی برای خستگی در کردن شماست.

پارک نیاوران: همان‌طور که از نام پارک مشخص است، در حوالی میدان نیاوران قرار گرفته و با فضاسازی زیبا و فضای جذابش،‌ حسابی در میان تهرانی‌ها محبوب است.

پارک ساعی: این پارک یکی از مشهورترین بوستان‌های پایتخت است که سالها قبل توسط مهندس کریم ساعی درخت‌کاری شد. هنگام بازدید از این مکان به قسمت حیات وحش پارک ساعی سر بزنید و لابلای درخت‌های زیبای اینجا، تهرانگردی جذابی را تجربه کنید. 

راهنمای سفر به تهران ؛ شکم‌گردی در شمال شهر

همان‌طور که وعده داده بودیم، با معرفی رستوران‌های درجه‌اول تهران همراه شما هستیم؛ این‌بار: شمال پایتخت، گذرا و تیتروار!

اگر جزو آن دسته هستید که به شکم‌گردی هنگام سفر اهمیت می‌دهید و رستوران‌های شیک و لوکس را دوست دارید، به «رستوران نایب شعبه نیاوران» سر بزنید. همچنین «رستوران عالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قاپو» واقع در ابتدای گاندی با فضای سنتی و موسیقی زنده از شما پذیرایی می‌کند. اگر دلباخته‌ی غذای خوب و باکیفیت هستید، «رستوران کسری» نیاوران را فراموش نکنید. «رستوران گیلار» غذاهای دلچسب شمالی را با کیفیت بالا می‌پزد. همچنین درجریان باشید که «رستوران لوکس گلشهر» یک انتخاب درجه اول و بسیار گران قیمت است. اگر به خیابان ظفر تهران سر زدید یا گذرتان به دستگردی افتاد، «فست‌فود گاردن گریل» و «رستوران ایتالیایی گیو» را گوشه ذهن‌تان داشته باشید. درضمن رستوران «شاطرعباس» واقع در تقاطع ولیعصر -پارک‌وی، غذاهای خوش‌طعم اما گران قیمتی سرو می‌کند. 

راهنمای سفر به تهران ؛ بخش شرقی شهر

حمل‌و‌نقل درون شهری  

اتوبوس‌های BRT

اتوبوس‌های BRT دائماً در مسیر دوطرفه‌ی غرب – شرق در حرکت هستند. همچنین شما همواره می‌توانید با اتوبوس‌های معمولی خطی شهری در این مسیرها جابجا شوید. اگر به دنبال مترو هستید، باید بدانید که خطوط شرقی متروی تهران در ناحیه‌ی نوبنیاد، پیروزی و نارمک حرکت می‌کنند. علاوه‌بر اینها در محدوده‌ شرق تهران هم مثل همه‌جای دیگر پایتخت، تاکسی‌های شهری مسافران را جابجا خواهند کرد.

اسکان در شرق تهران

هتل برج سفید در خیابان پاسداران قرار دارد و از از هتل‌های معروف بخش شرقی تهران محسوب می‌شود. همچنین هتل ۳ ستاره شهر تهران واقع در سه‌راه تهران‌پارس هم انتخاب مناسبی است.

دیدنی‌های معروف شرق تهران

پیست اسکی آبعلی: پیست مشهور و بسیار محبوب آبعلی در فاصله‌ی ۵۷ کیلومتری شرق تهران و در مسیر هراز، واقع شده است. این مکان چشم‌نواز به پنج پیست اسکی‌، تله‌کابین و تله‌اسکی مجهز است.

لواسان: شهر لواسان یا به قول تهرانی‌ها « لواسون» در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. این مکان با بهره از آب‌و‌هوای کم‌نظیر ییلاقی، محل بسیار مناسبی برای گذراندن تعطیلات شما است. بد نیست بدانید که سد معروف لتیان در همین حوالی واقع شده است. 

فشم: فشم که در میان تهرانی‌ها به اوشون فشم مشهور شده است، در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده و باغ‌های میوه پرتعداد و آبشارهای دل‌انگیزی دارد.

فشم

شهر کتاب مرکزی: اگر به دسته‌ی کتاب‌بازها تعلق دارید، فرصت سفر به تهران را از کف ندهید و از شعبه‌ مرکزی شهرکتاب تهران بازدید کنید. 

راهنمای سفر به تهران ؛ بازار و مراکز خرید شرق پایتخت

مرکز خرید پارسیان: در این مکان تجاری واقع در فلکه دوم تهرانپارس، تقریباً همه‌چیز پیدا می‌شود. مهم نیست به‌دنبال خرید چه‌چیزی باشید، از جواهرات تزیینی گرفته تا پوشاک و لوازم‌خانگی و کامپیوتر در مرکز خرید پارسیان موجود است. 

فراموش نکنید بعد از به پایان رساندن مراحل خرید، می‌توانید در کافی‌شاپ مجهز اینجا خستگی در کرده و ناهار را در رستوران نوش‌جان کنید. 

مرکز خرید سپید: اگر در شرق تهران به‌دنبال خرید پوشاک زنانه، مردانه یا بچگانه هستید، مرکز خرید سپید در فلکه اول تهرانپارس انتخاب مناسبی برای شماست.

مرکز خرید پاسداران: این مکان در حوالی برج مشهور خیابان پاسداران قرار دارد و انواع طلا، ساعت و لوازم زینتی در آن فروخته می‌شود.

مرکز خرید اندیشه: اکثر بانوانی که در محدوده شرق تهران زندگی می‌کنند، عاشق خرید کردن مرکز خرید اندیشه هستند. به علاوه اگر احساس گرسنگی یا تشنگی می‌کنید، حتماً به طبقه‌ همکف این مکان سر بزنید. 

پارک‌های شرق تهران

پارک لویزان

پارک لویزان: این پارک زیبا مکانی سرسبز و پر از درختان است که در بخش شمال شرقی تهران قرار دارد. این پارک با ۱۱۰۰ هکتار مساحت، از شمال به بزرگراه بابایی وصل شد و از شرق به بزرگراه باقری امتداد می‌یابد. توصیه می‌کنیم که فرصت تماشای تهران از فراز پارک لویزان را از دست ندهید؛ مخصوصاً شب‌ها.

پارک سرخه حصار: این مکان پهناور درواقع یک پارک تاریخی و ملی است که قدیم الایام و در دوران زمامداری فتحعلی‌شاه، به‌عنوان شکارگاه سلطنتی شناخته می‌شد. پارک زیبای سرخه‌ حصار در بزرگراه بسیج تهران واقع شده و به امکاناتی چون پیست مخصوص دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌های خانوادگی و کلینیک تخصصی گل‌وگیاه مجهز است.

امروزه پارک ملی سرخه‌ حصار پوشش گیاهی کم‌نظیر و منحصربه‌فردی دارد و از گونه‌های جانوری زیادی میزبانی می‌کند. جالب است بدانید که حیوانات پرتعدادی مانند آهو، پلنگ، روباه قرمز، گراز، عقاب طلایی، انواع مار و افعی و… در این مکان روزگار می‌گذرانند!

بوستان بهشت مادران: این مکان یک پارک دنج و زیباست و فقط به خانم‌ها تعلق دارد. جالب است بدانید که به دلیل محیط زنانه و ممنوعیت ورود آقایان، رعایت حجاب در این پارک اجباری نیست. شما میتوانید در نشانی بزرگراه همت، خیابان جلفا، خیابان کاویانی غربی، به پارک بهشت مادران دسترسی داشته باشید. 

راهنمای سفر به تهران ؛ شکم‌گردی در بخش شرقی پایتخت

اگر در شرق تهران مستقر هستید و دلتان برای صرف غذا در یک رستوران لوکس و باکیفیت لک زده است، کافی‌ست تا سراغ «رستوران نایب فشم» در محدوده‌ شمال شرق پایتخت را بگیرید. همچنین «رستوران البرز» خیابان سهروردی، یکی از بهترین رستوران‌های بخش شرقی‌ست که توصیه می‌کنیم غذاهای خوشمزه‌اش را امتحان کنید. «رستوران گردان برج سفید» خیابان پاسداران هم به‌عنوان یک انتخاب لوکس، لذت صرف یک غذای دلچسب را در اوج پایتخت به سفرتان هدیه می‌کند. 

اگر هم دلتان نمی‌خواهید برای یک وعده‌ی غذایی هزینه‌ی زیادی صرف کنید، کافی‌ست تا به مرکز خرید اندیشه بروید. مطمعن باشید که ردیف ساندویچ‌فروشی‌های منتهی به آن یک انتخاب باکیفیت و ارزان‌ هستند. به‌علاوه شما می‌توانید با مراجعه به ورودی خیابان دهم پاسداران، «فست‌فود باگت» را پیدا کنید و از غذاهای خوش‌طعم آن بهره‌مند شوید.

توصیه می‌کنیم که اگر در حوالی سهروردی و سیدخندان هستید، حتماً از «معجون پالیزی» تست کنید. 

راهنمای سفر به تهران ؛ بخش غربی شهر

حمل‌و‌نقل درون شهری  

پارک لویزان

در بخش حمل‌و‌نقل شهری، غرب تهران فرق چندانی با قسمت‌های دیگر ندارد. در این بخش از شهر هم می‌توانید از اتوبوس‌، قطارهای مترو و تاکسی استفاده کنید و به مقصد موردنظرتان برسید. نکته این‌که برای دسترسی به شرق تهران، اتوبوس‌هایBRT از مبدا میدان آزادی در دسترس شما هستند. 

بهتر است بدانید که خطوط متروی غرب تهران –در مقایسه با بخش مرکزی- آنچنان گسترش پیدا نکرده و امتداد نیافته‌است؛ هرچند در حوالی آزادی و صادقیه، همچنان می‌توانید از مترو استفاده کنید.

اسکان در غرب تهران

در این محدوده هتل لوکس و ۵ ستاره‌ اسپیناس‌پالاس سعادت‌آباد وجود دارد و از گردشگران پایتخت میزبانی می‌کند. به‌علاوه هتل آکادمی واقع در مجموعه ورزشی آزادی، می‌تواند مکان مناسبی برای اسکان شما باشد.

دیدنی‌های معروف غرب تهران

میدان آزادی: کمتر فردی در جهان وجود دارد که نماد پایتخت کشور خود را نشناسد! میدان آزادی از معدود مکان‌هایی‌ست که چشم‌بسته هم به خاطر می‌آوریم و از تماشای آن محو غرور می‌شویم. اینجا با مساحت ۵۰ هزار مترمربع، بزرگ‌ترین میدان تهران محسوب می‌شود که بعد از میدان زیبای نقش جهان اصفهان، وسیع‌ترین میدان در تمام ایران است. همان‌طور که می‌دانید، برج خاطره‌انگیز آزادی در مرکز همین میدان قرار دارد. 

 برج میلاد: برج میلاد تهران را تقریباً از تمام نقاط پایتخت می‌توان تماشا کرد. این برج مشهور با ۴۳۵ متر بلندی، مرتفع‌ترین برج ایران است و به‌عنوان ششمین برج بلند مخابراتی جهان شناخته می‌شود. این مکان با امکانات تفریحی مناسبی مانند دلفیناریوم، سینما شش بعدی و رستوران شیک و درجه‌اول، یک انتخاب مناسب برای تهرانگردی شماست.

 برج میلاد

برج میلاد تهران در بین چهار بزرگراه اصلی پایتخت به نام‌های (همت، چمران، حکیم و شیخ فضل‌الله نوری) قرار گرفته‌ و از بلندای آسمان به عابرین لبخند می‌زند.

فرحزاد: روستای فرحزاد یکی از مشهورترین دیدنی‌های پایتخت است و آب‌وهوای بسیار دلپذیری دارد. بد نیست بدانید که امروزه با بزرگ‌شدن شهر، فرحزاد دیگر بخشی از محله‌های تهران به‌حساب می‌آید. این محله‌ی دلفریب در بخش شمال غربی تهران و در میان تجریش و کن قرار دارد.

دریاچه چیتگر: تقریباً هیچ راهی وجود ندارد که در راهنمای سفر به تهران ، سخنی از زیبایی‌های کم‌نظیر دریاچه‌ مصنوعی چیتگر به میان نیاوریم. این مکان که با نام دریاچه شهدای خلیج فارس هم معروف است، در بخش غربی پایتخت و در بالای پارک جنگلی چیتگر واقع شده‌است. 

بد نیست بدانید که رودخانه کن تمام آب این دریاچه را تامین می‌کند.

پارک جنگلی کوهسار: این بوستان منحصربه‌فرد و زیبا در بخش شمال غربی تهران و در محله‌ شهران واقع شده است. اگر به ماجراجویی‌های هوایی علاقه‌مندید و اهل آدرنالین‌بازی هستید، پاراگلایدر و موتورسواری در این مکان را از دست ندهید. شما می‌توانید از اتوبان آبشناسان به بوستان کوهسار دسترسی داشته‌باشید.

راهنمای سفر به تهران ؛ بازار و مراکز خرید بخش غربی 

مجتمع تجاری کوروش

مرکز خرید گلدیس: این مرکز تجاری در فلکه دوم صادقیه قرار دارد و میان تهرانی‌ها حسابی معروف است. شهرت این مجموعه به اندازه‌ای‌ست که خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد به قیمت دور کردن راه‌شان هم شده از گلدیس خرید کنند.

مجتمع تجاری کوروش: این مجتمع از پرآوازه‌ترین مرکز خریدهای پایتخت است. مرکز تجاری کوروش به‌صورت مدرن طراحی شده و پردیس سینمایی‌ مهم و مشهوری دارد. شما می‌توانید در بزرگراه شهید ستاری به این مجتمع دسترسی داشته باشید.

مرکز خرید گلستان: اگر اهل پاساژگردی هستید، گردش در مرکز خرید گلستان شهرک غرب انتخاب مناسبی برای شماست. در این مکان می‌توانید از انواع پوشاک، عطر، اسباب‌بازی و … بازدید کرده و در صورت نیاز از آنها تهیه کنید.

تیراژه: تیراژه مرکز خرید بزرگی است که در چند طبقه ساخته شده و علاوه بر غرفه‌های رنگارنگ، به کافه و رستوران‌های پرتعدادی مجهز است. این مکان هیجان‌انگیز در بزرگراه اشرفی اصفهانی قرار دارد. 

بازار نصر(گیشا): مرکز خرید نصر یا گیشا در کوی نصر واقع شده و از مشهورترین و قدیمی‌ترین مراکز تجاری غرب تهران است. پاساژ گیشا یا کانال، نام‌های دیگر این مرکز خرید محبوب هستند.

مجتمع تجاری میلاد نور: میلاد نور مرکز خرید عظیمی است که در شهرک غرب تهران ساخته شده و ۱۱ طبقه دارد. این مکان فروشگاه‌های زیادی دارد که کالاهایی رنگارنگ و متنوعی عرضه می‌کنند. شما در میلاد نور می‌توانید از لوازم‌خانگی تا طلا و پوشاک را پیدا کنید. 

پارک‌های غرب تهران

 بوستان گفتگو: این پارک متفاوت و زیبا به سبک غربی مخصوصاً با الهام از پارک‌سازی ایتالیایی و انگلیسی ساخته شده‌است. در بخش باغ ایتالیایی این مجموعه، مجسمه زیبایی از حضرت مریم (س) نصب شده که به‌ نشانه‌ی صلح و دوستی ملتها به‌دست فرانکو شیروکی، هنرمند ایتالیایی به این بوستان هدیه شده‌است.

پارک ارم

پارک چیتگر: پارک جنگلی چیتگر به مساحت ۹۵۰ هکتار، یکی از وسیع‌ترین بوستان‌ها در تمام استان تهران است و مقدار قابل توجهی درخت دارد. بد نیست بدانید که این مجموعه باانگیزه‌ی پاکسازی هوا و بالا بردن سطح اکسیژن تهران ساخته شده‌بود.

شما می‌توانید با استفاده از متروی چیتگر و ایران‌خوردو، به ورودی پارک برسید. به‌خاطر داشته باشید که اینجا به پیست دوچرخه‌سواری و اسکیت مجهز است و در تعطیلات حسابی شلوغ خواهد شد.

پارک ارم: پارک ارم که از یک دریاچه‌ هشت هکتاری، سه شهربازی و یک باغ‌وحش بزرگ میزبانی می‌کند، وسیع‌ترین بوستان در تمام ایران است و 72هکتار مساحت دارد. مجموعه‌ی تفریحی ارم در ابتدای مسیر اتوبان تهران به کرج واقع شده و در سال‌های ابتدایی دهه 50 به‌دست رحیم علی خرم به بهره‌برداری رسید.

راهنمای سفر به تهران ؛ شکم‌گردی در بخش غربی

رستوران گردان

برای شکم‌گردی در غرب تهران گزینه‌های جذابی وجود دارد؛ بهتر است بدانید که عظیم‌ترین «رستوران گردان» جهان در برج میلاد تهران واقع شده و از گران‌ترین رستوران‌های پایتخت محسوب می‌شود. برج سرو در سعادت‌آباد هم در بالاترین طبقه‌ی خود از «رستوران و کافی‌شاپ نارنجستان» میزبانی می‌کند که با غذاهای فرنگی و دریایی در یک فضای شیک و بسیار لوکس، از شما پذیرایی خواهد کرد.

البته همیشه انتخاب‌های مرقوم به صرفه‌تری هم وجود دارند؛ شما می‌توانید به «رستوران مروارید» در بلوار مرزاداران سر بزنید که علاوه بر منوی ایرانی تر و تمیز، استیک و انواع ماهی هم سرو می‌کند. «رستوران رنسانس» در بلوار دادمان شهرک غرب منوی خوش‌طعمی دارد و خوبتر آنکه با سرو صبحانه به آسودگی سفرتان کمک خواهد کرد. همچنین «رستوران سنتی شب‌های سرو» که در چهارراه سرو میزبان شماست، با طبخ انواع کباب‌های ایرانی و غذاهای سنتی آماده‌ است تا روح و روان‌تان را سر شوق بیاورد.  

علاوه بر تمام رستوران‌های ذکر شده، خاطرتان باشید که غذاخوری‌های فرحزاد را گوشه‌ی ذهن داشته باشید. 

راهنمای سفر به تهران ؛ مرکز و جنوب پایتخت

حمل‌و‌نقل درون شهری  

بهترین روش جابجایی در مرکز پایتخت، استفاده از مترو است، این‌گونه لازم نیست تمام روز در ترافیک بمانید و وقت‌تان را میان ازدحام خیابان‌ها هدر بدهید. اگر دوست دارید به مکان‌های دیدنی جنوب تهران مانند بازار یا کاخ‌های قدیمی بروید، توصیه می‌کنیم حتماً از خطوط مترو استفاده کنید. همچنین اتوبوس و تاکسی هم مانند نقاط دیگر تهران در دسترس شما هستند که البته با توجه به ازدحام بالا، تصمیم درستی به‌نظر نمی‌آید.

اسکان در مرکز و جنوب تهران

هتل اسپیناس

در بخش مرکزی تهران هتل‌های زیادی ساخته‌شده‌است که نسبت به بودجه و علاقه‌ی خود می‌توانید از آنها استفاده کنید:

در مرکز پایتخت دو هتل ۵ ستاره هتل لاله (خیابان فاطمی) و هتل اسپیناس (بلوار کشاورز) قرار دارند. به‌علاوه هتل‌ پارسیان انقلاب (خیابان طالقانی) و هتل بزرگ تهران (خیابان مطهری) آماده‌اند تا میزبان شما باشند.

علاوه بر این هتل‌های لوکس، می‌توان از هتل هویزه (خیابان ویلا)، هتل دو ستاره مینا (میدان 7 تیر) و هتل آپارتمان ۲ستاره‌ رازی (حوالی 4راه ولی‌عصر) هم نام برد. 

اگر به‌دنبال هزینه‌ی اندکی برای اقامت در مرکز تهران هستید، هتل آپارتمان ۱ستاره پارسی (نزدیک دانشگاه) قیمت مناسب و ارزانی دارد. 

به طرف جنوب تهران که بروید، هتل ثامن (لاله‌زار) و هتل حافظ (خیابان فردوسی) انتخاب‌های مناسبی هستند. همچنین هتل ۴ستاره فردوسی در خیابان فردوسی را هم به گزینه‌های‌تان اضافه کنید. 

دیدنی‌های مرکز و جنوب تهران

کافه نادری: این کافه‌ی تاریخی و بلندآوازه از اولین کافه‌های ایران است که حالا تقریباً یک قرن از افتتاحش می‌گذرد. همان‌طور که می‌دانید کافه نادری در دهه‌ی 40 پاتوق محبوب هنرمندان و نویسندگان شهیر ایرانی بود. 

برای رسیدن به اینجا و صرف یک فنجان قهوه‌ی داغ، باید به خیابان جمهوری در حوالی چهارراه استانبول بروید و سراغ کافه نادری را بگیرید.

تئاتر شهر: این مکان به‌عنوان وسیع‌ترین مجموعه‌ نمایش تاتر در ایران شناخته می‌شود. سازه‌ی چشمگیر تاتر شهر به‌شکل دوار طراحی شده و محیط آن‌ توسط ستون‌های قرینه‌ مانند تخت‌جمشید احاطه شده‌اند؛ این ستونها حالتی شبیه خیمه ‌دارند. 

تئاتر شهر

علی سردارافخمی این مجموعه‌ی بسیار زیبا را در دوران پهلوی دوم طراحی کرد.

میدان انقلاب: اگر قصد خرید هرگونه کتاب دارید (نایاب و کمیاب و درسی و غیردرسی‌اش فرق نمی‌کند) بهتر است به میدان انقلاب تهران سر بزنید. همچنین برای رفع خستگی و تجدید قوا، قنادی فرانسه با شیرینی‌های خوش‌طعم و قهوه‌ تازه‌دم از شما پذیرایی می‌کند.

سردر باغ ملی: این مکان تاریخی و باشکوه یادگار دوران قاجاریان است و تا قبل بهره‌برداری از برج آزادی، نماد شهر تهران به‌حساب می‌آمد.

میدان حسن‌‌آباد: این میدان هم مانند بسیاری از مکان‌های تاریخی تهران، به‌جا مانده از دوران پایتختی قاجاریان است. پیشنهاد می‌کنیم حتما از میدان باشکوه حسن‌آباد بازدید کنید.

راهنمای سفر به تهران ؛ بازار و مراکز خرید بخش مرکزی و جنوبی 

 بازار بزرگ تهران: بازار بزرگ یا همان بازار تهران، مشهورترین و پررونق‌ترین بازار ایران محسوب می‌شود که در بخش جنوبی خیابان پانزده خرداد واقع شده‌است. 

این مکان در زمان شاه تهماسب صفوی ساخته شده و هرکدام از بازارهایش قدمتی طولانی دارند. به‌عنوان مثال بازار بین‌الحرمین در زمان سلطنت محمدشاه قاجار برپا شده و بازار کفاش‌ها در دوره ناصرالدین‌شاه به آن اضافه شده‌است.

جالب است بدانید که با وجود این همه مرکز خرید مدرن و رنگارنگ، این بازار همچنان نقش ویژه‌ای در تجارت تهران بازی می‌کند. 

 بازار بزرگ تهران

بازار رضا: این پاساژ قدیمی در چند طبقه فعالیت می‌کند و بیشتر معروفیتش به دلیل عرضه‌ی پوشاک با قیمت مناسب است.

پاساژ علاالدین: تقریباً در تمام ایران نام این بازار شنیده می‌شود؛ اینجا از مشهورترین مراکز دادوستد موبایل و لوازم جانبی آن در تهران است. پاساژ علاالدین را می‌توانید در خیابان جمهوری، تقاطع حافظ پیدا کنید. 

خیابان مولوی: این خیابان پایتخت به مرکز فروش پارچه معروف است و راسته‌ی پارچه‌فروشان خیابان مولوی شهرت زیادی دارد. اگر به‌دنبال خرید پارچه هستید، حتما از پاساژ بزرگ مولوی دیدن کنید. 

خیابان شوش: سالهاست که این خیابان محلی برای عرضه‌ی محصولات آشپزخانه چینی و کریستال است. اگر برای خرید جهیزیه به تهران آمده‌اید، توصیه می‌کنیم به این خیابان سر بزنید.

پارک‌های مرکز و جنوب تهران

پارک لاله: بوستان مشهور و قدیمی لاله در محله‌ی امیرآباد تهران قرار دارد و یکی از بزرگترین بوستان‌های تماشایی و پُر از درخت پایتخت است. 

پارک شهر: این بوستان تاریخی با ۲۵ هکتار مساحت به‌عنوان نخستین پارک عمومی شهر تهران شناخته می‌شود که در سال‌های پایانی دهه‌ی 30 با نام پارک شهر به بهره‌برداری رسید.

پارک شهر

راهنمای سفر به تهران ؛ شکم‌گردی در مرکز و جنوب شهر

اگر به قیمت‌های نوشته‌شده در منو اهمیت زیادی نمی‌دهید، «رستوران شبستان» در خیابان ویلا همراه با اجرای موسیقی، انتخاب مناسبی برای شماست. همچنین توصیه می‌کنیم از «سفره‌خانه‌ آذری» در میدان راه‌آهن بازدید کنید و از غذاهای ایرانی و خوشمزه آنجا لذت ببرید. 

«رستوران رفتاری» هم شهرت زیادی دارد و در خیابان وحدت‌اسلامی قابل دسترسی‌ست. اگر گذرتان به بازار بزرگ تهران افتاد، حتماً غذاهای «مسلم» یا «شرف الاسلامی» را امتحان کنید. 

دل و جگرهای تهران شهرت زیادی دارند، فراموش نکنید که راسته‌ جگرفروشی‌های میدان بهمن را از قلم نیاندازید.

کلام آخر 

تهران به‌اندازه‌ی بزرگ بودنش امکانات تفریحی و مکان‌های دیدنی دارد که بازدید از تمام آنها کار یک یا دو روز نیست و به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. بد نیست بدانید که حتی تهرانی‌ها هم تمام دیدنی‌های پایتخت را ندیده‌اند و هنوز از تماشای خیلی چیزها سر ذوق می‌آیند.

از همین‌رو در مطلب راهنمای سفر به تهران تلاش کردیم که اکثر جاذبه‌های مهم را فهرست کنیم و اطلاعات مورد نیاز برای تهران‌گردی را در اختیارتان بگذاریم. 

نظرات کاربران