راهنمای سفر به بندرعباس

راهنمای سفر به بندرعباس؛ از سوغات، حمل و نقل، جاهای دیدنی و ..

در این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک، شهر زیبا و تاریخی بندرعباس را معرفی می‌کنیم و به ویژگی‌ها، جاذبه‌ها، امکانات، تاریخ و … مرکز استان هرمزگان می‌پردازیم. این مطلب قرار است یک راهنمای سفر به بندرعباس باشد تا اگر برای بازدید از این شهر زیبا برنامه‌ریزی می‌کنید،  با مواردی چون شرایط آب‌و‌هوایی بندرعباس در فصول مختلف، مکان‌های دیدنی، سوغات و تفریحات بندرعباس و … بهتر آشنا شوید.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

دانستنی‌های عمومی 

راهنمای سفر به بندرعباس

جمعیت

 طبق آخرین آماری که در سال 1395 منتشر شد، شهر بندرعباس ۵۴۳٬۲۱۸ نفر جمعیت دارد.

زبان

 مردم این شهر زبان فارسی را با لهجه بندری صحبت می‌کنند؛ این لهجه‌ی زیبا ویژگی‌های زبان فارسی باستانی را با خود دارد. همچنین به‌دلیل روابط تجاری گسترده با خارجی‌ها، تعدادی از کلمات انگلیسی، عربی و هندی هم به زبان مردم این شهر وارد شده‌است.

دین

مانند بیشتر شهرهای ایران، اکثریت مردم بندرعباس مسلمان هستند و از مذاهب شیعه و سنی پیروی می‌کنند.

اقتصاد بندرعباس

 بندرعباس بزرگ‌ترین بندر ایران به‌شمار می‌رود و موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد. به‌همین سبب، «بندر شهید رجایی» و «بندر شهید باهنر» به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی (معادن، فلزات، کشتی‌سازی و صادرات- واردات کالا) شناخته می‌شوند. 

زندگی بومیان این شهر از راه ماهی‌گیری، کشت محصولاتی چون خرما، تنباکو، انبه، نارنگی و مرکبات، تجارت و ساخت صنایع دستی تامین می‌شود.

مختصری از تاریخ بندرعباس

تاریخ بندرعباس

قابل اتکاترین سندی که از تاریخ این شهر کشف شده‌است، به دوران سلطنت داریوش هخامنشی برمی‌گردد. در این گزارش از زبان «هرودوت» مورخ یونانی آمده: «سلیاکوس» فرمانده یونانی، به دستور شاه سوار کشتی می‌شود تا از بندری در هرمزگان و شمال تنگه هرمز، به طرف اقیانوس هند و دریای سرخ حرکت کند. هدف او از این سفر، ایجاد یک ارتباط دریایی با بندرهای مهم آن زمان مثل چین، هند و لیبی بود. 

با این وجود، معلوم نیست که هرمزگان {کنونی} دقیقاً از چه دوره‌ای به مرکز تجارت دریایی تبدیل‌شد و به‌عنوان قسمتی از مسیرهای تجاری فعالیت خود را آغاز کرد. البته نباید فراموش کنیم که صنعت لنج‌سازی در سواحل شمالی خلیج فارس قدمت چندهزار ساله دارد و تاریخ طولانی تجارت را در این ناحیه به اثبات می‌رساند. همسایگی با خلیج فارس، سبب شده تا بندرعباس در مسیر رفت‌و‌آمد همیشگی بازرگانان خارجی قرار داشته‌باشد و شهرت زیادی برای خود دست‌وپا کند.

آن‌طور که در نوشته‌های «لوسیوس فلاویوس» مورخ یونانی آمده، « الکساندر نئارخوس» که فرماندهی نیروی دریایی اسکندر را به‌عهده داشت، از هند به ایران و مناطقی در آسیای مرکزی لشکرکشی می‌کند. طبق این گزارش، اولین نقطه‌ای در خلیج فارس که ناوگان نظامی او می‌رسد، هرمز نام دارد. این‌گونه برای اولین‌بار در متون تاریخی، نام «هرمز یا هُرمیزَد» به میان آورده می‌شود. طبق بررسی کارشناسان، این اسم به مکانی در مسیر بندرعباس و میناب امروزی اشاره می‌کند؛ ظاهراً این منطقه در آن دوران، زیرمجموعه‌ حکومت کرمان محسوب می‌شد.

اما اگر کمی جلوتر بیاییم، قرن‌های ۱۳ و ۱۴ میلادی اوج شکوفایی و شهرت جهانی هرمز به‌شمار می‌رود. در آن ایام افسانه بازارهای حیرت‌انگیز هرمز و دادوستد در آن‌ها در تمام دنیا پیچیده‌بود و جهانگردان معروفی مانند مارکوپولو، ابن بطوطه و ژنگ ویِ به این مساله صحه گذاشته‌اند.

با شروع قرن شانزدهم میلادی، پرتغالی‌ها از جزیره هرمز فاصله گرفته و اجناس خود را در بندرعباس بارگیری کردند؛ آن‌ها به موقعیت جغرافیایی این بندر و حرکت کشتی‌های تجاری در آن واقف بودند. همین نکته سبب شد تا بندرعباس رفته‌‌رفته از یک شهر کوچک و متروک، به مهم‌ترین بندر تجاری ایران تبدیل شود. در دوران حکومت صفویان، افشاریان، زندیان و قاجاریان این بندر، «عباسی» نامیده می‌شد و در قرن‌های هفدهم و هجدهم، مسیر ارتباطی اصلی شرق با غرب بود.

جالب‌است بدانید که بعد از حمله اعراب به ایران، بخشی از زرتشتیان از همین منطقه و با عبور از دریا خود را به هند رسانده و جان به در بردند.

نام‌‌های مختلف یک شهر

راهنمای سفر به بندرعباس

بندرعباس در طول تاریخ با نام‌های مختلفی شناخته شده‌است و مردم نسبت به نوع ارتباطی که با این شهر داشتند، عناوین مختلفی برای آن انتخاب می‌کردند. 

از میان معروف‌ترین نام‌ها می‌توان به (بندر، بندل، بندر گامرون، گامرون، گمبرون، گمرون، جرون، جرونات، جرونات عباسی، زرون و بندرعباسی) اشاره کرد. قدمت اسم فعلی شهر -یا همان بندرعباس خودمان- به دوره صفوی برمی‌گردد. ماجرا از این قرار است که «شاه عباس» با کمک انگلیسی‌ها و رشادت‌های سردار ایرانی امام قلی‌خان، موفق شد در سال 1622 میلادی متجاوزین پرتغالی‌ را از خاک ایران بیرون کند. به شادباش این پیروزی تاریخی، نام «بندر گمبرون» به بندرعباس تغییر کرد.

بندرعباس در فصول مختلف سال

بندرعباس یکی از گرم‌ترین و درعین‌حال شرجی‌ترین شهرهای ایران است که تابستان‌های داغ و طولانی آن حدود 9ماه به طول می‌انجامد. این شهر در طول سال گرم‌ترین روز خود را با 44 درجه سانتی‌گراد سپری می‌کند و دمای آن در سردترین روز به 4 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در ادامه راهنمای سفر به بندرعباس فصل‌های مختلف سال را از نظر آب‌و‌هوایی بررسی می‌کنیم:

بهار

 بندرعباس در تعطیلات نوروزی شلوغ و پُرازدحام است و گردشگران زیادی برای بازدید از این شهر یا رفتن به جزایر قشم و هرمز راهی مرکز استان هرمزگان می‌شوند. هرچه به اواسط بهار نزدیک‌تر می‌شویم، دما و رطوب هوا هم بیشتر شده و از تعداد مسافران کاسته خواهدشد. 

تابستان

سفر به بندرعباس در تابستان
سفر به بندرعباس در تابستان

در فصل تابستان آب‌وهوای بندرعباس به‌حدی گرم و شرجی است که احتمالاً هیچ‌کس به‌فکر مسافرت به این منطقه نمی‌افتد. درواقع تحمل وضع اسفناک هوا گاهی برای ساکنین منطقه هم دشوار خواهدشد.

پاییز

اگرچه هوای بندرعباس با شروع فصل پاییز آرام‌آرام خنک‌تر می‌شود اما هنوز هم با دیگر نقاط کشور قابل مقایسه نیست و بسیار گرمتر است. در روزهای پایانی آذرماه بالاخره گرمای هوا فروکش می‌کند و شرایط برای میزبانی از گردشگران فراهم می‌شود.

زمستان

 بندرعباس زمستان‌های معتدل و دلپذیری را تجربه می‌کند و سفر به این شهر در فصل زمستان انتخاب مناسبی خواهد بود. بهتر است بدانید که گردشگران زیادی زمستان را برای بازدید از شهر بندرعباس انتخاب می‌کنند و در اماکن اقامتی تقریباً جای خالی پیدا نخواهد شد.

درحالت کلی اواخر پاییز تا اوایل فصل بهار زمان مناسب بازدید از بندرعباس به‌حساب می‌آید.

خوشمزه‌ترین غذاهای بندرعباس

راهنمای سفر به بندرعباس

سلیقه و عادت‌های غذایی مردم بندرعباس، شباهت زیادی به هندی‌ها دارد و مانند آن‌ها‌ اکثر غذاها را با فلفل و ادویه‌جات معطر مزه‌دار می‌کنند. در سفره خوش رنگ‌وبوی مردم این منطقه، ماهی حضورپررنگی دارد و تقریباً در تمام خوراک‌های معروف به‌چشم می‌‌خورد. در ادامه برخی از مشهورترین غذاهای بندرعباس را به شما معرفی خواهیم‌کرد:

قلیه‌ماهی با میگو

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، این خوراک جنوبی معروف‌ترین غذای این ناحیه به‌شمار می‌رود و از ترکیب انواع ماهی یا میگو با سبزیجات معطر تهیه می‌شود. کافی‌ست یک‌بار طعم لذیذ این‌ غذا را امتحان کنید تا از مزه تمبر هندی و فلفل‌های درون آن هیجان‌زده شوید.

قوزی گوشت یا مرغ

 این خوراک عربی یکی از پُرطرفدارترین غذاهای حوزه خلیج فارس به‌حساب می‌آید و حالا به جنوب ایران و جزیره قشم هم وارد شده‌است. برای طبخ این غذای اعیانی ابتدا گوشت تازه بره یا مرغ را بریان کرده و سپس با آجیل بوداده و کشمش روی برنج می‌گذارند.

هواری

هواری غذای بندرعباس

هواری طرفداران زیادی در جنوب کشور دارد و در مدل‌های مختلفی طبخ می‌شود. مثلاً هواری چک‌میگ را با میگوهای ریز درست می‌کنند و برای آماده‌کردن هواری ماهی از ماهی‌های جنوبی استفاده می‌کنند. این غذای هیجان‌انگیز درواقع یک پلوی مخلوط و مقوی است که با طعم غالب ادویه‌های معطر جنوبی از شما دلبری می‌کند و میگو یا ماهی درون آن بسیار خوشمزه خواهدبود.

میگو کاری

این غذا اصلیت هندی دارد و مانند اکثر خوراک‌های کشور هندوستان پرادویه و تند است. برای آماده‌کردن میگوکاری، مخلوطی از ادویه‌ها و سبزیجات معطر را به میگو اضافه می‌کنند و سر سفره می‌گذارند.

ماهی شیر کبابی

توصیه می‌کنیم در سفر به بندرعباس حتما ماهی شیر کبابی را امتحان کنید. برای پیداکردن این غذا لازم نیست دردسر بکشید؛ تقریباً در تمام رستوران‌های سنتی شهر این غذای خوشمزه سرو می‌شود. اگر ماهی شیر کبابی را در شهر خودتان امتحان کرده‌اید، طعم آن را فراموش کنید! ماهی تازه در بندرعباس زمین تا آسمان با آن‌چیزی که قبلاً خورده‌اید تفاوت دارد.

نان توموشی

توموشی یک نوع نان نازک است که با تخم‌‌مرغ تازه، پنیر، مهیاوه یا سوراغ سرو می‌شود. در مناطق جنوبی کشور، از ماهی‌های ساردین سس درست می‌کنند و به آن مهیاوه یا سوراغ می‌گویند؛ با این تفاوت که ادویه‌ی سوراغ، خاک سرخ جزیره هرمز است! از این جذاب‌تر می‌خواهید؟

سوغات بندرعباس

راهنمای سفر به بندرعباس

در این بخش از راهنمای سفر به بندرعباس ، سراغ سوغاتی‌های بندرعباس می‌رویم. سوغات این شهر به دسته‌های سوغات خوراکی و صنایع‌دستی تقسیم می‌شوند که در ادامه پیرامون هرکدام به اختصار صحبت می‌کنیم:

سوغات خوراکی

ماهی شور: همان‌طور که می‌دانید بندرعباس در مجاوت دریا قراردارد و معدن انواع ماهی‌های تازه و خوشمزه محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید ماهی سوغاتی ببرید و نگران فاسد شدن آن‌ها در طول مسیر نباشید، ماهی‌های شور و نمک زده انتخاب مناسبی هستند.

گواوا: این میوه گرمسیری و سبز رنگ، معمولاً در میوه‌فروشی‌های شهرتان پیدا نخواهد شد! گواوا بسیار شیرین است و عطر آن هوش از سر می‌پراند. در تمام ایران فقط استان‌های سیستان وبلوچستان و هرمزگان هستند که گواوا می‌کارند.

خرما: خرما یکی از مهم‌ترین تولیدات کشاورزی بندرعباس است و هرکجا سر بزنید با ریسمان‌های آویزان خرمافروشان روبرو خواهید شد. از آنجا که خرمای تازه معمولا در شهرهای دیگر پیدا نمی‌شود، توصیه می‌کنیم از فرصت استفاده کنید و این میوه‌ی رویایی را برای آشنایان سوغات ببرید.

سوغات صنایع دستی

سوغات صنایع دستی

حصیر: انواع محصولات دست‌ساز حصیری با قیمت‌های مناسب در بندرعباس فروخته می‌شوند. اگر به صنایع دستی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم حتماً از آنها بخرید و به عنوان یادگار سفر همراه داشته‌باشید. برخی از مهم‌ترین تولیدات حصیری بندرعباس به این شرح است: «انواع سجاده»، «بادبزن»، «نوعی سبد حصیری که بومی بندرعباس است و به‌شکل گرد، بلند و دردار بافته می‌شود. این محصول برای نگهداری لباس مناسب است»، «سپ: یک سینی گرد و بزرگ»، «دم‌کُنی»، »«گلدان‌های حصیری»، «کفه: ظروف نگهداری نان و میوه» و … . بد نیست بدانید که این محصولات با استفاده از پیش مُغ (برگ درختان خرما) یا بعضاً نی زیراندز ساخته می‌شوند.

زیورآلات: شاید در شبکه‌های اجتماعی با تصاویر زیورآلات زیبا و منحصربه‌فرد بندرعباس مواجه شده‌باشید. این محصولات دست‌ساز در انواع مختلف سنگ‌ها و صدف‌ها، تابلوهای دکوری، مجسمه‌های تزئینی، زیورآلات و… تولید می‌شوند و محبوب‌ترین سوغات این خطه هستند. این زیورآلات که با دستان هنرمند دختران بندر خلق شده‌، قلب شما را تسخیر می‌کنند.

لباس‌ها و پارچه‌های بومی: اگر طرفدار پارچه‌های پرزرق‌وبرق هستید، جای درستی آمده‌اید؛ لباس بومی مردم بندرعباس از همین پارچه‌های زیبا و رنگارنگ ساخته شده‌است. جالب‌است بدانید که مردمان جنوبی لباس‌هایشان را با هنرهایی چون سوزن‌دوزی، خوس‌دوزی، گلابتون‌دوزی و … تزئین می‌کنند و به آن‌ها زیبایی خیره‌کننده‌ای می‌بخشند. البته این لباس‌ها اصطلاحاً کار دست هستند و قیمت بالایی دارند؛ اگر شرایط مالی خرید یک دست لباس کامل را ندارید، می‌توانید یک روسری زیبا بخرید و از بندرعباس یادگاری داشته‌باشید. 

جاذبه‌های تفریحی بندرعباس

راهنمای سفر به بندرعباس

اگر مسافر بندرعباس هستید، احتمالاً می‌خواهید از امکانات تفریحی این شهر بیشتر بدانید و برای روزهای خود برنامه‌ریزی کنید. به‌همین سبب در ادامه‌ی راهنمای سفر به بندرعباس انواع سرگرمی‌هایی که می‌توانید در مرکز استان هرمزگان تجربه‌کنید را دسته‌بندی کرده‌ایم:

خرید

بهتر است بدانید که بندرعباس بزرگ‌ترین شهر بندری ایران به‌شمار می‌رود؛ از همین‌رو مجتمع‌های تجاری، بازارهای سنتی و مراکز خرید متنوعی در آن ساخته ‌شده‌ا‌ست. بنابراین هرچقدر هم که سخت‌پسند باشید، دست خالی به خانه برنمی‌گردید. خرید کردن یکی از جذابیت‌های سفر به بندرعباس است و همین مساله هرساله بازدیدکنندگان زیادی را به این شهر می‌کشاند.

شما می‌توانید در مراکز خرید بزرگ و متنوع بندرعباس، از انواع پوشاک، کیف ،کفش، زیورآلات و …  بازدید کنید و با قیمت‌‌های مناسبی آنها را به خانه ببرید. همچنین در بازارهای محلی این شهر اجناس بومی کم‌نظیری پیدا می‌شود که توصیه می‌کنیم حتماً به آن‌ها سر بزنید. 

تفریحات آبی و ساحلی

تفریحات آبی و ساحلی

اگر در تعطیلات نوروزی یا روزهای شلوغ از بندرعباس بازدید می‌کنید، می‌توانید تفریحات جذاب و هیجان‌انگیزی مثل موتور چهارچرخ، شترسواری، بیگ بال و … را در سواحل این شهر تجربه کنید. همچنین اگر آدرنالین خون‌تان پایین آمده، تفریحات پُر هیجان آبی هم در دسترس شماست و حسابی خوش می‌گذرانید.

شب‌های بندرعباس

بندرعباس زیبا به شب‌های آرام و تماشایی خود معروف است. دلیل اصلی این شهرت تا حد زیادی به شرایط آب‌و‌هوایی شهر برمی‌گردد. گردشگران ترجیح می‌دهند در خنکای شب بیرون بزنند و ساعتی در سواحل و خیابان‌ها مشغول شوند. اگر به این شهر تاریخی و متفاوت سفر می‌کنید، توصیه ما این است که شب‌های بندرعباس را از دست ندهید.

مکان‌های دیدنی بندرعباس

راهنمای سفر به بندرعباس بدون اشاره به مکان‌های دیدنی آن کامل نخواهد شد. در سفر به این شهر، جهانی لبریز از زیبایی مقابل چشمان‌تان قرار دارد و می‌توانید جاذبه‌های بسیاری را از نزدیک تماشا کنید. از خط ساحلی دل‌انگیز آن گرفته تا مکان‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی، بندرعباس یک مقصد منحصر‌به‌فرد و شگفت‌انگیز است:

سواحل بندرعباس

راهنمای سفر به بندرعباس

هم‌نشینی حیرات‌انگیز بندرعباس با دریا، سواحل شهر را به جاذبه‌های مهم و محبوبی تبدیل کرده‌است. ساحل «سورو» در بخش غربی بندرعباس، مشهورترین ساحل شهر است و برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نظیر ندارد. از دیگر مناطق ساحلی بندرعباس می‌توان به بوستان‌های ساحلی دولت و ولایت اشاره کرد.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی تاریخی‌ترین ساختمان بندرعباس به‌شمار می‌رود و بیشتر از 3 قرن قدمت دارد. این ساختمان قدیمی توسط هلندی‌ها ساخته‌شد و برای مدتی به‌عنوان تجارتخانه آنها فعالیت می‌کرد. آن زمان از طبقه همکف بنا برای نگهداری اجناس استفاده می‌کردند و تشکیلات اداری و محل زندگی آن‌ها در طبقه دوم بود.

معبد هندوها

 این جاذبه تاریخی که با عنوان «پرستشگاه بُتِ گوران» هم معروف است، در مرکز شهر بندرعباس قرار دارد. ساختمان معبد هندوها سال ۱۲۶۷ هجری شمسی توسط بازرگانان هندی ساخته‌شد و آن‌ها تمام هزینه‌های معماری و احداث را از محل جمع‌آوری هدایای هندوها تامین کردند. این بنای زیبا شباهت زیادی به عبادت‌کده‌های هندی دارد.

حمام گله‌داری

حمام گله‌داری

ساختمان تاریخی حمام گله‌داری که روزگاری به‌عنوان دومین حمام بندرعباس فعالیت می‌کرد، امروزه به موزه مردم‌شناسی استان هرمزگان تبدیل شده‌‌است.  این حمام را بازرگانی به اسم شیخ احمد گله‌داری در دوران قاجار ساخت و برای مسجد محله (معروف به مسجد گله‌داری)‌ وقف کرد.

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس، بزرگ‌ترین موزه در سراسر استان هرمزگان است. شما هنگام بازدید از این موزه با اشیای تاریخی زیادی مواجه می‌شوید که هرکدام دورانی از تاریخ غنی بندرعباس را روایت می‌کنند. همچنین در این مکان بخش‌هایی از وقایع تاریخی و زیست فرهنگی مردم استان مانند (بازار سنتی، نبرد آزادسازی قلعه هرمز و روش‌های صید ماهی) بازسازی شده که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست؛ 

چشمه‌های آب گرم 

چشمه‌های آب گرم زیادی در اطراف بندرعباس وجود دارند که معروف‌ترین‌شان «چشمه گنو» در 34 کیلومتری شمال شرقی این شهر قراردارد. آب این چشمه از نوع گوگردی خیلی گرم است و کلر و سولفات زیادی در آن یافت می‌شود؛ به‌همین سبب افراد زیادی برای استفاده از خواص درمانی آن به بندرعباس سفر می‌کنند.

از دیگر چشمه‌های آب گرم این منطقه می‌‌توان به چشمه‌های آب گرم خورگو»، «چشمه آب گرم سرخاء»، «چشمه آب گرم کشکوئیه»، چشمه آب گرم نیان، چشمه آبگرم چستانه و … اشاره‌کرد.

جزایر دیدنی اطراف بندرعباس

راهنمای سفر به بندرعباس

شما هنگام بازدید از شهر بندرعباس، می‌توانید به مکان‌های دیدنی و تفریحی جذابی که در اطراف این شهر قراردارد هم سر بزنید. این بخش از راهنمای سفر به بندرعباس، به معرفی همین مکان‌ها اختصاص دارد:

جزیره هرمز

 فاصله از بندرعباس: 8 کیلومتر

جزیره هرمز یکی معروف‌ترین جزایر خلیج فارس است که حدوداً 40 دقیقه تا یک ساعت با این شهر فاصله‌دارد. شما همیشه می‌توانید با استفاده از شناورهایی که به‌همین منظور فعالیت می‌کنند به جزیره هرمز برسید.

 مهم‌ترین دلیل شهرت این جزیره، خاک سرخ‌‌‌رنگ آن است. به‌علاوه فضای شگفت‌انگیز و ساحل تماشایی جزیر هرمز هرساله گردشگران زیادی را به سمت آن جذب می‌کند. 

جزیره قشم 

فاصله از بندرعباس: 6.5 کیلومتر

حدوداً پس از 50 دقیقه کشتی‌سواری، از بندرعباس به جزیره قشم می‌رسید. این جزیره بزرگترین جزیره در خلیج فارس است که با نام «ژئوپارک قشم» در جهان شناخته می‌شود. در این جزیره می‌توانید از مناظر طبیعی حیرت‌انگیز لذت ببرید و در مراکز خرید آن مشغول بازارگردی و خرید بشوید. اینجا غذاهای خوشمزه‌ای برای خوردن پیدا می‌شود و تفریحات آبی آن هم در منطقه نظیر ندارد. توصیه می‌کنیم اگر گذرتان به بندرعباس افتاد، حتما از جزیره زیبای قشم هم بازدید کنید.

مراسم و آیین‌‌های بومی

مراسم و آیین‌‌های بومی

یکی از جذابیت‌های سفر کردن، آشنایی با آداب و رسوم مردم آن منطقه است. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این قسمت از راهنمای سفر به بندرعباس ، با مراسم سنتی و زمان برگزاری آنها بیشتر آشنا شوید:

حجله‌گردانی

این آیین مذهبی که اکثراً در شب تاسوعا و روز عاشورا برگزار می‌شود، شباهت زیادی به نخل‌گردانی یزدی‌ها دارد؛ با این تفاوت که ابعاد نخل‌های اینجا به 1 در 2 متر می‌رسد. این حجله‌ها شبیه تابوت هستند و به حجله حضرت قاسم(ع) منسوبند.

 چک‌چکو

جالب است بدانید که رسم تاریخی چک‌چکو از دوران زندیه یادگار مانده‌است. بومیان بندرعباس در اجرای این مراسم دوتکه چوب نخل را با ریتم مشخصی به‌هم می‌کوبند. اگر پنجم محرم در این منطقه باشید، می‌توانید چک‌چکو را تماشا کنید.

مولودی خوانی

 احتمالاً از قبل با مولودی‌خوانی آشنا باشید؛ اما این رسم ملی با شوروحال بیشتری در بندرعباس انجام می‌شود. اگر در زمان اعیاد دینی در این شهر باشید، می‌توانید در مولودی‌خوانی مردم شرکت کنید و از تماشای زیبایی و شکوه آن لذت ببرید.

صید مشتا

صید مشتا نوع خاصی از صید ماهی محسوب می‌شود که با استفاده از جزر و مد انجام می‌گیرد. در این روش صیادان با کارگذاشتن چوب‌ و تور در ساحل، نوعی حصار می‌سازند و از آن برای به‌دام انداختن ماهی‌ها استفاده می‌کنند. هنگام بالا آمدن آب، آبزیان به این تورها وارد می‌شوند و پس از پایین رفتن آب، صیادان آنها را بر می‌دارند؛ به همین راحتی! بد نیست بدانید که یکی از جاذبه‌های محبوب بندرعباس، تماشای همین روش صید است.

حمل‌و‌نقل در بندرعباس

راهنمای سفر به بندرعباس

هنگام سفر به مرکز استان هرمزگان و اقامت در این شهر، حتماً به اطلاعات حمل‌و‌نقل عمومی نیاز پیدا می‌کنید. راهنمای سفر به بندرعباس این اطلاعات را در اختیارتان قرار خواهد داد:

فرودگاه بین المللی بندرعباس

نشانی: بلوار 15 خرداد |  تلفن تماس: 33611020-076

لیست پروازهای داخلی: تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، یزد، رشت، گرگان

لیست پرواز خارجی: دبی

ترمینال خلیج فارس 

نشانی: گلشهر جنوبی، میدان ترمینال، نرسیده به کلانتری 14 | تلفن تماس: 33660468-076

مقاصد اتوبوس‌ها: شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، مشهد، ارومیه، بابل، اصفهان، اردبیل، ساری، یزد، چابهار و … 

ایستگاه راه‌آهن 

نشانی: بلوار شهدا | تلفن تماس: 4-32174001-076

مسیر حرکت قطارها: تهران، یزد، اصفهان، سیرجان، مشهد

 بندر شهید حقانی

نشانی: بلوار آیت الله طالقانی | تلفن اطلاعات: 3111-076

مسیرها: قشم، هرمز

حمل‌و‌نقل درون شهری 

شما می‌توانید جهت جابه‌جایی درون‌شهری از اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی استفاده‌کنید.

کلام آخر

تفاوتی ندارد که دنبال آرامش در سواحل زیبا باشید یا عاشق کاوش هیجان‌انگیز در مکان‌های تاریخی، بندرعباس از تمام این جاذبه‌ها میزبانی می‌کند. در راهنمای سفر به بندرعباس نکات کلی و اطلاعات جامعی که در سفر به به‌کارتان می‌آید را گردآوری کردیم. امیدواریم با مطالعه دقیق این مطلب، مسافرت خوبی را تجربه کنید.

نظرات کاربران