ایروان

راهنمای سفر به ارمنستان؛ کشوری با نماد انار!

ارمنستان

اگر شما هم دوست دارید به کشوری سفر کنید که زیبایی‌اش وصف نشدنی، غذاهایش خوشمزه و لذیذ، فرهنگ و تاریخ‌اش اصیل و از همه مهمتر سفری مقرون به صرفه و نزدیک است؛ ارمنستان بهترین گزینه برای شما خواهد بود.سفر به ارمنستان در چند سال اخیر از محبوبیت زیادی بین ایرانی‌ها برخوردار شده تا جایی که اولین گزینه در لیست سفرهای خارجی به خود اختصاص داده است. علت‌های زیادی برای آن وجود دارد که می‌توان همسایه بودن آن، عدم نیاز به ویزا، فرهنگ نزدیک و زیبایی‌های وصف نشدنی آن دانست. یکی از خصوصیات مثبت سفر به ارمنستان این است که می‌توانید به جای رزرو تور ارمنستان یا رزرو بلیط هواپیما ارمنستان از طریق زمینی و با ماشین خودتان به این کشور وصف نشدنی سفر کنید. اگر با توضیح این چند خط برای سفر به این کشور وسوسه شدید؛ راهنمای سفر به ارمنستان اینجاست تا اطلاعات لازم و ضروری را که به دردتان می‌خورد در اختیارتان قرار دهد.  

ارمنستان کجاست؟

ارمنستان

ارمنستان در جنوب قفقاز واقع شده و کوچکترین جمهوری شوروی سابق است. از شمال به گرجستان، از شرق به آذربایجان، از جنوب به ایران و از غرب به ترکیه محدود می‌شود. به لحاظ کلی، این کشور از طبیعتی فوق‌العاده عجیب و زیبا برخوردار است که بیشتر وسعت آن را در برگرفته. موقعیت جغرافیایی این کشور نیز در نوع خود جالب و زیبا است؛ چراکه تا چشم کار می‌کند مملو از درخت، رودخانه، کوه و سرسبزی است. سفر به ارمنستان بی شک از فراموش نشدنی‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود.

آب و هوای ارمنستان؛ خشک اما ایده آل

به دلیل موقعیت ارمنستان در اعماق بخش شمالی ناحیه نیمه گرمسیری که توسط رشته‌های مرتفع محصور شده است، آب و هوای آن خشک و قاره‌ای است. در بیشتر روزهای سال، شاهد تابش آفتاب خواهید بود و هوا گرم خواهد بود؛ البته به جز مناطق مرتفع.

بهار معتدل است

ارمنستان

فصل بهار در ارمنستان، آب و هوایی معتدل دارد و معمولا بارش‌های باران حس و حال تازه‌ای به همه چیز می‌بخشد.

تابستان اما گرم

ارمنستان

میانگین دمای ژوئن و آگوست (فصل تابستان) در دشت 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) است. گاهی اوقات به سطوح ناراحت کننده می‌رسد.

پاییز دلپذیر است

ارمنستان

پاییز هم همانند بهار هوا رو به خنکی و اعتدال می‌رود و بارش‌های باران شدت بیشتری پیدا می‌کنند. در کل، پاییز، طولانی، معتدل و آفتابی است.

زمستان سرد نیست

ارمنستان

میانگین دمای ژانویه در دشت و کوهپایه‌ها حدود 5- درجه سانتیگراد است، در حالی که در کوهستانها به 12- درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. هجوم هوای قطب شمال گاهی باعث کاهش شدید دما می‌شود؛ اما خیلی سرد و یخبندان نیست.

راهنمای سفر به ارمنستان؛ بهترین زمان سفر

ارمنستان

با توجه به تغییرات آب و هوایی محسوس در ارمنستان، هر فصل این کشور زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما، اگر می‌خواهید آب و هوایی خوب را تجربه کنید؛ بهار و تابستان فصل خوبی است. در بهار همه رنگارنگ و مملو از گل‌های وحشی می‌شود و مردم با برگزاری جشنوراه‌های به رقص و پایکوبی می‌پردازند. از طرفی، در تابستان هم جشنواره‌های عسل و توت، آتش بازی و موسیقی برای گذراندن تفریحات خوش مهیا خواهند بود.

ارمنستان به چی معروفه؟

ارمنستان به خاطر مناظر زیبا، آشپزی، فرهنگ و تاریخش شناخته شده است. التبه فقط این‌ها نیست؛ در ادامه به چند مورد از چیزهایی که مردم این سرزمین به آن افتخار می‌کنند؛ اشاره خواهید کرد.

اولین ملتی که مسیحیت را پذیرفت

مسیحی

تاریخ رسمی پذیرفتن مسیحیت ارمنستان در سال 301 پس از میلاد تعیین شده است و ارمنساپتان اولین کشوری است که این دین را پذیرفته؛ تا قبل از آن مذهب این مردمان زرتشتی بود. بنابراین، از آنجایی که ارمنستان اولین کشوری بود که رسما مسیحیت را پذیرفت، می‌توانید برخی از قدیمی‌ترین کلیساها و صومعه‌های جهان را در محیط‌های طبیعی بسیار زیبا بیابید.

دریاچه سوان؛ پر برکت

دریاچه سوان

نمی شود در راهنمای سفر به ارمنستان حرفی از این دریاچه نزد! دریاچه سوان بزرگترین دریاچه در منطقه قفقاز این کشور است. همچنین یکی از بزرگترین دریاچه‌های آلپی آب شیرین در اوراسیا است. این دریاچه را 28 رودخانه و نهر پر می‌کند و تنها یکی از آن خارج می‌شود. اطراف آن پر از شگفتی‌های طبیعی می‌باشد که خیره کننده هستند.

دریاچه سوان نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اقتصادی و تفریحی کشور دارد. 90 درصد ماهی‌های صید شده در ارمنستان از این دریاچه می‌آید. از طرفی، بسیاری از مردم محلی تعطیلات تابستانی خود را در سواحل شنی این دریاچه می‌گذرانند.

کوه آرارات؛ مقدس و باشکوه

کوه آرارات

این ترکیب نهفته پوشیده از برف از یک آتشفشان و یک کوه کوچکتر که مرز طبیعی بین ترکیه و ارمنستان قرار گرفته است. اولی آرارات بزرگ که بلندترین قله ترکیه است و آرارات کوچک.

ارامنه بر این باورند که «کوه های آرارات» که در کتاب مقدسشان به عنوان محل استراحت کشتی نوح ذکر شده است. از این رو برای بسیاری از مردم محلی کوهی مقدس به شمار می‌رود و در هنر و ادبیات هم به وفور به چشم می‌خورد. با این حال، این ادعا توسط هیچ محققی ثابت نشده است.

الفبای ارمنستان؛ منحصر بفرد

الفبای ارمنستان

خط ارمنی که در حدود سال 405 پس از میلاد توسط مسروپ ماشتوتس توسعه یافت، یکی از منحصر به فردترین زبان های جهان است. الفبای اصلی 36 حرف داشت و دو حرف دیگر کمی بعد اضافه شد. به طور کلی توافق بر این است که الفبای ارمنی از الفبای یونانی الگوبرداری شده است و با حروفی از منابع مختلف برای صداهای ارمنی که در یونانی یافت نمی‌شوند، ارائه شده است.

لواش؛ میراث یونسکو

لواش

لواش نان سنتی ارمنستان است. این نان صاف که در تنور ساخته شده است در سراسر قفقاز و آسیای غربی محبوبیت زیادی  دارد. جالب است بدانید که  از سال 2014، تهیه، شکل ظاهری و معنای نان سنتی ارمنی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس بشریت برای بیان فرهنگ این کشور ثبت شده است.

فرش ارمنی

فرش ارمنی

فرش و قالیچه ارمنی از دوران پیش از مسیحیت بخشی از فرهنگ این کشور بوده است. به طور سنتی، این فرش‌ها در ارمنستان برای تزئین دیوارهای داخلی، پوشش کف، مبل، تخت و میز استفاده می‌شد. قالی‌بافی برای قرن‌ها یک فعالیت ضروری در خانواده‌های ارمنی و شغل زنان بوده است. به عبارتی، فرش‌ها از تزئینات مختلف و نمادهای مقدس تشکیل شده است که نشان دهنده اعتقادات و مذهب کشور است.

خاچکارها؛ سنگ صلیبی

راهنمای سفر به ارمنستان

خاچکار که به عنوان سنگ صلیبی ارمنی نیز شناخته می‌شود، یک استیل حکاکی شده است که صلیبی را نشان می‌دهد که در هم آمیختگی و موضوعات گیاه شناسی روی آن قرار دارد. این نمونه‌ای از هنر ارمنی مسیحی قرون وسطی است که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو نیز ثبت شده است.

نماد ارمنستان؛ انار

راهنمای سفر به ارمنستان

انار نماد ارمنستان است. در اساطیر محلی، میوه نماد خوش شانسی و باروری است. همچنین به عنوان محافظ در برابر چشم زخم یا چشم بد به حساب می‌آید. خلاصه، اهمیت انار در فرهنگ ارمنی حتی در دست نوشته‌های تاریخی و کنده کاری‌های سنگی دیده می‌شود.

این قسمت از راهنمای سفر به ارمنستان را دوست دارید؟

دیدنی‌های طبیعی ارمنستان؛ خاص و باشکوه

راهنمای سفر به ارمنستان

برای کسانی که اهل طبیعت‌گردی به خصوص کوهنوردی هستند؛ ارمنستان همانند بهشتی کگمشده خواهد بود؛ چراکه سفر به ارمنستان زیباترین صحنه‌های طبیعی را برای آنها خلق می‌کند. دیدنی‌هایی مانند:

  • باغ گیاه‌ شناسی ایروان
  • مرکز تفریحی کوئست روم
  • دنیای آبی ایروان
  • باغ‌ وحش ایروان
  • تله کابین بال‌های تاتو
  • پارک عشاق ایروان
  • دریاچه قو
  • پارک پیروزی ایروان

دانستی‌های کاربردی در سفر به ارمنستان

راهنمای سفر به ارمنستان

پایتخت: ایروان

واحد پول: درام

زبان: ارمنی

مذهب: ارمنی

ویزا: لازم نیست

تعطیلات ملی: روز استقلال، 21 سپتامبر

در آخر

ارمنستان را به جرات می‌توان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تفریحی برای ایرانی‌ها دانست. این کشور با فرهنگی اصیل، تفریحات متنوع، تاریخی غنی، جاذبه‌های طبیعی و از همه مهمتر جشنوراه‌های مختلف در هر فصل، بهترین خاطرات سفر خارجی را به همراه خواهد داشت. ما در راهنمای سفر به ارمنستان سعی کردیم اطلاعاتی خلاصه در اختیار شما قرار دهیم تا قبل از سفر یک ذهنیت کلی از این کشور داشته باشید.

نظرات کاربران