مذهبی ترین مکان های جهان را بشناسید

8 تا از مذهبی ترین مکان های جهان را بشناسید

دین از دیرباز نقش مهم و اساسی در زندگی بشر داشته و به نوعی عضو جدانشدنی از زندگی افراد بوده است. منتها از همان ابتدا شکل و شیوه‌های مختلفی داشته و هر ملتی مذهب خاص خودشان را داشتند. امروزه میلیاردها نفر زندگی خود را بر اساس آموزه‌های دینی سازماندهی می‌کنند و مکان‌های مختلف در سراسر جهان را مقدس می‌دانند. ما این لیست از مهمترین و مذهبی ترین مکان های مذهبی جهان را گردآوری کرده‌ایم. البته شاید از نظر شما کامل به نظر نرسد، اما گنجینه‌های فرهنگی ناملموس هستند که هر ساله گردشگران و مذهبیون زیادی را به سمت خودشان می‌کشانند.

برای رزرو تور اروپا، با سه کلیک همراه باشین!

کلیسای جامع سنت جان لاتران، رم (کاتولیک)

مذهبی ترین مکان های جهان

یک تصور غلط رایج بر این باور است که کلیسای سنت پیتر در محوطه پاپ در شهر رم مهمترین کلیسای جامع کاتولیک است. اما در واقع، کلیسای سنت جان لاتران در رم عالی‌‌ترین کلیسای مذهبی و مقر اسقف رم، خود پاپ است. سنت جان لاتران قدیمی‌ترین کلیسای عمومی در رم شناخته می‌شود که تخت پاپ در آن قرار گرفته و به نوعی کلیسای جامع این مذهب است.

قدمت بنای فعلی به مجموعه‌ای از بازسازی‌ها در طول قرن‌های 17 و 18 برمی‌گردد. چندین مقبره پاپ، از جمله مقبره پاپ لئو سیزدهم در داخل باسیلیکا قرار دارد. با این حال، پاپ لئو سیزدهم آخرین پاپی بود که در کلیسای سنت پیتر به خاک سپرده نشد.

سنت جان لاتران همچنین شامل به اصطلاح Scala Sancta یا پلکان مقدس است که در قرن چهارم پس از میلاد از اورشلیم به روم آورده شد و به نظر می‌رسد همان پله‌هایی است که عیسی زمانی طی می‌کرد.

دیوار غربی، اورشلیم (یهودیت)

مقدس‌ترین مکان یهودیت، کوه معبد در اورشلیم است، جایی که معبد دوم تا زمانی که در سال 70 پس از میلاد ویران شد، در آنجا قرار داشت. دیوار حائل غربی معبد از این زمان حفظ شده و به عنوان مهمترین مکان برای تجمع و نیایش و همچنین یکی از مذهبی ترین مکان های جهان به شمار می‌رود. احکام مذهبی یهودیان در حال حاضر مؤمنان را از ورود به خود کوه معبد منع می‌کند تا یهودیان را از راه رفتن ناآگاهانه در قدس القدس منع کند.

این دیوار را هرود بزرگ در سال‌های 19 و 20 میلادی بنا کرد. طول آن چیزی در حدود 1600 فوت است که در حال حاضر بخشی از آن را خانه‌های اطراف پوشانده‌اند. نکته قابل توجه این است که خود یهودیان اغلب با لفظ دیوار غربی این مکان را می‌شناسند و کمتر از دیوار ندبه استفاده می‌کنند؛ چراکه نام دیگر آن اصطلاح دیوار ندبه است. در هر صورت این مکان برای یهودیان از اهمیت زیادی برخوردار است و خیلی‌ها هر روزه برای دعا مقابل آن می‌ایستند.

مسجد بزرگ مکه، عربستان سعودی (اسلام)

مسجد بزرگ مکه، عربستان سعودی (اسلام)

سنت اسلامی معتقد است که مؤمنان باید پنج بار در روز نماز بخوانند در حالی که رو به کعبه (واقع در مرکز مسجد اعظم در مکه) هستند. کعبه و مسجد اعظم اطراف آن را که مسلمانان خانه خاکی خدا می‌دانند، مقدس‌ترین مکان‌های اسلام هستند. همانطور که می‌دانید هر مسلمانی که توانایی دارد، بایستی یک بار در طول زندگی‌اش حج سالانه را به مکه بجا آورد.

در اطراف مکه، مسجد جامع قرار دارد که در طول قرن‌ها گسترش یافته و امروزه بزرگترین مسجد جهان است. همچنین حاوی چاه زمزم است که براساس اعتقادات منبع الهی آب توصیف می‌شود. نکته‌ی مهم در این باره این است که بازدیدکنندگان غیر مسلمان با جریمه نقدی یا اخراج از عربستان سعودی همراه خواهند بود؛ چون اجازه ورود به شهر مکه را ندارند.

کلیسای مقبره مقدس، اورشلیم (مسیحیت)

مذهبی ترین مکان های جهان

کلیسای مقبره مقدس که در محله مسیحیان اورشلیم واقع شده است، توسط اکثر فرقه‌های مسیحی به عنوان دو مکان مقدس این دین در نظر گرفته می‌شود: مکانی که عیسی در آنجا مصلوب شد و مقبره‌ای که در آن دفن و زنده شد. هر دو مکان از نظر تاریخی در فضای باز بودند، فقط بعداً کلیسا برای نگهداری آن‌ها ساخته شد. هر ساله تعداد زیادی زائر به این مکان سفر می‌کنند، به ویژه در طول هفته مقدس منتهی به یکشنبه عید پاک.

کلیسای مقبره مقدس هر روز باز است و هیچ هزینه پذیرش وجود ندارد.

معبد کاشی ویشوانات، بنارس، هند (هندوئیسم)

معبد کاشی ویشوانات در بنارس هند به خدای هندو شیوا تقدیم شده است. این معبد که به طور گسترده یکی از مهمترین معابد هندوئیسم به حساب می‌آید، در ساحل غربی رود گنگ قرار دارد.

بنارس مکان مهمی برای زیارت هندوها است. هر سال میلیون‌ها نفر برای حمام کردن در رودخانه به این مکان می‌آیند. چون بر این باورند که آب‌های مقدس منبع پاکسازی معنوی هستند و تصور می‌شود که گناهان را از بین می‌برد.

این معبد چه در داخل و چه در اطراف مملو از شگفتی است که گردشگران زیادی هر ساله برای دیدن آن به هند سفر می‌کنند. اگر روزی به دیدن این معبد رفتید، بد نیست بدانید که پیمایش در خیابان‌های باریک و شلوغ بنارس، شما را به معبد کاشی ویشوانات می‌رساند. مغازه هایی که در مسیر قرار دارند، انواع مصنوعات را می‌فروشند تا همراه خود یک یادگاری به خانه ببرید. مطمئن باشید که از تماشای گنبدهای طلایی معبد که در زیر نور خورشید می‌درخشند یا حتی در شب که نور مصنوعی معبد را در مجموعه‌ای از رنگ‌های خیره کننده روشن می‌کند؛ شما را مات و مبهوت خود نگه می‌دارد. حتی تماشای ستاره‌ها در این مکان واقعا تجربه‌ای معنادار و تکان دهنده است.

معبد طلایی، امریتسار، هند (سیکیسم)

معبد طلایی، امریتسار، هند (سیکیسم)

معبد طلایی در امریتسار هند مهمترین عبادتگاه دین و یکی از مذهبی ترین مکان های جهان در نظر گرفته می‌شود. این معبد از مرمر سفید ساخته شده و با ورق طلا پوشانده شده است. در مرکز آن یک حوض مصنوعی بزرگ قرار دارد که توسط یک مسیر پیاده‌روی فوق‌العاده احاطه شده است.

سنگ مرمر سفید درخشان در ساختمان‌های اطراف و مسیر پیاده‌روی، درخشش تقریباً الهی را در روزهای آفتابی منعکس می‌کند تا نمایی رویایی را خلق کنند. همچنین در طلوع و غروب، اخگرهای قرمز همه چیز را در نوری مسحورکننده می‌تابانند و نمای بیرونی طلایی معبد را تقویت می‌کنند.

باید بدانید که مراسم روزانه در معبد برگزار می‌شود و خیل عظیمی از زائران و بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. اگر روزی به دیدن این معبد رفتید، حتما از موزه مرکزی سیک که در نزدیکی آن قرار دارد و دارای نمایشگاه‌ها و نمایش‌هایی از فرهنگ سیک است، بازدید کنید. به غیر از این‌ها، حتی کاوش در خیابان‌های پر پیچ و خم بی شمار آمریتسار نیز در نوع خودش جالب است، چون در آن می‌توانید فرهنگ محلی پنجابی را تجربه کنید.

زیارتگاه بزرگ ایزه، ایسه، ژاپن (شینتوئیسم)

شینتوئیسم در ژاپن سرچشمه گرفت و پیروان آن معنویت را در همه چیز می‌یابند. زیارتگاه‌های شینتو محیطی هماهنگ و مناسب برای مراقبه و تفکر به وجود می‌آورند که برای اغلب افراد جذاب خواهد بود. معبد بزرگ Ise که به الهه خورشید آماتراسو تقدیم شده، دارای طراحی قاب چوبی است که مشخصه معماری شینتو است. بازدیدکنندگان اغلب در مورد احساس آرامشی که از بازدید این مکان دریافت می‌کنند، می‌گویند.

مؤمنان شینتو، معبد بزرگ ایسه را یک مکان مهم زیارتی می‌دانند و هرکسی باید حداقل یک بار در طول زندگی خود از آن بازدید کند. اگر روزی گذرتان به این زیارتگاه خورد، حتما زمانی را برای کاوش در خیابان Oharaimachi در همان نزدیکی اختصاص دهید، جایی که فروشگاه‌های صنایع دستی کوچک متعددی به همراه کافه‌های دوست‌داشتنی و نودل‌فروشی‌ها پیدا خواهید کرد.

معبد ماهابودی، بود گایا، هند (بودیسم)

مذهبی ترین مکان های جهان

در جریان اصلی بودیسم، بودا به جای یک خدا، شخصیتی شایسته تقلید در نظر گرفته می‌شود. در بود گایا در نزدیکی سواحل رودخانه فالگو یکی از مهمترین مکان‌های زیارتی بوداییان در جهان قرار دارد. بر اساس کتاب مقدس بودایی، در اینجاست که سیداتا گوتاما، اولین بودا، در حالی که در سایه درخت بودی نشسته بود، به روشنایی دست یافت. امروزه تعداد زیادی زائر جذب این مکان می‌شوند، چون مشتاق دیدن محلی هستند که بودا در آن نشسته بود.

این مجموعه معبد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید، دارای ساختار هرمی، حوض و باغ‌هایی است. جالب اینجاست که این زمین‌ها هاله معنوی مشخصی برای مذهبیون دارند و برای هر کسی که از آن بازدید می‌کند، بلافاصله مشخص می‌شود که چرا این مکان ویژه و مهم است.

در آخر باید بگوییم که ….

مذهبی ترین مکان های جهان نمونه‌های قدرتمندی هستند که نشان می‌دهد چگونه بشر از دیرباز به دنبال درک جهان و جایگاه ما در آن بوده است. این مناظر اغلب منشا درگیر و جذب کننده دارند و برای مؤمنان و غیر مؤمنان به طور یکسان دارای اهمیت و معنا هستند. برای قدردانی از زیبایی و عظمت این مکان‌ها نیازی نیست به یک ایمان یا اعتقاد واحد پایبند باشید. چه در سفر معنوی اکتشاف هستید یا فقط به دنبال مکان‌های دیدنی برای بازدید هستید، مهمترین مکان های مذهبی جهان چیزهای زیادی برای ارائه دارند.

نظرات کاربران