خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی؛ از جزیره مارها تا دروازه‌های جهنم

خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی؛ از جزیره مارها تا دروازه‌های جهنم

چیزی از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی می‌دانید؟ اگر از آن دست افراد اهل سفر و ماجراجو هستید که در حال خواندن این مقاله هستید، باید بگوییم که هر جایی ارزش رفتن ندارد. برخی از مکان‌ها هستند که سفر به آن می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود و مطمئنا شما نیز این را نمی‌خواهید. برای مثال، جزیره مملو از مار، مناطق جنگلی با حیوانات خطرناک، مکان‌هایی با قاچاقچیان انسان و از این دست موارد!

پس اگر حس کنجکاوی شما بالا رفته و قصد سفر به یک مکان خاص را دارید، قبل از هر چیز این مقاله را بخوانید تا خدایی نکرده گرفتار خطرناک‌ترین جاهای دنیا نشوید.

برای رزرو تور اروپا، با سه کلیک همراه باشین!

کیپ تاون، آفریقای جنوبی (Cape Town, South Africa)

کیپ تاون، آفریقای جنوبی (Cape Town, South Africa)

معروف‌ترین شهر آفریقای جنوبی، کیپ تاون، جاذبه‌های بسیاری دارد که مسافران را مجذوب خود می‌کند؛ کوه تیبل با قله‌ای شگفت‌انگیز، سواحل با موج‌سواری عالی، بندری شلوغ و صحنه‌های غذایی باورنکردنی از ویژگی‌های این شهر جذاب هستند که آن را به یک مکان عالی برای گشت و گذار تبدیل می‌کنند. با این حال، طبق پلتفرم جمع‌آوری اطلاعات Statista، در سال 2023 کیپ تاون دهمین و بالاترین نرخ قتل به ازای هر 100000 نفر در جهان را داشته است. برای مثال، در آگوست 2023، یک جراح بریتانیایی پس از اینکه وسیله نقلیه‌اش در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کیپ تاون پیچید، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

علاوه بر این، کیپ تاون اخیراً موجی از اعتراضات و تظاهرات را تجربه کرده است که می‌تواند به خشونت تبدیل شود. آفریقای جنوبی به طور کلی دارای نرخ جرایم خشونت آمیز بالایی است، بنابراین به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود در هنگام بازدید اقدامات احتیاطی زیادی انجام دهند و دست کم بعد از تاریکی هوا بیرون نروند.

دارین گپ، آمریکای مرکزی (Darien Gap, Central America)

دارین گپ منطقه‌ای از جنگل‌های متراکم و کوهستانی در مرز پاناما و کلمبیا و همچنین یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی است. این منطقه تنوع زیستی بسیار زیبا و چشم نوازی دارد و گونه‌های در معرض خطری مانند جگوارها و تاپیرهای آمریکای مرکزی در جنگل‌های بارانی آن پرسه می‌زنند. شاید به دلیل همین طبیعت بکر باشد که گردشگران وسوسه می‌شوند تا آن را از نزدیک ببینید، اما آنقدرها هم امن نیست.  

 این منطقه تقریبا صعب العبور همچنین تنها گسست در بزرگراه 19000 مایلی (30000 کیلومتری) پان آمریکایی است که در غیر این صورت از آلاسکا تا جنوب آرژانتین امتداد دارد و موقعیت دورافتاده آن بستر مناسبی برای خطر است.

علاوه بر تند رودخانه‌ها، جنگل‌های بارانی غیرقابل نفوذ، عنکبوت‌های سمی و مارهای سمی، مسافران نیز ممکن است مجبور باشند با گروه‌های چریکی اسلحه‌باز، باندهای مواد مخدر و قاچاقچیان انسان مبارزه کنند. تنها در سال 2022، 137 مهاجر در تلاش برای عبور از شکاف از کلمبیا مردند، در حالی که گردشگران نیز در تلاش برای عبور جان خود را از دست دادند. در سال 2013، یک کوهنورد سوئدی توسط نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا به قتل رسید.

ساحل اسکلتون، نامیبیا (Skeleton Coast, Namibia)

ساحل اسکلتون، نامیبیا (Skeleton Coast, Namibia)

ساحل اسکلتون که به طول 310 مایل (500 کیلومتر) در امتداد سواحل شمال نامیبیا امتداد دارد، جایی است که تپه‌های شنی بی‌ثمر صحرای نامیب با اقیانوس اطلس وسیع به هم می‌رسند. مناظر ماورایی آن، مملو از استخوان‌های خشک حیوانات مرده و بدنه‌های زنگ زده بیش از 500 کشتی شکسته، چشم انداز جذابی برای مسافران ماجراجو و عکاسان بی باک است. اما رفتن به اعماق یکی از ناپذیرترین مکان‌های جهان با خطراتی همراه است که باعث شده تا در لیست خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی قرار گیرد.

مه غلیظ، بادهای شدید و دریاهای مواج به این معنی است که کشتی‌ها از ساحل اسکلتون دور می‌مانند که می‌توان آن را یک نکته مثبت در نظر گرفت؛ زیرا اگر به گل نشسته باشند، ملوان‌ها ممکن است قبل از رسیدن کمک از تشنگی بمیرند.

ساحل اسکلتون اکنون یک پارک ملی است، اما ورود به بخش شمالی اکیدا ممنوع است و تنها از طریق تور هلیکوپتر می‌توان آن را دید. قسمت جنوبی برای خودروهای چهار چرخ محرک باز است، اما اگر از آن دست انسان‌های کنجکاو و ماجراجو هستید؛ حتما باید به همراه یک راهنمای مجرب بروید.

داناکیل دپرسشن، اتیوپی (Danakil Depression, Ethiopia)

اگرچه دره مرگ عنوان “گرمترین مکان روی زمین” را به خود اختصاص داده است، اما داناکیل اتیوپی هم دست کمی از آن ندارد. این مکان با 400 فوت (121 متر) زیر سطح دریا، یکی از پست‌ترین مکان‌های جهان است، اما زمین‌شناسی آتشفشانی آن را نیز به یکی از فرارترین مکان‌ها تبدیل کرده است. چشمه‌های آب گرم گوگردی، شکاف‌های در حال جوشیدن و دریاچه‌های گدازه، اشتباه کردن را بسیار خطرناک و به قیمت جانتان تمام می‌کنند.

دمای روزانه اغلب تا 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) می‌رسد و آب آشامیدنی تازه در دسترس نیست، بنابراین مسافران باید آماده با تجهیزات کامل بیایند. به علاوه، درگیری در منطقه نزدیک تیگری اتیوپی به این معنی است که بسیاری از کشورها – از جمله بریتانیا – توصیه می‌کنند که از سفر به بسیاری از مناطق داناکیل به جز ضروری اجتناب شود. پس این مورد از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی را خط بزنید!

جزیره مار، برزیل (Snake Island, Brazil)

جزیره مار، برزیل (Snake Island, Brazil)

با ایستادن در ساحل سائوپائولو، جزیره‌ای جنگلی و کوچک را در افق خواهید دید که در حدود 21 مایل (33 کیلومتر) دورتر است. این جزیره زیبا از دور مکانی دیدنی و بی ضرر به نظر می‌رسد، اما ساکنان آن اینطور نیستند. چون این جزیره محل زندگی حدود 3000 مار است؛ به طور دقیق افعی گودال گلدن لنسهد. به این معنی که در هر متر مربع پنج مار در چمن کمین می‌کنند.

مارهای لنس هد (پسر عموی لنس هد طلایی) مسئول حدود 90 درصد از کل مارگزیدگی‌ها در برزیل هستند، اگرچه این سم می‌تواند کشنده باشد، هیچ مرگی در اینجا گزارش نشده است. در هر صورت رفتن به این منطقه کاری غیرعقلانی خواهد بود.

دریاچه ناترون، تانزانیا (Lake Natron, Tanzania)

در نزدیکی مرز تانزانیا با کنیا، دریاچه ناترون یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی در جهان قرار دارد. دریاچه‌ای بسیار قلیایی که گاهی اوقات به لطف جلبک‌هایی که در سطح آن زندگی می‌کنند، رنگ قرمز خونی پیدا می‌کند. شوری بالا به این معنی است که آب‌های آن سیانوباکتری‌های سمی را رشد می‌دهند، بنابراین این دریاچه برای اکثر حیوانات مضر است؛ به جز فلامینگوها که قادر به هضم باکتری‌ها هستند. این بدان معنی است که پرندگان می‌توانند بدون رقابت پرندگان دیگر رشد کنند.

این دریاچه دارای pH تا 10.5 است، قلیایی بودن آن به حدی بالا به حساب می‌آید که می‌تواند پوست و چشم انسان‌ها و حیوانات را بسوزاند. آب همچنین می‌تواند بسیار گرم باشد و دمای آن در تابستان به 60 درجه سانتیگراد (140 درجه فارنهایت) می‌رسد. تا جایی که نباید به هیچ عنوان حتی انگشتان پا را در آن نگه داشت.

K’gari (جزیره فریزر) ، استرالیا؛ (K’gari (Fraser Island

K’gari (جزیره فریزر) ، استرالیا؛ (K’gari (Fraser Island

این جزیره در کوئینزلند نیمه گرمسیری که در فهرست یونسکو ثبت شده است، یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی است که به‌خاطر سواحل دور افتاده، جنگل‌های بارانی و مجموعه عظیمی از حیوانات وحشی، از جمله دینگو، مشهور است. با این حال، دینگوها برای حمله به انسان‌ها شناخته شده‌اند و متاسفانه روز به روز چنین حوادثی در حال افزایش است. در سال 2023، یک دسته به زنی که در حال دویدن در ساحل بود حمله کرد و آن را مجروح کرد.

خطرات دیگری در K’gari (که قبلاً به عنوان جزیره فریزر شناخته می‌شد)، از جمله کوسه‌های سفید بزرگ و چتر دریایی نیش‌دار، جزر و مد که می‌تواند شناگران را به صخره‌ها بکوبد و تپه‌های شنی که می‌توانند زیر پای شما جابجا شوند! هیچ نجات غریق یا پزشک در جزیره فریزر وجود ندارد، بنابراین کمک گرفتن در مواقع اضطراری می‌تواند بسیار دشوار و حتی غیرممکن باشد. پس ترجیحا حس ماجراجویی خودتان را کنترل کنید!

دره مرگ، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا (Death Valley, California, USA)

«پارک ملی دث ولی» بسیار داغ، اما بسیار زیبا، با چشم‌اندازی سورئال از تپه‌های ماسه‌ای موج‌دار، مناره‌های سنگ‌نمکی و دشت‌های نمک، است که این روزها در لیست خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی قرار دارد. در این دره با خطراتی از گرمای شدید و سیل‌های ناگهانی گرفته تا مارهای زنگی، عقرب‌ها، عنکبوت‌های بیوه سیاه و احتمال تصادف در سایت‌های کشت غیرقانونی ماری جوانا، همه چیز برای کشتن شما مهیا است.

به‌عنوان گرم‌ترین و خشک‌ترین مکان در آمریکا، تلفات زیادی در اثر گرما در دره مرگ رخ داده است، که نام پیش‌گویی آن را گروهی از پیشگامانی که در قرن نوزدهم در بیابان دورافتاده گم شدند، به آن دادند. سازمان هواشناسی ملی ایالات متحده در جولای 2021 دمای رکورد 54.4 درجه سانتیگراد (130 درجه فارنهایت) را در این منطقه اندازه‌گیری کرد. با این حال، خیلی عجیب است که بدانید طبق خدمات پارک ملی، علت اصلی مرگ و میر در پارک رانندگی و تصادفات اتومبیل است نه گرما!

دهانه گاز دروازا، ترکمنستان (Darvaza Gas Crater, Turkmenistan)

دهانه گاز دروازا، ترکمنستان (Darvaza Gas Crater, Turkmenistan)

ترس و وحشت همراه با نگاه کردن به لبه یک گودال غار آتشین، دهانه گازی دروازه ترکمنستان را به یکی دیگر از جاذبه‌های خطرناک دنیا تبدیل کرده است. این جهنم شعله‌ور که به «دروازه‌های جهنم» معروف است، در دهه هفتاد زمانی که زمین شناسان شوروی در غاری برای استخراج نفت حفاری کردند، شکل گرفت و باعث فروپاشی میدان گاز طبیعی آن شد. آنها آن را آتش زدند تا گاز سمی را بسوزانند. این دهانه هنوز هم در زیر چشم‌انداز بایر صحرای دورافتاده کاراکوم می‌سوزد.

تماشای این منظره عجیب در شب بسیار جالب و چشمگیر است، زمانی که شعله‌های آتش از گودال بیرون می‌زند و آسمان تاریک کویر را روشن می‌کند به یکی از خاص‌ترین صحنه‌های طبیعی در جهان تبدیل شده و گردشگران زیادی را برای عکاسی و تماشا به این مکان می‌کشاند. گروه‌های تور می‌توانند در نزدیکی شکاف، که در سال ۲۰۱۸ حصاری در اطراف آن ایجاد شد تا از نزدیک شدن بیش از حد گردشگران به منظره خارق‌العاده اما خطرناک جلوگیری کند، چادر بزنند.

پارک ملی کاریجینی، استرالیا (Karijini National Park, Australia)

مجموعه‌ای از استخرهای زمردی، آبشارهای بلند و دره های قرمز سنگی، پارک ملی کاریجینی در وحشی‌ترین و زیباترین منطقه بیرونی استرالیا تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی شده است. اگر این مکان را برای سفرتان انتخاب می‌کنید باید مراقب باشید؛ چون این بخش دورافتاده استرالیای غربی مستعد شرایط آب و هوایی شدید از جمله دمای بسیار بالا و سیل است. البته فقط آب و هوا نیست و جاده‌های خطرناک، فریب شنا کردن در آب‌های خنک و ریزش سنگ نیز منجر به تلفات جانی در این منطقه می‌شود.

خوشبختانه، آب‌های فریبنده کاریجینی فاقد تمساح است، اما به احتمال زیاد شاهد مار خواهید بود. مواظب باشید چون: زنی در سال 2022 توسط یک مار قهوه‌ای پادشاه بسیار سمی گزیده شد.

کوه هواشان، چین (Mount Huashan, China)

کوه هواشان، چین (Mount Huashan, China)

کوه مقدس Huashan در استان Shaanxi در شمال غربی چین به لطف پنج قله عرفانی و معابد تائوئیستی مدت‌ها مکانی برای زیارت بوده است، اما بازدیدکنندگان برای هیجانی از نوع متفاوت به اینجا هجوم می‌آورند؛ یکی از مرگبارترین پیاده‌روی‌های جهان!

شبکه‌ای از مسیرهای ترسناک در اطراف کوه، از جمله پله‌های سنگی شیب دار یا تخته‌های چوبی در این کوه تعبیه شده است تا لذت و هیجانی متفاوت را به افراد ببخشند. تخته‌های باریک و کهنه‌ای که بر روی دامنه کوه در ارتفاع حدود 5000 فوتی (1524 متری) در آسمان پیچ شده‌اند و فقط با مهار ایمنی قابل اطمینان هستند؛ شما را تا حد مرگ می‌ترسانند.

متأسفانه، یک دانشجوی دانشگاه بر اثر سقوط از مسیری که در ضلع شرقی ساوت پیک در سال 2019 پیچ شده بود جان باخت که موجب شده تا این کوه به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی دنیا تبدیل شود.

اسکلیگ مایکل، ایرلند (Skellig Michael, Ireland)

اسکلیگ مایکل که از آب‌های کوبنده اقیانوس اطلس بیرون می‌آید، جزیره‌ای است پر از صخره در سواحل کانتی کری که زمانی خانه راهبان بود. از آنجایی که از آن به عنوان محل فیلمبرداری Star Wars VII: The Force Awakens استفاده شد، این جزیره جذاب در حال حاضر حتی جذاب‌تر هم شده است. برای دیدن خرابه‌های صومعه باستانی که در نزدیکی بالای آن قرار دارند، از پله‌های سنگی تقریباً تراشیده شده و شیب‌دار بالا رفتن کمی سخت و دشوار خواهد بود.

بدون استفاده از نرده، ریزش سنگ در طول مسیر می‌تواند خطرناک باشد، حتی برخی از کوهنوردان در راه سقوط کرده‌اند. در حالی که اقدامات ایمنی افزایش یافته است، از جمله محدود کردن تعداد گردشگران، اما هنوز هم مکان خطرناکی برای گشت و گذار است.

شاید این مکان اعجاب‌انگیز در ایرلند یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی در جهان باشد، اما کسانی که این صعود را انجام می‌دهند، با مناظر باشکوهی از سرتاسر لیتل اسکلیگ – خانه بزرگ‌ترین مستعمره گاننت در جهان، پاداش می‌گیرند.

ویاریکا، شیلی (Villarrica, Chile)

ویاریکا، شیلی (Villarrica, Chile)

قله پوشیده از برف Villarrica یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های آمریکای جنوبی است. کوهی بر فراز دریاچه و شهری به همین نام در جنوب شیلی، در سال 2015 فوران کرد و خاکستر و گدازه آن باعث تخلیه گسترده در منطقه شد. البته این روزها یعنی در اوایل سال 2023 نیز افزایش فعالیت مشاهده شده بخار و گازهای آتشفشانی به هوا پرتاب شده‌اند.

علی‌رغم فعالیت‌های لرزه‌ای اخیر، ویلاریکا در میان ماجراجویان که از قله خائنانه بالا می‌روند تا به دهانه بخار غاری در قله آن نگاه کنند، همچنان محبوب است. دامنه‌های پوشیده از برف این آتشفشان که در نزدیکی تفرجگاه توریستی محبوب پوکون قرار دارد، در زمستان نیز در میان اسکی‌بازان جسور بسیار مشهور است.

صخره های موهر، ایرلند (Cliffs of Moher, Ireland)

صخره‌های موهر یکی از ستایش‌شده‌ترین مناظر ایرلند است که گردشگران را به غرق شدن در مناظر شگفت‌انگیز، لذت بردن از زندگی پرندگان فراوان و تماشای جزایر صخره‌ای آران در یک روز صاف و آفتابی می‌کشاند.

اما با ارتفاع زیاد، خطر بزرگی را به همراه خواهد داشت، حتی لبه چشمگیر صخره هم بسیار خطرناک است. تا جایی که از اوایل دهه 1990 بیش از 60 مورد مرگ تصادفی در اینجا رخ داده، از جمله سقوط یک دانش آموز در سال 2019 پس از گرفتن سلفی در نزدیکی لبه صخره. بخش‌هایی از صخره نیز در معرض فروریختن هستند، بنابراین عاقلانه است که به علائمی که از شما می‌خواهند عقب بمانید توجه کنید.

Half Dome، کالیفرنیا

Half Dome که بر فراز پارک ملی یوسمیتی خودنمایی می‌کند، هر ساله هزاران کوهنورد بی باک را که مصمم به صعود به قله منحنی آن هستند، به سمت خود می‌کشاند. سفر رفت و برگشت 14 مایلی (22.5 کیلومتری) به قله، شرایط سخت و دشواری را برای کوهنوردان به بوجود می‌آورد که به مراتب خطرناک است. یک کوهنورد در سپتامبر 2019 پس از سقوط از ارتفاع 500 فوتی (152 متری) هنگام کوه‌نوردی کشته شد. ریزش سنگ نیز مکرر است و می‌تواند کشنده باشد. ناگفته نماند خرس‌های سیاه ساکن یوسمیتی هم هستند.

ال کامینیتو دل ری، اسپانیا (El Caminito Del Rey, Spain)

این مسیر پرپیچ و خم که بین سال‌های 1901 تا 1905 برای کارگران ساختمانی که کالاها را به سد گوادالهورس حمل می‌کردند، به دره ال چورو مالاگا می‌چسبد. اکنون با نام مستعار “راهروی مرگ”، عامل هیجانی محض پیمایش در مسیر پرمخاطره، معتادان آدرنالین را از سراسر جهان جذب می کند. این مسیر شامل یک پل معلق خیلی قدیمی است که بر روی دره قرار گرفته و تقریباً 350 فوت (106 متر) بالای آب‌های رودخانه گوادالهورس قرار دارد.

چندین کوهنورد در طول سال‌ها در اینجا سقوط کرده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند: این مسیر در سال 2001 برای بازسازی‌های گسترده بسته شد، پس از آن که پنج مورد مرگ بین سال‌های 1999 تا 2000 رخ داد. پس از ارتقای مسیر قرن قدمت، که در سال 2015 تکمیل شد و محدودیت‌های جدید بازدیدکنندگان، ال کامینیتو دل ری نسبت به گذشته بسیار رام‌تر (و امن‌تر) است؛ اما هنوز هم به یک مسافر شیردل نیاز است تا بتواند چنین ارتفاعاتی را بجنگد. پس به جرات می‌توان گفت که یکی از خطرناک ترین مکان های توریستی در جهان همین ال کامینیتو دل ری است.

حالا مقصدتان کجاست؟

این موارد تنها بخش مختصری از خطرناک‌ترین مکان‌های توریستی در دنیا هستند که باید بدانید. اگر جزو افراد کنجکاو و نترس هستید که می‌خواهید مقاصد عجیب و جدید را از نزدیک ببینید، قبل از هر چیز این مقاله را بخوانید و نسبت به خطرات آن آگاه شوید، چون هیچ چیز در این مکان‌ها شوخی بردار نیست!

نظرات کاربران