15 تا از زیباترین کاخ های جهان را بشناسید

15 تا از زیباترین کاخ های جهان را بشناسید

زیباترین کاخ های جهان چیزی بیشتر خانه‌های رویایی و مکان‌هایی برای زندگی و سلطنت هستند. شکوه و عظمت دیدنی هر کدام در کنار معماری خاص و فوق‌العاده، آن‌ها را به نمایشگاهی از ثروت، قدرت و سلیقه هر ملت تبدیل کرده‌اند. شما در این کاخ‌ها شاهد آثار بهترین طراحان، معماران، صنعت‌گران و هنرمندان خواهید بود که با یک ترکیب هماهنگ در کنار هم قرار گرفته‌اند.

تماشای این کاخ‌ها از نزدیک شما را به دیدن یک موزه، یک اثر تاریخی ارزشمند، آثار هنری خاص و بسیاری موارد دیگر می‌برد. اغلب این کاخ‌ها امروزه برای بازدید عموم باز هستند. شما می‌توانید با دیدن هر کدام سوار ماشین زمان شوید و همانند یک شاهزاده در میان شاهکارهای رنسانس، مصنوعات با ارزش و باغ‌های سرسبز قدم بزنید. برای کشف 15 تا از مجلل‌ترین کاخ های جهان و برنامه‌ریزی سفر به این خانه‌های رویایی سلطنتی به اسکرول کردن ادامه دهید.

برای رزرو تور اروپا، با سه کلیک همراه باشین!

هوا محل، جیپور، هند (Hawa Mahal, Jaipur, India)

در سال 1799 برای مهاراجا ساوای پراتاپ سینگ، هاوا محل یا کاخ بادها به عنوان قصر سلطنتی طراحی و ساخته شد. نمای ماسه سنگ صورتی با 953 پنجره مشبک پوشیده شده که ویژگی اصلی و خارق‌العاده آن به حساب می‌آید. پنجره‌ها به خانم‌های سلطنتی که در آن زمان اجازه نداشتند در انظار عمومی ظاهر شوند، اجازه می‌داد تا به خیابان پایین نگاه کنند، بدون اینکه دیده شوند. این ساختمان با طراحی هوشمندانه در محور شرقی-غربی قرار دارد و از باد برای خنک کردن سازه استفاده می‌کند.

شاتو دو شامبور، فرانسه (Château de Chambord, Chambord, France)

شاتو دو شامبور، فرانسه (Château de Chambord, Chambord, France)

پادشاه فرانسوا اول ساخت و ساز در Chateau de Chambord را در سال 1519 آغاز کرد و این کاخ تاریخی تقریبا 30 سال بعد تکمیل و به یکی از زیباترین کاخ های جهان تبدیل شد. گفته می‌شود که طراحی دقیق آن تحت تأثیر لئوناردو داوینچی، به ویژه پلکان دو مارپیچ افسانه‌ای قرار گرفته است. این قلعه چهار طبقه رنسانس حول محور مرکزی با صلیب یونانی طراحی شده و دارای 440 اتاق و 365 شومینه است. سقف با برجک‌ها، برج‌ها و دودکش‌ها تزئین شده و بر عظمت نمای بیرونی افزوده است. همچنین باغ‌های رسمی قرن هجدهمی این قلعه در سال ۲۰۱۷ بازسازی شدند و زیبایی وصف ناپذیری به اطراف این باغ بخشیده‌اند.

کاخ شونبرون، وین، اتریش (Schönbrunn Palace, Vienna, Austria)

در سال 1693، شاه لئوپولد اول، معمار یوهان برنهارد فیشر فون ارلاخ را مأمور ساخت یک اقامتگاه برای پسرش جوزف اول در محل یک کلبه شکار سابق در وین کرد. در قرن هجدهم، کاخ شونبرون به ملکیت ملکه ماریا ترزا تبدیل شد. در آن زمان ملکه با معمار نیکولاس پاکاسی دستور داد تا کاخ را به یک اقامتگاه تابستانی مناسب برای حاکم هاپسبورگ بازسازی کند و بدین ترتیب یکی از زیباترین کاخ های جهان شکل و رنگی دیدنی به خود گرفت.

کاخ باروک دارای 1441 اتاق است و به خاطر باغ‌های زیبایش که توسط ژان ترهت، شاگرد طراح منظر مشهور فرانسوی آندره لو نوتر طراحی شده، شناخته شده است. جالب است بدانید که یکی از تالارهای این قصر رویایی با 60 نقاشی مینیاتور ایرانی و هندی تزئین شده و نمایی چشمگیر و دیدنی به آن بخشیده است.

کاخ ورسای، فرانسه (Palace of Versailles, France)

کاخ ورسای، یکی از نمادین‌ترین، پرآذین‌ترین و زیباترین کاخ‌ های جهان، به‌عنوان یک اقامتگاه شکار در سال 1623 توسط لویی دوازدهم ساخته شد. قلعه مجللی که امروزه می‌شناسیم به لطف کار لویی چهاردهم است و برای ساخت چنین اثر هنری: معماران، طراحان و صنعتگرانی مانند لوئی لووو، فرانسوا دوربای، ژول هاردوین-مانسار، آندره لو نوتر و شارل لو برون را به خدمت خود گرفت. در زمان پادشاهی خورشید، این کاخ به محل اقامت اصلی دربار و دولت تبدیل شد. ورسای خانه‌های داخلی تماشایی، از جمله تالار آینه‌ها و باغ‌های زیبای Le Nôtre است. دقیقا همین تزئینات داخلی است که گردشگران زیادی را به دیدن خود می‌کشاند؛ زیبایی وصف نشدنی که باید حتما از نزدیک آن را دید.

کاخ پیتی، فلورانس، ایتالیا (Palazzo Pitti, Florence, Italy)

کاخ پیتی، فلورانس، ایتالیا (Palazzo Pitti, Florence, Italy)

کاخ فلورانس که در رودخانه آرنو قرار دارد، در قرن پانزدهم به عنوان خانه بانکدار لوکا پیتی ساخته شد. خانواده مدیچی این اقامتگاه را در سال 1549 خریداری کردند و کاخ را گسترش دادند. آن‌ها با اضافه کردن باغ‌های بوبولی زیبایی و بزرگی این قصر را دو چندان کردند. اما تاریخ چندان با این کاخ همراه نبود و در طی سال‌ها توسط افراد مختلفی دست به دست شد؛ به عبارتی علاوه بر مدیسی‌ها، کاخ پیتی توسط حاکمانی از خاندان هابسبورگ-لورن و خاندان ساووی اشغال شد. این اقامتگاه بزرگ اکنون خانه پنج موزه از جمله گالری تماشایی پالاتین است که در آن آثار رافائل، تینتورتو، بوتیچلی، تیتان و دیگر استادان دوره رنسانس به نمایش گذاشته شده است.

کاخ الحمرا، گرانادا، اسپانیا (Alhambra, Granada, Spain)

الحمرا مشرف بر شهر قدیمی گرانادا، کاخ و قلعه حاکمان ناصری منطقه بود و امروزه نیز یکی از زیباترین کاخ های جهان به حساب می‌آید. قبل از اینکه از جذابیت این کاخ صحبت کنیم، باید بدانید که شهر پالاتین اساساً در طول قرن‌های 13 و 14 ساخته شده و یکی از شگفتی‌های معماری اسلامی جهان است. اما درباره کاخ الحمرا؟

این کاخ را یکی از حاکمان مسلمان این منطقه از اسپانیا ساخت و از هنر زیبایی در ساخت آن استفاده کرد که کاملا با سازه‌های این کشور تفاوت دارد. ساختارهای اولیه ناصری شامل جزئیات زیبای موری، از جمله آثار استالاکتیت، تزئینات کاشی معرق، نقوش هندسی و عربی و کتیبه‌های عربی حکاکی شده و جلوه‌ای نفس‌گیر به آن بخشیده است. اضافه کنیم که امروزه این کاخ در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یک اثر تاریخی مهم و شگفت انگیز به حساب می‌آید.

قلعه نویشوانشتاین، شوانگائو، آلمان (Neuschwanstein Castle, Schwangau, Germany)

اگر بخواهید  قلعه‌ای افسانه‌ای و رویایی را به تصویر می‌کشید، ممکن است شبیه Schloss Neuschwanstein در کوه‌های آلپ آلمان باشد (که الهام‌بخش قلعه زیبای خفته در دیزنی‌لند است). پادشاه لودویگ دوم از بایرن ساخت این قلعه را در سال 1869 سفارش داد و از معمار ادوارد ریدل خواست تا اقامتگاهی را با الهام از قلعه‌های قرون وسطایی و طرح‌های نقاش منظره کریستین ژانک طراحی کند. این کاخ تاریخی شامل عناصر معماری رومی، گوتیک و بیزانسی است و فضای داخلی زیبا مانند تالار خوانندگان و اتاق تخت با به روزترین فناوری در آن زمان ساخته شده است. اضافه کنیم که این قلعه یک پروژه بازسازی را در سال 2017 آغاز کرد که قرار است تا بهار 2024 تکمیل شود.

گرند کاخ، بانکوک، تایلند (Grand Palace, Bangkok, Thailand)

گرند کاخ، بانکوک، تایلند (Grand Palace, Bangkok, Thailand)

گرند کاخ واقع در قلب بانکوک، در سال 1782 تاسیس شد و به عنوان خانه و دفاتر اداری پادشاه راما اول مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مجموعه گسترده بیش از 2.3 میلیون فوت مربع وسعت دارد و شامل بیش از 100 ساختمان است که بیشتر آن‌ها در سبک راتاناکوسین (معروف‌ترین و مقدس‌ترین بنا معبد بودای زمرد) ساخته شده‌اند.

کاخ توپکاپی، استانبول، ترکیه (Topkapi Palace, Istanbul, Turkey)

کاخ توپکاپی در استانبول اقامتگاه اصلی و مرکز اداری نزدیک به 400 سال امپراتوری عثمانی بود. محمد دوم ساخت این کاخ را در اواخر دهه 1450 آغاز کرد و جانشینان او که ترکیبی از سبک‌های معماری را اضافه کردند، این کاخ را توسعه دادند و شکلی مدرن‌تر به آن بخشیده‌اند. این مجموعه به صورت چهار حیاط متصل ساخته شده است: اولی، حیاط بیرونی، تنها قسمتی بود که برای عموم باز بود و حیاط‌های محدود دیگر با رسیدن به اقامتگاه سلطان خصوصی‌تر شدند. این کاخ در سال 1924 به موزه تبدیل شد و به عنوان یکی از زیباترین کاخ های جهان گنجینه‌های امپراتوری عثمانی از جمله الماس Spoonmaker’s Diamond و خنجر توپکاپی را به نمایش می‌گذارد.

شهر ممنوعه، پکن، چین (Forbidden City, Beijing, China)

شهر ممنوعه در قلب پکن که از سال 1406 تا 1420 ساخته شد، برای بیش از 500 سال، از سلسله مینگ تا پایان سلسله چینگ، کاخ امپراتوری و اقامتگاه زمستانی امپراتور چین بود. این مجموعه دیواری 178 هکتاری شامل 980 ساختمان با بیش از 8700 اتاق است و در امتداد محور شمال به جنوب شهر ساخته شده و مهمترین ساختمان‌ها رو به جنوب را دارد. تالار عالی هارمونی بزرگترین ساختمان در شهر ممنوعه است و جایی است که تاج و تخت امپراتور در آن قرار دارد. زیبایی و شکوه این کاخ واقعا در وصف نمی‌گنجد، عظمتی که این کاخ را در فهرست بهترین‌ها از هر نظر قرار می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید،24 امپراتور در طول 5 قرن در این قصر سکونت داشتند.

کاخ زمستانی، سنت پترزبورگ، روسیه (Winter Palace, St. Petersburg, Russia)

کاخ زمستانی، سنت پترزبورگ، روسیه (Winter Palace, St. Petersburg, Russia)

از زمان سلطنت پتر کبیر، چهار اقامتگاه امپراتوری در محل کاخ زمستانی قرار داشته است. این بنای ماندگار توسط امپراطور الیزابت ساخته شد و در سال 1762 توسط معمار بارتولومئو فرانچسکو راسترلی به سبک باروک روسی تکمیل شد. کاترین دوم فضای داخلی را با طرح‌های نئوکلاسیک جایگزین کرد، اما دیدگاه راسترلی برای نمای بیرونی همچنان باقی مانده است. پس از انقلاب روسیه، این کاخ را به موزه تبدیل کردند و اکنون بخشی از موزه ارمیتاژ است.

درست است که نمای بیرونی در طول سال‌ها با رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، قرمز و سبز رنگ آمیزی شده، اما همواره جزو زیباترین کاخ های جهان شناخته می‌شود.

کاخ سلطنتی مادرید، مادرید، اسپانیا (Royal Palace of Madrid, Madrid, Spain)

نوبت به باشکوه‌ترین جاذبه اسپانیا می‌رسد؛ کاخ رئال مادرید با 4418 اتاق با حدود 1.5 میلیون فوت مربع، بزرگترین کاخ در اروپای غربی و یکی از زیباترین کاخ های جهان است. این قصر رویایی و مجلل در قرن هجدهم در محل آنتیگو آلکازار، قلعه قرون وسطایی که به کاخ تبدیل شده بود، ساخته شد. تعدادی از معماران مطرح جهانی در آن زمان از جمله فیلیپو جووارا، جیامباتیستا ساکتی و فرانسیسکو ساباتینی، معمار دربار چارلز دوم، در این پروژه مشارکت داشتند.

از ویژگی‌های جذاب آم باید بگوییم که می‌توانید نقاشی‌های دیواری نفیس جیامباتیستا تیپولو و آنتون رافائل منگز را در اتاق‌های اصلی پیدا کنید و از تماشای آثار فرانسیسکو گویا، کاراواجو و دیگو ولاسکز که به نمایش گذاشته شده‌اند، لذت ببرید.

کاخ دروتنینگهلم، استکهلم، سوئد (Drottningholm Palace, Stockholm, Sweden)

کاخ دروتنینگهلم که در جزیره‌ای در دریاچه مالار در نزدیکی استکهلم قرار دارد، هنوز هم محل اقامت رسمی پادشاه و ملکه سوئد است. این کاخ از سال 1662 تا 86 توسط معمار نیکودموس تسین برای ملکه هدویگ الئونورا ساخته شد. این معمار از معماری ایتالیایی و فرانسوی از جمله کاخ ورسای الهام گرفته و قصری رویایی را خلق کرده است.

کاخ بلنهایم، آکسفوردشایر، انگلستان (Blenheim Palace, Oxfordshire, England)

کاخ بلنهایم، آکسفوردشایر، انگلستان (Blenheim Palace, Oxfordshire, England)

کاخ بلنهایم از سال 1705 تا 22 به عنوان هدیه‌ای برای جان چرچیل، اولین دوک مارلبورو، به پاس پیروزی او در نبرد بلنهایم ساخته شد. این قصر رویایی با معماری باروک توسط معماران سر جان ونبرو و نیکلاس هاکسمور طراحی شده است. اضافه کنیم که سر وینستون چرچیل در کاخ بلنهایم متولد شد و این ملک را در سال 1987 به عنوان میراث جهانی یونسکو نامگذاری کردند.

کاخ پنا، سینترا، پرتغال (Pena Palace, Sintra, Portugal)

آخرین مورد در فهرست زیباترین کاخ‌ های جهان به کاخ پنا تعلق می‌گیرد. این کاخ پر جنب و جوش در تپه‌های سینترا پرتغال واقع شده است.

این قلعه عجیب و غریب که در اواسط قرن نوزدهم توسط پادشاه فردیناند دوم به همراه مهندس بارون ویلهلم لودویگ فون اشویگ ساخته شد، سبک‌های مانولین، گوتیک و موری را در نمونه‌ای جذاب از معماری رمانتیک ترکیب می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

خلاصه اینکه…

زیباترین کاخ های جهان جلوه‌ای خیره کننده از معماری، تاریخ، هنر، آثار ارزشمند و زیبایی هستند که کمتر می‌توان در مکان‌های دیگر همه این‌ها را یکجا به چشم دید. اگر روزی به یکی از این شهرها سفر کردید، به این قصرهای رویایی و باشکوه سر بزنید و از تماشای این همه زیبایی، خاطرات فراموش نشدنی برای خودتان بسازید.

نظرات کاربران