بزرگترین مرداب های جهان؛ متنوع ترین زیستگاه دنیا

بزرگترین مرداب های جهان؛ از برزیل تا رومانی!

مرداب‌ها یکی از جالب‌ترین و متنوع‌ترین اکوسیستم‌ها هستند. زیستگاه گیاهان و جانورانی خاص که شاید در کمتر جای دیگر دیده شوند و یا اصلا وجود داشته باشند. این مکان‌ها نه تنها برای محققان و زیست‌شناسان، بلکه برای افراد عادی نیز جذاب و دیدنی هستند. اگر شما نیز کمی درباره این اکوسیستم کنجکاو هستید، بزرگترین مرداب های جهان، اطلاعات مفیدی برای شما به همراه خواهد داشت.

برای رزرو تور اروپا، با سه کلیک همراه باشین!

مرداب چیست؟

مرداب چیست؟

قبل از اینکه به معرفی مرداب‌های بزرگ در دنیا بپردازیم، بد نیست با تعریف اولیه مرداب آشنا شوید. مرداب‌ها یک اکوسیستم مختلط هستند که گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را در خود جای داده‌اند. ویژگی اصلی آن‌ها وجود رطوبت بالا و گیاهان علفی است؛ اضافه کنیم که این مکان‌ها عاری از درختان و پوشش گیاهی جنگلی هستند و علف‌ها، راش‌ها یا نیزارها در آن‌ها دیده می‌شود. وجود رطوبت به این دلیل است که اغلب مرداب‌ها در کنار و اطراف رودخانه‌ها و دریاها تشکیل می‌شوند.

لیست بزرگترین مرداب های جهان

در ادامه چند مورد از مرداب‌هایی را که در جهان شناخته شده‌اند و از ویژگی‌های منحصربفردی برخوردارند را به شما معرفی خواهیم کرد.

دلتای اوکاوانگو، بوتسوانا

دلتای اوکاوانگو، بوتسوانا

این بیابان بکر که نزدیک به 16000 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد، یکی از بزرگترین مرداب های جهان است. زمانی که رود اوکاوانگو به یک آبگیر در صحرای کالاهاری می‌رسد، این مرداب یا همان دلتای اوکاوانگو را در بوتسوانا به وجود می‌آورد. هر چند که این آب تا به دریا برسد، تبخیر می‌شود، اما مقداری از آن در این مرداب باقی مانده و طبیعتی شگفت‌انگیز را خلق کرده است.

کسانی که به دیدن این مرداب می‌روید، برای یک تجربه واقعی از یک قایق‌رانی سنتی استفاده می‌کنند تا در در پیچ و خم کانال‌ها به تماشای زیبایی‌های بصری این منطقه بنشینند. حتی افرادی که کنجکاورتر هستند به سراغ یک سافاری سواری می‌روند تا در کنار گله‌های گورخر و بز کوهی لذت تاختن را تجربه کنند.

زمان بازدید: جولای تا اکتبر

حیات وحش کلیدی: فیل، اسب آبی، گورخر وحشی، شیر

مرداب پانتانال، برزیل

مرداب پانتانال، برزیل

بزرگترین تالاب آب شیرین در جهان 230000 کیلومتر مربع، بیش از نیمی از وسعت فرانسه را پوشش می‌دهد. وسعت آن به اندازه‌ای است که حتی تا کشورهای بولیوی و پاراگوئه نیز ادامه پیدا می‌کند. گردشگران زیادی هر ساله برای دیدن این مرداب به برزیل سفر می‌کنند. چون اینجا برخلاف دیگر مرداب‌ها علاوه بر تنوع زیستی جانوری و گیاهی از یک طبیعت بکر و دست نخورده بسیار زیبا نیز برخوردار است.

کشاورزان منطقه تا حد زیادی به این مرداب وابسته هستند و از طرفی حیات وحش نیز به واسطه آن از زندگی ایده‌آلی بهره‌ می‌برند. برای مثال گاوهای وحشی یکی از حیوانات کمیاب این منطقه‌اند که نظیر آن‌ها به ندرت در آمازون یافت می‌شود. به غیر از این جگوار نیز در این مرداب زندگی می‌کند که احتمال دیدن نادر است، شاید در فصل خشک.

زمان بازدید: ماه می تا اکتبر (فصل خشک)

حیات وحش کلیدی: جگوار (به سختی دیده می شود)، تاپیر، 650 گونه پرنده

باتلاق Bangweulu، زامبیا

باتلاق Bangweulu، زامبیا

یکی از بهترین اسرار بیابان آفریقا و بزرگترین مرداب های جهان که از قضا جزو کم بازدیدترین‌ها نیز است، باتلاق Bangweulu، زامبیا می‌باشد. این منطقه از تنوع زیستی بسیار زیاد و البته زیبایی برخوردار است. علاوه بر حیات پرندگان، باتلاق‌های پاپیروس و دشت‌های سیل‌آبی Bangweulu، زیستگاه بزهای متعدد، از جمله گله‌های وسیعی از لچوه سیاه بومی (گاهی اوقات در جماعتی 10000 تایی) است.

از میان پرندگان، لک لک کفشی با ظاهر عجیب و غریب (که از نظر فنی یک لک لک نیست)، یکی از کمیاب‌ترین و خجالتی‌ترین پرندگان آفریقا است.

زمان بازدید: آوریل تا جولای بهترین زمان برای دیدن لچوه و بیشتر پرندگان است. آگوست / سپتامبر نیز خوب است

حیات وحش کلیدی: لچوه سیاه، لک لک کفشی

دلتای دانوب، رومانی

دلتای دانوب، رومانی

انگشتان گسترده رودخانه دانوب در سواحل رومانی به دریای سیاه می‌ریزند و بزرگترین دلتای اروپا را تشکیل می‌دهند. دانوب با بسترهای بزرگ نی، دریاچه‌ها، آبراه‌ها و مرداب‌ها، محل اقامت بیش از 300 گونه پرنده و 45 گونه ماهی است.

بهترین راه برای تجربه دلتا با قایق است، چه در یک کشتی مسافربری، چه در یک سفر با تور یا حتی با کرایه قایق توسط خودتان.

این دلتا در شهر تولچا و کشور رومانی قرار گرفته و برای کسانی که علاقه‌مند به دیدن آن هستند، اقامتگاه‌های زیادی را فراهم کرده ‌است؛ هر چند که گردشگران می‌توانندکمپ بزنند یا در یک قایق خانگی بمانند و از مناظر اطراف نهایت لذت را ببرند.

زمان بازدید: بهار (اواسط آوریل تا اواسط اردیبهشت) و پاییز (اکتبر/ نوامبر) برای پرندگان مهاجر. در غیر این صورت، در تمام طول سال خوب است، اما در تابستان بسیار گرم و مرطوب است.

حیات وحش کلیدی: بیش از 300 گونه پرنده، از جمله 60 درصد باکلان کوتوله جهان، نیمی از غازهای سینه قرمز جهان (در زمستان) و بزرگترین جمعیت پلیکان اروپا

ساندربان، بنگلادش و هند

ساندربان، بنگلادش و هند

بزرگترین جنگل حرا جهان در یکی از بزرگترین مرداب های جهان یعنی ساندربان، بنگلادش و هند قرار دارد. این منطقه بیشتر از هر چیز به خاطر وجود جمعیت زیادی از ببرها شناخته می‌شود. ممکن است بیش از 500 ببر بنگال در این بیابان 10000 کیلومتر مربعی (که حدود یک چهارم آن آب است) که در سراسر بنگال غربی و جنوب بنگلادش امتداد دارد، در کمین یا در حال نبرد با هم باشند.

در این زیستگاه منحصر به فرد، با شوری زیاد و سیلاب‌های منظم، ببرها علاوه بر رژیم غذایی معمول پستانداران، با خوردن ماهی و خرچنگ سازگار شده‌اند. متأسفانه ببرهای ساندربان به عنوان انسان خوار شهرت پیدا کرده‌اند و به طور متوسط سالانه 12 نفر هنگام ماهیگیری یا جمع آوری عسل کشته می‌شوند.

زمان بازدید: ژانویه تا مارس

حیات وحش کلیدی: ببر (به سختی دیده می‌شود)، دلفین گنگ، تمساح

در سه کلیک با ما بودید تا ….

بزرگترین مرداب های جهان را به شما معرفی کنیم. اکوسیستم‌هایی که بهترین مکان برای بازدید گونه‌های جانوری خاص و پوشش گیاهی متنوع هستند. ما در این مقاله چند مورد را از بهترین‌ ها را عنوان کردیم که مطمئنا فقط این‌ها نیستند.

نظرات کاربران