بهترین زمان سفر به بندرعباس

بهترین زمان سفر به بندرعباس برای چشیدن حس خوب بیشتر

بندرعباس در استان هرمزگان قرار دارد و مثل جزایر کیش و قشم از شهرهای محبوب گردشگران محسوب می‌شود. اما اگر خیال دارید به این شهر زیبا سفر کنید، بهتر است در مورد بهترین زمان سفر به بندرعباس بیشتر بدانید.

بندرعباس با میزبانی از دیدنی‌های طبیعی مثل «آب گرم گنو» و موزه‌های هیجان‌انگیز و جذابی مانند «موزه خلیج‌ فارس، موزه آب و موزه حیات‌وحش» و جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی چون «معبد هندوها و حمام گله‌داری» و صدالبته «موزه مردم‌شناسی بندرعباس»، هرساله پذیرای مسافران زیادی از اقصی‌نقاط ایران و حتی جهان است. 

انتخاب زمان مناسب برای بازدید از بندرعباس تا حد زیادی به انتخاب‌های شما بستگی دارد و اگر از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. شاید برای شما هم مساله باشد که بهترین زمان سفر به بندرعباس از نظر شرایط آب و هوایی یا برگزاری جشنواره‌های مختلف چه زمانی است؟! اصلا چه ماه‌هایی از سال شهر خلوت است و می‌توان به‌راحتی از تمام دیدنی‌های آن بازدید کرد؟ در ادامه با ما با بررسی بهترین زمان سفر به بندرعباس از ابعاد مختلف همراه باشید.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

آب و هوای بندرعباس

بهترین زمان سفر به بندرعباس

ابتدای تیر تا اوایل مرداد ماه بندرعباس گرم‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند و متوسط دمای هوا ۳۴٫۴ درجه سانتی‌گراد است؛ این در حالی‌ست که گاهی باید منتظر حداکثر دمای ۳۸٫۳ درجه سانتی‌گراد هم باشید! در طرف مقابل با شروع زمستان یعنی اوایل دی تا ابتدای بهمن، خنک‌ترین دوران بندرعباس با متوسط دمای ۱۸٫۴ درجه سانتی‌گراد آغاز خواهد شد و گاهی دما تا ۱۳٫۲ درجه سانتی‌گراد هم پایین می‌آید.

در مجموع از نظر شرایط آب‌وهوایی، اوایل آذر تا ابتدای فروردین بهترین زمان سفر به بندرعباس محسوب می‌شود. متوسط دمای هوا در این مدت از ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد در نوسان است و در گرم‌ترین حالت ممکن به ۲۸ درجه سانتی‌گراد خواهدرسید.

خلوتی یا ازدحام؟ مساله این است!

به قطع یقین شهر بندرعباس در فصل زمستان -خصوصاً دی و بهمن- و تعطیلات نوروز از همیشه شلوغ‌تر است و اگر در این مدت به این شهر سفر کنید، ازدحام جمعیت آزارتان خواهد داد و قطعاً با کمبود اقامتگاه و هزینه‌‌های سرسام‌آور روبرو می‌شوید.

از طرفی بندرعباس تابستان‌های گرم و وحشتناکی دارد و برای تحمل رطوبت بالای هوا به آب‌شش نیاز پیدا می‌کنید! خصوصاً اگر تیر تا مرداد در فصل خرماپزان به این شهر سفر کنید. در این ایام گرمای هوا شدیداً بالا می‌رود و حتی در اقامتگاه‌تان هم آرامش نخواهید داشت. همچنین احتمال گرمازدگی در این فصل بالاست و ممکن است مجبور شوید سفر را نیمه‌کاره رها کرده و به شهرتان برگردید! به‌همین دلایل تعداد گردشگرانی که تابستان را برای سفر به بندرعباس انتخاب می‌کنند، انگشت‌شمار خواهد بود.

بهترین زمان سفر به بندرعباس ؛ جشنواره‌ها و رویدادها

بهترین زمان سفر به بندرعباس ؛ جشنواره‌ها و رویدادها

جشنواره مجسمه‌های شنی

یکی از جذاب‌ترین جشنوراه‌هایی که در بندرعباس برگزار می‌شود، جشنواره «مجسمه‌های شنی» است. این رویداد اولین‌بار در مهر ماه سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و مسافرین و مردم محلی بسیار از آن استقبال کردند. در این جشنواره شما می‌توانید از انواع مختلف مجسمه‌های شنی که در مدل‌ها و اندازه‌های متنوعی ساخته‌شده‌اند بازدید کنید؛ این رویداد جذاب در بوستان ساحلی غدیر بندرعباس برپا می‌شود و برای چندین روز متوالی ادامه دارد. 

جشنواره جهله‌نگاری

 «جهله‌نگاری» یکی دیگر از رویدادهای جذاب بندرعباس است که در روزهای پایانی اسفندماه و تعطیلات نوروزی در پارک ساحلی سورو برپا می‌شود. در این جشنواره آثار هنری زیبایی (طراحی و نقاشی) روی کوزه‌های سفالی بومی هرمزگان (جهله) نقش می‌بندد. 

جشنواره خرید بندرعباس

بهترین زمان سفر به بندرعباس

شاید یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌هایی که هرساله با شروع زمستان در بندرعباس برگزار می‌شود، همین «جشنواره خرید» باشد. از برنامه‌های ویژه این رویداد می‌توان به تخفیف‌های خوب فروشگاه‌ها و هتل‌ها، جُنگ‌های شادی شبانه، قرعه‌کشی‌های جذاب به‌همراه جوایز نفیس، تورهای گشت‌وگذار در شهر، نمایشگاه‌های غذاهای محلی و لباس‌های بومی و همچنین اجرای نمایش خیابانی و موسیقی مناطق اشاره کرد.

جشنواره خلیج‌‌ فارس

جشنواره «خلیج فارس» دهم اردیبهشت‌ماه هرسال در روز ملی خلیج‌ فارس برگزار می‌شود. یکی از بخش‌های جذاب و اصلی این رویداد، «جشنواره موسیقی مرزداران خلیج فارس» نام دارد که هنرمندان موسیقی از استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان به بندرعباس سفر می‌کنند و در بوستان غدیر این شهر موسیقی بومی مردمان خود را می‌نوازند.

جشنواره اقوام ایرانی و خلیج‌فارس

 این جشنواره از اتفاق‌های هیجان‌انگیز و جذاب بندرعباس است و هرساله از بیستم تا آخر دی‌ماه در مکان بوستان دولت‌آباد برگزار می‌شود. از محبوب‌ترین برنامه‌هایی که در جشنواره «اقوام ایرانی و خلیج فارس» اجرا خواهدشد، می‌توان از اجرای موسیقی آیینی اقوام، نمایش و فروش تولیدات صنایع‌دستی اقوام و برنامه‌های منحصربه‌فردی مانند برپاکردن سیاه چادر نام برد.

مراسم علم‌شویی

مراسم علم‌شویی

اگر به مراسم سنتی سوگواری در ماه محرم علاقه دارید، توصیه می‌کنیم حتماً مسافرت به بندرعباس را برای ماه محرم برنامه‌ریزی کنید. یکی از دیدنی‌ترین مراسم آیینی مردم بندرعباس که هرسال در ماه محرم برگزار می‌شود، مراسم «علم‌شویی» است. این مراسم در حدود دویست یا سیصد سال قدمت دارد و دوم ماه محرم تاریخ برپایی آن است.

برای انجام این مراسم ۱۲عدد چوب صندل را که در میان بومیان منطقه به «علم» معروف است، با آب دریا می‌شورند و سپس معطر می‌کنند. وقتی نماز مغرب اقامه شد، طی مراسمی با‌عنوان آماده‌سازی علم‌ها، آن‌ها را با پارچه می‌پوشانند تا برای عزادار‌ی ماه محرم آماده شوند.

مراسم سنگ‌ زنی

مراسم آیینی «سنگ‌ زنی» که در گویش محلی مردم بندرعباس به «چک چکو» معروف است، سال ۱۳۸۸ وارد فهرست میراث معنوی یونسکو شد و تقریباً 300سال قدمت دارد. برای انجام این مراسم عزاداری، چند نفر روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند و با ریتم مناسب و حرکات مخصوص، دو تکه چوب را به یکدیگر می‌کویند.

مراسم سینه‌زنی

بهترین زمان سفر به بندرعباس

مراسم سینه‌زنی سنتی مردم بندرعباس هم حال‌وهوای ویژه‌ای دارد که نباید فرصت تماشای آن را از دست داد. برای انجام این مراسم آیینی، مردم دور مداح دایره می‌زنند و با قراردادن دستشان روی کمر یکدیگر، به‌صورت چرخان و با انجام‌دادن حرکات ریتمیک به سینه‌زنی مشغول می‌شوند.

مراسم علم‌ گردانی میناب

این مراسم کمی دورتر از بندرعباس برگزار می‌شود و برای تماشای آن باید ۱۰۸ کیلومتر از این شهر فاصله بگیرید و به میناب برسید. آیین باشکوه «علم گردانی» ۴۰۰ سال است که هر ساله پنجم محرم در شهر میناب اجرا می‌شود.

در طی این مراسم که با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی سنتی استان هرمزگان همراه است، عزاداران با حمل علم‌هایی که نام مطهر حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار را بر پیشانی دارند، در سطح شهر حرکت می‌کنند تا به یک حسینیه در بلوار ساحلی برسند. بعد از اذان مغرب، عزاداری باشکوه و فوق‌العاده‌ای در این حسینیه آغاز می‌شود. بد نیست بدانید که بندرعباس و میناب یک ساعت و ۳۰ دقیقه فاصله دارند.

کلام آخر

قدیم‌الایام بندرعباس را به‌ نام «بندر گمبرون» می‌شناختند و امروزه یکی از تاریخی‌ترین بنادر استان هرمزگان است. این شهر زیبا حوادث بسیاری را از سر گذرانده و به سبب روابط تجاری گستره با اروپاییان، فرهنگ‌های مختلفی در آن به‌چشم می‌خورد. در این گزارش بهترین زمان سفر به بندرعباس را بررسی کردیم تا بتوانید باتوجه به علایق خود، زمان سفر مناسبی را انتخاب کنید.

نظرات کاربران