زرمات، سوئیس – پراگ

زمستان کجا بریم؟

زرمات، سوئیس – پراگ

هر زمان که هوای سرد در طبیعت درحال تغییر است، رویاهای سفر ما بین دو نوع تعطیلات بسیار متفاوت در نوسان است: سرزمین‌های عجایب زمستانی یا سواحل گرمسیری؟ مسئله این است. بعضی روزها، ما یک تعطیلات با ورزش اسکی یا مسافرت به یک دهکده اروپایی برفی را تصورمی‌کنیم، و روزهای دیگر در حالی که دمای زیر صفر را شماتت می‌کنیم، برنامه ریزی سفر ساحلی بعدی خود را شروع می‌کنیم. این خلاصه‌ای از چرخه افکار عاشقان مسافرت است که بی اغراق حدود ۵۰ بار تکرار می‌شود، و نمایی از زندگی چنین افرادی از اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان)، نوامبر (۱۰ آبان تا ۹ آذر) و دسامبر (۱۰ آذر تا ۱۰ دی) هرسال است. اگر در این دوراهی‌ها قراردارید ( و نمی دانید که زمستان کجا بریم؟)، پس خوش شانس هستید که گذرتان به ما افتاد.

ما ۱۵ مورد از بهترین مقاصد تعطیلات زمستانی را جمع‌آوری کرده‌ایم که بین مقصدهای آب و هوای سرد و گرم تقسیم شده‌اند تا بتوانید رویای بازدید از زمستان را در عمل تجربه‌کنید. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم بلیط هواپیما خود را به چه مقصدی رزرو کنید!

مالدیو: سفر به کشور خوشه‌ای

زرمات، سوئیس – پراگ

باتوجه به میانگین دمای زمستانی در مالدیو (۲۸ درجه سانتیگراد در ماه های آدر و دی)، نخستین پیشنهاد به عنوان یک مقصد گردشگری در زمستان، کشور مالدیو است. تعجب‌نکنید اگر ادعا می‌کنیم خاطرات شیرین این سفر به بلندای یک عمر برای شما باقی خواهد ماند. مالدیو مجموعه‌ای از جزایر کوچک و عالی است و هرکدام را که بخواهید، در دسترس خود دارید. از جزایر شنی فانتزی کوچک گرفته تا یک استراحتگاه بی عیب و نقص، با سطوح مختلف خدماتی. حتی افرادی که فکرمی‌کنند یک صحنه تکراری و خسته‌کننده را تجربه می‌کنند هم، در نهایت عاشق مالدیو می‌شوند. خبر خوب نیز این است که مردم اهل مالی به مهمان‌نوازی خاص خود شهرت ‌دارند. بنابراین به راحتی می‌توانید زمستان خود را بدون دغدغه در این کشور رویایی سپری کنید.

سیشل: هدیه‌ای ناشناخته در اقیانوس هند

زرمات، سوئیس – پراگ

اگر که قصد دارید از همان اول زمستان از سرمای استخوان‌سوز ایران زمین فرارکنید، پیشنهاد ما جزیره سیشل در اقیانوس هند است. این جزیره به عنوان کوچک‌ترین کشور آفریقایی محسوب می‌شود و از اول اکتبر تا آخر نوامبر ( مهر تا آبان) به دلیل بهره مندی از میانگین دمای ۲۹ درجه سانتی‌گراد به عنوان یک مکان آرام و ایده‌آل محسوب می‌شود. سیشل هزار مایل دورتر از نزدیکترین ساحل آفریقا قراردارد و دارای هوای گرم و آفتابی در تمام طول سال و همچنین سهم قابل توجهی از بارش باران دارد. مرطوب‌ترین ماه‌های سیشل از نوامبر تا مارس (آبان – اسفند) است، اما دما هرگز خیلی گرم نمی‌شود (در شب ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در طول سال تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد در روز). پس اگر به دنبال مکانی برای آفتاب‌گرفتن در دل زمستان می‌گردید، باید سیشل را در اکتبر(مهر) پیش از آنکه خیلی بارانی شود انتخاب کنید.

موریس: تبعیدگاه رضا شاه

زرمات، سوئیس – پراگ

در تاریخ معاصر ایران زمین جزیره موریس به عنوان تبعیدگاه رضاشاه شناخته می‌شود اما فارغ از این نکته آنچه که موریس را نسبت به همسایگان خود در اقیانوس هند، نظیر سیشل و مالدیو متمایرمی‌کند، اندازه و تنوع طبیعی آن است. سواحل موریس هنوز بهشت‌​های گرمسیری گلدانی هستند، و در این مکان می‎توانید یک ماشین کرایه کنید و به جستجو بپردازید تا مکانی خلوت را در خلیج موریس پیداکنید. به راه خود ادامه دهید تا به تپه‌های جنگلی بارانی برسید. یا حتی قایق سواری کنید و به غواصی در دنیای فوق العاده زیر آب بروید. ممکن‌است این جزیره برای شما ناشناخته‌باشد اما می توانید برخی از بهترین هتل‌های ساحلی جهان را نیز همچون هتل‌های بوتیک کوچک را دقیقاً در ساحل موریس پیداکنید. ( فکر نمیکنم بهانه ای برای زمستان کجا بریم، داشته باشید!)

کوبا: سرزمین فیدل و چگوارا 

زرمات، سوئیس – پراگ

زمانی که بادهای سوزناک زمستانی سرتاسر کره خاکی را دربرمی‌گیرند، کوبا گویی به عنوان یک استثنا در مسیر بادهای سرد محسوب می‌شود. میانگین دمای زمستان در کوبا ۲۷ درجه سانتی‎گراد است و این کشور با آب و هوای زیبای کارائیب، روزهای گرم و آفتابی تضمین‌شده و باران بسیار کم در بهترین حالت خود قراردارد. سواحل جنوبی ممکن‌است بهترین آفتاب را داشته‌باشد و بیشترین جمعیت را به خود جذب‌کند، اما فراتر از شن‌های ساحی و نخل‌ها، کوبا چیزهای زیادی برای عرضه‌دارد. هاوانا دارای ساختمان‌های رنگارنگ، انبوهی از سیگار برگ و ماشین‌های کادیلاک است و معماری استعماری اسپانیایی کاملاً حفظ‌شده و تحت حفاظت یونسکو باعث می‌شود، شهر در زمان گم‌‍شود. هیچ نقطه پایانی برای ذخایر طبیعی، جنگل‌های سرسبز، کوه‌ها و مزارع تنباکو کوبا وجودندارد.

دبی: سرزمین مروارید‌ها و آسمان خراش‌ها

زرمات، سوئیس – پراگ

اگر تصورمی‌کنید مقاصدی که بیان‌شد دور از دسترس هستند، غصه نخورید چون که دبی بیخ گوش ما قراردارد و از ابتدای نوامبر(آبان) می‌توانید سفر گرم خود را در دل سرمای سوزناک زمستان آغازکنید. دبی یکی از نزدیک ترین مقاصد برای سوالِ “زمستان کجا بریم؟” هست. میانگین دمای زمستان در دبی ۲۶ درجه سانتی‌گراد بوده و به تابش آفتاب در تمام طول سال، سواحل بی‌نظیر و خدمات بی‌عیب و نقص در کلاس جهانی را می توانید اضافه کنید.

ساحل پالم جمیرا در دبی ساحلی ساخته دست بشر است که مملو از هتل‌های فوق‌العاده است و هرکدام تکه ساحلی بی‌نظیری برای خود دارند و برای تعطیلات خانوادگی به شدت توصیه می‌شوند. بازار قدیمی دبی انباری از جواهرات و گلدان‌های پر زرق و برق است، و نهر آرام این شهر به زمانی قبل از هتل‌های هفت ستاره و پیست‌های اسکی سرپوشیده اشاره می‌کند. برای دیدن شهر و برنزه کردن خود، وقت را تلف نکنید!

تغازوت، مراکش: کشور هفت قدیس

زمستان کجا بریم

تغازوت که روزگاری یک شهر دورافتاده از تمدن بود، اکنون بهترین مقصد موج سواری در مراکش است. دهکده ماهیگیری ساکت و آرام در ساحل اقیانوس اطلس هنوز هیچ‌یک از جذابیت‌های قدیمی خود را ازدست نداده‌است، و بزها هنوز هم در خیابان‌های غبارآلود پرسه می‌زنند. درحالی که ماهیگیران صید روزانه خود را از قایق‌های آبی و سفید چروکیده بیرون می‌کشند. برای موج سواران حرفه‌ای، شروع زمستان بازه زمانی طلایی محسوب می‌شود. دما در این ایام معمولاً در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد است، اما بادهای صحرا اغلب دما را بسیار بالاترمی‌برند. سوای از این تصویر، مکان‌های اقامتی با کلاسی در تغازوت مراکش وجود‌دارند که لذت تماشای موتورسواری در غروب آفتاب را دوچندان می‌سازند. حتی اگر اهل موج‌سواری نیستید، مسیرهای پیاده‌روی و قدم‌زدن بسیار زیبایی در این حوالی وجود‌دارد و همچنین شترسواری در کنار ساحل، لذت خاص خودش را دارد.

هنوز نمی دانید که زمستان کجا بریم ؟، پس با ما همراه باشید.

اردن: سرزمین هاشمیون

زمستان کجا بریم

اردن پر از شگفتی‌های طبیعی و باستانی است. درست است که بیشتر کشور بیابانی است و وادی رام به ظاهری بی‌پایان حتی در فیلم های هالیوودی تبدیل شده‌است، اما بخش‌هایی از زمین حاصلخیز، روشن و به زیبایی رنگ سبز نیز وجود‌دارد. آب‌های دریای سرخ در سواحل عقبه، در تمام سال گرم و رنگارنگ است و میزبان ماهی‌ها و لاک‌پشت‌های بی‌شماری است که خانه‌ خود را در صخره‌های مرجانی پر از زندگی می‌سازند. البته این نکته را از یاد نبرید که زمستان را باید در جنوب اردن سپری‌کنید زیرا در همین حال، زمستان‌ها در شمال کشور می‌تواند سرد باشد، جایی که برف روی درختان باشکوه جنگلی عجلون پوشیده شده‌است. میانگین دمای زمستان در اردن ۲۱ درجه سانتی‌گراد است و مقصد خوبی برای کسانی است که نمی دانند تعطیلات زمستان را در کجا سپری کنند!

عمان: همسایه عرب و خون‌گرم ایرانیان

زمستان کجا بریم

عمان جایگزینی با زرق و برق کمتر و فضایی آرام‌تر به نسبت دبی است. وجه تمایز فقط چشم‌اندازهای چشمگیرتر است که، با فضاهای باز وسیع و واحه‌ها و شهرهای بیابانی مشخص می‌شوند. عمان سرزمین دره‌های معطر به رایحه گل رز و چوب صندل، خلیج‌های پنهان با سواحل طلایی و آب فیروزه‌ای درخشان است. پایتخت آن یعنی مسقط با مساجد باشکوه و بازارهای شلوغ، زیر نور خورشید در تمام طول سال می‌درخشد. در منتهی‌الیه شمال شرقی، شبه جزیره مسندم، مامن برخی از بهترین غواص‌ها در خاورمیانه است که همنشین کوسه‌ها، نهنگ‌ها و لاک پشت‌ها هستند. اگر برای سوالِ “زمستان کجا بریم” به دنبال جایی نزدیک ایران هستید؛ عمان می تواند حالتان را خوب کند!

آفریقای جنوبی: سرزمین نلسون ماندلا

زمستان کجا بریم

در کیپ تاون و فراتر از آن، مناظر خیره‌کننده، سواحل نفس‌گیر و همچنین نوشیدنی‌های درجه یک و غذاهای افسانه‌ای یافت می‌شود. مشهورترین خط ساحلی کشور، مسیر باشکوه باغ است. در کنار این خط ساحلی معروف، ساحل کمتر کاوش شده Overberg دارای سواحل وسیع، رستوران‌ها ومکان های دنج خوش آب و هوا است که حتی مردم محلی هم کمتر از آن اطلاع دارند. بهترین زمان عزیمت به آفریقای جنوبی از زمستان بوده؛ درست زمانی که میانگین دمای زمستان ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

جزایر تایلند: کشور هزارمعبد

زمستان کجا بریم

جزایر تایلند مملو از صحنه‌های فانتزی‌ هستند. شن‌های سفید، کلبه‌های ساحلی شیک روستایی، یک بانوج (ننو) که به آرامی بین دو درخت نخل تاب می‌خورد و دریای فیروزه‌ای، نمایی کاملا رویایی را خلق می‌کنند. ده‌ها گزینه برای انتخاب و بازدید در تایلند وجود‌دارد و هر کدام چیزی کاملاً متفاوت ارائه می‌دهد. از آبگرم‌های فوق‌العاده کوه سامویی تا کوه‌های لیپ و لانتا همگی مکان‌هایی دوست‌داشتنی برای اقامت دور از شلوغی شهر محسوب می‌شوند. واجب است بدانید که بهترین زمان سفر به تایلند از نوامبر (آبان) تا مارس (اسفند) بوده و میانگین دمای زمستان در این کشور ۳۲ درجه سانتیگراد است.

زرمات، سوئیس: کشور همیشه در صلح

زمستان کجا بریم

تا به اینجا هرآنچه گذشت مربوط به مناطق گرمسیری بود و اما به هرحال طرفداران مناطق سردسیر نیز کم نیستند که دوست‌دارند چله زمستان را در سردترین نقاط این کره خاکی سرکنند. زرمات، که توسط بلندترین قله‌های آلپ احاطه شده‌است، ۳۵۸ کیلومتر پیست در چهار منطقه اسکی عظیم دارد که برخی از آن‌ها میزان ارتفاع به بیش از ۳۰۰۰ متر هم می‌رسد. بنابراین برف در این نقطه برای یک فصل بسیار طولانی باقی می‌ماند. این دهکده دلربا در آلپ در پای “ماترهورن”، پرآوازه‌ترین کوه سوئیس قرار گرفته است، و دارای خصوصیت‌های مدرن فراوانی مانند تله‌ کابین پیشرفته و مسیرهای به روز اسکی است. ( زمستان کجا بریم؟ اگر دنبال برف هستید، سوییس را فراموش نکنید.)

پراگ: شهر تضادها

زمستان کجا بریم

اگر فکر می‌کردید پراگ در تابستان زیباست، فقط منتظربمانید تا در ماه دسامبر (دی) آن را ببینید. معماری گوتیک این شهر پس‌زمینه‌ای عالی را برای مزه‌کردن شیرینی‌های شیرین و ژامبون برشته، گرم‌کردن خود با نوشیدنی داغ، و گذراندن تعطیلات فراهم می‌کند. خرید‌کردن در بازارهای اصلی کریسمس پراگ در میدان‌های شهر قدیمی و Wenceslas تجربه‌ای کاملاً جذاب است و این مناطق به راحتی با پیاده‌روی پنج دقیقه از هم فاصله‌دارند. جدای از غذاها و نوشیدنی‌های ذکرشده، بازارها مملو از اجناس و زیورآلات سنتی چک هستند و در زمستان با چراغ‌های خاص تزئین شده‌اند.

کلام آخر

صحبت پایانی ما این است که در زمستان ابتدا باید در کنار بودجه و برنامه ریزی قبلی، آب و هوای مقصد خود را نیز درنظربگیرید تا بتوانید حداکثر بهره ممکن را از تعطیلات خود ببرید. چراکه برخی از نقاط گرمسیری در طول زمستان به شدت بارانی هستند و از سوی دیگر مناطق کوهستانی سرمای استخوان‌سوزی را تجربه می‌کنند. بنابراین مطمئن‌شوید که با تجهیزات و آمادگی کامل راهی مقصد می‌شوید.

سوالات پرتکرار

تنوع آب و هوای مقاصد گردشگری در زمستان چگونه‌است؟

برخلاف انتظارات میزان تفاوت‌های اقلیمی در زمستان بیشتر بوده و می‌توان از مناطق سردسیر تا گرمسیر را جهت سفر انتخاب‌کرد.

عمده مقاصد گردشگری با اقلیم گرم در زمستان درچه مناطقی یافت می‌شوند؟

تمرکز این نقاط عمدتاً در نیمکره جنوبی بوده و به همین دلیل بیشتر این مناطق در غرب آسیا، استرالیا آمریکای جنوبی و آفریقا قراردارند.

نقاط سردسیر گردشگری در زمستان کدام‌اند؟

زرمات، سوئیس – پراگ

نظرات کاربران