جاهای دیدنی رشت
20 مرداد 1403
رشت

جاهای دیدنی رشت؛ از میدان شهرداری معروف تا جاهایی که محلی ها میدانند!

فهرست جاهای دیدنی رشت  بسیار طولانی است و نوشتن در مورد تمام آنها به فرصت زیادی احتیاج دارد. اینجا همه‌چیز زیباست و حتی پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های مه‌آلود رشت، می‌تواند بسیار جذاب و دلنشین باشد. در این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک، سراغ بخشی از مشهورترین مکان‌های دیدنی رشت رفته‌ایم وآن‌ها را به اختصار معرفی می‌کنیم:

فرصت تهیه بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید.

میدان شهرداری رشت

تقریبا تمام مسافرین عقیده دارند که میدان شهرداری یکی از جذاب‌‌ترین جاهای دیدنی رشت است. این مکان محل خوش‌گذرانی و پیاده‌روی رشتی‌هاست و زندگی در زیباترین شکل خود در آن جریان دارد. مجموعه میدان شهرداری از یک‌سو به سبزه‌میدان و از سمت دیگر به بازار بزرگ رشت راه دارد. جاذبه‌های دیدنی مشهوری چون عمارت شهرداری، کاخ ساعت، اداره پست رشت و هتل تاریخی ایران در این میدان قرار دارند.

کاخ شهرداری

جاهای دیدنی رشت؛ کاخ شهرداری

عمارت زیبا و سفیدرنگ شهرداری در سال‌های ۱۲۷۶ تا ۱۳۰۵ توسط اداره‌ بلدیه‌ رشت بنا شده است. معماری این ساختمان را از سبک معماری سن‌پترزبورگ الهام گرفته‌اند. کاخ شهرداری یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم و گردشگران دارد.

برج ساعت رشت

برج ساعت یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاخ شهرداری است که قدیم‌الایام برای خبر کردن مردم از رویدادهای مهم یا خطرات مورد استفاده قرار می‌گرفت. حالا اما هر نیم ساعت یک‌بار زنگ می‌زند و زمان را به اطلاع رهگذران می‌رساند. این برج ۲۴ متری در زلزله سال ۱۳۶۹ منجیل به‌شدت آسیب دید وتقریبا اثری از آن باقی نماند! اما سریعا بازسازی شد و امروزه به یکی از مهم‌ترین و مشهورترین نمادهای شهر رشت تبدیل شده‌است.

موزه پست 

موزه پست در قسمت شمالی میدان شهرداری قرار دارد و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری رشت است. شما در بازدید از این موزه می‌توانید پاکت‌های نامه و تمبرهای قدیمی را تماشا کنید و از گردش در این موزه ارزشمند لذت ببرید. موزه پست رشت روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 2 ظهر فعالیت می‌کند.

پیاده‌روی در رشت؛ خیابان علم الهدی

خیابان علم‌الهدی در سال ۱۳۱۰ در میان دو میدان اصلی رشت (سبزه میدان تا شهرداری فعلی) احداث شد و امروزه یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای ساعت‌ها در این خیابان سنگفرش شده پیاده‌روی کنید و همراه دوستان و خانواده زمان خوشی را بگذرانید. 

 خیابان علم الهدی ۲۷۵ متر درازا دارد و عرض آن ۲۷ متر است. پس هرگز نگران فضای خیابان نباشید و از تماشای این همه زیبایی لذت ببرید.

نشانی: رشت، میدان شهرداری، خیابان علم‌الهدی

مسجد صفی رشت 

جاهای دیدنی رشت؛ مسجد صفی

مسجد صفی یکی از مساجد تاریخی شهر رشت است و جاذبه‌ای گردشگری و مذهبی محسوب می‌شود. این مسجد زیبا در بافت سنتی رشت قرار دارد و بهتر است برای بازدید از آن قید ماشین شخصی را بزنید. طبق اسناد تاریخی «شیخ صفی الدین اردبیلی» که با «شیخ زاهد گیلانی» رفاقت داشت، در محوطه مسجد چاهی حفر کرد که پس از مدتها به عبادتگاه تبدیل شد. 

این مسجد تاریخی از جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود و تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود. 

نشانی مسجد صفی رشت: گیلان، رشت، بافت قدیمی رشت، محدوده‌ی بازار

بقعه دانای علی 

این بقعه تماشایی در میان یکی از خیابان‌های اصلی شهر قرار دارد و آرامگاه دانای علی عارف و زاهد گیلانی است. مردم شهر رشت برای این بقعه احترام زیادی قائل هستند و از راه‌های دور و نزدیک حاجات خود را به سوی آن می‌آورند. معماری بقعه دانای علی رشت بسیار چشم‌نواز است و در اطراف آن نیمکت‌های زیادی برای نشستن و رفع خستگی وجود دارد.

نشانی: رشت، خیابان بیستون، نرسیده به سه‌راه رشتیان

پارک مشاهیر

شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی شهر رشت سبب شده تا پارک‌های زیادی در آن وجود داشته باشد. پارک مشاهیر رشت یکی از جاهای دیدنی رشت است از سال ۱۳۲۶ افتتاح شده و تا همین امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این تفرجگاه وسعت قابل قبولی دارد و در میان مردم به محیطی تفریحی و گردشی معروف شده‌است. توصیه می‌کنیم در بازدید از شهر زیبای رشت حتما به پارک مشاهیر سر بزنید.

نشانی پارک مشاهیر: رشت، میدان یخ سازی، پارک مشاهیر

رزرو هتل آنلاین پنج ستاره با سه کلیک خوبه

خانه تاریخی قدیری

قدمت خانه قدیری به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی  برمی‌گرددو به‌دست محمد ولی‌خان تنکابنی حاکم وقت گیلان ساخته شده‌است. شما هنگام تماشای این مکان با تزیینات داخلی زیبا مانند گچ‌بری و آینه‌کاری مواجه می‌شوید و در حال و هوای تاریخ گیلان سفر می‌کنید.

نشانی خانه تاریخی قدیری: رشت، ضلع شرقی سبزه میدان

خانه ابریشمی رشت

جاهای دیدنی رشت؛ خانه ابریشمی

این خانه بسیار زیبا در دوره قاجار توسط میراسماعیل حاکمی کلانتر رشت ساخته‌شده و امروزه در محله صیقلان رشت قرار دارد. خانه ابریشمی بعدها توسط میرزا احمد ابریشمی خریداری شد و حالا به همین نام معروفیت پیدا کرده‌است.

بنای ساختمان دو طبقه و ۸ اتاق اصلی دارد. شما در هنگام بازدید از این مکان با حیاط و باغچه زیبایی مواجه می‌شوید که هوش از سرتان می‌پراند! همچنین تماشای دیوار‌های پنج متری و آجرچینی کم‌نظیر قلب‌تان را جلا خواهد داد. 

نشانی خانه تاریخی ابریشمی: رشت، میدان صیقلان

خیابان گلسار رشت

محله گلسار یکی از لوکس ترین و گران‌ترین خیابان های رشت است. جالب است بدانید که تمام این منطقه ابتدا مزرعه برنج بود اما اواخردهه ۴۰ و با ساخت خانه‌های ویلایی زیبا حسابی رشد کرد و به‌یکی از شیک‌ترین خیابان‌های گیلان تبدیل شد.

شما می‌توانید در این بلوار قدم بزنید و از فروشگاه‌های لوکس آن لذت ببرید. اینجا مرکز اصلی برندهایی چون بنتون، زارا، آدیداس، پیر کاردین، هاکوپیان، نوین چرم و … است و محبوبیت بالایی در میان گردشگران دارد. همچنین کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در محدوده گلسار رشت فعالیت می‌کنند و آماده پذیرایی از شما هستند.

دریاچه سراوان از جاهای دیدنی رشت

دریاچه سراوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رشت است. دریاچه ای با پوشش سبز رنگ مثل چمن‌زاری که بر روی آب روان حرکت می‌کند! البته این خزه‌ها هستند که اتمسفر خیال انگیز و جذابی به محیط بخشیده‌اند. شما می‌توانید از فضای مه‌آلود سراوان و این دریاچه پوشیده از خزه لذت ببرید و اوغات خوشی را در این مکان سپری کنید. قایق سواری روی دریاچه و تماشای ماهی‌های مردابی از تفریحات خاص و به‌یاد ماندنی دریاچه سراوان رشت هستند.

نشانی دریاچه سراوان:  پارک جنگلی سراوان، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت- قزوین.

تالاب عینک رشت

تالاب عینک هم یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود در دل شهر قرار دارد. این تالاب دومین تالاب وسیع استان گیلان، بعد از تالاب انزلی است و ۱۶۰ هکتار وسعت آن است. بد نیست بدانید که آب هیچ رودخانه‌ای وارد تالاب عینک نمی‌‌شود و پرآبی آن فقط از بارش باران و زمین‌های کشاورزی اطراف نشات می‌گیرد. این مکان از بالا شبیه عینک دیده می‌شود و دلیل این نام‌گذاری جذاب هم همین است!

نشانی تالاب عینک رشت: استان گیلان، رشت، منطقه 4 شهر رشت

باغ محتشم یا همان پارک شهر رشت

جاهای دیدنی رشت؛ باغ محتشم یا همان پارک شهر رشت

فرد ثروتمندی به نام اکبر خان بیگلربیگی در سال ۱۲۴۰  باغ محتشم را ساخت و امروزه پس از سالها به یکی از بهترین و مشهورترین جاهای دیدنی رشت تبدیل شده‌است. ، عمارت معروف کلاه‌فرنگی هم در مرکز همین باغ قرار دارد. این عمارت زیبا و متفاوت با آجر و چوب ساخته‌شده و 4 طبقه دارد. قدمت این عمارت چندضلعی به دوران قاجار برمی‌گردد و در بخش جنوبی باغ محتشم قرار گرفته است. 

رودخانه گوهر رود با انحنای خاصی از جنوب این ساختمان زیبا در باغ محتشم عبور می کند و همین رود زیبایی این قسمت را دو چندان می کند. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در زمان محمد صادق خان اکبر سردار محتشم ملقب به سردار معتمد ساخته شده اند. این عمارت زیبا و باشکوه دارای معماری خاصی است که باید در هنگام سفرتان به شهر رشت حتما بازدید کنید.

 این پارک نه‌تنها برای مسافران بلکه برای اهالی رشت هم محبوب است و به همین خاطر بیشتر جشنواره‌ها و مراسم‌ خاص گیلان، در این باغ زیبا برگزار می‌شود. در این باغ مزار غزل‌سرای بزرگ معاصر، امیر هوشنگ ابتهاج هم قرار دارد که سر زدن به مزار او خالی از لطف نیست .

نشانی باغ محتشم: استان گیلان، رشت، بلوار حافظ

پارک ملت رشت

یکی از پارک‌های مشهور و تماشایی رشت پارک ملت نام دارد که با فواره‌های رنگی و برکه مرغابی‌هایش شناخته می‌شود. جالب است بدانید که فواره این پارک عظیم‌ترین فواره در تمام ایران و دومین فواره بزرگ خاورمیانه است! همچنین در مجاورت ورودی اصلی پارک ملت یک خانه‌ روستایی گیلانی وجود دارد که حتما باید از آن بازدید کنید.

نشانی پارک ملت رشت: استان گیلان، رشت، میدان گلسار

بوستان مفاخر رشت

جاهای دیدنی رشت؛ بوستان مفاخر رشت

اگر به دنبال مکانی دنج و آرام در رشت می‌گردید، توصیه می‌کنیم به بوستان مفاخر سر بزنید.  شما در این بوستان زیبا می‌توانید از درختان چند صدساله افرا،، بلوط، توسکا و کاج دیدن کنید و روز جذابی برای خود بسازید. 

جالب است که قسمت‌های مختلف این پارک با عنوان مفاخر گیلانی نام‌گذاری شده و تندیس‌های چوبی آن‌ها در همه‌جای بوستان دیده می‌شود. 

نشانی بوستان مفاخر رشت: استان گیلان، رشت، بلوار شهید بهشتی، خیابان باهنر

موزه میراث روستایی گیلان

یکی از قسمت‌های جذاب مسافرت، بازدید از موزه‌های مختلف است. موزه میراث روستایی گیلان یکی از موزه‌هایی است که پیشنهاد می‌کنیم فرصت تماشای آن را از دست ندهید. این مکان محوطه‌ای وسیع و سرباز است که خانه‌های مختلف به سبک گیلانی در آن ساخته شده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به هنر و معماری هستید، بازدید از این خانه‌ها برای‌تان بسیار جذاب خواهد بود. شما در این موزه می‌توانید لباس بپوشید و با خانه‌های روستایی موزه عکس‌های یادگاری بگیرید.

نشانی موزه میراث روستایی: استان گیلان، رشت، 18 کیلومتری آزادراه رشت

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت

اگر به تاریخ ایران و گیلان علاقه‌ دارید، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شهر رشت برای شما مناسب است. شما در این مکان می‌توانید مجسمه‌های مردم را در حال کار و فعالیت تماشا کنید و از گشت‌وگذار میان ظروف، لباس محلی و زیورآلات قدیمی لذت ببرید.

این موزه محل زندگی میرزا حسین‌خان کسمایی، یکی از همراهان میرزای جنگلی بود که در سال‌های قبل از انقلاب به موزه تبدیل شده است.

نشانی موزه باستان شناسی و مردم شناسی: استان گیلان، رشت، سبزه‌میدان، خیابان طالقانی

رصدخانه کوشیار گیلانی 

‌ کوشیار گیلانی ریاضیدان و اخترشناس برجسته، در قرن چهارم هجری قمری زندگی می‌کرد. رصدخانه کوشیار یکی از جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود که یک مجموعه علمی، آموزشی و تحقیقاتی است. شما می‌توانید از این مکان بازدید کنید و با علم ستاره‌شناسی آشنا شوید.

نشانی رصدخانه کوشیار گیلانی: استان گیلان، رشت، بابایی، شهدای گمنام

کاروانسرای لات

جاهای دیدنی رشت؛ کاروانسرای لات

کاروانسرای لات در اطراف شهر رشت در مسیر جاده قزوین قرار دارد و با نام کاروانسرای شاه عباسی هم مشهور است. این مکان یکی از جاذبه‌های تاریخی رشت به حساب می‌آید که در دهستان سراوان واقع شده و به ثبت آثار ملی ایران هم رسیده است.

نشانی کاروانسرای لات:  جاده قزوین- رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم.

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان یک تفرجگاه زیبا در شهر رشت است و هرساله توریست‌های بسیاری برای استفاده از خاصیت درمانی آب چشمه آن به‌سمت لاکان سرازیر می‌شوند. طبق گفته مردم محلی، آب این چشمه بیماری های پوستی را درمان می‌کند و طبیعت آن بسیار دلپذیر است. 

نشانی چشمه آب شور لاکان: مسیر رشت به لاکان، روستای آقا دانا پیر

امامزاده هاشم

امامزاده هاشم گل سرسبد جاهای دیدنی رشت در زمینه مذهبی محسوب می‌شود. این بقعه در روستایی به همین نام قرار دارد و در کنار جاده قزوین به رشت قابل مشاهده است. شما ابتدا می‌توانید در کنار آستان امامزاده هاشم توقف کنید و بعد از زیارت به طرف رودخانه سفیدرود و پارک جنگلی سردار جنگل بروید. این جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی این امامزاده قرار دارند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

نشانی: جاده قزوین رشت روستای امامزاده هاشم

بقعه خواهر امام رشت

بقعه خواهر امام در مسجدی به همین نام واقع شده و یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود. این بقعه به خواهر امام رضا علیه السلام تعلق دارد. ایشان در زمان خلافت عباسی‌ها به شهر رشت هجرت کرد و بعد از مدتی زندگی در این منطقه به دلیل ابتلا به بیماری درگذشت. 

دست‌فروشان و مغازه‌داران زیادی در محله اطراف این زیارتگاه فعالیت می‌کنند و به ارزان‌فروشی معروف هستند. همچنین این مکان معدن اجناس دست دوم و مغازه‌های سمساری در شهر رشت است.

نشانی: رشت خیابان مطهری کوچه سوخته تکیه انتهای بازار سمساری‌ها

 کلیسای مسروپ مقدس 

جاهای دیدنی رشت؛  کلیسای مسروپ مقدس 

کلیسای مسروپ مقدس یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت است که در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده‌است. این مکان در سال 1386 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 نشانی: میدان شهرداری

کلام آخر 

در این گزارش با مشهورترین جاهای دیدنی رشت آشنا شدید و می‌توانید برنامه‌ریزی مناسبی برای سفر خود داشته باشید. فراموش نکنید شهر رشت مکان‌های تاریخی و گردشگری زیادی ندارد اما وجود خیابان‌های زیبا و مردمانی بافرهنگ و اصیل، سبب شده تا هر خیابانی برای خودش به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود! 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران