جاهای دیدنی گرگان

جاهای دیدنی گرگان؛ از جنگل ناهارخوران تا مدرسه عمادیه

گرگان مرکز استان گلستان است که در شمال شرق ایران قرار دارد. این شهر باستانی ایران در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است. بنابراین، می‌توانید بناهای تاریخی زیبایی در این شهر پیدا کنید. علاوه‌بر این، مناظر نفس‌گیر طبیعت آن شما را مجذوب خود می‌کند. به‌طور کلی جاذبه‌ های گردشگری گرگان هم برای ایرانی‌ها و هم برای گردشگران خارجی جذاب و دل‌نواز هستند. زمانی که گرگان به‌عنوان شهری مدرن شروع به توسعه کرد، دچار تحولاتی شده است. برای مثال اقتصاد فقط براساس روش‌های سنتی گذشته نیست یا به‌جای ماهی‌گیری و دام‌داری، ساکنان محلی این شهر علاقه بیشتری به حرفه‌های دیگر نشان می‌دهند. بنابراین از شما علاقه‌مندان به سفر و گردشگری دعوت می‌کنیم تا برای شناخت بیشتر جاهای دیدنی گرگان با ما همراه باشید.

بلیط هواپیما

فرصت خرید بلیط هواپیما داخلی سه کلیک را از دست ندید

جنگل ناهار خوران

یکی از مکان‌ های دیدنی گرگان جنگل ناهار خوران است که به‌ باغ‌جنگلی‌یی عظیم شناخته می‌شود. ناهار خوران در روستای ناهار خوران «دهستان استرآباد» قرار دارد. این جنگل ده کیلومتر تا منطقه زیارت در داخل دره خسه رود فاصله دارد. ناهار خوران، جنگلی ملی و بخشی از جنگل‌های مخلوط هیرکانی خزر باستان است که شکل‌گیری آن به دوره ژوراسیک، حدود 170 میلیون سال پیش برمی‌گردد. در گذشته زائران از این جنگل عبور می‌کردند و در دامنه کوه‌های جنوب گرگان ناهار می‌خوردند، به‌همین دلیل است که این مکان ناهار خوران نامیده می‌شود. این جنگل‌های هیرکانی مساحت دو میلیون هکتاری را پوشش می‌دهند. ساختار زمین‌شناسی این جنگل دارای چندین لایه است، ارتفاع آن از 400 تا 900 متر از سطح دریا تفاوت دارد که قسمتی از آن را شیب و قسمتی را دشت تشکیل می‌دهد. این باغ جنگلی 300 هکتار وسعت دارد که بخش مرکزی در آن 168 هکتار است.

روستای زیارت

جاهای دیدنی گرگان

یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی گرگان روستای گردشگری زیارت است. این روستا در ارتفاع هزار متری از سطح دریا، در دامنه کوهی، در دره رودخانه خزرود بین دو تپه کوهستانی و جنگلی قرار دارد. این روستا با آب‌وهوای دلپذیر به‌عنوان منطقه‌ای تابستانی در نظر گرفته می‌شود. آب‌وهوای این منطقه در تابستان خنک و در زمستان سرد است. این روستا با جاذبه‌های گردشگری مانند امامزاده عبدالله، آب‌گرم با خواص درمانی، آبشار، روستاهای قدیمی و کوه‌های سرسبز به‌عنوان یکی از 10 روستا با ارزش‌های تاریخی آشور معرفی شده است. بافت تاریخی روستای زیارت متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است. تمام آثار باقی‌مانده در روستای زیارت مانند تختی خسرو، تختی دیکا و اسفندیار محل، به قدمت این روستا و مناطق اطرافش اشاره می‌کند. بافت فشرده مسکونی روستا ویژگی اصلی آن است که در آن از حیاط هر خانه به‌عنوان راه رفت‌وآمد روستایی استفاده می‌شود. هم‌چنین رنگ دیوارهای خانه و قدمت آن از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا به حساب می‌آید. 

سه کلیک بهترین سایت برای رزرو هتل است.

کاخ موزه گرگان

یکی از جاهای دیدنی گلستان کاخ‌-موزه گرگان است. این کاخ  یکی از مراکز فرهنگی شهر گرگان در مرکز استان گلستان است که به روایت تاریخ و فرهنگ این منطقه باستانی می‌پردازد. این کاخ‌-موزه در داخل منطقه پارک شهر «کتابخانه قبلی» واقع در مرکز گرگان به‌عنوان یکی از 12 کاخ خانواده پهلوی در ایران و محل اقامت این خانواده در شمال ایران که در محله‌ی که مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری مانند شهرداری، اداره ثبت احوال، مدرسه ایرانشهر و اداره پست گرگان قرار دارد، تأسیس شده است. کاخ ویژه گرگان در سال 1336 هجری شمسی توسط مهدی میردانش از کارشناسان اصلی باستان‌شناسی آن زمان مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت با شماره ثبت 1538، زیر نظر مرکز مطالعات و هماهنگی شورای عالی هنروفرهنگ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. در سال 1317 ه. ش، کاخ‌-موزه گرگان در مساحت 250 متر مربع به‌عنوان ساختمانی دو طبقه با سقف دوپایه ساخته شد که ویژگی‌های معماری پهلوی را نشان می‌دهد و از معماری اروپایی بسیار الهام گرفته است. این بنا در دوره پهلوی اول، بر پایه سازه‌ی صفوی، مشابه کاخ میان‌پسته در بندر انزلی ساخته شده و پس از برخی عملیات مرمت، در سال 1388 هجری شمسی به کاخ‌-موزه گرگان منتقل شده است.

مسجد جامع گرگان 

جاهای دیدنی گرگان

یکی دیگر از مکان‌ های دیدنی گرگان که همیشه افراد برای بازدید انتخاب می‌کنند، مسجد جامع گرگان به شمار می‌آید که در بازار نعلبندان قرار دارد. ساختمان اصلی این مسجد مخصوصا مناره قدیمی آن به دوران سلجوقی برمی‌گردد. حیاط مرکزی ساختمان این مسجد، چهار ایوان و چهار اتاق دارد و با تزئینات مخصوصی که نتیجه بازسازی در دوره‌های بعدی محسوب می‌شود، مشاهده می‌شود. برخی معتقدند از وقتی‌که محل قربانی کردن مسجد به سمت شرق تغییر کرد، احتمال دارد که این مسجد را ویژه مسلمانان سنی ساخته باشند.

جنگل توسکستان 

یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی گرگان جنگل توسکستان است. این جنگل یکی از زیباترین جنگل‌های ایران که در استان گلستان قرار دارد. این جنگل در روستای توسکستان قرار دارد و از بین جاده‌ای آسفالت به‌سمت شاهرود عبور می‌کند. بنابراین معروف بودن جاده توسکستان از همین جنگل نشات می‌گیرد. این جاده که به این جنگل‌ها می‌رسد دارای مناظر سرسبز، دوست‌داشتنی و نسیم خنک و ملایمی است. وقتی از این مسیر عبور می‌کنید، محو زیبایی‌های این جاده می‌شوید. جنگل‌های توسکستانی در فاصله ۴۰ کیلومتری از گرگان قرار دارد و به مسیر کوهستانی شاهرود می‌رود. جنگل‌های توسکستان بین دو رشته‌کوه هستند و رودخانه‌ای پرآب از وسط آن‌ها عبور می‌کند. این مکان به‌دلیل چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای که دارد به دشت گرگان دیدگاه هم شناخته می‌شود. هم‌چنین روستای توسکستان در اولین بخش از این جنگل قرار دارد. 

فرصت یه سفر فوق العاده به شمال با رزرو بلیط هواپیما گرگان با سه کلیک

جنگل النگدره

جاهای دیدنی گرگان

یکی از جاهای دیدنی گلستان، جنگل النگدره است. جنگل النگدره در جنوب غربی شهر گرگان واقع شده و در نزدیکی پارک جنگلی معروف ناهارخوران قرار دارد. مساحت این پارک ۱۸۵ هکتار است و دارای درختان سرسبز و سربه‌فلک‌کشیده و هم‌چنین عبور رودخانه‌ای از بین آن باعث خنک شدن آب‌وهوای این جنگل شده است. این جنگل گرگان از جمله مکان‌های چهارفصل ایران محسوب می‌شود چرا که در هر زمان از سال زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد و می‌توان از تماشای زیبایی‌هایش لذت برد. این جنگل یکی از بهترین مکان‌ها برای ثبت خاطرات شماست و اگر علاقه‌مند به عکاسی از طبیعت هستید یا دوست‌دارید نمای پشت عکس‌ها از منظره‌های جذاب شمال ایران باشد، به‌ویژه پل چوبی‌ آن به نمای عکس‌های‌تان روح می‌بخشد، پس بازدید از این جنگل را از دست ندهید. 

آبشار رنگو

یکی از جاهای دیدنی گرگان آبشار رنگو است که در میان جنگل‌ها‌ی جذاب گرگان در استان گلستان قرار دارد. این آبشار حدود 7 متر ارتفاع دارد و آب آن از چهار چشمه تامین می‌شود. اگر می‌خواهید به  آبشار رنگو برسید باید از روستای توشن  بگذرید. در راه رسیدن به این آبشار می‌توانید از طبیعت بی‌نظیر و درختان کهنسال آن لذت ببرید. برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی قدم زدن در این مسیر می‌تواند بهترین تجربه باشد. هم‌چنین اگر در فصل زمستان به تماشای این آبشار بروید از نشستن سپیدی برف‌ها به روی درختان نهایت لذت را تجربه خواهید کرد.

آبشار زیارت

یکی از جاذبه‌ های دیدنی گرگان آبشار زیارت است که در روستای زیارت قرار دارد. این آبشار 5 کیلومتر از جنوب روستا فاصله دارد و در یکی از مسیر‌های فرعی خاصه‌رود قرار گرفته و ارتفاع آن به ۱۶ متر می‌رسد. ارتفاع این آبشار سبب می‌شود که در زمان ریزش آب، قطره‌های آن در هوا پخش شوند و احساس شادابی، تازگی و خنکی به هوای اطراف آبشار بدهد. این آبشار به آبشار دوقلو نیز معروف است؛ چرا که در کنار آبشار اصلی آبشاری کوچک نیز وجود دارد.

بازار نعلبندان

جاهای دیدنی گرگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان بازار نعلبندان است که در مجاورت مسجد جامع قرار دارد. اگر در سفرهای‌تان به تهران به امام‌زاده صالح و در مجاورت آن به بازار تجریش تهران رفته باشید؛ تماما متوجه آن‌چه که از بازار نعلبندان برای‌تان بگوییم، می‌شوید. بازار نعلبندان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای گرگان است که همه‌روزه در حال فعالیت است. شما تمام آن‌چیزی را که نیاز داشته باشید می‌توانید در این بازار تهیه کنید. اگر خوراکی خاصی مد نظرتان باشد یا قصد تهیه سوغات برای عزیزان‌تان را داشته باشید این بازار پاسخگوی شما است. شما در این بازار از تازه‌ترین اقلام غذایی گرفته نظیر میوه و سبزیجات یا مرغ و ماهی و زیتون و ترشی‌های محلی که از بهترین سوغاتی‌های این استان است، در این‌جا پیدا می‌کنید. هم‌چنین اگر علاقه‌مند به لباس ساحلی یا صنایع‌دستی محبوب این شهر هستید حتما سری به بازار نعلبندان بزنید.

خانه تقوی‌ها 

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان خانه تقوی‌ها است. این خانه به‌ شکل گودال باغچه ساخته شده است و آب قنات روستا از وسط گودال باغچه عبور می‌کند. قسمت‌های اصلی شامل تالار سه‌دری‌ها و مطبخ در چهار طرف گودال قرار گرفته‌اند. ورودی خانه در گوشه جنوب غربی قرار دارد که دارای سردری ساده با نمای قوس هلالی است و دو سکو در دو سمت درب چوبی آن گذاشته شده است. هم‌‌چنین با پله‌هایی که در وسط آن تعبیه شده به سمت پایین می‌توان رفت و دیوارهای اطراف این گودال نمایی پنجره‌مانند دارد. همین‌طور ساختمان‌های اطراف گودال به‌صورت منظم دارای بالکن‌ هستند و سقف داخلی ساختمان از 8ضلعی‌های کنار یک‌دیگر تشکیل شده که روی آن با نقش‌ونگار گل تزئین شده است. 

پارک جنگلی قرق

جاهای دیدنی گرگان

یکی از جا‌های دیدنی گلستان پارک جنگلی قرق است. پارک باصفای قرق مساحتی بالغ بر 650 هکتار دارد و ترکیبی از طبیعت رنگارنگ و پر از درخت‌های سرسبز و گاهی حضور حیوانات را به نمایش می‌گذارد. این پارک در جاده تهران–مشهد قرار داشته و ۲۲ کیلومتر با گرگان فاصله دارد. این پارک دارای امکاناتی مانند توالت، دکان‌های فروش تنقلات، آلاچیق‌های مناسب چادر زدن و … است و به‌ شما کمک می‌کند تا تجربه‌ای فوق‌العاده در دل طبیعت بکر داشته باشید .هم‌چنین این پارک دارای گونه خاص و منحصربه‌فردی از گوزن قرمز ایرانی است که  در این پارک به‌طور ویژه‌ای به نگهداری از آن می‌پردازند و زیستگاه اصلی آن به شمار می‌رود. همین‌طور این گوزن‌های قرمز در منطقه محافظت‌شده در پارک نگهداری می‌شوند و شما می‌توانید با رعایت نکات لازم مانند پرهیز از غذا دادن، از آن‌ها بازدید و عکاسی کنید؛ چرا که این گونه خاص از گوزن‌ها در حال انقراض است، بنابراین باید موارد احتیاط را برای حفاظت بیشتر از آن‌ها رعایت کنید.

آبشار لوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان آبشار لوه است که در 20 کیلومتری گالیکش قرار دارد. این آبشار از چندین آبشار کوتاه و بلند به‌وجود آمده و ارتفاع مجموع آن‌ها به ۷۵ متر می‌رسد. آبشار لوه در امتداد شیبی پلکانی که به‌طور طبیعی از صخره‌ها به پایین می‌ریزد که در داخل دره‌ای به عمق ۳۵ متر و پوشیده از درختان جنگلی مانند ممرز، افرا و توسکا قرار دارد. این آبشار 5 طبقه دارد که بلندترین طبقه‌ی آن ۱۵ متر ارتفاع داشته و هر کدام از آبشارهای لوه از چشمه‌های بالاتر پر آب می‌شود. در هر طبقه‌ آبراه‌هایی وجود دارد که آب پیش از ریختن به طبقه بعدی از آن‌ها عبور می‌کند. هم‌چنین علاوه‌بر تماشای آبشار لوه، پیاده‌روی در دل جنگل‌‌های هیرکانی را که دورتادور آبشار را پوشانده‌اند، نیز فراموش نکنید چرا که این آبشار با قرار گرفتن در شمال جنگل‌های هیرکانی یکی از بهترین صحنه‌های طبیعت بی‌نظیر شمال را در حین پیاده‌روی در مقابل دیدگان‌تان قرار می‌دهد و خاطره پیاده‌روی به‌یادماندنی را در این مکان برای خود و دوستان‌تان می‌سازید.

مدرسه عمادیه

جاهای دیدنی گرگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان، مدرسه عمادیه محسوب می‌شود که در دوره شاه‌سلیمان صفوی ایجاد شده است. در سال 1378 این مدرسه جزو آثار ملی ایران به شمار می‌آید. معماری این مدرسه شکلی مانند مستطیل دارد و ایوان آن 4 تا است که در دو طبقه واقع شده است. امروزه جلسات حوزه علمیه این شهر در این مدرسه برگزار می‌شود. مدرسه عمادیه حدود هزار و ۵۵۰ متر وسعت دارد و شامل اماکنی هم‌چون آب‌انبار، قبرستان، مغازه‌های تجاری، مسجد گلشن و سایر اماکن محله درب نو است. همین‌طور باید افزود که معماری این مدرسه در جریانات مختلف مورد بازسازی و مرمت مجدد قرار گرفته است. 

سخن پایانی درباره‌ جاهای دیدنی گرگان

اینجا استان گلستان و شهر گرگان است. ما در این مقاله به نقاط مختلف گرگان سفر کردیم و با آبشارها، جنگل‌ها و جاهای دیدنی و تاریخی این شهر آشنا شدیم. سپس در بین گشت‌وگذارهای درون شهر به بازار نعلبندان رفتیم و سوغاتی‌های مدنظرمان را برای دوستان‌مان تهیه کردیم. این مقاله تجربه کاملی از سفر به شهر گرگان به ما داد. حالا با آمادگی بیشتر برای تهیه بلیط اقدام می‌کنیم. شما نیز تجربه سفرتان به گرگان را با ما به اشتراک بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران