adana turkey

زلزله چه بر سر جاهای دیدنی آدانا ترکیه می‌آورد؟

یکی از قوی‌ترین زمین‌لرزه‌های ثبت‌ شده در ترکیه و شهر آدانا روز دوشنبه به تاریخ 17 بهمن ماه 1401 رخ داد و به دنبال آن، خرابی‌های زیادی در این شهر و شمال سوریه بر جای گذاشت. آدانا یکی از مهمترین و زیباترین شهرهای ترکیه است که به خاطر طبیعت و تاریخ غنی‌اش معروف است. موقعیت جغرافیایی ممتاز آدانا با قرارگیری در کنار رودخانه سیحان و احاطه شده توسط تپه‌های چوکوروا، زیبایی منحصربفردی به این شهر بخشیده است. وجود جاهای دیدنی آدانا و مکان‌های تاریخی، هر ساله گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند. البته غذای این شهر هم کم از زیبایی‌های آن ندارد و احتمالا نام کباب آدانا به گوشتان خورده است. غذاخوری‌های این شهر به حدی لذیذ و خوشمزه‌اند که در آخر سفر چند کیلویی وزن اضافه خواهید کرد. 

بریم سفری کوتاه در میان این شهر جذاب و شگفت انگیز داشته باشیم:

لیست جاهای دیدنی آدانا در سال 2023

با رزرو بلیط هواپیما آدانا به یک شهری تاریخی و رویایی سفر خواهید کرد که هر گوشه آن مملو از دیدنی‌های باارزش است. امیدواریم این همه زیبایی پس از زلزله آسیب زیادی ندیده باشند.

منظره رویایی تنگه کاپیکایا و پل واردا شما را سوپرایز می‌کند

جاهای دیدنی آدانا

تنگه کاپیکایا یکی از زیباترین جاهای دیدنی آدانا است که در شمال آن قرار دارد. شگفتی این منطقه طبیعی از یک رودخانه خروشان با نام کاتیک که از شاخه‌های رودخانه سیهان است، سرچشمه می‌گیرد. مکانی با آبشاری بلند و جاده‌ای رویایی در دل صخره‌ها که مناظر رویایی از طبیعت بکر این تنگه را در جلوی چشمان شما قرار می‌دهد. صبر کنید فقط این نیست!

نقطه دیدنی و حیرت‌انگیز این تنگه، پلی بزرگ و سنگی است که دو طرف آن را به هم رسانده و به یکی از جاذبه‌های تاریخی و اصلی شهر آدانا تبدیل شده‌است. شاید اگر بگوییم این پل نقش اصلی در فیلم جیمز باند Skyfall را ایفا کرده است، بهتر بشناسید. صحنه‌ای که جیمز باند از روی پل به درون رودخانه می‌افتد. 

پل واردا 172 متر است و طاق‌های سنگی آن حدود 98 متر از عمق دره فاصله دارند. شما می‌توانید برای رسیدن به این پل تاریخی از طریق راه‌آهن و از طریق قطار توروس اکسپرس که روزانه بین آدانا و قونیه حرکت می‌کند، به دیدن این جاذبه بروید. با عبور قطار از میان صخره‌های پیچ‌در‌پیچ، یک سفر چشمگیر و هیجان‌انگیز خواهید داشت. 

در قلعه مار به گذشته آدانا سفر کنید

ییلانکاله که به معنی قلعه مار است از جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی آدانا، ساخته شده توسط ارمنیان است. مردم محلی به قلعه مار، قلعه شاهمران نیز می‌گویند. ییلانکاله را پادشاه ارمنی با نام کیلیکیه در قرن دوازدهم و برای ایجاد یک خط دفاعی در برابر حملات احتمالی ساخت. 

خصوصیات بیرونی قلعه شامل برج‌های دفاعی برآمده و دروازه‌هایی است که تا به امروز پا برجا مانده و از بالای آن مناظر فوق‌العاده زیبا از اطراف و شهر آدانا به چشم می‌خورد. در داخل نیز اتاق‌های طاق‌دار و آب انبارهای قلعه هنوز هم برخی از ویژگی‌های خودشان را حفظ کرده‌اند. راستی اگر به دیدن قلعه مار رفتید، حتما کفش پیاده‌روی مناسب بپوشید، چون مسیر کمی شیب‌دار است. 

به موزه آتاتورک سر بزنید!

موزه ترک آدانا

آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه یکی از شخصیت‌های محبوب تاریخی این کشور است. آتاتورک تاثیر زیادی بر سیاست‌های ترکیه و سرنوشت آن داشته و همین باعث شده تا در بین مردم بسیار محبوب باشد. او در سال 1881 بدنیا آمد و در سال 1938 چشم از جهان بست. 

خانه کودکی آتاتورک اکنون به یک موزه تبدیل شده و در آنجا می‌توانید از زندگی و دستاوردهای او در طول دوران حیاتش اطلاعات بیشتری بدست آورید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر سال در ساعت 9:05  روز 10 نوامبر مردم ترکیه در هر کجا باشند با یک دقیقه سکوت دست از کار می‌کشند تا ادای احترامی به آتاتورک کرده باشند؛ زیرا که ساعت 9:05 زمان فوت بنیان گذار جمهوری ترکیه است.

از غارهای بهشت و جهنم به زیر زمین بروید

در چهار کیلومتری غرب کیزقلعه یا قلعه دختر یک خلیج کوچک به نام نارلیکویو وجود دارد که به خاطر فضای زیبای رستوران‌هایش و ماهی‌کباب معروف شده‌است. از این خلیج حدود دو کیلومتر به داخل تپه حرکت کنید تا به یکی زیباترین جاهای دیدنی آدانا یعنی غارهای بهشت و جهنم برسید. افسانه‌ها می‌گویند این غارها به رودخانه استیکس در زیر زمین می‌رسند. 

براساس داستان‌ها و افسانه‌های یونانی، غار جهنم جایی است که هیولا تایفون توسط زئوس اسیر شد. این غار عمقی 130 متری دارد که در حال حاضر می‌توان از روی یک سکو از آن دیدن کرد. اگر می‌خواهید به غار بهشت برسید، باید بیش از 400 پله را در دل زمین به پایین بروید. این مسیر 70 متر عمق و 250 متر امتداد دارد که تا حدی هم لغزنده است. نگران نباشید یک سری چراغ و راهرو تعبیه شده تا رفتن برای شما آسان‌تر شود. یک ماجراجویی ترسناک و مهیج در انتظارتان خواهد بود. 

به نظر می‌رسد که مقصد انتخابی شما بعد از رزرو تور استانبول، آدانا باید باشد!

مسجد جامع آدانا از آثار تاریخی و باارزش شهر

مسجد آدانا

مسجد جامع آدانا یا مسجد بزرگ از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین مساجد این شهر است که ساخت آن به سال 1509 برمی‌گردد. ساخت‌و‌ساز این مسجد مدت زمان زیادی به‌طول کشید، چیزی در حدود 32 سال. 

آدانا به غیر از زلزله‌ای که به تازگی رخ داده (2023) یک زلزله مهیب دیگر را در سال 1998 پشت سر گذاشته بود که در اثر آن مسجد جامع با آسیب‌هایی جدی روبرو شده بود. اما در طی این سال‌ها توانسته بودند به خوبی آن را مرمت کنند و به شکوه گذشته‌اش بازگردانند. امیدواریم این زیبایی و معنویت همچنان حفظ شده باشد. 

در ساحل یومورتالیک استراحت کنید

سواحل متعددی در آدانا وجود دارد که زیباترین آن‌ها ساحل یومورتالیک است. این ساحل با فاصله 80 کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته و به طول یک کیلومتر است. جالب است بدانید که برخی از نقاط این ساحل محل تخم‌گذاری لاکپشت‌ها است و تحت محافظت بالایی هم قرار دارد. 

اگر فصل تابستان را برای سفر انتخاب کردید، این ساحل یکی از جاهای دیدنی آدانا است که می‌تواند حال و هوای خنکی در گرمای تابستان را در اختیار شما بگذارد. در اطراف ساحل کافه، رستوران و مراکز خرید جذابی وجود دارد که می‌تواند یک روز از برنامه‌تان را به خوبی پر کند.  

در منطقه کیزقلعه یا قلعه دختر آن روی دیگر آدانا را ببینید

جاهای دیدنی آدانا

کیزقلعه یک استراحتگاه ساحلی در جنوب غربی آدانا است که به خاطر آثار تاریخی و سواحل تفریحی تبدیل به یکی از جاهای دیدنی آدانا شده‌است. شما می‌توانید در یک روز گرم تابستانی با یک نوشیدنی خنک در کنار ساحل استراحت کنید یا در میان مکان‌های تاریخی قلعه کوریکوس به دوران رومی‌ها بروید. توصیه می‌کنیم یک روز از برنامه سفرتان را به این منطقه اختصاص دهید، جذابیت و زیبایی آن به حدی است که شما را راضی نگه دارد. 

شاهکار معماری مسجد مرکزی سابانجی را از نزدیک ببینید

شناخته‌شده‌ترین مسجد و بنا در سطح شهر، مسجد مرکزی سابانجی از جاهای دیدنی آدانا است. در هر کجای شهر که باشید این بنا شما را به سمت خودش می‌کشد. این مسجد را در باغ‌های سرسبز ساحل رود سیحان در سال 1998 ساختند. 

یکی از ویژگی‌های جذاب این مسجد شش مناره‌ سفید و بلند اطراف گنبد است که ارتفاع هر کدام 99 متر است. به داخل مسجد سابانجی که می‌روید با یک فضای بسیار بزرگ (گنجایش 29000 نفر) روبرو می‌شوید. در طراحی آن از سبک عثمانی و کاشی‌های ایزنیک و خوشنویسی سنتی استفاده شده‌است. اگر می‌خواهید زیباترین عکس یادگاری خود را در آدانا ثبت کنید از سمت مسجد به جنوب آن بروید و در کنار ساحل با نمای پل سنگی و مسجد سابانجی عکس بگیرید.  

کلیسای کودک آدانا یا ببکلی

کلیسای آدانا

کلیسای ببکلی را به نام یک نوزاد نامگذاری کرده‌اند و بنابراین به آن کلیسای کودک نیز گفته می‌شود. در واقع کلمه ببکلی به معنی همان نوزاد است. بگذریم، این کلیسا در منطقه رود سیحان و یکی از جاهای دیدنی آدانا است. وقتی به دیدن این کلیسا می‌روید، اولین چیزی که به چشم شما می‌خورد، مجسمه 2.5 متری از مریم مقدس، نصب شده در بالای کلیسا است. جالب است بدانید که کلیسای ببکلی را در سال 1880 برای کاتولیک‌های ایتالیایی ساکن منطقه ساختند اما در حال حاظر برای عبادت جامعه پروتستان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

قدم زدن بر روی پل سنگی آدانا از کارهایی است که باید انجام دهید

پل سنگی را در فهرست اول جاهای دیدنی آدانا قرار دهید. این پل در منطقه مرکزی و قدیمی شهر، در کنار رودخانه سیحان قرار گرفته و به تعداد زیادی از جاذبه‌ها نزدیک است. به سراغ توصیف این پل زیبا می‌رویم، پلی که با داشتن 21 طاق ساخته امپراتور روم هادریان (سال‌های 117 تا 138)، قدم زدن و عکس گرفتن بر روی آن حال و هوای دلچسبی خواهد داشت، به خصوص در هنگام غروب خروشید. 

پس از قدم زدن بر روی پل می‌توانید به سمت برج ساعت، مسجد سابانجی و همچنین مسجد جامع بروید. اما قبل از آن حتما در کافه Ramazanoğlu Medrese یک چای تازه دم بنوشید و خستگی در کنید. 

شهر باستانی آناورزا و قله آن را کشف کنید

شهر باستانی آدانا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آدانا در 70 کیلومتری مرکز این شهر قرار گرفته است. شهری تاریخی آناورزا که زمانی مرکز پادشاهی سیلسیا بود و تاریخ آن به دوره رومیان باز می‌گردد. اگر به تاریخی و شگفتی‌های آن علاقه دارید، این مکان می‌تواند شما را ذوق‌زده کند. 

یکی از بناهای معروف آن، قلعه اناورزا است که میزبان تمدن‌های بسیاری از جمله ارمنی، عباسی، سلجوقی و عثمانی بوده‌است. جالبی این شهر هم در همین است که با وجود تمدن‌های متنوعی که در طول قرن‌ها دیده، هنوز هم پا برجا و زیبا است. 

12. حتما برای خرید سوغاتی به بازار کازانجیلار بروید

بازار کازانجیلار یکی از باحال‌ترین جهای دیدنی آدانا است که از گشت‌و‌گذار در آن لذت می‌برید. در این بازار دستفروشان زیادی هستند که صنایع دستی رنگارنگ و ارزشمند مردم این شهر را می‌فروشند. از وسایل چوبی کنده‌کاری شده تا پارچه و لوازم دستی را در این بازار می‌توانید پیدا کنید. اما فقط این نیست، جذابیت بازار کازانجیلار با رستوران‌های باکیفیت درون آن است که غذاهای خوشمزه ترکی و سنتی را بر روی میز شما می‌گذارند. بعد از بازدید از این بازار قرن شانزدهمی می‌توانید به دیدن برج ناقوس در همان نزدیکی بروید.

13. در دریاچه سد سیحان غرق در طبیعت و زیبایی‌های آن شوید

دریاچه سیحان؛ از جاهای دیدنی آدانا

سد سیحان را با هدف تامین برق منطقه در سال 1956 بعد از سه سال افتتاح کردند. اطراف این سد و دریاچه زیبای آن تبدیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی آدانا برای تفریح و گردش شده است. در قسمت مرکز سد یک منطقه بزرگ قرار دارد که بهترین منظره را از اطراف در اختیار شما می‌دهد. می‌توانید در اینجا پیک نیک داشته باشید و در دریاچه قایق‌سواری کنید. همچنین یک پارک مرکزی در کنار رودخانه وجود دارد که امکانات رفاهی کامل را برای گذراندن یک روز مفرح، فراهم کرده‌است. 

نماد این شهر یعنی برج ساعت را از نزدیک ببینید

یکی از نمادهای شهر آدانا برج ساعت آن است که به عنوان بزرگترین برج ساعت کل کشور ترکیه نیز شناخته می‌شود. ارتفاع آن 32 متر و در مرکز شهر کنار بازار قرار دارد. این برج در دوران فرمانروایی عابدین پاشا و در سال 1883 ساخته شد و خیلی زود به یکی از مکان‌های مهم فرهنگی و تاریخی شهر تبدیل شد. جالب است بدانید که ساختمان آن تماما از آجر ساخته شده و ساعت آن نیز از کشور آلمان خریداری شده است. 

نمایی زیبا از نبردهای کاراتپه در موزه فضای باز 

جاهای دیدنی آدانا را می شناسید؟

موزه فضای باز از جاهای دیدنی آدانا است که زیبایی‌های تاریخی زیادی را در دل خود جای داده‌است. داستان از آنجایی شروع شد که حاکم نئوهیتی (اقوام باستانی ترکیه که در ساخت و ساز مهارت زیادی داشتند)، آساتیاتاتاس، تصمیم به ساخت قلعه گرفت. او این قلعه را در یک جنگل کاج وسیع ساخت و درون آن را پر از مجسمه‌های سنگی مانند شیرها، ابولهول‌ها و ارتوستات‌ها (کتیبه سنگی) کرد. 

در طول زمان، این قلعه نیز با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود که در حال حاضر برخی از نبردها را با تزئینات سنگی کنده‌کاری شده به نمایش می‌گذارد. موزه فضای باز آدانا در شمال شرقی این شهر و حدود 126 کیلومتر از مرکز آن قرار دارد، قطعا ارزش دیدن از نزدیک را خواهد داشت.

قلعه 2000 ساله غازیان هنوز پابرجاست؟

قلعه غازیان از آن دست جاهای تاریخی آدانا است که عمری 2000 ساله دارد. این قلعه توسط هیتی‌ها برای مراقبت و محافظت از شهر در بالای تپه‌ای ساخته شد تا حکم دیدبانی را داشته باشد. قلعه غازیان از 12 برج ساخته شده و بنایی ارزشمند برای شهر آدانا به حساب می‌آید. اما چه حیف که زلزله سال 1401 پایان عمر این قلعه دو هزار ساله بود و به کلی ویران شد. 

کلام آخر

ما در این مقاله، پا در قلعه‌ها و مکان‌های شهر تاریخی آدانا گذاشتیم، به پل‌ها و جاذبه‌های طبیعی آن سر زدیم و با مساجد باشکوه‌اش آشنا شدیم. امیدواریم این همه زیبایی توانسته باشد در مقابل قدرت زلزله اخیر مقاومت کند و چیزی برای تحسین آیندگان باقی بماند. 

نظرات کاربران