قلعه غازیان

زلزله‌ قلعه غازیان را در هم شکست!

متاسفانه زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر، صبح روز 17 بهمن 1401، جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، ساختمان ها را ویران کرد و بیش از 1000 نفر قربانی گرفت. در میان آوارها، بقایای یک مکان دیدنی باستانی وجود دارد که بیش از 2000 سال پیش ساخته شده‌است. قلعه غازیان که در وسط شهری به همین نام در جنوب ترکیه قرار دارد بر اثر زلزله با خاک یکسان شده است.

اما کمی درباره قلعه غازیان و تاریخچه این شهر بخوانیم:

همه چیز درباره قلعه غازیان

قلعه غازیان تپه قبل از زلزله

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قلعه غازیان برای بیش از 2000 سال، در برابرحوادث مختلف مستحکم بود و ساختار آن علیرغم تمام جنگ‌های پی در پی، دست نخورده باقی مانده بود تا زمین لرزه‌ای که آن را ویران کرد! بله این قلعه عمر طولانی را داشته و اولین بار به عنوان یک برج مراقبت توسط امپراتوری هیتی در طول هزاره دوم قبل از میلاد ساخته شد. این قلعه 12 برج داشته و در طول تاریخ، بارها فتح و به تسخیر در آمده است.

هیتیها اقوامی باستانی بودند که کشوری پادشاهی در آناتولی (ترکیه امروزی) و میان‌رودان شمالی و سوریه تأسیس کردند. مهارت و کار هیتی‌ها در ساختمان سازی و استفاده کردن از ارابه بوده و آنها از پیشروان عصر آهن بودند؛ بنابراین ساخت چنین قلعه مستحکمی، فقط از آنها برمیآمد!

داستان این قلعه باستانی در طول تاریخ !

قلعه غازیان

قلعه gaziantep (غازیان) تحت نظارت امپراتور بیزانس ژوستینیانوس اول در قرن ششم توسعه و بازسازی شد. در ابتدا این قلعه بر روی صخره ای قرار داشت، اما بیزانسی ها آن را تا شیب صخره وسعت بخشیدند. 

در سال 661 پس از میلاد این قلعه به امویان رسید و تا سال 962 در دست مسلمانان باقی ماند، پس از آن دوباره بیزانسی‌ها این قلعه را فتح کرده و در سال 1067 به تصرف سلسله سلجوقیان درآمد. البته این پایان ماجرا نیست و قلعه غازیان در سال 1098 توسط صلیبی‌ها تسخیر شد ! شاید اگر بخواهیم داستان فتح و تسخیر را تا به امروز دنبال کنیم، مجبور باشیم که همینطور سلسله‌های تاریخی را پشت هم بیاوریم! 

اما چیزی که واقعا مهم است، اینکه اکنون قلعه غازیان دیگر کاربرد برج دیده بانی خود را از دست داده و تا قبل از زلزله به عنوان موزه و نمایشگر دفاع و قهرمانی شناخته می‌شده است. 

در آخر؛ چرا قلعه غازیان، موزه دفاع و قهرمانی است؟

در آخرباید گفت که قلعه غازیان در گذشته با نام عینتاب شناخته می شد و پس از اینکه ساکنانش در جریان محاصره عینتاب در سال 1920 از شهر در برابر نیروهای فرانسوی دفاع کردند، پیشوند افتخاری G(h)azi به معنای جنگجو را دریافت کرد. 

جالب است بدانید که نمایشگاه‌های قلعه غازیان، بر معرفی مردان برجسته‌ای که در آن دوران جنگیدند، از جمله شاهین بی، مردی که جنبش دفاعی را رهبری می‌کرد، متمرکز بود و نام آنها بر روی مجسمه‌ها و در سرتاسر سالن، نمایش داده می‌شد. همچنین گردشگرانی که علاقه ای به قهرمانان جنگ استقلال ترکیه نداشتند، باز هم از این قلعه دیدن می‌کردند و شاهد منظره شگفت انگیز شهر غازیان، شهر کهنه سربازان، بودند.

اگر بلیط هواپیما را به مقصد ترکیه رزرو کردید؛ به دیدار بقایای قلعه جنگجوها بروید …

نظرات کاربران