Saint Michel Notre Dame

کلیسای سنت شاپل، کلیسایی با شیشه‌های رنگی مسحورکننده

کلیسای سنت شاپل پاریس با شیشه‌های رنگی خیره‌کننده‌اش، گوهری از معماری گوتیک در قلب پاریس است. کلیسای کوچک قرون وسطایی با پذیرایی بیش از 900000 بازدیدکننده در هر سال، یکی از جادویی ترین مناظر پاریس است. پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ این کلیسا از قدیمی‌ترین پنجره‌های پاریس است.

Tour europe

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

کلیسای سنت شاپل پاریس در کجا قرار دارد؟

Sainte-Chapelle

بر روی رود سن، یک جزیره به نام جزیره ایل دولاسیته قرار دارد که اگر به آنجا بروید، شاهد جاذبه‌هایی با معماری خارق‌العاده هستید که یکی از این جاذبه‌ها، کلیسای سنت شاپل است. برای رفتن به این جزیره، پل‌هایی ساخته شده که یکی از زیباترین چشم‌اندازهای پاریس را دارد.

نگاهی به تاریخ کلیسای سنت ‌شاپل پاریس

سنت شاپل توسط پادشاه لوئیس نهم (سنت لوئیس) و احتمالاً به دست معمار پیرش مونتروی، بین سال‌های 1242 و 1248 در کاخ د لا سیته، که در آن زمان اقامتگاه سلطنتی بود، ساخته شد. این زیارتگاه مقدس که در سال 1248 تقدیس شد، برای نگهداری آثار مصائب مسیح طراحی شد. در سال 1239، این پادشاه از امپراطور قسطنطنیه تاج خار و در سال 1241 قطعه‌ای از صلیب مقدس و نیزه مقدس را خریداری کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاج خار چیست؟ بعد از به صلیب کشیده شدن مسیح توسط رومیان باستان، آن‌ها برای تمسخر، تاجی از خار درست کردند و بر روی سر ایشان گذاشتند.

صلیب و تاج خار برای مسیحیان اهمیت بالایی دارد و طبیعی است که وجود آن‌ها به مقدس بودن فضای کلیسا اضافه می‌کرد. پادشاه سنت لوئیس تقریباً سه برابر هزینه‌‌ای که برای ساخت سنت شاپل نیاز بود را پرداخت کرد و دستور داد تا محفظه‌ای از طلا و نقره به نام Grand Chasse برای نگهداری اشیای مقدس بسازند.

سنت لوئیس با نگهداری چنین آثاری در پناهگاهی باشکوه، سعی کرد به پاریس و پادشاهی فرانسه اعتبار زیادی در چشم اروپای قرون وسطی ببخشد. جاه‌طلبی پادشاه در این زمینه باعث شد که پاریس بعد از روم، دومین پایتخت جهان مسیحیت، یعنی «اورشلیم جدید» شود.

تاج گذاری ها!

جالب است بدانید که تا پایان قرن چهاردهم، عروسی‌ها و تاج‌گذاری‌های سلطنتی نیز در این کلیسا برگزار می‌شد؛ از جمله تاج‌گذاری شاهزاده خانم مریم برابانت در روز عروسی او با پادشاه فیلیپ سوم (24 ژوئن 1275)، تاج‌گذاری شاهزاده خانم ماری لوکزامبورگ در روز عروسی او با شاه چارلز چهارم (15 مه 1323)، تاجگذاری ژان اِوروکس (11 مه 1326) و تاجگذاری ایزابو از باواریا در سال 1389.

در طول انقلاب فرانسه، کلیسای سنت شاپل پاریس توسط انقلابیونی که خود را نماینده‌ای از سلطنت به حق الهی می‌دانستند غارت شد. به طوری که ضریح متبرکه ذوب شد، برج‌هایش برداشته‌شد و آثار درون آن هر یک در گوشه‌ای پراکنده‌شد. با این حال، تعداد کمی از آن آثار و اشیای مقدس نجات یافتند که هم‌اکنون در گنجینه کلیسای نوتردام نگهداری می‌شوند. ناگفته‌نماند که بعدها دوباره بخشی از این اشیا ارزشمند را به کلیسا برگرداندند. در مورد شیشه‌های رنگی چشم‌نواز کلیسا باید بگوییم که آن‌ها دست نخورده باقی ماندند.

در سال 1797، این مکان به انبار بایگانی تبدیل شد و چندتا از پنجره‌های شیشه‌ای رنگی‌اش برای ورود نور بیشتر به فضای کار برداشته‌شد.

البته یک دوره بازسازی بین سال‌های 1841 و 1867 به سرپرستی دوبان و لاسوس انجام شد. اما دوباره پدیده‌هایی همچون آلودگی هوا، طوفان سال 1999 و حضور تعداد زیادی از بازدیدکنندگان به شیشه‌های رنگی عمارت آسیب رساند. آخرین بازسازی کلیسا از اواخر دهه 1970 تا به الان در حال انجام است.

نمای بیرونی کلیسای سنت شاپل پاریس

Sainte-Chapelle

سنت شاپل حدود 80 سال پس از کلیسای نوتردام ساخته‌شد. نمای بیرونی کلیسا بدون هیچ عارضه و خرابی است. این کلیسای کوچک با معماری گوتیک خود دارای پنجره‌های بلند (15 متر) استیند گلس است که بیش از یک هزار شخصیت کتاب مقدس را نمایش می‌دهد. 

اگر به کلیسای سنت شاپل پاریس از بیرون نگاه کنید، می‌بینید که عمارت از سنگ ساخته شده و با پنجره‌های متعدد تزئین شده‌است. بخش بالایی کلیسا، پنجره‌هایی با شیشه 600 متر مربعی دارد. این 15 پنجره که 1113 پنل شیشه‌ای را در خود گنجانده، نمایشگر تصاویری از انجیل است. تعداد زیاد قطعه‌های شیشه‌ای باعث شده تا نور همیشه در فضای داخلی کلیسا وجود داشته‌باشد. پنجره‎‌ها به رنگ سبز و آبی و قرمز هستند. یک قرن بعد از ساخت کلیسای سنت شاپل پاریس، پنجره‌ای به شکل گل رز را با نهایت مهارت و ظرافت، با رنگ‌های قرمز، آبی و سبز در آنجا ساختند. احتمالا با تعریف‌های ما تا الان به شکوه و چشم‌انداز خارق‌العاده این کلیسا پی برده‌اید.

فضای داخلی کلیسای سنت شاپل پاریس

سنت شاپل یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری گوتیک جهان مسیحیت با غنی‌ترین تزئینات موجود محسوب می‌شود. این زیارتگاه به دلیل داشتن مجموعه‌ای استثنایی از شیشه‌های رنگی قرن سیزدهم بسیار شهرت پیدا کرده‌است.

کلیسای سنت شاپل از دو کلیسای مختلف ساخته شده‌است که در ادامه توضیح مختصری درباره هر طبقه به شما ارائه می‌دهیم.

طبقه پایین کلیسا

Sainte-Chapelle

این طبقه محل عبادت کارکنان کاخ و خاندان پادشاه بود. شبستان این طبقه دارای چند طاق با خطوط قرمز است که با فلور-د لیز طلایی، نماد سلطنت تزئین شده‌است.

برای تزئین و ساخت این طبقه از رنگ‌های آبی و قرمز بیشتر استفاده شده‌است؛ زیرا این رنگ‌ها در قرون وسطی کاربرد بالایی داشت. به علاوه اینکه مجسمه مریم مقدس نیز در همین طبقه واقع شده‌است.

طبقه بالای کلیسای سنت شاپل پاریس

کلیسای بزرگ فوقانی سنت شاپل پاریس توسط پادشاه، دوستان نزدیک و خانواده‌اش استفاده می‌شد که از طریق یک تراس در فضای باز که از آن زمان ناپدید شده، به آنجا دسترسی داشتند. ورود به این طبقه حس هیبت و شگفتی را درون آدم ایجاد می‌کند.

این طبقه مانند کلیسای پایین دارای چهار طاق با دیوارهای بسیار بلندتر است. علاوه بر این، هفت جایگاه برای گروه کر نیز در آن وجود دارد.

شیشه‌های رنگی کلیسای سنت شاپل

استند گلس‌های رنگی، قدیمی‌ترین شیشه های پاریس هستند که قدمت بیشتر آن‌ها به قرن سیزدهم بازمی‌گردد. فکرش را بکنید این پنجره‌ها 1113 صحنه از انجیل را در 15 پنجره با پوششی از لعاب در 618 متر مربع به تصویر کشیده‌اند. علاوه بر این، نوشته‌هایی به زبان فرانسوی روی شیشه‌ها حک شده‌است.

این شیشه‌های رنگی، داستان کتاب مقدس، از پیدایش تا رستاخیز عیسی مسیح را روایت می‌کند. بهترین استادکارانی که اخیراً در کلیسای جامع شارتر کار کرده بودند، توسط پادشاه مأمور شدند تا روی شیشه‌های رنگی سنت شاپل کار کنند. نازکی ستون های جداکننده پنجره‌ها با تیرهای کراواتی در ساختمان تقویت شده‌است.

پنجره گل رز کلیسای سنت شاپل پاریس

Sainte-Chapelle

پنجره رز غربی به سبک گوتیک پر زرق و برق در اواخر قرن پانزدهم به این کلیسا اضافه شد. این پنجره، بخشی از کتاب مکاشفه سنت یوحنا را به تصویر می‌کشد که مسیح، با شکوه به مرکز آن بازگشته‌است.

مجسمه رسولان

در شبستان کلیسای سنت شاپل پاریس، 12 مجسمه حوری روی خط آجدار هر طاق قرار گرفته‌اند که شش تای آن‌ها اصل است و بقیه در موزه کلونی نگهداری می‌شود.

سقف طاقدار کلیسای سنت شاپل

به نظر می‌رسد سقف طاقدار که توسط ستون‌های باریک نگه‌داشته می‌شوند، بالای پنجره‌های بلند شیشه‌ای رنگارنگ شناور است.

برخلاف کلیسای طبقه پایین سن شاپل، طاق‌های طبقه بالا با فلور-د لیز (نماد سلطنتی) به تصویر کشیده نشده‌اند، بلکه با ستاره‌های طلایی که نماد بهشت هستند، به تصویر کشیده شده‌اند.

امروزه بازدیدکنندگان از طریق یک پلکان مارپیچ از کلیسای پایین وارد کلیسای بزرگ بالا می‌شوند.

چگونه با مترو به کلیسای سنت شاپل پاریس برویم؟

Saint Michel Notre Dame

خطوط B وC مترو آماده هستند تا شما را به کلیسای سنت شاپل برسانند. کافی است بعد از سوار شدن در این خطوط، در ایستگاه Saint Michel Notre Dame پیاده شوید و با حدود 5 دقیقه پیاده‌روی به آنجا برسید.

راه دیگر این است که مترو خط شماره 4 را سوار شوید و در ایستگاه Cite پیاده شوید. بعد از آن اگر دو دقیقه پیاده‌روی کنید، به کلیسا می‌رسید.

کلام پایانی

کلیسای سنت شاپل، یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای شهر پاریس است که زیبایی و نقش‌ونگار پنجره‌های آن، شما را مسحور خود می‌کند. این کلیسا که در جزیره ایل دولاسیته و در چهارصدمتری کلیسای نوتردام واقع شده، با تاریخ غنی و اشیا گران‌قیمت و ارزشمندی که از مسیح در آن به جامانده، بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می‌کشاند و موفق شده شهرت بالایی به دست آورد. اگر در سفرتان به کشور فرانسه، به کلیسای سنت شاپل رفتید، تجربیاتتان را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران