The Basilica of the Sacred Heart of Paris

15 حقیقت شگفت‌انگیز درباره کلیسای قلب مقدس پاریس

یکی از بناهای مشهور شهر پاریس، کلیسای قلب مقدس است؛ بنایی بزرگ و دیدنی که در فراز تپه مونمارتر قرار دارد. این کلیسا با معماری باسیلیکایی که دارد، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به سمت خود می‌کشاند که بعضی از آن‌ها برای عبادت به آنجا می‌روند و بعضی دیگر برای تماشای معماری این ساختمان و چشم‌انداز مناظر خیره‌کننده پاریس.

Tour europe

می‌دانیم که مشتاقید تا بیشتر درباره این کلیسای خارق‌العاده به شما بگوییم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را با حقایق جالبی از این کلیسا که تا به حال نمی‌دانستیدآشنا کنیم.

از رویدادهای تاریخی، مذهبی و سیاسی گرفته تا جزئیات معماری کلیسای قلب مقدس یا سکره‌کر، در این بخش حقایق جذابی را برایتان بازگو می‌کنیم.

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

کلیسای قلب مقدس؛ دومین کلیسای پربازدید در پاریس

The Basilica of the Sacred Heart of Paris

کلیسای قلب مقدس به عنوان دومین کلیسای پربازدید در شهر شهرت پیدا کرده‌است. این کلیسا سالانه پذیرای حدود 10 میلیون بازدیدکننده است و پس از کلیسای جامع معروف نوتردام در رده دوم قرار دارد.

دلایل متعددی برای محبوبیت این کلیسا وجود دارد؛ از جمله موقعیت استراتژیک، معماری شگفت‌انگیز و منظره تماشایی اطراف آن.

کلیسای قلب مقدس پاریس و بهشت!

اگرچه ساخت‌و‌ساز کلیسای قلب مقدس پاریس در سال 1870 شروع شد، اما این مکان از قبل، یک پرستشگاه بوده‌است. جالب است بدانید یکی از دلایلی که در آنجا عبادت می‌کردند، این بود که  ارتفاع زیاد تپه، احساس نزدیکی به بهشت را به روح عبادتگران تزریق می‌کرد.

مدت‌ها قبل از اینکه مسیحیت به اروپا برسد، تپه مونمارتر قبلاً مکانی مقدس برای مشرکان و عبادتگاه بت‌پرستی بود. پس از حمله رومی‌ها به پاریس، آن‌ها معابدی را به دو خدای عطارد و مریخ اختصاص دادند. فقط بعد از پذیرش مسیحیت توسط امپراتوری روم بود که این تپه به خانه کلیساهای مختلف تبدیل شد.

سرنوشتی خونین!

نام مونمارتر در لغت به معنای کوه شهدا است. علت این نامگذاری احترام به اولین کشیش این کلیسا است که سنت دنیس نام داشت. طبق روایات، سنت دنیس و همراهانش، روستیکه و الوتر، در تپه کلیسای قلب مقدس پاریس توسط رومیان سر بریده شدند. اما نکته عجیب این قصه این است که می‌گویند خود سنت دنیس پس از اعدام، از جا بلند شد، سر بریده‌اش را برداشت و درحالی که خطبه‌ای درمورد توبه ایراد می‌کرد، رفت!

سنت دنیس را روی تپه دفن نکرده‌اند، بلکه او را در مکانی به خاک سپردند که جسدش از راه رفتن بازماند و مرده روی زمین افتاد. امروزه آرامگاه او به نام St. Denys-la-Chapelle به صورت یک کلیسا کوچک درآمده‌است.

کلیسای سکره‌کر دومین نقطه مرتفع شهر است

The Basilica of the Sacred Heart of Paris

آیا می‌دانستید که کلیسای قلب سفید، دومین نقطه مرتفع پاریس است؟ این کلیسا که در ارتفاع 213 متری از سطح دریا قرار دارد، پس از برج نمادین ایفل که 300 متر ارتفاع دارد، دومین مکان مرتفع است. به همین دلیل بسیاری از مردم نه‌تنها برای تحسین معماری این مکان، بلکه برای تماشای چشم‌انداز دیدنی شهر به کلیسا می‌روند. حتی اگر به بالای گنبد کلیسا هم نروید، باز هم نقطه دید عالی به مناظر دارید؛ مناظری همچون برج ایفل، لادِفانس، برج مونپارناس، سالن اپرا، بوت شومون، کلیسای سن دُنی، پانتئون، بوادو وینسِن و…

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

بودجه ساخت کلیسای قلب سفید پاریس

هزینه ساخت کلیسای قلب مقدس توسط اهالی پاریس، کمک‌های مالی خصوصی و کلیساهای مختلف در سراسر فرانسه تأمین شد. این واقعا یک پروژه از سوی مردم، برای خود مردم بود.

در واقع، علت طولانی شدن ساخت کلیسا این بود که زمان زیادی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی صرف شد. نکته جالب‌توجه این است که به نشانه قدردانی، نام افراد سخاوتمندی که بودجه ساخت آن را تامین کردند، از طریق حکاکی‌های روی دیوارهای کلیسا جاودانه شده‌است.

ساخت کلیسای قلب سفید پاریس نزدیک به 39 سال طول کشید!

 برای ساخت این کلیسا، زمان زیادی صرف شد و مشکلات زیادی به وجود آمد. ساخت کلیسای سکره‌کر در سال 1875 آغاز شد و در سال 1914 به پایان رسید.متأسفانه، به دلیل جنگ جهانی اول، پروژه تقدیس کردن کلیسا به تعویق افتاد و در سال 1919 که جنگ به پایان رسید، این مهم اتفاق افتاد.

7 معمار در ساخت کلیسای قلب مقدس کمک کردند

The Basilica of the Sacred Heart of Paris

با توجه به این واقعیت که ساخت کلیسا 39 سال به طول انجامید، جای تعجب نیست که به کمک بیش از یک معمار و به طور دقیق 7 معمار نیاز داشته‌باشد.معمار اصلی این پروژه Paul Abadie  بود که در بین 77 معمار دیگر برنده مناقصه شد. متأسفانه او در سال 1884 درگذشت؛ یعنی مدت‌ها قبل از اینکه کلیسا تکمیل شود. بنابراین، 6 معمار دیگر به مرور زمان وارد عمل شدند تا کار خارق‌العاده او را به پایان برسانند.

کلیسای قلب سفید پاریس و سبک معماری رومی-بیزانسی

کلیسای قلب سفید پاریس دارای معماری ویژه به سبک رومی-بیزانسی است که در میان کلیساهای دیگر از دوره خود غیرمعمول است که این موضوع به دلیل شیفتگیPaul Abadie  به هنر زیبایی‌شناسی رومی-بیزانسی بود. نتیجه‌اش هم یک طراحی باشکوه شد که هنوز که هنوزه بازدیدکنندگان را تا به امروز شگفت‌زده می‌کند.

کلیسای قلب مقدس؛ برای مردم ساخته‌شد

مردم فرانسه به دو دلیل کلیسای قلب سفید را ساختند:

اولین دلیل به بخشی از تعهد ملی برای ساختن کلیسا برمی‌گردد؛ به این صورت که قرار شد اگر پاریس در طول جنگ فرانسه و پروس، اشغال نشود، کلیسا ساخته‌شود.

دلیل دوم به اعتقاد فرانسوی‌ها برمی‌گردد. باور آن‌ها بر این بود که ساخت این کلیسا به پاک کردن گناهانی که آن‌ها در دوران انقلاب مرتکب شدند کمک می‌کند.

ورودی بنای کلیسا توسط مجسمه‌های دو قدیس محافظت می‌شود

در بالای ورودی کلیسای قلب مقدس پاریس، دو مجسمه وجود دارد که با افتخار سوار بر اسب‌های خود نشسته‌اند و انگار که در حال حرکت هستند.

مجسمه سمت چپ، پادشاه لویی نهم است. او که به عنوان لویی سنت نیز یاد می‌شود، تنها پادشاه فرانسه بود که توسط کلیسای کاتولیک به عنوان قدیس شناخته شد. در همین حال، مجسمه سمت راست، ژان دارک، قهرمان شجاعی را نشان می‌دهد که در چندین عملیات نظامی در طول جنگ صد ساله شرکت کرد.

کلیسای قلب سفید، یکی از بزرگ‌ترین موزائیک‌های جهان را در خود جای داده‌است

کلیسای قلب سفید

یکی از حقایق جالب دیگر در مورد کلیسای سکره‌کر این است که یکی از بزرگترین موزاییک‌های جهان را در خود جای داده‌است. جدا از نمای بیرونی فوق‌العاده زیبای کلیسا، فضای داخلی‌اش نیز  به همان اندازه خیره‌کننده است.

این کلیسا خانه یک موزاییک عظیم به مساحت 475 متر مربع است که تا سقف اپیس امتداد دارد. این موزاییک، مسیح قیام کرده را با یک قلب طلایی در لباسی سفید نشان می‌دهد که دستانش را به دو طرف دراز کرده‌است.

این موزاییک، مسیح در شکوه نام دارد و در سال 1923 برای نشان دادن قلب مقدس عیسی مسیح ساخته‌شد و بزرگترین موزاییک فرانسه و یکی از بزرگترین موزاییک‌های جهان تا به امروز است.

یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین ناقوس‌های جهان را دارد

علاوه بر یک موزاییک بزرگ، کلیسای سکره‌کر یکی از بزرگ‌ترین ناقوس‌های جهان را نیز دارد.

این ناقوس که به La Savoyarde معروف است 3 متر قطر و 9.6 متر مساحت دارد. این ناقوس با وزن تقریباً 19 تن توسط تیمی متشکل از 28 اسب به این مکان حمل شد.

ناقوس فقط در مواقع خاص از جمله عید پاک، پنطیکاست یا عید پنجاهه، معراج و کریسمس نواخته می‌شود و به دلیل اندازه بزرگ آن، صدایی که تولید می‌کند آنقدر بلند است که از فاصله 10 کیلومتری شنیده می‌شود.

از سال 1885 میزبان دعای بی وقفه سکوت

حتی با اینکه کلیسای سکره‌کر هر شب درهای خود را می‌بندد، دعاهای داخل کلیسا هرگز متوقف نمی‌شوند.

از 1 آگوست 1885، باسیلیکا میزبان یک دعای بی‌وقفه در سکوت بوده‌است. این سنت که ستایش شب نیز نامیده می‌شود، حتی در زمان بمباران پاریس در سال 1944 و بحران کرونا نیز بی‌وقفه ادامه داشته‌است.

برای پیوستن به دعای شبانه، باید مبلغ اندکی را بپردازید و بین ساعت 20:30 تا 21:45 ثبت‌نام کنید. توصیه می‌شود که حتما ثبت‌نامتان را در 48 ساعت قبل انجام دهید.

شما می‌توانید شب را در کلیسای قلب سفید پاریس بگذرانید

کلیسای قلب سفید

آیا می‌دانستید علاوه بر بازدید از کلیسای سکره‌کر، می‌توانید شب را هم در آنجا بگذرانید؟ این مطمئنا یکی از حقایق این کلیسا است که بسیاری از مردم نمی‌دانند.

همانطور که قبلا گفتیم، کلیسا هر شب میزبان یک جلسه دعای بدون وقفه است. هر بازدیدکننده‌ای که مایل است حداقل برای یک ساعت به دعای شب بپیوندد، می‌تواند شب را در داخل عمارت بگذراند.

پس از ثبت‌نام برای پیوستن به دعای شبانه، بازدیدکنندگان یک شب به خوابگاه دسترسی دارند. آن‌ها می‌توانند در خوابگاه استراحت کنند و بخوابند تا زمانی که یک راهبه آ‌ن‌ها را در شب برای خواندن دعا بیدار کند.

معماری باسیلیکا به قلب مقدس مسیح احترام می‌گذارد

بیشتر کلیساهای ساخته‌شده به نام مریم، مادر عیسی نامگذاری شدند، اما کلیسای قلب مقدس پاریس به خود مسیح اختصاص داده شده‌است. زیرا مردم اعتقاد دارند که قلب مسیح سرشار از عشق الهی او به بشریت و فداکاری بود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردم تا شما را با 15 حقیقت جذاب از کلیسای قلب مقدس پاریس آشنا کنیم. این کلیسا که توسط مردم پاریس به عنوان یک بنای سیاسی و فرهنگی ساخته شده‌است، نماد کاملی از فداکاری و همبستگی است. با چنین تاریخ غنی و معماری زیبای این بنا، جای تعجب نیست که کلیسا سالانه میلیون‌ها نفر را به سمت خود می‌کشاند.

امیدوارم این حقایق به شما انگیزه داده باشد که در سفر بعدی خود به فرانسه، کلیسای قلب مقدس پاریس را به لیست مکان‌های موردبازدید خود اضافه کنید.

کلیسای قلب مقدس پاریس چند ساله است؟

از آنجایی که کلیسا در سال 1875 ساخته شد، قدمت 147 ساله دارد.

ساخت کلیسا چقدر طول کشید؟

ساخت کلیسای قلب مقدس پاریس 39 سال طول کشید.

آیا می‌توان به طبقات بالایی کلیسا رفت؟

بله، می‌توانید از کلیسای سکره‌کر تا گنبد آن بالا بروید و از تماشای مناظر خیره‌کننده شهر لذت ببرید.

کلیسای قلب مقدس پاریس چند پله دارد؟

کلیسای سکره‌کر دارای 300 پله از پایه کلیسا تا گنبد آن است.

نظرات کاربران