شاورما عربی
8 اردیبهشت 1402
کیش

معرفی رستوران های با غذاهای سنتی کیش + غذاهای محلی جزیره

در این مقاله قرار است چند تا از رستوران های با غذاهای سنتی کیش را معرفی کنیم. غذاهایی که می‌توانند جادو کنند و برای همیشه در حافظه‌تان ثبت شوند. چشیدن طعم برنج مجبوس یا قلیه ماهی اصل جنوب در رستوران های سنتی کیش نشان می‌دهد مردم جنوب چقدر خوش‌خوراک‌اند. اگر از غذاهای تند خوشتان می‌آید که دیگر بهانه‌ای نیست. یکی از رستوران های با غذاهای سنتی کیش را انتخاب کنید، یکی از غذاهای محلی کیش را سفارش دهید و لذت ببرید.

رزرو تور کیش

رزرو تور کیش با سه کلیک خوبه!

رستوران خانه بومیان کیش؛ خوردن مجبوس لحم عربی

رستوران خانه بومیان کیش

در خانه بومیان کیش یک رستوران سنتی وجود دارد که برای نوش جان کردن غذاهای سنتی کیش بهترین مقصد است. در رستوران خانه بومیان کیش از رستوران های با غذاهای سنتی کیش انواع غذاهای عربی از جمله مجبوس لحم قابل سفارش است. بهای بلیط ورودی خانه بومیان کیش 40 هزار تومان است. آدرس: کیش، بعد از بازار ماهی‌فروشان، روبروی اسکله صیادی، خانه بومیان کیش. دسترسی با اتوبوس: استفاده از خط شماره 1 و پیاده شدن در ایستگاه بازار عرب‌ها.

مجبوس لحم خانه بومیان کیش

 اگر قرار باشد اسم آسان‌تری برای مجبوس لحم انتخاب کنیم گوشت پلو گزینه خوب و مناسبی است. زیرا این پلوی عربی خوشمزه از فهرست غذاهای سنتی کیش با آب گوشت پخته می‌شود. حالا خودتان حسابی کنید که چقدر این غذا لذیذ خواهد بود. لحم هم در زبان عربی به معنای گوشت است. پس با یک گوشت پلوی خوشمزه که به پلوی کویتی هم شهرت دارد روبرو هستیم. با این اوصاف باید کمی درباره طرز تهیه این غذای سنتی کیش توضیح دهیم. 

برای تهیه مجبوس لحم از مرغ، گوشت قرمز و حتی ماهی استفاده می‌کنند. اما اصلش با گوشت قرمز است، ترجیحا گوشت بره. اول گوشت را می‌پزند و همزمان سراغ نخود فرنگی، پیاز و کشمش می‌روند. سس خوشمزه مجبوس را آماده ‌می‌کنند و تکه‌های گوشت را هم بعد از آبکشی به سس اضافه می‌کنند. نکته جالب درباره ین غذا این است که برنج را با آب گوشت پخته شده می‌پزند. این یعنی مجبوس لحم خوشمزه ما هیچ دورریختنی‌ای ندارد. قبل از دم گذاشتن برنج کمی گوجه به آن اضافه می‌کنند و تمام. این غذای خوشمزه را در بعضی از رستوران های سنتی کیش پیدا می‌کنید که در انتهای مقاله معرفی کرده‌ایم. 

دکان خوراک برایا

دکان خوراک برایا کیش با هدف کارآفرینی بانوان بومی کیش تاسیس شده است. در این دکان از فهرست رستوران های با غذاهای سنتی کیش می‌توانید مجبوس گوشت، مجبوس مرغ، بریانی گوشت و بریانی مرغ قابل سفارش است. طبق قانون برایا سفارش غذای محلی از 24 ساعت قبل و حداقل برای 6 نفر مقدور است. برای سفارش غذای سنتی کیش باید با شماره 09337691812 تماس بگیرید. 

برنج بریانی؛ برای شما که ماهی دوست ندارید

رستوران های با غذاهای سنتی کیش

برنج بریانی یا بریانی پلو همان غذای چشم‌نواز عربی است که در مستندهای کشورهای عرب‌نشین بارها آن را دیده‌ایم. این غذا به نوعی غذای مجلسی عرب‌ها محسوب می‌شود و در عروسی و عزا آن را می‌پزند. حالا بریانی پلو به جزیره کیش سرایت کرده و در فهرست غذاهای سنتی کیش جا خوش کرده است. البته یادتان باشد که این بریانی پلو عربی با کباب بریانی اصفهانی زمین تا آسمان فرق دارد. طعم این پلو ترکیبی بی‌نظیر از مزه سبزیجات معطر، بادام هندی، پیاز، رب گوجه، سیر، زنجبیل، فلفل، ادویه کاری، شیر، زعفران و هل است. در تهیه برنج بریانی از گوشت قرمز استفاده می‌شود و اثری از ماهی نیست پس به کسانی که از ماهی خوششان نمی‌آید پیشنهاد می‌شود.

رستوران بیت‌المزه

می‌خواهید همه مزه‌های عربی را یک‌جا بچشید؟ خب به رستوران بیت‌المزه کیش بروید. این رستوران یکی از بهترین رستوران های با غذاهای سنتی کیش است که غذاهای اصیل عربی، ایرانی و ترکی تهیه می‌کند. این رستوران فضایی دلنشین دارد که به سبک عربی است و لذت خوردن یک وعده غذای محلی را چند برابر می‌کند. غذاهای سنتی کیش از جمله ماهی شکم‌پر جنوب و ماهی شیر کبابی را می‌توانید در رستوران بیت المزه کیش بخورید. آدرس: کیش، خیابان خلیج فارس، کنار هتل کوروش. دسترسی با اتوبوس: استفاده از خط شماره 1 یا 2 اتوبوس‌رانی کیش و پیاده شدن در ایستگاه بازار پردیس. 

رستوران مادربزرگ؛ غذاهای سنتی کیش با دستپخت مادربزرگ

رستوران مادربزرگ از آن رستوران های با غذاهای سنتی کیش است که خاطرات سال‌های دور را تداعی می‌کند. همان موقع که بچه بودیم و مادربزرگ برای ما غذاهای خوشمزه می‌پخت. حالا در جزیره مرجانی کیش می‌توانید غذاهای اصیل جنوبی را با دستپخت مادربزرگ بخورید. در این رستوران ماهی سرخ شده کامل، هواری میگو، قلیه میگو، قلیه ماهی و فیله ماهی شیر طبخ می‌شود. آدرس: کیش، خیابان کرانه، کنار شهر تاریخی حریره. دسترسی با اتوبوس: استفاده از خط شماره 1 اتوبوس‌رانی کیش و پیاده شدن در ایستگاه میرمهنا.

قلیه ماهی رستوران مادربزرگ

قلیه ماهی

قلیه ماهی غذای سنتی جنوب کشور و به ویژه خوزستان، بوشهر و هرمزگان است که حالا در فهرست غذاهای سنتی کیش قرار دارد. جنوبی‌ها به قلیه ماهی قلیه مُی هم می‌گویند. واژه قلیه به معنای خورشتی است که در آن گوشت است و اقسامی دارد مثل قلیه اسفناج و قلیه آلوچه و قلیه ماهی. بهترین ماهی‌ها برای پخت قلیه ماهی ماهی سنگسر، هامور، شیر، سُرخو، جَش، شوریده و سِکِن است. طعم قلیه ماهی به خاطر فلفل قرمز آن تا حد زیادی تند است پس اگر به غذاهای تند حساسیت دارید در خوردن آن زیاده‌روی نکنید. 

شمایل این خورشت شبیه به قرمه‌سبزی است با این تفاوت که به جای گوشت قرمز از ماهی جنوب استفاده می‌شود. سبزیجات معطر این خورشت شامل گشنیز، شنبلیله و پیاز و سیر است. رب گوجه فرنگی، تمر هندی، فلفل قرمز تند، پودر کاری و آرد هم نقش مهمی در تهیه قلیه ماهی بازی می‌کند.

رستوران الفنر

یکی از رستوران های با غذاهای سنتی کیش که منوی با کیفیتی دارد الفنر است. این رستوران فهرستی از غذاهای سنتی کیش را طبخ می‌کند. این رستوران با منوی سنتی به یکی از رستوران‌های محبوب مسافران کیش تبدیل شده است. شاید جالب باشد که بدانید در دبی هم یک رستوران به نام الفنر وجود دارد که غذاهای عربی تهیه می‌کند. در منوی رستوران الفنر از غذاهای جنوبی کباب کهره عربی که با گوشت بزغاله تهیه می‌شود به چشم می‌خورد. آدرس: کیش، خیابان بهشت، روبروی خانه بومیان کیش. دسترسی با اتوبوس: استفاده از خط شماره 1 و پیاده شدن در ایستگاه بازار عرب‌ها.

رستوران هواری کیش

در رستوران هواری از رستوران های با غذاهای سنتی کیش می‌توانید ته‌چین هواری میگو، ته‌چین هواری ماهی، قلیه ماهی، کباب ماهی و ماهی کامل سرخ شده سفارش بدهید.

پاسپورت دومینیکا

هورای ماهی و میگو در رستوران هواری کیش 

رستوران های با غذاهای سنتی کیش

ماهی جزء جدایی‌ناپذیر سفره بومیان کیش است. پس جای تعجب نیست اگر در مجالس و مراسم‌های مهم هم ردپای ماهی تازه پیدا شود. هورای ماهی یکی از غذاهای سنتی کیش است که با ماهی هوور، تمبر هندی، سبزیجات معطر، سیر، پیاز و فلفل تند تهیه می‌شود. این غذا در هواری از رستوران های با غذاهای سنتی کیش با میگو یا ماهی طبخ می‌شود. آدرس: کیش، شهرک صدف، میدان گلستان، روبروی مسجد امام حسن مجتبی. دسترسی با اتوبوس: استفاده از خط شماره 1 یا 2 و پیاده شدن در ایستگاه بازار مروارید. 10 دقیقه پیاده‌روی تا رستوران هوای.

برنج محمر با ماهی کبابی؛ شیرین‌ترین غذاهای سنتی کیش

می‌دانستید محمر یعنی مایل به قرمز؟ و برنج محمر یعنی برنجی که رنگش به قرمزی می‌زند؟ به عبارتی دیگر نام این غذا امحَمَر است که در ایران به نام شیرین‌پلو با ماهی کبابی نیز شناخته می‌شود. مهم‌ترین نکته درباره این غذا از غذاهای سنتی کیش طعم‌دار کردن ماهی است. برای تهیه برنج کار سختی در پیش ندارید اما طعم‌دار کردن ماهی سخت است. 

برای تهیه برنج شکری یا همان شیرین پلو برنج، گلاب، شکر و زعفران استفاده می‌کنند. برای مزه‌دار کردن ماهی هم آرد، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه پلویی، پودر لیمو، زنجبیل، آویشن، دارچین، پودر گل میخک و پودر سیر نیاز است. حالا می‌توانید تصور کنید که تهیه این غذا به چه مهارت و تسلطی نیاز دارد. خلاصه اگر با غذاهای شیرین مشکلی ندارید پیشنهاد ما نوش جان کردن یک پرس محمر پلو با ماهی کباب است. 

فودلند کیش؛ سرزمین غذای کیش

اگر به دنبال بهترین رستوران کیش هستید که انواع غذاها در آن سرو می‌شود هستید، رستوران فودلند یا سرزمین غذای کیش انتخاب مناسبی برای شما است. برنج سرخ شده با گوشت یا مرغ، عنتبلی کباب عربی و ماهی کباب جنوبی یا سمک مشوی انتخاب‌های خوشمزه از منوی فودلند است. آدرس: کیش، انتهای لاین غربی بازار مرجان، جنب دانشگاه بین‌المللی شیراز. دسترسی با اتوبوس: استفاده از خط شماره 1 یا 2 و پیاده شدن در ایستگاه بازار مرجان. 

فودلند کیش

سمک مشوی؛ همان ماهی کبابی اما کمی تندتر

اگر دنبال یک ماهی کبابی خوشمزه می‌گردید سمک مشوی را امتحان کنید. غذاهای سنتی کیش اسم‌های عربی دارند. سمک مشوی هم از آن دسته است. سمک مشوی عبارتی عربی است که معادل فارسی آن همان ماهی کبابی خوشمزه خودمان است اما به سبک عربی. البته می‌توانید موقع سفارش سمک مشوی انتخاب کنید که ماهی شما سرخ شود یا کبابی. برای تهیه سمک مشوی از ترکیب زعفران، آبلیمو، پیاز، پودر زیره، روغن ذرت، فلفل، ماهی و برنج استفاده می‌کنند. 

در بعضی رستوران‌های جزیره می‌توانید این غذای سنتی کیش را پیدا کنید. یادتان باشد سمک مشوی از غذاهای سنتی کیش کمی تند است. پس اگر به غذاهای تند علاقه ندارید یا با خوردن فلفل دچار حسایت می‌شوید سمک مشوی را نادیده بگیرید. 

رستوران سنتی پوریا

اگر می‌خواهید از فهرست غذاهای سنتی کیش انواع قلیه ماهی و میگو را امتحان کنید پیشنهاد ما رستوران سنتی پوریا است. این رستوران با موسیقی زنده شبانه و معماری سنتی یکی از رستوران‌های سنتی محبوب جزیره است. آدرس: کیش، میدان پردیس، هتل پارمیس. دسترسی با اتوبوس: استفاده از خط شماره 1 یا 2 اتوبوس‌رانی کیش و پیاده شدن در ایستگاه بازار پردیس. 

غذاهای سنتی کیش که در هیچ رستورانی پیدا نمی‌شود

در ادامه چند غذای سنتی کیش را به شما معرفی می‌کنیم که هیچ یک از رستوران های با غذاهای سنتی کیش تهیه نمی‌کنند. این غذاها را بیشتر کیشوندان طبخ می‌کنند. خودتان هم می@توانید دست به کار شوید و این غذاهای خوشمزه را آماده کنید.

قوزی یا اوزی، کدام؟

رستوران های با غذاهای سنتی کیش

قوزی در زبان عربی به اوزی شهرت دارد. پای ثابت این غذا گوشت، آجیل بوداده، کشمش و برنج است. قوزی را با مرغ، بوقلمون، ران گوسفندی و گوشت بره و شتر هم می‌پزند. اما در دستور پخت اصلی آن از گوشت بره استفاده می‌شود که بسیار لطیف و لذیذ است. راز اصلی پخت قوزی در طبخ بسیار آهسته آن است. 

مضروبه؛ یکی از غذاهای سنتی کیش

خوبی غذا خوردن در جزیره کیش این است که بدون سفربه کشورهای عربی می‌توانید چندین غذای عربی مختلف امتحان کنید. یکی از این غذاهای سنتی کیش که پایه آن ماهی است مضروبه نام دارد. طبخ مضروبه نیاز به ماهی، برنج، سبزیجات تازه، پیاز و سیر دارد. این غذا در نهایت شبیه به سوپی غلیظ می‌شود که طعمی عجیب‌وغریبی دارد. 

مرقوق خوشمزه از فهرست غذاهای سنتی کیش

یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش که با ماهی تهیه نمی‌شود مرقوق است. مرقوق انتخاب خوبی برای کسانی است که ماهی نمی‌خورند. مرقوق را با نام مرگوگ نیز می‌شناسند. طعم مرقوق ترکیبی لذیذی از گوشت، گوجه فرنگی، رب گوجه، فلفل تند، بادمجان و سیر است. نکته جالب درباره مرقوق خمیرهای کروی‌ای است که با آرد نان سنگک تهیه می‌شود و در نهایت به خورشت اضافه می‌شود. 

عجیب‌ترین غذاهای سنتی کیش؛ پودینی با گوشت کوسه!

پودینی

شاید کوسه ترسناک باشد اما پودینی کوسه ماهی بسیار خوشمزه و لذیذ است. پودینی را با نام خوراک کوسه نیز می‌شناسند. یک پرس پودینی کوسه ماهی شامل فیله کوسه ماهی، سبزی گشنیز تازه، گرد لیمو، کاری، سیر، پیاز و فلفل است. پودینی کوسه یک خوراک از فهرست غذاهای سنتی کیش است که همراه نان یا برنج خورده می‌شود. 

کله کندی؛ ماهی‌هایی که کله‌هاشان کنده می‌شود

برای تهیه این غذا کله ماهی ساردین پهلو طلایی را می‌کنند و بعد گوشت ماهی را در ترکیب روغن محلی و ادویه سرخ می‌کنند.. اسم این غذای سنتی کیش به همین دلیل انتخاب شده است. یادتان باشد کله کندی طعم لذیذی دارد که ترکیبی از طعم سبزیجات تازه، فلفل تند، کاری، پیاز داغ و روغن محلی است. کله کندی را با برنج و نان می‌توانید نوش جان کنید.

هریسه؛ چیزی شبیه به حلیم

هریسه چیزی شبیه به حلیم است اما با طعمی متفاوت و عربی. برای طبخ هریسه خوشمزه از غذاهای سنتی کیش از بلغور گندم، گوشت، آب قلم، برگ بو، دارچین، پیاز، مغز گردو و فلفل سیاه استفاده می‌کنند. هریسه را در بیشتر رستوران‌های جزیره می‌توانید سفارش بدهید. هریسه گاهی با مرغ تازه هم تهیه می‌شود.

یریش؛ از غذاهای سنتی کیش برای گیاه‌خواران

اگر گیاه‌خوار باشید یریش انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. یریش یا یریشه یکی از غذاهای سنتی کیش است که با بلغور گندم، پیاز و ادویه‌های عربی تهیه می‌شود. بومیان کیش وقتی دچار سرماخوردگی می‌شوند این غذای خوشمزه را طبخ می‌کنند و می‌خورند. 

شاورما عربی؛ خوشمزه عربی

رستوران های با غذاهای سنتی کیش

شاورما یک غذای لبنانی است که حالا در فهرست غذاهای سنتی کیش طرفداران زیادی دارد. یک پرس شاورما عربی شامل فیله مرغ، جعفری تازه، خیارشور، سیب‌زمینی، نان پیتا، روغن زیتون، پنیر پارمزان و فلفل است. شاورما را با سسی معطر نوش جان می‌کنند که از ماست غلیظ، سس مایونز، ارده، سیر تازه و آب لیمو ترش تهیه می‌شود. 

نان های سنتی کیش

نان هم نوعی خوراک محسوب می‌شود و جزء جدایی‌ناپذیر سفره ایرانی است. در جزیره کیش هم در کنار غذاهای سنتی کیش نان سنتی میل می‌شود. نان آن‌قدر مهم است که در فرهنگ‌‌های مختلف مهم‌ترین قسمت آشپزی محسوب می‌شود. در جزیره کیش و به خصوص کیش قدیم، پخت نان یکی از مهم‌ترین کارهای خانه بود که برعهده بانوان بوده است. تنوری که در خانه مردم‌شناسی بومیان کیش قرار دارد نشان می‌دهد که پخت نان چقدر برای بومیان مهم بوده است. از مهم‌ترین نان های سنتی کیش می‌توانیم به نان بریزه، فلزین، خمیر، لس، تاوه، چباب، بنت المحلای، ماستیر و نان ارگاگ اشاره کنیم.

غذاهای سنتی کیش جادو می‌کنند

غذاها می‌توانند جادو کنند و خاطره یک سفر خوش را برای همیشه ثبت کنند. حالا که مقصد سفرتان جزیره مرجانی است چرا غذاهای سنتی کیش را امتحان نمی‌کنید؟ غذاهای کیش بیشتر ریشه‌ عربی دارند و پُر از فلفل تند. البته همه غذاها تند نیستند. در این مقاله علاوه بر معرفی رستوران های با غذاهای سنتی کیش چند غذای محلی هم معرفی کردیم که هیچ رستورانی در جزیره آن‌ها را طبخ نمی‌کند. یادتان باشد اگر به رستوران های سنتی کیش رفتید تجربه‌هایتان را همین‌جا برای ما بنویسید.

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه سه کلیک وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

نظرات کاربران