ساحل سرخ هرمز
6 اسفند 1401
قشم

جزیره سرخ هرمز؛ یاقوت آب‌های خلیج فارس

قصد داریم در این مطلب درباره جزیره‌ سرخ هرمز صحبت کنیم؛ جزیره‌ای که رنگ سرخ ساحلش، مانند یک مغناطیس، میلیون‌ها گردشگر از ایران و سراسر جهان را به سوی خود جذب کرده‌است.تصورش هم جذاب است؛ وقتی پاهایتان را روی ماسه‌های ساحل می‌کشید، شن‌های سرخ از میان انگشتانتان عبور می‌کنند و منظره‌ای بی‌همتا در مقابل چشمانتان شکل می‌گیرد.اما این رنگ سرخ ساحل هرمز از کجا آمده و این خاک مریخی چه خاصیت‌هایی دارد؟ پرسش‌هایی است که در این مقاله به موشکافی پاسخ آن‌ها می‌پردازیم.

رزرو تور قشم

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

درباره ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ از ویژه‌‌ترین و رویایی‌ترین جاذبه‌های جزیره هرمز است. آرامش حاکم بر این جزیره بکر، آنچنان روحتان را نوازش می‌کند که دوست دارید ساعات زیادی را در آنجا وقت بگذرانید. حتی مارکوپولو هم در سفرنامه خود یادآور شده که در سال 1290 به ساحل جزیره سرخ هرمز سفر کرده‌ و همه این‌ها مهر تأییدی است بر شگفت‌انگیز بودن این ساحل فوق‌العاده.

ساحل سرخ هرمز در کجا قرار دارد؟

خلیج نیلگون فارس، جزایر زیادی را در خود جای داده‌است که جزیره سرخ هرمز میان آن‌ها مانند یاقوتی ارزشمند می‌درخشد. این جزیره در استان هرمزگان و در میانه تنگه هرمز قرار دارد. ساحل سرخ نیز که منظره‌ای چشمگیر در جزیره به وجود آورده، در قسمت جنوبی هرمز واقع شده‌است.

از چه مسیرهایی به ساحل جزیره سرخ هرمز برویم؟

برای بازدید از ساحل سرخ هرمز، دو مسیر وجود دارد:

  • مسیر اول؛ به بندرعباس که در فاصله 19 کیلومتری جزیره هرمز قرار دارد بروید و از آنجا خود را به اسکله‌ها برسانید. از میان همه آن اسکله‌ها، شهیدحقانی گزینه مناسب‌تری است؛ زیرا این اسکله از امکانات رفاهی زیادی مانند سرویس بهداشتی، تاکسی، نیمکت و فضای سبز، فروشگاه و…برخوردار است. سپس از اسکله، راهی جزیره هرمز شوید و بعد از گذشت 30 دقیقه به مقصد برسید. ناگفته نماند که ساعت حرکت شناورها به سمت جزیره هرمز به عوامل مختلفی مانند شرایط آب‌وهوایی و ازدحام گردشگران بستگی دارد.
  • مسیر دوم؛ به جزیره قشم بروید و از آنجا وارد اسکله ذاکری شوید تا با سوار شدن در قایق‌های تندرو و پس از گذشت 45 دقیقه به جزیره سرخ هرمز برسید. اصولا ساعت حرکت قایق‌ها از اسکله حقانی 7 صبح است که البته این زمان با توجه به آب‌وهوا و شلوغی جمعیت ممکن است تغییر کند.

چرا رنگ ساحل جزیره هرمز، سرخ است؟

ساحل سرخ هرمز

خاک جزیره هرمز دارای مواد معدنی و کانی‌های مختلفی است که ترکیب این کانی‌ها و اکسیدآهن باهم باعث می‌شود تا خاک جزیره به رنگ سرخ دربیاید. عده‌ای گمان می‌کنند که رنگ دریا در ساحل جزیره هرمز نیز سرخ است؛ در صورتی که تغییر رنگ دریا به دلیل این است که خاک سرخ ساحل به بخشی از دریا وارد شده؛ دقیقا مانند اینکه دریا ساحل را در آغوش گرفته‌باشد. نکته‌ قابل توجه، اهمیت جزیره هرمز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن خاک سرخ جهان است که هرساله 1800 تن از 40 هزارتن آن استخراج می‌شود.

خاک سرخ جزیره هرمز چه کاربردهایی دارد؟

ماجرا از آنجایی جذاب می‌شود که بدانید خاک سرخ جزیره هرمز فقط از نظر زیبایی اهمیت پیدا نمی‌کند و مصارف گوناگون و اثربخش متنوعی دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم. قبل از وارد شدن به بخش مربوطه لازم است که بدانید تنوع رنگ‌های خاک جزیره هرمز به رنگ سرخ محدود نمی‌شود؛ بلکه خاک این جزیره مانند رنگین‌کمان، متنوع است. کوه‌های جزیره هرمز را که ببینید، انگار که خیره به تابلوی نقاشی رنگارنگی شده‌اید؛ سرشارند از رنگ‌های سفید، آبی، زرد، قرمز و… امکان ندارد که به این کوه‌ها نگاه کنید و مسحور زیبایی آن‌ها نشوید.

خاک سرخ خوراکی جزیره هرمز

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که وقتی اسم خاک خوراکی به گوشتان می‌خورد، تجربه‌ای از خوردن شن‌هایی که با وزش باد وارد دهانتان می‌شدند به یادتان بیفتد؛ شن‌هایی با طعم ناخوشایند و بوی نامطبوع. اما خاک جزیره سرخ هرمز طعم آن شن‌ها را ندارند؛ زیرا با موادی ترکیب می‌شود که درنهایت طعم دلچسبی را تولید می‌کند. البته باز هم به ذائقه افراد بستگی دارد.

به عنوان مثال برای پخت نان تُمُشی که یکی از نان‌های محلی جزیره قشم است، از خاک جزیره هرمز استفاده می‌شود یا برای تهیه یک نوع سس محلی که روی غذاهایی مانند سوراغ ریخته می‌شود. طرز تهیه این سس هم جالب است؛ در ابتدا خاک را با آب خیس می‌دهند و بعد از ته‌نشین شدن سنگیریزه‌هایش‌، آن را از صافی رد می‌کنند و آب سرخ  به جا مانده را با نمک مخلوط می‌کنند. اینگونه است که سس محلی درست می‌شود. همانطور که می‌دانید، غذاهای جنوبی پر از ادویه‌های مختلف است. یکی از انواع ادویه‌ها که گلک نام دارد، از کوه قرمزرنگی به نام دلک استخراج می‌شود و درنهایت این ادویه با غذاهایی همچون ماهی یا مربا و یا حتی ترشی ترکیب می‌شود و طعمی نو و دلپذیر می‌سازد.

مصارف صنعتی و رنگسازی

ساحل سرخ هرمز

خاک جزیره سرخ هرمز علاوه بر کاربرد خوراکی، کاربردهای زیادی در رنگسازی و مصارف صنعتی دارد. به عنوان مثال برای تهیه لوازم آرایش استفاده زیادی از این خاک می‌برند. یا در صنایعی همچون کاشی‌سازی، موزائیک، رنگسازی، لعاب‌سازی، سفال، ضد زنگ و بسیاری مصارف دیگر. می‌بینید؟ این خاک سرخ کمیاب مانند کیمیایی ارزشمند و پربرکت برای کشورمان است.

عکاسی در مریخ ایران

قدم زدن در سیاره مریخ را می‌توانید با گشت‌وگزار در جزیره سرخ هرمز تجربه کنید! حالا فکرش را بکنید که اگر در ساحل سرخ جزیره عکاسی کنید، عکس‌هایتان قطعا از متفاوت‌ترین و زیباترین عکس‌هایی می‌شود که تاکنون ثبت‌کرده‌اید. خاک و دریای سرخ وکوه‌های رنگارنگ، همه و همه پس‌زمینه‌های خارق‌العاده‌ای برای عکس‌ها شما فراهم می‌کند.

در جزیره سرخ هرمز چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟

زبیایی‌های جزیره هرمز فقط به ساحل سرخ آن محدود نمی‌شود و شما می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی دیگر نیز بازدید کنید. در ادامه به معرفی جاذبه‌های جزیره سرخ هرمز می‌پردازیم:

دره رنگین‌کمان

تصور کنید وارد دره‌ای شده‌اید که کوه‌های رنگین، اطراف آن را احاطه کرده‌است. کوه‌هایی که رنگ‌های نارنجی، زرد، سبز، طلایی، صورتی سفید، خاکستری، آبی و قهوه‌ای، رویشان را پوشانده و جلوه‌ای افسونگر به دره بخشیده‌است. هرکدام از رنگ‌ها دلیلی دارند؛ به عنوان مثال رنگ‌های سفید، آبی، صورتی و خاکستری ناشی از ترکیبات آتشفشانی موجود در دره رنگین‌کمان هستند. یا رنگ‌های نقره‌ای، سیاه، زرد و سرخ به علت وجود اکسید آهن و ترکیبات رسوبی در خاک است. یکی از جاذبه‌های خارق‌العاده دره رنگین کمان، وجود سنگی است که شبیه به دو دست است که رو به آسمان قرار گرفته و آب باران از روی آن سر می‌خورد و در گودال زیر سنگ جمع می‌شود. عکاسی در این دره، تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برایتان رقم می‌زند.

غار الهه نمکی؛ بلوری‌ترین غار جزیره سرخ هرمز

غار الهه نمکی

غار الهه نمکی که شبیه به یک بلور سفید یکپارچه است، از زیباترین جاذبه‌های جزیره سرخ هرمز به حساب می‌آید. کانی‌هایی که در خاک این منطقه وجود داشتند، طی سالیان سال رسوبات سفید و نارنجی را ایجاده کرده‌اند؛ به طوری که وقتی وارد این غار می‌شوید، این رسوبات را در دیواره‌هایش مشاهده می‌کنید. حتی جوی آبی که در غار الهه نمکی جریان دارد هم نارنجی است. انگار که غار، لباسی سفید با رگه‌های نارنجی به تن کرده باشد. غاری که در سکوت فرو رفته و هیچ صدایی را در خود منعکس نمی‌کند.

دره مجسمه

دره مجسمه جزیره سرخ هرمز، جزء آن دسته از جاذبه‌هایی است که قوه تخیل شما را به بازی می‌گیرد. درون دره پر شده از صخره‌هایی که با دستان طبیعت به اشکال خاص تراش خورده‌اند و یکی از تفریحات شما می‌تواند این باشد که آن اشکال را حدس بزنید. شاید از نگاه شما شبیه به یک حیوان یا موجودی عجیب و غریب به نظر بیایند. مسیر عبور دره مجسمه هرمز، مانند تماشای یک نمایشگاه سنگی است و با چشم‌اندازی که از دریا دارد، چندین برابر زیبایی به آن افزوده‌است.

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز

جزیره سرخ هرمز نیز همانند جزیره قشم، قلعه‌ای را از دوران استثمار پرتغالی‌ها در خود دارد. این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز واقع شده، شامل اتاق‌هایی با سقف هلالی‌شکل، اسلحه‌خانه و آب‌انبار است. ناگفته نماند که یکی از سرداران شاه عباس به نام امام قلی خان، قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز را از چنگ آن‌ها درآورد.

دره سکوت (دره انرژی)

دره سکوت

دره سکوت جزیره سرخ هرمز همانطور که از اسمش پیدا است، به دلیل سکوت حاکم بر فضای دره که البته دلیلی علمی پشت آن خوابیده، اینگونه نام گرفته‌است. در این دره، کوه‌هایی پوشیده از سنگ‌های نمک وجود دارد. سنگ نمک خاصیتی دارد که امواج را جذب می‌کند؛ به همین علت سروصدا در این دره کم است. از دیگر ویژگی‌های سنگ نمک این است که انرژی مثبتی را از خود منتشر می‌کند و دلیل نامگذاری دره انرژی نیز در همین واقعیت نهفته‌است. البته ناگفته نماند که این دره با نام دره تبرزن نیز شناخته می‌شود و علتش این است که سنگ نمک‌های روی کوه، محکم هستند و برای جدا کردن آن‌ها باید از تبر استفاده کرد.

موزه نادعلیان

امکان ندارد که وارد موزه نادعلیان قشم شوید و نقش‌ونگارهای جذاب آنجا شما را شیفته خود نکند. این موزه که در کوچه‌ای سنگفرش‌شده و باریک قرار دارد، پر است از خاک‌های رنگی، نقاشی‌هایی از زنان روستایی، کوزه‌های نقاشی‌شده، صنایع‌دستی و انواع دوخت، چهل تکه، نقاشی روی شیشه و آثار رنگین و ارزشمند دیگر. این موزه به همت دکتر نادعلیان ساخته شده و جالب است بدانید که درآمد فروش آثار موزه برای هزینه‌های موزه و آموزش هنرهای نقاشی، طراحی، سوزن‌دوزی و عروسک‌سازی بومیان منطقه صرف می‌شود.

فرش خاکی؛ فرشی با ترنج‌های رنگین

فرش خاکی در کنار ساحل جزیره سرخ هرمز، به مدت هفت سال نقش بست. فرشی که ترنج‌هایش با خاک‌های رنگی کوه‌های هرمز شکل گرفته‌بود، پیام‌های متفاوتی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌داد. فرش خاکی هرمز مورد استقبال مردم و گردشگران قرار داشت اما به دلیل حفظ خاک باارزش جزیره، دیگر اجرا نمی‌شود.

بهترین زمان برای بازدید از ساحل سرخ جزیره هرمز چه موقعی است؟

دره سکوت

برای سفر به جزیره هرمز باید زمانی را انتخاب کنید که از شدت رطوبت و گرمای هوا کاسته شده‌باشد تا با خیال راحت‌تر و حوصله بیشتری بتوانید به بازدید از این جزیره و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آن بپردازید. در فصل پاییز و زمستان که هوا مطبوع‌تر و خنک‌تر است، همچنین دو ماه ابتدایی بهار، بهترین زمان است که به جزیره سرخ هرمز سفر کنید.

هنگام سفر به جزیره سرخ هرمز در کجا اقامت کنیم؟

اگر در سفر به جزیره سرخ هرمز قصد دارید که شب را آنجا بمانید، می‌توانید به اقامتگاه‌های بومگردی واقع در این جزیره مراجعه کنید. از جمله اقامتگاه‌های بومگردی جزیره هرمز می‌توان اقامتگاه ماجرای هرمز، دره شن‌ها، خندغ، صبورا و کوتورک را نام برد.البته جزیره سرخ هرمز به دلیل فاصله کمی که با جزیره قشم دارد، می‌توانید نیمی از روز را به بازدید از آنجا اختصاص بدهید و شب به اقامتگاه یا هتل خود در جزیره قشم برگردید.

هنگام سفر به ساحل سرخ جزیره هرمز، این نکات را درنظر بگیرید

  • همانطور که تا اینجا خواندید، خاک جزیره هرمز از ارزش بالایی برخوردار است و جزئی از سرمایه ملی کشورمان به حساب می‌آید. پس هنگام سفر به هرمز، خاک‌های این جزیره را به عنوان یادگاری برای خود جمع نکنید.
  • از ریختن زباله به ساحل و آب‌ دریا خودداری کنید. یکی از ویژگی‌های آب‌های جنوب، تمیزی و زلال بودن آن است. پس برای حفظ این زیبایی تلاش کنید.
  • لاک‌پشت‌های دریایی در فصل زمستان، جزیره هرمز را برای تخم‌گذاری انتخاب می‌کنند. اگر در این فصل به جزیره سفر کردید، از برداشتن تخم‌ها یا ناامن کردن منطقه با سروصدا خودداری نمایید.

کلام پایانی

جزیره هرمز مانند یک طلای سرخ است که علاوه بر زیبایی خارق‌العاده‌ای که به آب‌های نیلگون خلیج فارس بخشیده، مصارف صنعتی و رنگسازی زیادی را با داشتن خاک‌های سرخ و رنگارنگش به کشورمان اهدا کرده‌است. سفر به این جزیره مانند سفر به دنیای رنگ‌ها است؛ دنیایی که پشت هر رنگش قصه‌ای نهفته‌ که منتظر گردشگرانی است که برایشان بازگو شود.

اگر به ساحل جزیره هرمز سفر کردید، یادتان نرود که تجربیات خود از سفر را با ما در قسمت نظرات این مقاله به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران