پراگ یا وین

پراگ یا وین؟ یک مقایسه کامل بین دو شهر پرطرفدار!

اگرچه این دو کشور اروپای مرکزی در مجاورت یکدیگر قرار دارند، اما تفاوت‌های زیادی نیز باهم دارند. وین مجلل و باشکوه است، در حالی که پراگ جذاب و قدیمی است. اما پراگ یا وین، کدام شهر برای بازدید بهتر است؟ خوب، برای پاسخ به این پرسش، تعدادی فاکتور وجود دارد که باید بررسی شود؛ فاکتورهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. اما باید بگوییم که در نهایت همه چیز به ترجیح و سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

کاخ ها، موزه‌ها و بلوارهای وسیع وین با جلوه سلطنتی خود واقعا باشکوه هستند. از طرف دیگر پراگ فضایی دارد که بیشتر شبیه یک افسانه است. پراگ در مقایسه با وین رسمی، هیجان انگیزتر است. درواقع این دو شهر دارای شخصیت‌های بسیار متفاوتی هستند و ما در این مقاله، جنبه‌های مختلف هر کدام را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم انتخاب راحت‌تری برای سفر داشته‌باشید.

برای رزرو تور اروپا، با سه کلیک همراه باشین!

پراگ یا وین، مسئله این است!

پراگ یا وین

برای اینکه بدانید بین پراگ یا وین، کدام شهر برای سفر شما مناسب‌تر است، به چندین عامل مختلف از جمله دسترسی، ایمنی، فعالیت‌هایی که باید انجام دهید، سفرهای یک روزه، بودجه و موارد دیگر اشاره کرده‌ایم.

لجستیک و دسترسی

هیچ یک از فرودگاه های پراگ یا وین از مرکز شهر دور نیستند. در این شهرها به راحتی می‌توان با حمل‌ونقل عمومی، اتوبوس‌های سریع فرودگاه، تاکسی یا در مورد وین، با راه آهن جابه‌جا شد.

پراگ شهری است که گردشگران اغلب به صورت پیاده در آن رفت‌وآمد می‌کنند؛ چراکه پیاده‌روی در آنجا بهترین راه برای کشف کل شهر قدیمی و همچنین منطقه قلعه است. اگر قصد دارید مسیرهای طولانی‌تری را در پراگ طی کنید، می‌توانید از مترو و تراموا استفاده کنید.

بلیط این دو وسیله نقلیه را می‌توانید در ایستگاه‌های تراموا، دکه‌های روزنامه‌فروشی محلی یا از طریق برنامه موبایل‌حمل‌ونقل پراگ خریداری کنید.

در ادامه مقایسه بین پراگ یا وین باید بگوییم که وین نیز شهری آسان برای رفت‌وآمد است. در آنجا هیچ چیز کارآمدتر از U-Bahn (قطارهای زیرزمینی که البته گاهی از روی زمین هم حرکت می‌کنند) نیست. این شبکه به شما امکانی می‌دهد که با خطوط ریلی و ترامواهای بالای زمینی ارتباط برقرار کنید؛ به این معنی که رسیدن از مسیر A به B بسیار آسان است، نه دردسرساز.

قیمت بلیط برای سفرهای یک نفره 2،40 یورو است، در حالی که کارت سفر 48 ساعته، 14،10 یورو است. یادتان باشد که قبل از سوار شدن حتما بلیط مترو بخرید. از آنجایی که پلتفرم‌ها دارای دروازه نیستند، می‌توان فکر کرد که به راحتی می‌توانید با یک سواری رایگان فرار کنید، اما اگر مسئولین متوجه شوند که بلیطی در دست ندارید، جریمه‌های سنگین برایتان می‌برند.

فعالیت‌هایی که می‌توانید در پراگ یا وین انجام دهید

فعالیت های پراگ یا وین

پراگ علی‌رغم فقدان مکان‌های دیدنی فوق‌العاده چشمگیر، مسافران را با محیط و مناظر خیره‌کننده خود به وجد می‌آورد. وقتی به قلعه‌ای که توسط تپه‌های سبز زیبا در ساحل غربی احاطه شده‌است بروید، به راحتی به حرف ما می‌رسید.

علاوه بر این، مناظری مانند محله یهودیان، قلعه و کلیسای سنت ‌نیکلاس تجربه بی‌نظیری از سفر را به شما ارائه می‌دهد. معماری و مناظر قلعه قدیمی ممکن است برای برخی افراد ضعیف به نظر برسد، با این حال، معماری قابل‌توجه و زیبایی دارد. نقطه کانونی مهم شهر قدیمی، ساعت نجومی آن است که که تاریخی 600 ساله دارد.

به همین ترتیب، مناظر پل چارلز و کلیسای جامع سنت‌ ویتوس از هر دو ساحل رودخانه ولاتوا بسیار باشکوه است. برای دیدن یکی از بهترین جواهرات پنهان در پراگ، مناظر کلیسای جامع سنت ویتوس را تماشا کنید.

جاذبه‌های توریستی وین در یک منطقه نسبتا کوچک متمرکز شده که به راحتی قابل دسترسی است و چیزهای زیادی برای ارائه دارد. برخی از بهترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در وین انجام دهید، بازدید از کاخ‌های امپراتوری مربوط به دوره اتریش-مجارستان، موزه‌ها و پارک‌های آن است.

کاخ‌هایی مانند شون‌برون، هافبورگ و بلودر با باغ‌های گسترده‌شان، نشانه‌هایی از  تاریخ غنی در وین هستند که می‌توان به همه آن‌ها از طریق حمل‌ونقل عمومی دسترسی داشت.

کلیسای جامع سنت استفان که در وست‌اند وین واقع شده‌است، یک شاهکار معماری گوتیک و رومی است. حتما از برج جنوبی آن بالا بروید تا مناظر وسیعی از بام‌ها و مناره‌های شهر را تماشا کنید.

در ادامه مقایسه سفر به پراگ یا وین، اشاره می‌کنیم که در این دو شهر، شرکت در کنسرت‌ و اپرا یک فعالیت محبوب است؛ به ویژه در وین. تالار اپرای Staatsoper وین، در میان موزه‌های کلاس جهانی قرار دارد. در کاخ هافبورگ و مدرسه سوارکاری کلاسیک اسپانیایی، نمایشگاه‌هایی وجود دارد که اسب‌هایی با نژاد لیپیزانر مشهور را به نمایش می‌گذارند. برای دیدن اجرای آن‌ها بلیط رزرو کنید.

هزینه‌های بازدید از این دو شهر

پراگ یا وین

پراگ به مراتب گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به وین است. وقتی نوبت به انتخاب سفر بین پراگ یا وین می‌رسد و بودجه برای شما تعیین کننده است، پراگ همیشه برنده خواهد بود. در واقع، قیمت مصرف‌کننده در وین تقریباً 35 درصد بیشتر از پراگ است.

در وین شاید بتوانید مبلغ قابل مقایسه‌ای را برای سفری با مدت زمان مساوی با پراگ خرج کنید، اما در مورد مواردی مانند اقامتگاه، رستوران و خرید، باید انتظار کیفیت پایین‌تری داشته‌باشید.

شکم‌گردی در پراگ یا وین؟

رستوران‌های زیادی در پراگ وجود دارد که زیبایی چشمگیر و محیطی دارند که آن‌ها را در میان دیگر شهرهای اروپایی متمایز می‌کند. هم محلی‌ها و هم بازدیدکنندگان می‌توانند رستوران‌های عالی را در محله وینوهرادی پیدا کنند؛ جایی که می‌توانند غذاهای چک و بین‌المللی میل کنند. یا اینکه فقط بنشینند و در حین گوش دادن به موسیقی سالن، از نوشیدنی‌های مختلف لذت ببرند.

Bar & Books یکی از مکان‌های عجیب و رمانتیک در منطقه قدیمی شهر پراگ است. اگر می‌خواهید از رستوران‌های مدرن‌تر و مد روز بازدید کنید، از میدان ونسلانس دیدن کنید و وقتی در آنجا هستید، به جایی با نام رستوران کومو بروید که غذاهای عالی چک و مدیترانه‌ای سرو می‌کند.

همچنین یک شب عالی در رستوران La Dégustation Bohême Bourgeoise در انتظار شما است. این رستوران ستاره‌دار میشلین که در قلب مرکز شهر پراگ قرار دارد، منوی مدرنی به مهمانان ارائه می‌دهد که از غذاهای چک قرن نوزدهمی الهام گرفته شده‌است.

اگرچه غذا خوردن در وین گران‌تر از پراگ است، اما در مورد کیفیت غذا همان استاندارد را دارد. رستوران فیگلمولر را برای خوردن بهترین شنیتسل وینر در شهر توصیه می‌کنیم. آن را با سالاد سیب زمینی میل کنید. اگر شما پرخور نیستید، می‌توانید یک شنیسل را تقسیم کنید؛ زیرا آن‌ها بسیار بزرگ هستند.

وین دارای کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های تاریخی با شکوهی است؛ مانند کافه دمل مجلل که متعلق به سال 1880 با یک تراس سایه‌دار است که به خاطر شیرینی‌های مختلفش شهرت دارد. می‌توانید کیک تورته زاخر را در کافه موتزارت امتحان کنید یا یکی از بهترین اشترودل‌های سیب وین را در کافه موزه میل کنید.

در حالی که وین ممکن است به خاطر کافه‌های مجللش شهرت بیشتری داشته‌باشد، پراگ نیز دارای کافه‌های خوبی همچون لوور و ساوی است.

ایمنی

ایمنی پراگ یا وین

جنایت و کلاهبرداری در پراگ مانند هر پایتخت اروپایی وجود دارد؛ با این حال، این شهر معمولا برای گردشگران امن است. در وسایل حمل‌ونقل عمومی و در مناطق شلوغ، مراقب جیب برها باشید.

شما باید از خرید کرون (واحد پول محلی) از فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار پراگ خودداری کنید؛ زیرا این مراکز مبادله ارز به دلیل اذیت کردن گردشگران بدنام هستند. در عوض، سعی کنید از دستگاه خودپردازی استفاده کنید که در داخل یک بانک در جایی از شهر قرار داشته‌باشد.

در انتخاب سفر بین پراگ یا وین از نظر ایمنی باید بگوییم که وین در میان امن‌ترین و قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. اما همچنان باید از محیط اطراف خود آگاه باشید؛ زیرا جیب‌بری، راهنماهای جعلی تور و کلاهبرداری تاکسی هنوز مواردی هستند که باید مراقب آن‌ها باشید.

سفرهای یک روزه از وین و پراگ

در شهرهای مجاور پراگ، تابور و کوتنا هورا را خواهید دید که در فاصله یک ساعتی با قطار از این شهر قرار دارند. نزدیکی راه سبب می‌شود که آن‌ها گزینه‌های خوبی برای سفرهای یک روزه باشند. شهر چسکی کروملوف کمی دورتر است؛ اما باز هم می‌توانید از طریق حمل‌ونقل عمومی یا تور سازمان‌یافته، به راحتی در لیست سفرهای یک‌روزه‌تان از پراگ قرارش دهید.

بررسی تاریخ در اردوگاه کار اجباری شهر ترزین نیز برای دوستداران تاریخ جذاب خواهد بود. همچنین می‌توانید از چندین روستای جذاب چک مانند ییهلاوا، Telc، ترژبیچ و زنیمو که بین پراگ و وین قرار دارد، دیدن کنید.

سفرهای روزانه و تعطیلات آخر هفته بسیار ارزشمندی از وین نیز وجود دارد و سیستم خوب حمل‌ونقل، گشت‌وگزار بیشتر در شهر را آسان می‌کند. صومعه ملک ابی، مکانی باشکوه برای بازدید با قطار از وین است. درست بر فراز رود دانوب، پایتخت اسلواکی، براتیسلاوا را خواهید دید که به راحتی با اتوبوس، قطار یا کشتی قابل دسترسی است. کمی دورتر، دهکده افسانه‌ای هالشتات و شهر زالتسبورگ را دارید (البته بهتر است حداقل چند روز را برای بازدید از دومی اختصاص دهید.)

پراگ یا وین از نظر وضعیت آب‌وهوا

پراگ یا وین

پراگ مانند بقیه قسمت‌های اروپای مرکزی هر چهار فصل را تجربه می‌کند. در تابستان، دما اغلب در ماه‌های جولای و آگوست که رطوبت بالا است به 30 درجه می‌رسد. در طول تابستان، رعد‌وبرق می‌تواند برای دوره‌های کوتاه رخ دهد.

از طرف دیگر، زمستان‌ در این شهر می‌تواند بسیار سرد باشد، اما اگر می‌خواهید بازارهای زیبای کریسمس را پیدا کنید که سوسیس‌های خونی، شکلات داغ و نوشیدنی گرم بفروشند، زمان مناسبی برای بازدید از پراگ است. زمستان مطمئناً از نوامبر تا مارس به ژاکت و کاپشن‌های گرم نیاز دارد؛ چراکه هفته‌های زیادی با دمای زیر صفر در آنجا می‌گذرد.

در نتیجه، بهار و پاییز احتمالا بهترین زمان برای بازدید از پراگ است. آوریل، می، سپتامبر و اکتبر ماه‌های معتدل و گرمی هستند. مکان‌‌های اصلی مانند قلعه پراگ، بازدیدکنندگان کمتری را در طول فصل میانه می‌بینند و نرخ هتل‌ها در این دوره‌ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بین مقایسه بین پراگ یا وین، در تابستان، وین به سختی شکست می‌خورد؛ چون نور فراوان خورشید به پارک‌ها و مکان‌های شهر جان می‌بخشد. معمولاً بین ژوئن و آگوست بهترین آب‌وهوا در وین وجود دارد، اما باید مراقب شرایط گرم و مرطوب آن هم باشید که دمایش بیش از 30 درجه سانتی‌گراد است. در حالی که منتظر شروع تابستان هستید، به برخی از جاها مثل رود دانوب و مکان‌های شنا بروید و با آبتنی خنک شوید. هوا در ماه مه و سپتامبر نیز گرم و خشک است.

به طور خلاصه پراگ یا وین، کدام بهتر است؟

پراگ یا وین

هنگام برنامه‌ریزی برای یک سفر ماجراجویی در اروپای مرکزی و در نظر گرفتن فرق بین پراگ یا وین، ابتدا باید علایق شخصی و دیدگاه‌های خود را برای سفر درنظر بگیرید. آیا به دنبال استراحت در شهر با خانواده یا یک سفر مجردی هستید؟ با توجه به اینکه این دو شهر چقدر متفاوت هستند، یکی از آنها مطمئناً اکنون که مقاله را خواندید، برای شما متمایز شده‌است.

  • پراگ برنده بهترین زندگی شبانه و بیش‌ترین ارزش برای پول است.
  • وین برای ایمنی، فعالیت‌هایی که باید انجام داد و فرصت های سفر یک روزه برنده می شود.
  • هر دو شهر از نظر دسترسی، آب‌وهوا و غذا تقریباً برابر هستند. با این حال، از نظر دسترسی و غذا در مسابقه بین پراگ یا وین با در نظر گرفتن هزینه‌ها، پراگ برنده خواهدشد.

بهترین راه برای سفر بین پراگ و وین

شاید نتوانید برای انتخاب بین سفر به پراگ یا وین تصمیم بگیرید، این کاملاً طبیعی است؛ به خصوص به این دلیل که این دو شهر بسیار نزدیک به هم هستند. اگر زمان کافی داشته باشید، می‌توانید به راحتی از هر دو بازدید کنید.

قطار بهترین راه برای سفر بین وین و پراگ است. چندین قطار سریع وجود دارد که در اکثر روزها ساعتی حرکت می‌کنند. حدود چهار ساعت طول می‌کشد تا بین این دو مرکز حرکت کنید. هزینه بلیط درجه دو حدود 20 یورو است که شامل وای‌فای رایگان و دسترسی به رستوران ماشین می‌شود. راه آهن اتریش و چک هر دو خدمات رزرو بلیط را ارائه می‌دهد. اتوبوس نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای سفر بین این دو شهر باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های بین پراگ و وین از نظر دسترسی، بهترین فعالیت‌ها، سفرهای یک روزه، آب‌وهوا، غذا و…پرداختیم. مشتاقیم بدانیم که اگر شما  موقعیت سفر پیدا کردید، بین پراگ یا وین، کدام را انتخاب می‌کنید؟ اگر تجربه سفر به این شهرهای زیبا را دارید، تجربیات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران