خلیج پزم چابهار

خلیج پزم چابهار؛ دریایی از رنگ و رویا در چابهار

خلیج پزم از مناطق دیدنی و جذاب بندر چابهار است که در حاشیه‌ی دریای عمان و در شهرستان زیبای کنارک قرار دارد. بد نیست بدانید که بومیان منطقه این خلیج را به نام‌های دیگری هم صدا می‌زنند! «خیلج تیاب، بندر صیادی پژم و پزم تیاب» اسم‌های دیگر خلیج پزم چابهار است.
در فصل‌های مختلف سال، ساحل‌ آرام و دل‌نشین خلیج پزم، از گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران میزبانی می‌کند. گردشگران می‌توانند در کنار امواج آرام و دلنواز، از طبیعت دست‌نخورده و زیبای این مکان بهره‌برداری کنند. همچنین پرندگان زیبا و جذاب نیز از ثروت‌های طبیعی منطقه هستند که از بازدیدکنندگان دلبری می‌کنند.

با ما همراه باشید تا سوار بال‌های کلمات شویم و به خلیج پزم چابهار و جاذبه‌های بی‌نظیر آن سفر کنیم:

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

معرفی خلیج پزم چابهار

معرفی خلیج پزم چابهار

پزم از مناطق زیبای جنوب ایران و از نقاط دیدنی استان سیستان و بلوچستان است.
خلیج پزم چابهار به‌عنوان مرکز اصلی صیادی این خطه شناخته می‌شود و برای مردمان گرم‌دل این منطقه اهمیت زیادی دارد. فعالیت صیادی، شغل اصلی اهالی است و به تأمین بخش اعظم پروتئین موردنیاز کشور کمک می‌کند. این نقطه‌ی دیدنی با ترکیبی از طبیعت و فرهنگ محلی، از نظر گردشگری و تفریحی بسیار حائز اهمیت است.

نشانی و دسترسی

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، ۱۰ کیلومتری غرب خلیج چابهار، انتهای پادگان کنارک. بندر صیادی پژم ۶۰ کیلومتر از شهر چابهار و ۱۷ کیلومتر از شهرستان کنارک فاصله دارد. برای رسیدن به این منطقه زیبا از تهران، چهار مسیر مختلف قابل‌استفاده است. انتخاب بهترین مسیر بستگی به ترافیک و شرایط جاده‌ها دارد:

دسترسی با خودروی شخصی

 اگر با خودروی شخصی مسافرت می‌کنید، فاصله زمینی از تهران به خلیج پزم چابهار حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است. برای پیمودن این مسیر، از شهرهای قم، کاشان، نائین، یزد، رفسنجان، کرمان و بم عبور می‌کنید. با ورود به استان سیستان و بلوچستان و گذشتن از ایرانشهر، باید حدوداً سه ساعت تا شهرستان کنارک و خلیج پزم رانندگی کنید.

اتوبوس

با تهیه بلیت از پایانه جنوب تهران یا شهرهای مختلف، به شهر چابهار می‌رسید. از این شهر با خودروهای کرایه‌ای یا تاکسی، حدود یک ساعت تا خلیج پزم چابهار فاصله است.

هواپیما

بهترین گزینه برای سفر به خلیج پزم استفاده از هواپیما است. با توجه به وجود فرودگاه چابهار در شهر کنارک، می‌توانید با تهیه بلیت به این فرودگاه سفر کنید. پس از فرود در فرودگاه چابهار، با وسایل حمل‌ونقل عمومی در حدود ۲۰ دقیقه به خلیج می­رسید. مدت‌زمان پرواز تهران-چابهار حدود دو ساعت است.

قطار

درصورتی‌که ترجیح می‌دهید با قطار سفر کنید، باید در نظر داشته باشید که مسیر ریلی برای دسترسی به چابهار هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های قطار به چابهار در شهرهای کرمان یا بندرعباس قرار دارند، که هر دو با خودروی سواری یا اتوبوس حدود ۱۰ ساعت از چابهار دورتر هستند.

غروب آفتاب در ساحل ماسه‌ای خلیج پزم

غروب آفتاب در ساحل ماسه‌ای خلیج پزم

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر روستای پزم، غروب خیره‌کننده آفتاب در ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای آن است. این مکان با حضور قایق‌ها و لنج‌های صیادی، منظره‌ جذاب و دل‌انگیزی را مقابل چشمانتان خلق می‌کند. شوق تماشای این منظره فوق‌العاده، سبب می‌شود علاقه‌مندان بسیاری به خلیج سفر کنند و غروب منحصربه‌فرد پزم را با خود به خانه ببرند.

علاوه بر این، آب‌وهوای ملایم منطقه و لذت تماشای پرندگان آن‌قدر دل‌انگیز است که کمتر کسی می‌تواند از وسوسه‌ی تماشای دوباره‌اش صرف‌نظر کند. بد نیست بدانید خلیج پزم چابهار میزبان پرندگان زیبایی چون «پرستوهای دریایی، کاکائی، فلامینگو، اگرت، آبچلیم، پلیکان، هوبره و عقاب دریایی» است و آن‌ها به‌صورت دائمی یا موقت آنجا زندگی می‌کنند.

پدیده­ی­­ جذاب دیگری که منحصراً در ساحل پزم رخ می‌دهد و مقابل چشمان گردشگران دلبری می‌کند، فیتوپلانگتون‌ها یا شب‌تاب‌های دریایی هستند. آن‌ها در تاریکی شب‌، مانند چراغ‌های آبی در ساحل روشنایی پخش می‌کنند و منظره‌ زیبایی می‌سازند. به‌خاطر داشته باشید که برای تجربه این پدیده شگفت‌انگیز، باید پس از غروب آفتاب در ساحل منتظر بمانید. شب‌تاب‌های دریایی به‌ویژه در شب‌های پاییز و زمستان بیشتر قابل‌مشاهده هستند.

خلیج پزم چابهار ؛ غارهای ساحلی و چشم اقیانوس

یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده و کم‌نظیر خلیج پزم، غارهای آبی و ساحلی هستند که به علت تأثیر فرسایش امواج آب بر سنگ‌ها، شکل آدمک‌های سنگی درآمده و خودنمایی می‌کنند.

چشم اقیانوس هم مانند یک چشم درخشان به رنگ آبی است. این غار زیبا در زمان کاهش سطح آب نمایان شده و به یکی از جاذبه‌های ویژه و خاص این منطقه تبدیل می‌شود. علاوه بر چشم اقیانوس، غارهای صخره‌ای دیگری نیز در این منطقه هستند که با زیبایی خاص خود، هر ببیننده‌ای را به حیرت وا‌می‌دارند. غارهای ساحلی خلیج پزم چابهار مانند یک زیبایی طبیعی در دریا مدفون‌اند و در دل آب‌های خلیج خودنمایی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به خلیج پزم چابهار

بهترین زمان سفر به خلیج پزم چابهار

اگر قصد سفر به خلیج پزم چابهار را دارید، بهترین زمان برای این سفر از اواخر پاییز تا اوایل بهار است. معمولاً اواسط آبان تا اوایل فروردین مناسب‌ترین زمان تماشای این منطقه فوق‌العاده محسوب می‌شود. در این بازه زمانی، هوا دارای ملایمت بیشتری است و دما نسبت به تابستان و ماه‌های گرم خنک‌تر خواهد بود.

 در طول تابستان، خلیج پزم چابهار همچنان جذابیت خود را حفظ می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که بادهای خنک و موج‌زننده دریا ممکن است ایجاد شود.

 در زمستان، مخصوصاً در ماه‌های دی و بهمن، هوا به‌طور معتدلی پایدار و بهاری است. به همین دلیل می‌توانید در این فصل نیز از سفر به این منطقه لذت ببرید. همچنین اگر می‌خواهید با ترافیک کمتری مواجه شوید، ماه‌های بهمن و اسفند نیز گزینه‌ی مناسبی هستند. این ماه‌ها به نسبت تعطیلات بهاری و تابستانی، کم‌تر بازدیدکننده دارند و امکان تجربه‌ فضای آرامش‌بخش‌ چابهار را فراهم می‌کنند.

کلام آخر

خلیج پزم چابهار یک جواهر طبیعی در قلب اقیانوس است. این خلیج که در همسایگی دریای عمان قرار دارد، روایت تازه‌ای از دریا و ساحل‌ را بازگو می‌کند.

این خلیج زیبا نه‌فقط یک مقصد گردشگری، بلکه تجربه‌ی عمیق زیبایی‌ و رمز و راز طبیعت است. اگر گذرتان به چابهار افتاد، بازدید از این جاذبه‌ی جذاب را از دست ندهید؛ از ما گفتن بود!

نظرات کاربران