El pueblo de Puebla, España

دهکده پوبله اسپانیا و ملاقات اسپانیای کوچک

آیا عاشق سبک زندگی مینیمال و ساده اسپانیایی‌ها هستید؟ آیا برای تماشای زیباترین آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو سر از پا نمی‌شناسید؟ یا شاید هم تصور هم‌صحبتی با مردم خونگرم اسپانیایی شما را سر ذوق می‌آورد؟ تماشای نقاشی‌های سالوادور دالی و پیکاسو ضربان قلبتان را بالا می‌برد؟ خرید و شکم‌گردی به سبک اسپانیایی چطور؟ تجربه همه‌ این‌ها در دهکده پوبله اسپانیا ممکن است. 

تور اروپا

پوبله معروف است به اسپانیای کوچک زیرا با هدف خاص شناساندن معماری و فرهنگ اسپانیا آن هم به صورت فشرده بنا شد. دهکده خیلی هم کوچک نیست و 40 هزار متر مربع وسعت دارد. این دهکده با تمام شگفتی‌هایش در مرکز شهر بارسلونا در کنار نمایشگاه بین‌المللی ساخته شد. معروف است که اگر به شهر بارسلونا بروید و دهکده پوبله اسپانیا را نبینید نیمی از عمرتان بر باد است. این دهکده که حالا میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است داستان پرفراز‌ونشیبی دارد. برای شناخت هرچه بهتر این دهکده پوبله بارسلون بهتر است ابتدا داستان شکل‌گیری آن را بدانیم.

داستان دهکده پوبله اسپانیا

دهکده پوبله اسپانیا

داستان از آنجایی شروع شد که چهار تن از متخصص‌های اسپانیایی به نام‌های میکل اوتریلو، مهندس و نقاش، خاویر نوگوئس، نقشه‌کش و نقاش، فرانسیس فولگوئرا و رامون رونتوس در سمت معمار ماموریت یافتند تا در کنار نمایشگاه بین‌المللی بارسلونا که در همان سال‌ها احداث شد یک دهکده کوچک‌ بسازند که انعکاسی از معماری و فرهنگ اسپانیا باشد. البته باید دهکده پوبله بارسلون را طوری می‌ساختند که کسالت‌آور نباشد بنابراین محلی برای سرگرمی بازدیدکنندگان و تماشای رقص سنتی اسپانیا نیز در پوبله در نظر گرفتند. 

تصمیم نخست بر این بود که بعد از پایان نمایشگاه بارسلون دهکده پوبله هم تخریب شود. اما سفر آن چهار نفر و استقبال مردم از دهکده پوبله اسپانیا بعد از راه‌اندازی همه چیز را تغییر داد. آن‌ها از 1600 روستا در سفرشان بازدید کردند. در تمام روستاها عکس‌برداری کردند و آنچه باید اجرا می‌شد را در قالب تصویر و دست‌نوشته ثبت کردند. معماری‌ حیرت‌انگیز نقاط مختلف اسپانیا را بررسی کردند. نکات مهم معماری روستاها را جمع‌آوری کردند. هنگامی‌که پتانسیل گردشگری این پروژه بر آن‌ها آشکار شد تصمیم را تغییر دادند. دهکده پوبله اسپانیا باید ماندگار می‌شد. با این تغییر رویه پروژه جدیت بیشتری یافت و ساخت و ساز در 19 ژانویه 1928 آغاز شد. در نهایت دهکده پوبله اسپانیا تکمیل شد و در 20 می 1929 برای اولین بار میزبان گردشگران شد.

پوبله در زمان جنگ داخلی اسپانیا 

جنگ داخلی اسپانیا سه سال به طول انجامید و طی این سه سال جنگ دهکده پوبله اسپانیا از مکانی سرگرم‌کننده به اردوگاه اسرای جنگی تبدیل شد. بعد از جنگ مسئولین شهر بارسلون تصمیم به بازسازی دهکده پوبله بارسلون گرفتند. این بازسازی‌ها دوبار در دهه‌های 40 و 60 میلادی انجام شد اما هر بار ناموفق بود. عدم موفقیت در راه‌اندازی مجدد دهکده پوبله اسپانیا تا سال 1986 ادامه داشت. در سال 1986 بخش کاتالونیا که دهکده پوبله اسپانیا در آن قرار دارد خودمختار شد و زمام امور را خود به دست گرفت. در پی این اتفاق پوبله به بخش خصوصی واگذار شد و دوره رشد مجدد آغاز شد. 

بلیط هواپیما

در بازسازی مجدد، بخش‌های تازه‌ای به دهکده پوبله بارسلون اضافه شد؛ رستوران‌ها و کلاب‌های شبانه. در سال 1989 تنها بعد از گذشت سه سال از خصوصی‌سازی دهکده پوبله اسپانیا، تعداد بازدیدکنندگان در یک سال به یک میلیون نفر رسید. اما روند رو به رشد پوبله عمر کوتاهی داشت و در نهایت مجدداً در سال 1996 به یک گروه از تاجران واگذار شد. طرح این گروه برای توسعه دهکده پوبله بارسلون و رساندن آن به سوددهی شامل گسترش ساختمان‌ها و تکمیل آثار هنری بود. همچنین اشتغال‌زایی برای مردم بومی بارسلونا جز نقشه مدیرهای جدید بود. 

در سال 2020 با همه‌گیری کووید 19 دهکده پوبله بارسلون برای مدتی بسته شد اما با شروع مجدد فعالیت‌ها بار دیگر در ردیف بهترین دیدنی‌های بارسلون قرار گرفت. حالا در سال 2023 هدف دهکده پوبله اسپانیا ساختن تجربه‌ای بی‌نظیر از تماشای فرهنگ و تفریح به سبک اسپانیایی برای گردشگران است. 

اگر تصمیم گرفته‌اید به شهر بارسلون بروید و دهکده پوبله اسپانیا را از نزدیک ببینید کافی است با تیم پشتیبانی سه کلیک در تماس باشید تا هر آنچه که نیاز است درباره خرید بلیط هواپیما تهران بارسلون و تورهای گردشگری این شهر بدانید را در اختیار شما قرار دهند. 

بخش‌های مختلف دهکده پوبله اسپانیا

دهکده پوبله اسپانیا

دهکده پوبله اسپانیا بیش از 40 هزار متر مربع وسعت دارد و بخش‌های مختلفی دارد از جمله: ساختمان‌های نمادین، رستوران‌ها و بارها، محل برگزاری کنسرت‌های موسیقی، غرفه‌های صنایع دستی و موزه‌ها و گالری‌های هنر. در ادامه به بررسی هر یک از این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

ساختمان‌های معروف دهکده پوبله اسپانیا

مهم‌ترین بخش دهکده پوبله اسپانیا 117 ساختمان تاریخی است که همگی تقلیدی از آثار مهم اسپانیا هستند. با گردش در دهکده پوبله بارسلون و تماشای این ساختمان‌ها با معماری روستاهای اسپانیایی از شمال تا جنوب و تمام آثار ثبت شده در یونسکو به صورت یکجا آشنا می‌شوید. 

این 117 ساختمان در نقشه دهکده پوبله اسپانیا به‌صورتی دسته‌بندی شده‌اند که دسترسی به آن‌ها  گیج‌کننده نباشد. ساختمان‌هایی که در شمال اسپانیا قرار دارند با رنگ مشخصی از ساختمان‌های واقع در بخش جنوبی، مرکزی و بخش مدیترانه‌ای اسپانیا تفکیک شده‌اند. در میان این ساختمان‌ها معماری ناوالکارنرو از شهر مادرید، توره دو اوتبو از شهر آراگون و پورت سان وینسنت از شهر کاستیلا وای لیون به چشم می‌خورد. شما به عنوان بازدیدکننده علاقه‌مند به اسپانیا این امکان را دارید که معماری مناطق مختلف از شمال تا جنوب و بخش مدیترانه‌ای و مرکزی را با یکدیگر مقایسه کنید و چیزهای جدیدی بیاموزید.

خرید صنایع دستی اسپانیایی در دهکده

سبدهای بافته شده مخصوص، شیشه‌های نقاشی شده و رنگارنگ، شال‌های معروف اسپانیایی، کیف‌های چرمی و قطعه‌های چوبی حکاکی شده صنایع دستی معروف اسپانیایی هستند. اگر دنبال خرید سوغاتی‌های خاص در بارسلون هستید نیازی به گشتن در شهر نیست. وقتی به دهکده پوبله اسپانیا رفتید همان‌جا از هنرمندان بومی که در غرفه‌ها مشغول ساخت محصول‌های متنوع هستند، خرید کنید. بعد از گشت‌و‌گذار در دهکده به غرفه‌ها سر بزنید و سوغاتی مورد پسند خود را بخرید.

نکته جالب درباره‌ این بخش از دهکده این است که اگر بخواهید هنر صنایع دستی بارسلون را یاد بگیرید می‌توانید در یکی از ورکشاپ‌های دهکده پوبله اسپانیا ثبت نام کنید و در مدت زمان کوتاهی از هنرمندان بارسلونی هنری جدید بیاموزید. این کارگاه‌ها شامل آموزش سبد بافی، نقاشی و چاپ روی پارچه و کاغذ، نقاشی روی شیشه، هنر حکاکی روی چوب و چرم‌دوزی است. در ضمن امکان ثبت نام به صورت آنلاین وجود دارد. 

بخش هنرهای معاصر 

دهکده پوبله بارسلون

تماشای آثار نقاش‌هایی معروف چون سالوادور دالی، پیکاسو و میرا بسیار هیجان‌انگیز است. در بخش هنرهای معاصر دهکده پوبله اسپانیا چند موزه و گالری وجود دارد که به نمایش آثار هنرمندان بزرگ می‌پردازند. همچنین در این بخش می‌توانید آثار عکاسان، مجسمه‌سازان و نقاش‌های برجسته‌ اسپانیایی را مشاهده کنید. 

این بخش با موزه‌های عجیبش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. قطعا تماشای اثر مشهور جوزپ گینووارت بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این اثر عجیب شامل تنه‌های باریکی از درخت است که با اشیا مختلفی تزئین شده‌اند و در نهایت تبدیل به مجسمه شده‌است. این اثر لقب جنگلی که به مجسمه تبدیل شد را گرفت.

شکم‌گردی در دهکده پوبله اسپانیا

هنگامی‌که بعد از گشت‌وگذار در دهکده گرسنه شدید به یکی از رستوران‌های دهکده پوبله بارسلون بروید و غذایی اسپانیایی سفارش بدهید. بیشتر رستوران‌های دهکده پوبله اسپانیا در محوطه پراکنده است اما به کمک راهنماها مسیر رستوران‌ها را خواهید یافت. منوی رستوران‌ها شامل انواع غذاهای اسپانیایی است که خاطره‌ای خوشمزه و رنگی برای شما می‌سازد. غذاهای سنتی مثل املت اسپانیایی، پاتاتاس براواس، پائییا، گاسپاچو  و سالمورخو، خوراک ماهی مرکب، کرما کاتالانا، چوروس، گمبس الخییو و دسر محبوب تورون، نوشیدنی‌های جدید و بستنی اسپانیایی را گزینه‌های پیش‌روی شما هستند. 

کنسرت‌ و موسیقی زنده در دهکده پوبله اسپانیا

در میدان اصلی دهکده یک فضای باز بزرگ برای برگزاری کنسرت‌های متنوع موسیقی در نظر گرفته شده‌است. برنامه کنسرت‌ها بر روی سایت دهکده در دسترس است و می‌توانید از قبل برای حضور در این کنسرت‌ها برنامه‌ریزی کنید. کنسرت‌های دهکده پوبله اسپانیا برای علاقه‌مندان به موسیقی زنده جالب خواهد بود.

خرید آسان بلیط ورودی

دهکده پوبله اسپانیا

برای بازدید از دهکده پوبله اسپانیا باید بلیط ورودی تهیه کنید. تهیه بلیط به دو صورت ممکن است، آنلاین و حضوری. خرید آنلاین بلیط ارزان‌تر از خرید بلیط به صورت حضوری و خرید بلیط آنلاین در همان روز است. قیمت بلیط برای یک نفر بزرگسال غیر بومی به صورت آنلاین 11 یورو و به‌صورت حضوری یا آنلاین در همان روز 14 یورو است. همچنین قیمت بلیط ورودی دهکده پوبله برای کودکان 4 تا 12 ساله غیر بومی به صورت آنلاین 9 یورو و به‌صورت حضوری یا آنلاین در همان روز 10 یورو است. ورودی برای کودکان زیر چهارسال نیز رایگان است. اگر خانواده‌ای پرجمعیت هستید می‌توانید از پکیج‌های بلیط دهکده پوبله اسپانیا استفاده کنید. برای تهیه بلیط به صورت آنلاین به سایت دهکده به نشانی poble-espanyol.com مراجعه کنید.

نحوه دسترسی به دهکده پوبله اسپانیا

اگر در شهر بارسلون اقامت دارید برای دسترسی به دهکده پوبله کافی است از مترو، قطار و یا اتوبوس استفاده کنید. برای سفر با مترو از هرجای بارسلون که هستید سوار مترو شوید و در ایستگاه اسپانیا پیاده شوید. برای قطار بین‌شهری هم همین‌طور؛ در ایستگاه میدان اسپانیا پیاده شوید. برای دسترسی به دهکده به‌وسیله اتوبوس نیز در ایستگاه پوبله اسپانیول پیاده شوید.

کارهای ممنوع در دهکده

هر مکان تفریحی-گردشگری‌ قوانین خاص خودش را دارد. در این قسمت با قوانین و کارهای ممنوعه در دهکده پوبله اسپانیا آشنا می‌شویم. 

● ورود به محوطه دهکده پوبله بارسلون با دوچرخه، اسکیت و اسکوتر ممنوع است. برای دوچرخه‌ها پارکینگ غیر مسقف در فضای باز بیرون دهکده در نظر گرفته شده‌است و برای سایر وسایل می‌توانید از کمد رایگان استفاده کنید. 

● سیگار کشیدن در بخش‌های سربسته و مسقف دهکده پوبله بارسلون ممنوع است اما می‌توانید در محوطه آن سیگار بکشید. 

● ورود سگ‌ها بدون قلاده به داخل دهکده پوبله بارسلون ممنوع است. ورود سگ‌ها تنها با قلاده ممکن است پس یادتان نرود قلاده سگتان را با خود ببرید. 

● همراه داشتن کیف و وسیله شخصی اضافی در دهکده پوبله ممنوع نیست اما می‌توانید برای راحتی خودتان کیف یا وسایل اضافی را به بخش کمد رایگان تحویل دهید. این بخش چیزی شبیه به کفشداری‌های خودمان است. 

● وای‌فای رایگان هم در دهکده در اختیارتان قرار می‌گیرد. 

● اگر قصد اجاره کردن ماشین در بارسلونا را دارید نگران پارکینگ نباشید. یک پارکینگ غیر رایگان در نزدیکی دهکده وجود دارد.

اقامت در نزدیکی پوبله

در دهکده پوبله اسپانیا امکان اقامت نیست ولی می‌توانید در نزدیکی دهکده، در شهر بارسلونا هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی پیدا کنید که برای هر نوع سلیقه و بودجه‌ای مناسب خواهند بود.

فرصتی برای هم‌صحبتی با مردم بومی

مردم بومی بارسلونا مانند سایر اسپانیایی‌ها بسیار خونگرم و مهربان هستند. بهترین زمان برای ملاقات مردم بومی شهر بارسلونا عصرها است زیرا آن‌ها هر روز عصر برای قدم‌زدن، صرف عصرانه و شام بیرون می‌آیند. اگر به زبان اسپانیایی تسلط داشته باشید هم‌صحبتی با مردم بومی بارسلون شیرین و خاطره‌انگیز خواهد شد. در ابتدای صحبت‌هایتان صبح بخیر یا عصر بخیر بگویید. با آن‌ها دست بدهید و با آن‌ها صحبت کنید. 

کلام آخر

همان‌طور که در ابتدا گفتیم اگر به بارسلونا بروید و دهکده پوبله بارسلون را نبینید نیمی از عمرتان بر باد است. پس به دهکده پوبله حیرت‌انگیز بروید و از بودن کنار مردم بومی لذت ببرید. با آن‌ها صحبت کنید، غذاهای سنتی سفارش بدهید و در یک کنسرت موسیقی شبانه خوش بگذرانید. هیچ جایی به اندازه دهکده پوبله بارسلون به شما خوش نخواهد گذشت. برای خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و راهنمایی درباره تورهای دهکده پوبله اسپانیا با پشتیبانی سه کلیک تماس بگیرید.

نظرات کاربران