Marley's horse statue in Place de la Concorde, Paris

در میدان کنکورد پاریس چه چیزهایی می‌بینیم؟

میدان کنکورد پاریس، بزرگترین میدان در شهر است. این میدان در واقع یک هشت ضلعی است که شانزه‌لیزه را به محوطه تویلری و کلیسای مادلین را به کاخ بوربون در آن سوی رودخانه متصل می‌کند. این مکان بیست‌ویک هکتار از مرکز شهر و اطراف رود سن را پوشش می‌دهد.

Tour europe

اگر به تاریخ پاریس نگاه کنیم، می‌بینیم که میدان کنکورد پیش‌تر فقط یک باتلاق بود. زمانی که خانواده سلطنتی به شهر آمدند، لویی پانزدهم به معمار سلطنتی خود که آنژ ژاک گابریل نام داشت، دستور داد تا محیط مناسبی را برای ساخت مجسمه خودش که سوار بر است پیدا کند. این شد که میدان جدیدی در انتهای غربی باغ تویلری ساخته شد که البته در آن زمان میدان لویی پانزدهم نام داشت. مجسمه لویی کمتر از بیست سال در میدان بود که در طول انقلاب فرانسه، یک گیوتین به جای آن نصب شد.

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

تاریخ سلطنت وحشت و میدان انقلاب

Place de la Concorde

در سال 1793، در طول 13 ماه سلطنت وحشت (دورانی از انقلاب فرانسه که در آن اعدام‌ها و قتل عام‌های زیادی صورت گرفت)، میدان کنکورد پاریس، میدان انقلاب نام داشت. 1300 نفر از جمله لویی شانزدهم که پدرش کنکورد را ساخته بود، با تیغه تیز گیوتین سر بریده‌شدند. از دیگر قربانیان این انقلاب می‌توان به ماری آنتوانت (آخرین ملکه قبل از انقلاب کبیر فرانسه)، مادام دو بری، شارلوت کوردی (یکی از چهره‌های انقلاب کبیر فرانسه) و رهبر انقلاب فرانسه ژرژ دانتون اشاره کنیم. در 28 ژوئیه 1794، جمعیتی متشکل از 1300 پاریسی در میدان انقلاب گرد هم آمدند تا شاهد اعدام ماکسیمیلیان روبسپیر (مسئول حکومت وحشت) باشند. بعد از کشته شدن روبسپیر، ترور‌های خونین پایان یافت و در سال 1795 نام این میدان به میدان کنکورد به معنای هماهنگی یا صلح تغییر پیدا کرد.

اُبِلیسک اقصر واقع در مرکز میدان کنکورد پاریس

ابلیسک مصری (ستونی شبیه به هرم سنگی) با ارتفاع ۲۳ متر (۷۵ فوت) که در مرکز میدان کنکورد قرار دارد، قدیمی‌ترین بنای تاریخی پاریس است. این ابلیسک 3300 ساله و 220 تنی که در قرن 13 قبل از میلاد ساخته‌شد، از معبد اقصر (نیایشگاه باستانی در کشور مصر) به شهر پاریس آمده‌‌است. درواقع در سال 1831 از نایب‌السلطنه مصر، محمد علی پاشا، به لویی فیلیپ هدیه داده‌شد. 

همانطور که می‌توانید تصور کنید، رسیدن آن به پاریس کار آسانی نبود. سیصد مرد ابتدا مجبور شدند کانالی را در مصر حفر کنند تا دسترسی به راه کشتی را برای حمل ابلیسک به پاریس فراهم کنند.

مجسمه‌ها و فواره‌ها

گرداگرد میدان کنکورد پاریس، مجسمه‌هایی وجود دارند که درواقع نمادی از شهرهای اصلی فرانسه هستند. شهرهایی همچون بوردو، برست، لیل، مارسی، نانت، روئن و استراسبورگ. در شمال و جنوب ابلیسک دو فواره قرینه با حوضچه‌های دایره‌ای‌شکل وجود دارد که یکی نشان‌دهنده دریانوردی زمان جنگ و دیگری دریانوردی رودخانه‌ای است. شما ممکن است چهره مجسمه‌های سنگی حک شده روی فواره‌ها را بشناسید؛ زیرا شبیه به آن‌ها در فواره میدان سنت پیتر در رم نیز وجود دارد. برای ساخت این مجسمه و فواره‌ها دوازده مجسمه‌ساز به صورت شبانه روزی کار کردند تا آن‌ها را تا سال 1840 تکمیل کنند.

پل کنکورد

این پل پنج طاقی از سنگ‌های زندان باستیل پس از اینکه توسط گروه‌های مردمی برای شروع انقلاب فرانسه به جا ماند، ساخته‌شد. سازنده آن، معمار مشهور، ژان رودولف پرونه است. ساخت‌وساز پل در طول انقلاب شروع شد و در سال 1791 تکمیل گشت.

پل کنکورد پاریس، از رودخانه سن در میدان کونکورد عبور می‌کند تا اسکله Quai des Tuileries در ساحل سمت چپ را به اسکله اورسی در نوار راست ساحلی متصل کند. در سال 1810، ناپلئون مجسمه‌های ژنرال‌های فرانسوی را روی پل قرار داد، اما وزن آن برای سازه بسیار زیاد بود و مجسمه‌ها به ورسای منتقل شدند.

نمای شمالی میدان کنکورد پاریس

Marley's horse statue in Place de la Concorde, Paris

زمانی که معمار سلطنتی، آنژ ژاک گابریل، میدان کنکورد را طراحی کرد، ساختمان‌های سنگی را نیز ساخت که نمای شمالی میدان را تشکیل می‌دادند. در سال 1757 کار بر روی دو نمای شمالی با معماری نئوکلاسیک آغاز شد. بین این دو ساختمان به اندازه یک خیابان به نام Rue Royale فاصله افتاده‌است. امروزه یکی از آن ساختمان‌ها هتل د کریلون است. دیگری نیز شامل دفاتر دولتی فرانسه است. شما می‌توانید کلیسای مادلین را نیز در انتهای خیابان رویال ببینید.

هتل کریلون

این هتل مجلل در سال 1758 توسط آنژ ژاک گابریل برای کنت کریلون طراحی شد. علیرغم این واقعیت که گیوتین در آستانه خانه آنها نصب شده بود، اما این خانواده در طول انقلاب باز هم این خانه را نگه داشتند. در سال 1778، لویی شانزدهم و دیپلمات‌های آمریکایی از جمله بنجامین فرانکلین، در هتل د کریلون برای امضای معاهده دوستی و یک قرارداد تجاری همدیگر ملاقات کردند.

در آغاز قرن بیستم، این ساختمان به یک هتل مجلل تبدیل شد و تا به امروز نیز باقی مانده‌است. در قرن بیست و یکم، هتل بازسازی و به‌روز شد و به جدیدترین هتل 5 ستاره‌ای تبدیل شد که نام کاخ را به دست آورد.

سفارت آمریکا در پاریس

قدیمی‌ترین نمایندگی دیپلماتیک ایالات متحده در میدان کنکورد پاریس قرار دارد که بنجامین فرانکلین یکی از اولین سفیرانش بود. سفارت فعلی آمریکا که در خیابان گابریل 2 در میدان کنکورد واقع شده است، در سال 1933 توسط معماران نیویورکی طراحی شد. شما به راحتی می‌توانید ساختمان سفارت را از بین حصارها و موانع امنیتی تشخیص دهید.

مجسمه اسب‌های مارلی در میدان کنکورد پاریس

Marley's horse statue in Place de la Concorde, Paris

شانزلیزه خیابانی است که در حد فاصل میدان کنکورد و میدان شارل دو گل قرار دارد. نمی‌توان تماشای دو مجسمه‌های مرمرین اسب‌های مارلی را در ورودی خیابان شانزلیزه از دست داد. این مجسمه‌ها توسط لویی پانزدهم برای اقامتگاه سلطنتی Chateau de Marly در حدود سال 1740 سفارش داده‌شد و در سال 1795 به میدان کنکورد انتقال داده‌شد. پنج ساعت زمان برد تا مجسمه‌ها به مکان موردنظر منتقل شوند. وسیله نقلیه‌ای که مجسمه‌ها در آن حمل می شدند اکنون در موزه Arts et Metiers در پاریس است. آنچه امروز می‌بینید مجسمه‌هایی شبیه به مجسمه‌های اصلی است. لازم به ذکر است که مجسمه‌های اصلی اکنون در La Cour Marly، حیاط شیشه‌ای موزه لوور وجود دارند.

تور دوچرخه‌سواری دو فرانس و رژه نظامی روز باستیل

اگر در پایان ماه ژوئیه در پاریس باشید، می‌توانید مسابقه دوچرخه‌سوار دو فرانس را تماشا کنید که شرکت‌کنندگان آن از میدان کنکورد عبور می‌کنند و به منطقه تور دو فرانس می‌روند. همچنین در روز باستیل (جشن روز ملی فرانسه) می‌توانید رژه نظامیان فرانسه به رهبری رئیس جمهور این کشور را ببینید که از میدان کنکورد پاریس تا طاق پیروزی راهپیمایی می‌کنند.

ایستگاه مترو میدان کنکورد پاریس

برخی ایستگاه مترو میدان کنکورد پاریس را یکی از زیباترین ایستگاه‌های مترو در این شهر می‌دانند. این ایستگاه خط نیرومند 1 را که از شمال در منطقه تجاری بزرگ لا دفانس شروع می‌شود، به قلعه قدیمی Chateau de Vincennes با خطوط 8 و 12 مرتبط می‌کند. دیوارهای ایستگاه کنکورد نیز در نوع خود منحصربه‌فرد است. کاشی‌های مترو مانند پازلی هستند که درنهایت از چیده‌شدنشان در کنار هم، یک پیام از اعلامیه‌های حقوق بشر که در روزهای درخشان انقلاب فرانسه در سال 1789 نوشته شده‌است، مشخص می‌شود:

«تمامی ابنای بشر، آزاد به دنیا می‌آیند و از لحاظ منزلت و حقوق با هم برابرند.»

چرخ‌وفلک  La Grande Roue

Place de la Concorde

در بیشتر اوقات سال، درست بیرون دروازه‌های باغ‌های تویلری و در اطراف میدان کنکورد، بزرگ‌ترین چرخ و فلک در فرانسه به نام La Grande Roue را خواهیددید. اگر از ارتفاع زیاد نمی‌ترسید، سوار شدن در این چرخ‌وفلک را از دست ندهید. از بالای کابین‌های آن می‌توانید مناظر فوق‌العاده‌ای از سراسر پاریس را از جمله برج ایفل و همچنین باغ‌ تویلری تماشا کنید.

کلام پایانی

میدان کنکورد پاریس در گذشته شاهد وقایع خونین زیادی به ویژه در دوران انقلاب و حکومت وحشت بود که افراد بسیاری از جمله لوئی شانزدهم، ماری آنتوانت، روبسپیر و دانتون جان در آنجا جان باختند. در هر طرف از میدان که بایستید، منظره‌ای خیره‌کننده از ابلیسک اقصر گرفته تا خیابان رویال، شانزلیزه، هتل و چشم‌اندازهای رویایی دیگری که پشت هرکدام تاریخچه‌ای از اتفاقات گذشته نهفته است را می‌بینید. اگر در سفرتان به پاریس از میدان کنکورد دیدن کردید، تجریباتتان را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران