ساختمان قدیم پست چابهار

ساختمان قدیم پست چابهار؛ از سال 1248

منطقه آزاد چابهار به عنوان یک مقصد گردشگری پر طرفدار علاوه بر جاذبه‌های گردشگری طبیعی دیدنی‌های دیگری هم دارد. بعضی از این دیدنی‌ها تاریخی به حساب می‌آیند و بعضی دیگر قدیمی هستند. اگر به تماشای ساختمان‌های قدیمی و داستان‌ها پیرامون آنها علاقه دارید چابهار چیزهای زیادی برای ارائه دارد. ساختمان قدیم پست چابهار یکی از جاذبه‌های گردشگری قدیمی شهر چابهار است. این ساختمان قدیمی که در گذشته با نام تلگرافخانه شناخته می‌شد توسط یک کمپانی در هند شرقی ساخته شد و قدمت آن به سال 1248 شمسی برمی‌گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ساختمان قدیم پست چابهار آشنا شویم.

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

معرفی و تاریخچه ساختمان قدیم پست چابهار

ساختمان قدیم پست چابهار

همانطور که گفتیم این ساختمان در سال 1248 توسط یک شرکت هندی در منطقه چابهار ساخته شده است و یکی از قدیمی‌ترین تلگرافخانه‌های ایران به شمار می‌رود. این تلگرافخانه را به منظور رونق دریانوری و برقراری ارتباط بین شهرهای چابهار، جاسک، بندر عباس با کشور هند ساختند. مجموعه قدیمی پست چابهار پنج بخش مجزا دارد که یک بخش آن به تلگرافخانه انگلیسی ها اختصاص دارد و ساختمان اصلی مجموعه به شمار می‌رود. ساختمان اصلی تلگرافخانه در قسمت جنوبی شهر چابهار و رو‌به‌روی مهمان‌سرای کشتیرانی واقع شده است. چهار ساختمان دیگر نیز در اطراف این ساختمان اصلی قرار دارند. ساختمان قدیم پست چابهار دو طبقه دارد و زیربنای آن 630 متر مربع است. پس از ورود به ساختمان در طبقه اول در مجموع چهار اتاق به همراه سرویس بهداشتی وجود دارد و سقف‌ها و کف اتاق‌ها از جنس تیرهای چوبی هستند. در ساخت شیروانی‌های آن از سفال استفاده کرده‌اند. چیزی که در معماری این بنا توجه شما را به خود جلب می‌کند قوس‌های هلالی شکل آن است. در گذشته جلوی ساختمان یک سایبان با شیروانی سفالی بود که به علت فرسودگی آن را جمع کردند. معمولا برای ساخت ساختمان‌ها در مناطق گرمسیری از مصالح متفاوت از شهرهای دیگر استفاده می‌کنند. به همین دلیل در ساختمان قدیم پست چابهار از سنگ‌های رسوبی ماسه‌ای استفاده کرده‌اند.

این ساختمان در حال حاضر در اختیار دولت است. ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار در سال 1392 بازسازی و مرمت شد. در فرآیند مرمت بعضی در و پنجره‌ها تعمیر شدند و نقاط آسیب‌دیده را استحکام بخشیدند. در سال 1396 مرمت اصولی و کامل فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان قدیم پست چابهار در دستور کار قرار گرفت و بودجه دو میلیارد ریالی برای آن در نظر گرفتند. این تلگرافخانه انگلیسی در سال 1377 با شماره ثبت 2110 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دیدنی‌های نزدیک ساختمان قدیم پست چابهار

تلگرافخانه انگلیسی ها در شهر چابهار واقع شده و جاذبه‌های دیدنی زیادی اطراف این ساختمان قدیمی وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بعضی از جاذبه‌های نزدیک ساختمان قدیم پست چابهار را ببینیم.

آرامگاه سید غلام رسول

ساختمان قدیم پست چابهار

یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار آرامگاه سید غلام رسول است. آرامگاه سید محمد معروف به سید غلام رسول از جاذبه‌های دیدنی چابهار و از زیارتگاه‌های مسلمانان هند در این منطقه بوده است. قدمت این یادبود به سال 456 هجری قمری می‌رسد. ردپای معماری هندی در این بنا به وضوح پیدا است. این مقبره قدیمی که بارها توسط هندیان مورد مرمت قرار گرفته در شهر چابهار، بلوار شهید ریگی قرار دارد. 

ساحل دریا بزرگ چابهار

 ساحل دریا بزرگ چابهار در فاصله شش کیلومتری از ساختمان قدیم پست چابهار قرار دارد. این ساحل زیبا و دیدنی یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی چابهار است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را از نزدیک ببینید. در بدو ورود به این ساحل صخره‌ای منظرۀ فوق‌العاده‌ای که از آب‌ها آزاد می‌‌بینید توجه شما را جلب می‌کند. صرفنظر از این منظره فوق‌العاده شاید تصور کنید این ساحل تفاوت چندانی با دیگر سواحل صخره‌ای ندارد اما با کمی صبر متوجه می‌شوید که چرا این ساحل را از زیباترین سواحل ایران می‌دانند. هنگام برخورد امواج به دیوارۀ صخره‌ای ساحل آب با فشار از حفره‌هایی که بر سطح صخره‌ها وجود دارد خارج می‌شود و پدیدۀ زیبای آبفشان را برای شما به نمایش می‌گذارد. زمانی که امواج خروشان هستند ارتفاع از فواره‌های طبیعی به 15 متر هم می‌رسد. این پدیدۀ فوق‌العاده تنها در تعداد کمی از سواحل صخره‌ای سراسر دنیا اتفاق می‌افتد.

روستای تیس در نزدیکی ساختمان قدیم پست چابهار

سفری به روستای تیس چابهار

تنها در فاصله 20 دقیقه‌ای از ساختمان قدیم پست چابهار یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران را می‌توانید ببینید. روستای تیس با قدمتی نزدیک به 2500 سال یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار است. این روستای باستانی در گذشته یکی از مهمترین بنادر ایران بوده است. روستای تیس دیدنی‌های زیادی دارد از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به قبرستان جت، مسجد جامع تیس، غارهای سه‌گانه تیس و قلعه پیروز گت اشاره کرد. گر قصد بازدید از تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار را دارید پیشنهاد می‌کنیم سری هم به این روستای تاریخی بزنید و جاذبه‌های آن را از نزدیک ببینید.

بهترین زمان برای بازدید از تلگرافخانه قدیمی چابهار

چابهار به واسطه موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردش در تمام طول سال آب‌وهوایی بهاری و معتدل دارد. همین موضوع باعث شده تقریبا در تمام فصل‌ها مسافران زیادی به این منطقه سفر کنند. تنها زمانی که کمی تعداد مسافران کمتر می‌شود از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. در این زمان کمی رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌توانید رطوبت و هوای شرجی را تحمل کنید از این فرصت استفاده کنید و به دور از شلوغی از جاذبه‌های دیدنی و ساختمان قدیم پست چابهار دیدن کنید. اگر با شلوغی مشکلی ندارید بهترین زمان سفر به چابهار پاییز و زمستان است.

دسترسی به ساختمان قدیم پست چابهار

ساختمان قدیم پست چابهار

ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها در شهر چابهار، بلوار امام خمینی، خیابان مولوی واقع شده است. اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید باید خودتان را به بلوار امام خمینی برسانید، در امتداد بلوار امام خمینی به سمت میدان کوزه بروید و بعد وارد خیابان مولوی شوید. پایین‌تر از اداره پست ساختمان تلگرافخانه انگلیسی ها چابهار را خواهید دید. در صورتی که با هواپیما سفر می‌کنید پس از پیاده شدن در فرودگاه کنارک باید با تاکسی‌های فرودگاه خودتان را به چابهار و تلگرافخانه انگلیسی ها برسانید.

کلام پایانی

منطقه زیبا و دیدنی چابهار جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. بسیاری از گردشگران بیشتر برای بازدید از طبیعت شگفت‌انگیز این منطقه با چابهار سفر می‌کنند. اما این شهر جاذبه‌های تاریخی دیدنی زیادی دارد که تماشای آنها خالی از لطف نیست. یکی از این دیدنی‌های تاریخی ساختمان قدیم پست چابهار است که سعی کردیم در این مقاله آن را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم.

نظرات کاربران