مجموعه‌ای از گنجینه‌های تاریخی در موزه ملی کره

مجموعه‌ای از گنجینه‌های تاریخی در موزه ملی کره

کشور کره جنوبی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای شرق آسیا تاریخ غنی و گسترده‌ای دارد. موزه ملی کره مهمترین و وسیع‌ترین موزه در جمهوری کره است. این موزه مجموعه عظیم و ارزشمندی از اشیا و آثار تاریخی را در خود نگه می‌دارد. بیش از 410000 اثر تاریخی ارزشمند و زیبا از عصر پارینه سنگی تا اوایل قرن بیستم در این موزه حفظ می‌شود. 12000 مورد از این مجموعه عظیم در سالن نمایشگاه دائمی این موزه به نمایش گذاشته شده است. این موزه شش گالری مجزا دارد از جمله: گالری پیش از تاریخ و تاریخ باستان، گالری قرون وسطی و اوایل عصر مدرن، گالری آثار اهدایی، گالری خوشنویسی و نقاشی، گالری هنر جهانی و گالری‌های مجسمه‌سازی و صنایع دستی. گنجینه‌ها ملی بسیاری در این گالری‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند از جمله بودیساتوا که یکی از گنجینه‌های ملی مهم کره است، مشعل روباز گوریو سلادون، بتکده ده طبقه که در سایت معبد گیونگ چئونسا قرار دارد و تاج طلایی سیلا. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در موزه ملی کره بگردیم و با آن آشنا شویم.

رزرو کره جنوبی

رزرو تور کره جنوبی با سه کلیک خوبه!

تاریخچه موزه ملی کره

موزه ملی کره

موزه ملی کره جنوبی در سال 1945 تاسیس شده است. این موزه در سال 2005 در مکانی با مساحت حدودی 307000 متر مربع گسترش پیدا کرد و مساحت ساختمان آن به 45000 متر مربع می‌رسد. موزه آثار ملی کره در یونگسان سئول واقع شده است. این موزه از زمان بازگشایی مجدد در سال 2005 به عنوان یک مجموعه فرهنگی نه تنها آثار ارزشمند را به نمایش می‌گذارد بلکه دوره‌های آموزشی و رویدادهای فرهنگی بسیاری را نیز میزبانی می‌کند.

مجسمه متفکر بودیساتوا در موزه ملی کره

بودیساتوای متفکر یکی از اشیای دیدنی موزه ملی کره است. بودیساتوا مجسمه‌ای در حال تفکر است که پای راستش را به صورت ضربدری روی زانوی چپش گذاشته و با انگشت گونه‌اش را لمس می‌کند. حالت این مجسمه از تصویر شاهزاده ساکیامونی (سیدِهارتا) الهام گرفته شده است. شاهزاده ساکیامونی در این تصویر عمیقا در حال مراقبه و تفکر در مورد زندگی انسان‌ها است. بودیساتوا به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند و با شماره ثبت 83 در موزه آثار ملی کره نگهداری می‌شود. ارتفاع آن به یک متر می‌رسد و یک تاج سه‌ لبه کوچک بر روی سرش دارد. به این تاج سمسانکوان، به معنی «تاج سه قله» می‌گویند. البته از آنجا که شباهت بسیاری به گل نیلوفر ابی دارد آن را با نام یونهاکوان، به معنی «تاج نیلوفر آبی» نیز می‌شناسند. بالاتنه مجسمه برهنه است و به جز یک گردنبند گرد چیزی بر تن ندارد و همین بر سادگی این اثر تاریخی افزوده است. قسمت پایینی بدن آن با دامن پوشیده شده است و چین‌های زیاد آن حس پویایی را به بیننده القا می‌کند. این مجسمه به دلیل جزئیاتی که در حکاکی آن به کار رفته شناخته می‌شود و یکی از نمادین‌ترین مجسمه‌های بودا در موزه ملی کره جنوبی است.

مجسمه‌های بودا در موزه ملی کره جنوبی

مجسمه‌های بودا در موزه ملی کره جنوبی

اتاق مجسمه‌های بودا یکی دیگر از اتاق‌های دیدنی موزه ملی کره در شهر سئول است. در این اتاق چند مجسمه بودا از دورههای مختلف تاریخی نگهداری می‌شوند. اتاق مجسمه‌های بودا تصویر کاملی از تاریخ مجسمه‌سازی بودایی کره در دوره سه پادشاهی تا دوره سلسله چوسون ارائه می‌دهد. در ورودی این اتاق چند مجسمه سنگی و آهنی بزرگ از بودا دیده می‌شود که در دوره یونیفاید سیلا و سلسله گوریو ساخته شده‌اند. 

آمیتابا بودا از گنجینه‌های موزه ملی کره

یکی از مجسمه‌های این اتاق مجسمه آمیتابا بودا است که از معبد گامسانسا به موزه ملی کره منتقل شده است. این گنجینه با شماره 82 در موزه آثار ملی کره جنوبی نگهداری می‌شود و قدمت آن به قرن هشتم میلادی می‌رسد. مجسمه آمیتابا بودا در معبد گامسانسا در گیونجو، پایتخت سلسله سیلا نگهداری می‌شد اما در سال 1915 آن را به موزه آثار ملی کره منتقل کردند. آمیتابا بودا یعنی بودایی که بر سوخاواتی فرمانروایی می‌کند. سوخاواتی بهشت آن دسته از پیروان بودا است که به اصول بودا پایبند هستند. بر روی سر او حلقه‌هایی شبیه به عمامه دیده می‌شود و یک برجستگی نیز بر روی سرش وجود دارد. این ویژگی تقریبا در تمام مجسمه‌های بودا دیده می‌شود. ظاهر این مجسمه وقار را به بیننده القا می‌کند. بر روی صفحه پشتی این مجسمه یک پیام نوشته شده است. در این پیام آمده که یک مقام عالی رتبه به نام کیم جی سونگ معبد گامسانسا و مجسمه‌های بودا را برای ادای احترام به والدینش در سال 719 ساخته است.

بودای آهنین نشسته

موزه ملی کره

مجسمه بودای دیگری که در این اتاق از موزه آثار ملی کره به نمایش درآمده بودای آهنین نشسته است. این مجسمه با شماره ثبت 332 در مجموعه گنجینه‌های موزه ملی کره جنوبی نگهداری می‌شود. قدمت مجسمه بودای آهنین به قرن دهم و سلسله گوریو برمی‌گردد. آن را از معبدی به نام هانام در استان گیونگی به موزه ملی کره در شهر سئول منتقل کردند. مجسمه بودای آهنین یکی از بزرگترین مجسمه‌های آهنی بودا در کره است و ارتفاع آن به 2.88 متر می‌رسد و 6.2 تن وزن دارد. این مجسمه نیز تمام ویژگی‌های معمول مجسمه‌های بودایی که بین دوره‌های سلسله سیلا و سلسله گوریو ساخته شده‌اند را دارد؛ از جمله صورت گرد، چشمان برجسته، بینی تیز، لب‌های کوچک و کمر باریک.

با سه کلیک میتوانید در کمترین بلیط هواپیما به هر کجا که دوست دارید، رزرو کنید.

مایتریا بودیساتوا در موزه ملی کره جنوبی

مجسمه دیگر این مجموعه مجسمه سنگی ایستاده مایتریا بودیساتوا است که در سال 1915 از معبد گامسانسا به موزه ملی کره در شهر سئول منتقل شد. این مجسمه سنگی در قرن هشتم و در زمان سلسله سیلا ساخته شده است و با شماره 81 در مجموعه گنجینه‌های موزه ملی کره جنوبی نگهداری می‌شود. مایتریا را به عنوان بودای آینده دنیا می‌شناسند. بر اساس گفته‌ها او مدت‌ها پس از ورود به نیروانا تبدیل به بودا می‌شود تا دنیا را نجات دهد. این مجسمه یک تاج بلند بر سر دارد، صورتش گرد است و لب‌هایش می‌خندند. سه چین خوردگی بر روی گردنش دیده می‌شود و بدنش با گردنبند، دستبند و مهره‌های متعدد تزئین شده است. بر صفحه پشتی این مجسمه نوشته شده که یک مقام عالی رتبه به نام کیم جی سونگ این مجسمه را برای ادای احترام به پدر و مادرش ساخته است.

جواهرات دوره سلسله سیلا

جواهرات دوره سلسله سیلا

سیلا یکی از سه پادشاهی قدرتمند کره جنوبی بود. این سلسله قدرتمند فرهنگ استفاده از طلا  و جواهرات را در این کشور شکوفا کرد. در مقبره‌های پادشاهان این سلسله که در قرن پنجم و ششم حکومت می‌کردند دفینه‌هایی را می‌بینید که با لوازم فانتزی مثل تاج‌های طلا یا مسی با روکش طلا، کمربندهای طلایی و گوشواره‌های طلا تزئین شده‌اند.

تاج سیلا از گنجینه‌های موزه ملی کره

مهمترین قطعه از گنجینه طلاهای دوره سیلا که در موزه آثار ملی کره نگهداری می‌شود تاج طلای هوانگنامده‌چونگ تومولوس است که در مقبره سلطنتی کشف شده است. این تاج با شماره ثبت 191 در مجموعه گنجینه آثار موزه ملی کره به نمایش گذاشته می‌شود. این تاج سه شاخه در وسط و دو شاخه در سمت چپ و راستش دارد. این شاخه‌ها به تعبیر برخی محققان نماد درختانی هستند که زمین آسمان متصل شده‌اند. این تاج به دلیل استفاده از چندین سنگ یشم و طلا مورد توجه قرار گرفته است. هر تکه از این سنگ‌های یشم به وسیله رشته‌های طلا به تاج متصل شده‌اند. این تاج به زیبایی قدرت و اقتدار خاندان سلطنتی سیلا را نشان می‌دهد. 

کمربند طلایی هوانگنامده‌چونگ تومولوس

کمربند طلایی هوانگنامده‌چونگ تومولوس به همراه تاج از مقبره سلطنتی به موزه ملی کره منتقل شده است و با شماره ثبت 192 در موزه آثار ملی کره نگهداری می‌شود. بدنه اصلی کمربند از جنس پارچه است و بر روی آن 28 صفحه فلزی دیده می‌شود که به وسیله چندین لولای کوچک به پارچه متصل شده‌اند. چندین آویز زینتی نیز بر روی این کمربند دیده می‌شود از جمله چندین مهره یشم به شکل ویرگول، ماهی، سنگ تیغه تیزکن و یک جعبه دارو. این آویزها نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی بالای صاحب کمربند هستند. 

گالری سلادون

موزه ملی کره

گالری سلادون یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های موزه ملی کره است. در این گالری می‌توانید تکامل صنعت تولید این ظروف چینی را در سلسله گوریو ببینید و از زیبایی این ظروف دست‌ساز شگفت‌زده شوید. سلادون‌های دوره گوریو حتی در خارج از کره، به ویژه در چین، شناخته شده بود. این ظروف زیبا یکی از مصنوعات باقیمانده از سلسله گوریو هستند که برای مردم امروز در موزه ملی کره جنوبی به نمایش درآمده‌اند. سلادون‌هایی که ما به عنوان ظروف دکوری و اثر هنری می‌شناسیم برای مردم دوره گوریو کاملا کاربردی بودند. این ظروف شامل اقلامی مثل قابلمه، بطری، کتری، شمعدان، کاشی سقف و حتی عودسوز می‌‌شدند. رایج‌ترین سلادون‌ها ظروفی بودند که برای صرف غذا و نوشیدنی استفاده می‌شدند، مثل فنجان و لیوان. سلادون‌ها در واقع ظروف سرامیکی هستند که با لعاب پوشیده شده‌اند و در دمای 1300 درجه سانتیگراد پخته شده‌اند. برای ساخت این ظروف به کوره‌هایی نیاز است که بتواند تا 1300 درجه گرما تولید کند. این ظروف عموما به رنگ سبز-آبی هستند و مردم چین در آن زمان آنها را به عنوان «بهترین نوع خود در سراسر دنیا» تحسین می‌کردند. در کنار رنگ یشمی تکنیک منبت که بر روی آنها دیده می‌شود از ویژگی‌های اصلی سلادون‌های گوریو است. بعدها در دوره چوسون سرامیک‌های بانچئونگ ورس جایگزین سلادون‌های گوریو شدند.

کوزه جوانه بامبو

یکی از ظروف چشمگیر گالری سلادون در موزه ملی کره جنوبی ظرفی شبیه به کوزه است که به شکل جوانه بامبو ساخته شده است. ظروف سلادونی که به شکل حیوانات یا گیاهان ساخته می‌شوند «سلادون مجسمه‌ای» نام دارند. این کوزه یک سلادون مجسمه‌ای به شکل جوانه بامبو است. بدنه آن با تکنیک‌های حکاکی با جزئیاتی به شکل برگ‌های بامبو پوشیده شده است. نوک این برگ‌ها کمی به سمت بیرون خم شده‌اند و دهانه و دسته این کوزه شبیه به ساقه‌های نازک بامبو است. درب این کوزه شبیه به قسمتی از جوانه بامبو ساخته شده که هوش و ذکاوت صنعتگر آن را نشان می‌دهد. سطح کوزه تماما با لعاب یشمی رنگ پوشانده شده و زیبایی آن را دوچندان کرده است. 

دستگاه عودسوز در موزه ملی کره جنوبی

دستگاه عودسوز در موزه ملی کره جنوبی

یکی دیگر از آثار سلادونی چشمگیر در موزه ملی کره دستگاه عودسوز است. این دستگاه عودسوز سه قسمت اصلی دارد: قسمت بالایی آن که باز است و دود از آن عبور می‌کند، بدنه‌ای شبیه به نیلوفر آبی که عود در آن قرار می‌گیرد و پایه‌ آن که به شکل دایره ساخته شده است. ظاهر کلی این عودسوز شبیه به یک کرۀ روباز به نظر می‌رسد و بر روی آن طرح‌هایی که نماد موفقیت، عمر طولانی و فرزندان زیاد هستند دیده می‌شود. بدنه آن به زیبایی با برگ‌های نیلوفر آبی تزئین شده است و روی پایه آن سه خرگوش دیده می‌شود. این عودسوز که یکی از زیباتری آثار هنری موزه ملی کره جنوبی است مجموعه‌ای تکنیک‌های استادانه مثل منبت‌کاری، حکاکی برجسته و برش‌کاری را نشان می‌دهد.

گالری آثار فلزی

گالری بعدی موزه ملی کره جنوبی که از آن بازدید می‌کنیم گالری آثار فلزی است. در این گالری آثاری از تکنیک‌های برجسته هنر کار بر روی فلزات را می‌بینید. این آثار اشیایی هستند که با کار بر روی فلزاتی از جمله طلا، نقره، آهن، قلع و مس درست شده‌اند. فلزات در برابر حرارت زیاد مقاومت ندارند و ذوب می‌شوند و به همین دلیل می‌توان آنها را به راحتی شکل داد. بیشتر نمونه‌های فلزی که در موزه آثار ملی کره نگهداری می‌شوند شامل آینه‌ها و زنگ‌ها می‌شوند. این آینه‌ها از فلزاتی ساخته شده‌اند که نور را منعکس می‌کنند و زنگ‌ها نیز از فلزاتی ساخته‌ شده‌اند که در اثر ضربه صدای بلندی تولید می‌کنند. همچنین می‌توان صفحات فلزی را با قلم‌های مخصوص تراشید و بعد این شیارهای ایجاد شده را با فلزات دیگر پر کرد. قدمت صنایع فلزی در کره به قرن دهم قبل از میلاد برمی‌گردد. در این دوران اشیای فلزی مثل آینه‌های برنزی نماد قدرت حاکمان زمان بود. این صنعت در دوره سه پادشاهی، یعنی از 57 سال پیش از میلاد تا 668 سال پس از میلاد، شکوفا شد. در آن زمان با استفاده از طلا و نقره تاج، کمربند و گوشواره تولید می‌کردند. در دوره‌های سیلا و سلسله گوریو نیز با رشد مذهب بودیسم بسیاری از مجسمه‌های بودا و ناقوس‌های معابد از فلزات ساخته می‌شدند. بسیاری از ظروف و تکیه‌گاه‌ها و آلات موسیقی مورد استفاده در مراسم بودایی از فلزات ساخته می‌شدند. در این بخش از موزه ملی کره می‌توانید اشیای فلزی با کیفیتی که در زندگی روزمره مردم آن زمان استفاده می‌شد از نزدیک ببینید. 

جعبه عتیقه از گنجینه‌های ارزشمند موزه آثار ملی کره

موزه ملی کره

این جعبه عتیقه از یک بتکده شرقی در معبد گامیونسا به موزه ملی کره منتقل شده است. قدمت این جعبه به اواخر دوره سیلا برمی‌گردد و با شماره ثبت 1359 در موزه ملی کره جنوبی نگهداری می‌شود. پادشاه سینمون در سال 682 پس از اینکه سلسله سیلا سه پادشاهی را متحد کرد معبد گامیونسا را برای ادای احترام به پدرش پادشاه مونمو ساخت. این جعبه عتیقه در طبقه سوم بتکده شرقی معبد پیدا شد. در این جعبه یادگاری‌های بودا که به ساریرا معروف هستند نگهداری می‌شد. ساریرا در داخل این جعبه نفیس قرار گرفته بود و بعد در داخل بتکده جاسازی شده بود. در داخل این جعبه یک ظرف قرار دارد که شبیه به یک قصر درست شده است.  چهار طرف جعبه عتیقه با تصاویری از چهار پادشاه بهشتی تزئین شده‌اند و بر اساس افسانه‌ها این پادشاهان از محتوای ظرف حفاظت می‌کنند. این جعبه یکی از نفیس‌ترین آثار تاریخی موزه ملی کره است.

کوندیکای برنزی

کوندیکای برنزی (یا کوزه تشریفاتی) یکی از جذاب‌ترین اشیای تاریخی موزه ملی کره است. این کوزه با منبت‌کاری‌های نقره پوشیده شده و قدمت آن به دوره سلسله گوریو برمی‌گردد. کوندیکای برنزی با شماره ثبت 92 در مجموعه گنجینه‌های موزه ملی کره جنوبی نگهداری می‌شود. کوندیکا به ظرفی گفته می‌شود که در آن آب تمیز نگهداری می‌شود. این کوزه در حقیقت یکی از هشت اشیایی بود که یک راهب بودایی باید با خود حمل می‌کرد و با آب تمیز در مقابل محراب بودا حاضر می‌شد. این کوندیکای برنزی بدنه‌ای شبیه به تخم‌مرغ دارد و درپوش گرد آن در بالای گردنی بلند قرار گرفته است. بالای این درپوش لوله نازکی قرار دارد که برای ورود و خروج آب از آن استفاده می‌شد. بر روی بدنه آن تصویری از یک ماهیگیر در حال پارو زدن بر روی قایق و منظره‌ای از تپه‌ها و نیزارها دیده می‌شود. این تصویر به کمک تکنیک نقره‌کاری خلق شده است. در این تکنیک شیارهایی بر روی سطح برنز به وجود آورده‌اند و این شیارها را با فلز نقره پر کرده‌اند.

کلام پایانی

کشور کره جنوبی تاریخچه‌ای غنی دارد و آثار تاریخی بسیاری در این کشور دیده می‌شود. بسیاری از اشیای ارزشمند تاریخی در موزه‌های این کشور نگهداری می‌شوند. موزه ملی کره یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های کره جنوبی است. در این موزه مجموعه‌ای بسیار نفیس و ارزشمند از آثار و اشیای تاریخی نگهداری می‌شود. در این مقاله تنها گوشه بسیار کوچکی از این آثار را به شما معرفی کردیم. امیدواریم در بازدید از موزه این راهنما برای شما مفید باشد.

نظرات کاربران