Orsay Museum in Paris
26 فروردین 1402
پاریس

بازدید از موزه اورسی پاریس؛ فرصت ملاقات با ونگوگ!

Orsay Museum in Paris

اگر می‌خواهید به گذشته پاریس سفر کنید و وقت‌تان کافی نیست یا شرایط به گونه‌ای است که زمان زیادی برای بازدید از جاذبه‌ های دیدنی آن ندارید، یک گزینه مطمئن وجود دارد: موزه اورسی. موزه اورسی، پربازدیدترین و باارزش‌ترین مکان دیدنی پاریس است که ساختمانی بسیار زیبا، با پنجره‌های قوسی شکل و نورگیری‌های بزرگ سقف، قرینه بودن ساختمان و سقف قوس‌دارش به چشم می‌آید. این ساختمان، فرصت ملاقات و آشنایی با آثار هنرمندانی مانند ونگوگ، ادگار دگا، کلود مونه، اونوره داومیه و دیگر هنرمندان را فراهم می‌آورد. اگر دلتان می‌خواهد با محل زندگی آثار ارزش‌مند این هنرمندان نامی آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

Tour europe

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

موزه یا ایستگاه قطار؟! 

 چه باور داشته باشید، چه باور نکنید، موزه اورسی فرانسه در محل یک ایستگاه قطار پرهمهمه و هتلی شلوغ بوده ‌است. این بنا برای استقبال از هجوم مردمی که برای نمایش‌گاه جهانی در سال 1900 به پاریس می‌آمدند ساخته شده بود و تقریبا در آن سوی رودخانه Seine، با فاصله از موزه لوور قرار دارد. این موزه مربوط به اواخر قرن نوزدهم و بیستم است و تمامی آثار این دوره را به نمایش می‌گذارد.   Peter J. Gartner_مورخ_ خاطرنشان می‌کند که کاخ اورسی پاریس در زمان خود کاملا مدرن به نظر می‌رسید. این موزه، به‌سرعت در سال 1986 به خانه یک مجموعه هنری در سطح جهانی تبدیل شد.

در واقع، در هیچ کجای دنیا این همه آثار هنری مهم امپرسیونیسم و پست‌امپرسیونیسمی را نخواهید دید. البته این همه آن چیزی نیست که در موزه اورسی وجود دارد، شما در این موزه آثاری را خواهید دید که الهام‌بخش هنر پساامپرسیونیسم و فوویسم است. هم‌چنین، برخی از بهترین آثار مونه _نقاش امپرسیونیسم فرانسوی_ رودین _بنیانگزار مجسمه‌سازی فرانسه_ و ونگوگ _نقاش برجسته سبک امپرسیونیسم_ در این موزه به نمایش گذاشته شده ‌است.

همه‌چیز درباره موزه اورسی

Orsay Museum in Paris

موزه درخشان و زیبای اورسی در کرانه چپ پاریس واقع شده ‌است. این بدان معنا است که در سمت جنوبی رودخانه Seine، درست در آن سوی رودخانه از موزه لوور قرار دارد. ورودی موزه اورسی پاریس در سمت غربی این سازه کشیده قرار دارد، نه در سمتی که رو به رودخانه است. سالن اصلی یک فضای دل‌باز، بزرگ و روشن است. گالری‌ها در دو طرف ساختمان قرار دارند و در سه طبقه گسترده شده‌اند. آسانسور و پله‌برقی و هم‌چنین پله برای دسترسی به طبقات مختلف وجود دارد. توصیه می‌کنیم که از طبقه بالا شروع کنید و به سمت پایین بروید. البته مختارید که از طبقه پایین شروع کنید و به سمت بالا بروید؛ چرا که در این صورت می‌توانید پیشرفت‌ها و هنر دوره‌های هنری را از دهه 1850 به بعد دنبال کنید.

 دیدن این‌که چگونه هنرمندان جوان از هنرمندان بزرگ‌تر الهام گرفته‌اند شگفت‌انگیز است. حتی جالب‌تر این است که چگونه هنرمندان جدیدتر، معمولا سنت‌های هنری را که به آن‌ها آموزش داده می‌شد رد می‌کردند. برخی از این هنرمندان مانند ادگار دگا _هنرمند فرانسوی مشهور با آثار امپرسیونیسم_ و ونگوگ حتی سبک‌های جدیدی نیز ابداع کرده‌اند.

طبقه همکف یا سطح صفر موزه اورسی

در طبقه همکف، سطح صفر، اولین آثار هنری مربوط به سال‌های 1850 تا 1880 را خواهید دید. این طبقه مملو از نقاشی‌ها و مجسمه‌های هنرمندان مجسمه‌ساز بزرگی است که احتمالا نامشان را نشنیده‌اید. بسیاری از این هنرمندان امپرسیونیسم‌ و پست‌امپرسیونیسم توسط برخی از این هنرمندان نامی آموزش دیده‌اند یا عمیقا تحت‌تأثیر آن‌ها و آثارشان قرار گرفته‌اند. این استادان بزرگ عبارتند از: ادوارد مانه، گوستاو کوربه، اونوره داومیه و تئودور روسو. سه نفر اول نقاش‌های رئالیستی بودند که هرآن‌چه را که می‌دیدند، نقاشی می‌کردند؛ نه تصوراتشان را، به همین دلیل نیز مورد انتقاد قرار می‌گرفتند. از سوی دیگر، روسو نیز نقاش مناظر بود که رئالیسم را مجسم می‌کرد. کافی است نقاشی غروب جنگلی او، با نام The Forest in Winter at Sunset،  را ببینید تا باور کنید. موزه اورسی طبقه اول ندارد؛ پس به سراغ طبقه دوم آن می‌رویم.

 طبقه دوم موزه اورسی

در طبقه دوم، سطح دو، هنرهای تزئینی و مجسمه‌های مربوط به سال‌های 1880 تا 1910 و هم‌چنین نقاشی‌هایی را خواهید دید که به صورت موضوعی گروه‌بندی شده‌اند. در این طبقه، پست‌امپرسیونیسم را در رنگارنگ‌ترین حالت خود خواهید دید؛ آثار هنری نمادگرایان و نابی‌ها به نمایش گذاشته شده ‌است. به گفته Bernard Derival _مورخ هنر_ بسیاری از هنرمندان باور داشتند که رنگ دارای اهمیت معنوی است. آن‌ها هم‌چنین می‌اندیشیدند که هنرهای تزئینی باید به اندازه نقاشی و مجسمه‌سازی مورد اهمیت واقع شوند. در طبقه دوم موزه اورسی، نقاشی‌ها و مجسمه‌های جذاب با موضوع کلی شرق‌شناسی به نمایش گذارده می‌شوند. می‌شود اذعان کرد که این آثار هنری به طور کامل از تخیل سازندگان آن‌ها نشات گرفته‌اند؛ آن‌ها از دوره‌ رمانتیسیسم می‌آیند. 

در همین نزدیکی، در یک گالری دیگر، نقاشی‌های دوره رمانتیک از موضوعات تاریخی، کتاب مقدس و اسطوره‌ای را خواهید دید. چنین آثار هنری معمولا دراماتیک هستند. هم‌چنین آن‌ها در مقیاس بزرگ طراحی شده‌اند.

طبقه سوم و چهارم؛ گوشه شمال شرقی

Orsay Museum in Paris

طبقه سوم و چهارم موزه اورسی به گالری‌هایی با سبک هنر نو یا آرت‌نوو اختصاص دارد. این موزه، به شیوه‌ای ماهرانه‌ این سبک اساسی و مدرنیستی فرانسوی از هنرهای تزئینی و زیبا را به نمایش گذاشته ‌است. Klaus-Jürgen Sembach _کارشناس سبک هنر نو_ از مشخصات این سبک هنری به خطوط ظریف و پرپیچ‌وخم و تاکید بر طبیعت اشاره می‌کند.

طبقه پنجم موزه اورسی؛ طبقه بالا

برای بسیاری از بازدیدکنندگان موزه اورسی، طبقه 5 فقط طبقه بالا نیست، بلکه اوج هنری است که می‌شود یک‌جا دید. در این طبقه، شما نه‌تنها منظره‌ای خارق‌العاده ای از پاریس به سمت موزه لوور را خواهید دید، بلکه آثار هنری برخی از استادان مدرنیسم مانند پل سزان، ادگار دگا، کلود مونه و آگوست رنوآر، هم‌چنین محبوب‌ترین آثار امپرسیونیسم از هنرمندانی چون ژرژ پیر سورات، یعنی نقاشی با نقطه، و پل گوگن نیز قابل مشاهده است. در مورد ونگوگ، در هیچ جای دیگری به جز موزه ونگوگ آمستردام، این همه نقاشی مهم، از جمله The Bedroom at Arles و چندین پرتره از یکی از مشهورترین نقاشان مدرن تمام دوران را نخواهید دید.

اما به طور جدی، موزه اورسی یکی از بهترین موزه ‌های پاریس و مطمئنا بهترین مکان برای دیدن هنرهای معروف امپرسیونیسمی و پست‌امپرسیونیسم است. از آن‌جایی که این موزه به معنای واقعی کلمه مملو از هنرهای درجه یک جهانی است، بهتر است با یک راهنمای خصوصی از آن دیدن کنید.

چرا بازدید از کاخ اورسی پاریس را با راهنمای تور پیشنهاد می‌کنیم؟

Orsay Palace, Paris

هیچ اجباری نیست که شما با یک راهنما به بازدید از موزه اورسی بپردازید، اما راهنما می‌تواند به شما کمک کند تا به مسیر درست بروید. چرا که جهت‌یابی در یک موزه بزرگ سخت بوده و ممکن است خیلی از گالری‌ها و زیبایی‌های شکوه‌مندانه آن را از قلم بیندازید. در ادامه مقاله به مواردی که از ضرورت گرفتن یک راهنما می‌گویند صحبت می‌کنیم:

  • مسیرهای داخلی موزه اورسی بسیار طولانی‌اند. ممکن است در میان راهروها و طبقات آن گم شوید؛ همین باعث می‌شود که وقت خود را هدر دهید و خیلی از زیبایی‌های این موزه را از دست بدهید.
  • موزه اورسی حدود 6000 اثر هنری را در این مجموعه جای داده ‌است. البته که دیدن همه آن‌ها با یک‌بار بازدید از موزه ممکن نیست. بااین‌حال، موزه اورسی هنرهای زیادی را به نمایش گذاشته‌ است. یک راهنمای متخصص به شما می‌گوید که کدام آثار هنری ارزش دیدن را دارند تا مطمئن باشید که مهم‌ترین آن‌ها را از دست نخواهید داد و درعین‌حال در زمان‌تان صرفه‌جویی کنید.
  • به تعداد آثار هنری موجود در موزه اورسی، داستان‌هایی برای بازگو کردن وجود دارد. درست است که راهنمای صوتی درباره هریک از تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها اطلاعاتی را به شما می‌دهد، اما شما موظفید که صوت را متوقف کرده، ابتدا هریک از این آثار را بیابید و سپس به راهنمای صوتی گوش فرا دهید. اما با گشت‌و‌گذار در موزه اورسی فرانسه همراه با یک راهنمای آگاه و پرشور، اطلاعات و داستان‌هایی بیش‌تر در مورد آثار هنری به دست خواهید آورد. برای مثال، راهنما به شما المپیا، اثر ادوار مانه، یکی از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین نقاشی‌های موزه در زمان خود، را نشان می‌دهد و به شما توضیح می‌دهد که چرا منتقدان و بسیاری از مردم بعد از دیدن این نقاشی از ادوار مانه متنفر شدند. در این نقاشی، یک زن برهنه به تصویر کشیده شده که جسورانه به چشمان مخاطب زل زده ‌است! 

چند نکته دیگر!

  • درحالی‌که داستان‌ها و اطلاعات زیادی در این موزه وجود دارد، راهنمای شما به‌خوبی می‌داند که چطور این حکایت‌ها را به یکدیگر ببافد تا حوصله‌تان سر نرود.
  • کلید یک تور عالی، یک راهنمای تور خوب است. یک راهنمای باتجربه که علاقه زیادی به هنر، تاریخ و داستان‌های قدیمی دارد. او می‌تواند بینش شما را نسبت به آثار هنری و تاریخی تغییر می‌دهد. ممکن است دیگر هرگز فرصت نکنید به پاریس بیایید، پس بهتر است که خاطره‌ای به‌یادماندنی و جذاب از کاخ اورسی پاریس به جای بگذارید.

حالا که قانع شده‌اید با یک راهنمای تور از موزه اورسی دیدن کنید، توجه داشته باشید که بهتر است در گروه‌هایی با تعداد کمتر عضو شوید؛ چرا که هرچه گروه کوچک‌تر باشد، گردش باکیفیت‌تری را تجربه خواهید کرد. در این صورت می‌توانید از راهنمای تور سوال بپرسید، پاسخ بگیرید، تاریخ را بیشتر کاوش کنید و با افراد گروه‌تان بیشتر آشنا شوید و با آنان صحبت کنید.

در آخر

موزه اورسی، یکی از جاهای دیدنی پاریس است. این موزه در  چهار طبقه به‌علاوه طبقه همکف طبقه‌بندی شده است. هر طبقه، آثار مربوط به یک دوره را به نمایش می‌گذارد؛ از  پست‌امپرسیونیسم گرفته تا دوره رمانتیک، آرت‌نوو، فوویسم و پساامپرسیونیسم. هریک از این سبک‌های هنری ویژگی‌های دارد که آثار بزرگانی مانند ادوار مانه، پل سزان، ادگار دگا، آگوست رنوآر، اونوره داومیه، تئودور روسو و ونگوگ را شامل می‌شود. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. توصیه می‌کنیم از بهترین موزه پاریس دیدن کنید و نام تحسین‌برانگیزترین اثری را که دیده‌اید برای‌مان بنویسید! کدام اثر هنری را خارق‌العاده‌تر از بقیه احساس کردید؟

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران