فرودگاه ساری

معرفی کامل فرودگاه‌های مازندران؛ از نوشهر تا رامسر

مازندران یکی از سه استان زیبای شمالی کشور ایران است که جاذبه‌های فراوانی برای گردشگری دارد. مسافرانی که عاشق آرامش دریا هستند در هر ماهی از سال وارد این استان می‌شوند و از آب و هوا و جنگل‌ها و منظره زیبای دریا در مازندران لذت می‌برند. مسافرت کردن با هواپیما یکی از بهترین روش‌های مسافرت است و گردشگران زیادی از این روش استفاده می‌کنند به همین دلیل در این نوشتار فرودگاه‌های مازندران را بررسی می‌کنیم، همراه سه کلیک بمانید. 

استان مازندران سه فرودگاه مسافربری دارد که در ادامه هر کدام را به طور کامل بررسی می‌کنیم. 

فرودگاه ساری یا همان فرودگاه بین‌المللی دشت ناز

فرودگاه ساری

می‌توان گفت ساری زیباترین شهر مازندران و پرجمعیت‌ترین شهر این استان است و گردشگران زیادی به خصوص در روزهای نوروز و تعطیلات به این شهر مسافرت می‌کنند. ساری تا بحال چند بار عنوان گردشگرپذیرترین شهر در ایران را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که مسافران زیادی مسافرت با هواپیما را برای رفتن به ساری انتخاب می‌کنند تصمیم گرفته‌ایم که فرودگاه ساری را در این بخش بیشتر به شما معرفی کنیم که یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های مازندران محسوب می‌شود. این فرودگاه که به نام فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری شناخته می‌شود یکی از پرتردد‌ترین فرودگاه‌های ایران است و اکنون تصمیم داریم درباره دسترسی‌ها یه فرودگاه، برنامه هفتگی و موقعیت آن بیشتر صحبت کنیم. 

تاریخچه فرودگاه ساری 

فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری در سال ۱۳۲۶ ساخته شد ولی در سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را به عنوان فرودگاه مسافربری آغاز کرد. این فرودگاه از لحاظ تعداد پرواز و جابجایی مسافر در رتبه ۱۶‌ام فرودگاه‌های ایران و رتبه اول فرودگاه‌های مازندران قرار دارد. طبق آخرین آمار که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است بیش از سه هزار پرواز از طریق این فرودگاه با موفقیت انجام شده است که با این پرواز‌ها بیش از ۳۰۰ هزار مسافر و بیش از سه تن بار در آن سال جا بجا شد. این فرودگاه در هر ساعت ظرفیت یک پرواز را دارد و از آنجایی که مازندران در استان‌های مرزی شمال کشور است، این فرودگاه در دسته فرودگاه‌های مرز هوایی به مدیریت آقای سعد الله وطن خواه قرار گرفته است. 

مشخصات کلی فرودگاه دشت ناز ساری 

  • کد یاتا: SRY
  • جهت باند: ۱۶-۳۴
  • عرض باند: ۴۵ متر 

برنامه هفتگی فرودگاه دشت ناز ساری از فرودگاه‌های مازندران 

فرودگاه ساری

در هر هفته تعداد ۷۰ پرواز از طریق فرودگاه ساری انجام می‌شود و برنامه پروازها بر حسب شرایط تغییر پیدا می‌کند. به همین دلیل شما می‌توانید برای اطلاع از پرواز‌های فرودگاه ساری به وبسایت رسمی فرودگاه مراجعه نمایید. 

فرودگاه ساری پرواز‌های مربوط به سفر پر فیض حج را هم انجام می‌دهد و این پرواز‌ها به مقصد جده برای مدینه دومی‌ها و به مقصد مدینه برای مدینه اولی‌ها توسط شرکت هواپیمایی سعودی و شرکت هواپیمایی ایران ایر صورت می‌گیرد. 

طبق برخی از آمار این فرودگاه در هر سال ۳۰۰ هزار مسافر داخلی و ۲۰۰ هزار مسافر خارجی را جابجا می‌کند. 

از فرودگاه ساری به کدام شهرهای داخلی ایران می‌توان سفر کرد؟ 

این فرودگاه برای شهرهای مشهد، تهران، اهواز، کیش، عسلویه، تبریز، اصفهان، شیراز و بندرعباس پرواز مستقیم دارد و پرواز‌های تهران- ساری همه روزه انجام می‌شود. 

از فرودگاه ساری می‌توان به کدام شهرهای خارجی سفر کرد؟ 

معمولا فرودگاه ساری یک فرودگاه واسطه برای سفر به تاجیکستان انتخاب می‌شود. این فرودگاه به جز پرواز حجاج، در مسیر پرواز مشهد- دوشنبه قرار دارد و این پرواز در فرودگاه ساری توقف کوتاهی دارد. البته قرار است پرواز به شهرهای دبی، استانبول، تفلیس و باکو هم راه‌اندازی شود. 

کدام ایرلاین‌ها در فرودگاه ساری فعالیت می‌کنند؟ 

تمامی پرواز‌های این فرودگاه از طریق شرکت‌های هواپیمایی زیر انجام می‌شود: 

فرودگاه‌های مازندران
  • وارش 
  • قشم ایر 
  • آسمان 
  • آتا
  • کاسپین
  • ایران ایر 
  • تابان 

امکانات فرودگاه ساری 

این فرودگاه هم مانند تمام فرودگاه‌های بین المللی امکاناتی را برای مسافران در نظر گرفته است. سرویس بهداشتی، محلی برای نماز و دعا، انواع فروشگاه‌ها، کافی شاپ، محلی برای شارژ کردن تلفن همراه و کتابخانه امکانات فرودگاه ساری هستند. البته یک پارکینگ بزرگ هم برای ساکنین شهر که با ماشین شخصی خود به فرودگاه می‌آیند با دریافت هزینه خودروی مسافران را در خود جای می‌دهد. 

موقعیت این فرودگاه 

فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری در ۱۵ کیلومتری شهر ساری قرار دارد و ۱۳۰ کیلومتر با فرودگاه گرگان فاصله دارد. 

آدرس فرودگاه ساری: اتوبان ساری-نکا، هتل بادله، انتهای بزرگراه جدید فرودگاه در بلوار شاه آباد

شماره تلفن فرودگاه ساری: ۰۱۱۳۳۷۱۸۱۹۹

برای دسترسی به فرودگاه از شهر ساری و یا از فرودگاه به مرکز شهر می‌توانید از تاکسی استفاده کنید. 

در این قسمت فرودگاه ساری را که از مهم‌ترین فرودگاه‌های مازندران به شمار می‌رود را معرفی کردیم. خبر خوشی که برای شما داریم این است که با خرید بلیط هواپیما ساری از سایت سه کلیک می‌توانید از این شهر به راحتی بازدید کنید. با ما همراه باشید تا در قسمت‌های بعدی فرودگاه‌های دیگر مازندران را معرفی کنیم. 

معرفی فرودگاه نوشهر 

فرودگاه نوشهر 

فرودگاه نوشهر هم یکی از فرودگاه‌های مازندران است که قرار است در این قسمت به شما معرفی کنیم. می‌خواهیم به شما بگوییم که این فرودگاه دقیقا در کجا قرار دارد، به کدام شهر‌ها پرواز انجام می‌دهد و دارای چه امکاناتی است. 

این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های مازندران و کشور ایران است و در سال ۱۳۳۲ به دستور رضاشاه ساخته شده است. فرودگاه نوشهر بعد از فرودگاه بین المللی دشت ناز در رتبه دوم فرودگاه‌های بزرگ مازندران قرار گرفته است و ۸۵ هکتار مساحت دارد. 

فرودگاه نوشهر در ابتدا فقط یک باند خاکی برای رفت و آمد داشت اما در سال ۱۳۶۲ توسعه یافت و ترمینال جدیدی در آن افتتاح شد. اکنون فرودگاه دارای باندی با طول ۲۱۵۰ متر است و می‌تواند هواپیما‌های با پیکر متوسط را بپذیرد، البته اگر کارمند برج مراقبت و خلبان شرایط خاصی را بپذیرند، می‌توان هواپیماهای پهن پیکر را هم در این باند نشاند. 

امکانات فرودگاه نوشهر 

فرودگاه نوشهر امکانات زیادی را برای مسافران خود ایجاد کرده است. جایگاه سوخت، مجتمع رفاهی کارکنان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سالن همایش از امکانات بدیهی تمام فرودگاه‌های ایران است، اما این فرودگاه دارای رستوران، کافه، بانک و انواع فروشگاه هم هست. در ضمن یک پارکینگ با ظرفیت پذیرش صد اتومبیل در فرودگاه نوشهر قرار دارد که برای افرادی که با اتومبیل خود به فرودگاه می‌آید بسیار مناسب است. 

دسترسی به فرودگاه نوشهر 

فرودگاه‌های مازندران

فرودگاه نوشهر سه کیلومتر با شهر فاصله دارد و از دور‌ترین جای شهر تا فرودگاه فقط یک ربع زمان نیاز دارید تا به آنجا برسید. اگر شما خودروی شخصی نداشته باشید، می‌توانید از تاکسی‌هایی که در سرویس تاکسی‌رانی فرودگاه هستند، استفاده کنید. 

یکی از مزیت‌های فرودگاه نوشهر این است که نزدیک ساحل قرار گرفته است و شما می‌توانید تا آخرین لحظه انتظارتان برای هواپیما را کنار دریا باشید و از منظره آن لذت ببرید. 

از فرودگاه نوشهر به کدام شهرها می‌توان پرواز کرد؟ 

همانطور که میدانید نوشهر هم از لحاظ توریستی و هم از لحاظ اقتصادی و تجاری شهر مهمی محسوب می‌شود. به همین دلیل جمعیت زیادی برای تفریح کار و تحصیل به این شهر مسافرت می‌کند. 

این فرودگاه متاسفانه فقط پروازهای داخلی را پوشش می‌دهد و هیچگونه پرواز خارجی در آن انجام نمی‌شود. بیشتر پروازهای فرودگاه نوشهر به شهر مشهد انجام می‌شود، اما گاهی برای شهرهای تهران، شیراز و اهواز هم پرواز دارد. اگر قصد سفر به شهر زیبای نوشهر را دارید می‌توانید روی عبارت خرید بلیط هواپیما نوشهر کلیک کنید و بلیط خود را خریداری نمایید. 

فرودگاه رامسر، اولین فرودگاه ساحلی ایران

فرودگاه رامسر

فرودگاه رامسر بعد از فرودگاه نوشهر و فرودگاه ساری، در لیست فرودگاه‌های مازندران بوده و در منطقه شمالی شهر رامسر قرار گرفته است. می‌توان گفت رامسر زیباترین شهر شمالی ایران محسوب می‌شود و میان دریا و جنگل‌های شمال قرار گرفته است؛ به همین دلیل آب و هوایی بسیار طبیعی و دلنشین دارد. البته رامسر فقط به خاطر آب و هوای خود محبوب نیست، جذابیت‌های این شهر باعث شده که رامسر یک شهر توریستی باشد و در تمام سال مسافرین را به خود جذب کند. به دلیل جمعیت زیادی که همیشه به رامسر سفر می‌کنند، فرودگاه رامسر یکی از فرودگاه‌های پرتردد ایران محسوب می‌شود و پرواز‌های مختلفی را در طول هفته انجام می‌دهد. 

تاریخچه فرودگاه رامسر

فرودگاه رامسر از فرودگاه نوشهر قدیمی‌تر است و در سال ۱۳۰۹ ساخته شده است. این فرودگاه را مهندسان آلمانی به دستور رضاشاه ساخته‌اند و به همین دلیل بیشتر مخصوص فرود هواپیماهای خاندان سلطنتی و دربار بود. البته این فرودگاه ارزش تاریخی هم دارد و رضاشاه بعد از کودتای ۲۸ مرداد از طریق همین فرودگاه ایران را ترک کرد. بعد از انقلاب اسلامی فرودگاه رامسر یک فرودگاه مسافربری همگانی اعلام شد. 

امروزه این فرودگاه تا ۱۶ پرواز در روز را انجام می‌دهد و دارای دو باند آسفالت و یک باند بتنی است که این باند اولین باند بتنی در فرودگاه‌های ایران محسوب می‌شود. 

امکانات فرودگاه رامسر 

از آنجایی که این فرودگاه پرواز‌های زیادی را انجام می‌دهد مسئولین کشور امکانات زیادی را برای آن تعبیه کرده‌اند. کافی شاپ، پارکینگ، دستگاه خودپرداز، دفاتر فروش بلیط، پایانه تاکسیرانی و فروشگاه‌های تجاری از امکانات این فرودگاه هستند. 

از فرودگاه رامسر می‌توان به کدام شهر‌های ایران مسافرت کرد؟ 

این فرودگاه توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر تنها به سه شهر اصفهان، تهران و مشهد پرواز دارد که البته با وجود باند جدیدی که برای فرودگاه رامسر ساخته شده است، مدیریت فرودگاه در نظر دارد با ایرلاین‌های دیگر قرار داد ببندد و مقصد‌های پروازی فرودگاه را افزایش دهد. 

برنامه پرواز فرودگاه رامسر چگونه است؟ 

فرودگاه‌های مازندران

پروازهای رامسر-تهران و تهران رامسر همه روزه انجام می‌شود اما هواپیماهای مسیرهای رامسر- مشهد و رامسر اصفهان فقط دو روز در هفته از زمین بلند می‌شوند. برنامه زمانی پرواز از رامسر به اصفهان روزهای شنبه و چهار شنبه و برنامه زمانی رامسر به مشهد روزهای یکشنبه و چهارشنبه است. البته بهتر است برای اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی فرودگاه مراجعه کنید. 

اطلاعات پرواز فرودگاه رامسر 

شما می‌توان از شماره تلفن ۰۱۱۵۵۲۲۶۳۷۷ استفاده کنید و هر اطلاعاتی که بخواهید را بپرسید. 

شماره فکس این فرودگاه هم شماره ۰۱۱۵۵۲۲۳۳۰۲ است. اگر به اطلاعات جامعی نیاز داشتید هم می‌توانید به وبسایت رسمی فرودگاه رامسر به نشانی www. ramsar. airport. ir مراجعه کنید. 

سخن آخر 

در این مطلب درباره فرودگاه‌های مازندران صحبت کردیم و هر سه فرودگاه این استان را به تفصیل توضیح دادیم. اگر قصد دارید از طریق پرواز به مازندران مسافرت کنید می‌توانید با خرید بلیط هواپیما رشت از سایت سه کلیک شروع کنید.

نظرات کاربران