غذاهای سنتی کیش
6 شهریور 1400
کیش

غذاهای سنتی کیش؛ از صدف مروارید تا برنج شکری!

غذای سنتی

سفر به جنوب کشور برای همه خاطره‌انگیز و باحال است؛ به خصوص اگر مقصد جزیره زیبای کیش باشد. اگر می‌خواهید بلیط هواپیما کیش را رزرو کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از هر چیز یک برنامه‌ریزی کوچک درباره سفرتان انجام دهید. اینگونه هم در هزینه‌های سفر به کیش صرفه‌جویی می‌کنید و هم از وقتتان به بهترین شکل ممکن استفاده خواهید کرد. مثلا اینکه چه تفریحاتی انجام دهید؛ به چه مراکز خرید مراجعه کنید یا حتی خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی را در کجا امتحان کنید. اصلا با غذاهای سنتی کیش آشنا هستید؟

رزرو تور کیش

معروف ترین غذاهای سنتی کیش کدامند؟

وقتی صحبت از غذاهای جنوبی به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت ماهی می‌رود؛ البته نباید از مزه تند بسیاری از غذاهای محلی کیش و سایر شهرهای جنوبی نیز غافل شد. حتی اگر بهترین تفریحات جزیره کیش را تجربه کنید، تا زمانی که از غذاهای محلی این جزیره میل نکنید، سفر شما کامل نخواهد شد. غذاها در هر شهری به‌عنوان نمادهای فرهنگی آن به شمار می‌روند. اگر قرار باشد در سفر همان غذاهایی را میل کنید که در شهر محل زندگی خودتان نیز به‌راحتی در دسترس‌تان است، شاید بخش زیادی از لطف سفر از بین برود. در اینجا تعدادی از معروف ترین غذاهای سنتی کیش را به شما معرفی می‌کنیم.

قبل از هرچیز بگوییم که اگر به دنبال فست فودهای کیش هستید؛ شاید این مقاله را زیاد دوست نداشته باشید!

قلیه ماهی؛ یادگار جنوبی ها!

قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از معروف ترین غذاهای سنتی کیش است که تقریباً در سراسر خطه جنوبی ایران عزیز به‌عنوان غذای محبوب مردم محلی شناخته می‌شود. البته در شهرهای مختلف از ادویه‌جات مختلفی در پخت این غذا استفاده می‌شود که این مسئله باعث تفاوت‌های جزئی در طعم غذاها می‌شود. استفاده از سبزی‌های معطر به‌عنوان فوت کوزه‌گری در طبخ قلیه ماهی به شمار می‌رود. ماهی باید در کنار چاشنی‌ها و سبزی‌های معطر به‌خوبی طعم‌دار شود. شک نکنید که حتماً از خوردن قلیه ماهی لذت خواهید برد. اگر می‌خواهید طعم یک قلیه ماهی واقعی جنوبی را بچشید؛ یکی از رستوران های لاکچری کیش را انتخاب کنید؛ چراکه سرآشپزهای حرفه‌ای دارند.

راز خوشمزگی این غذا در سیرترشی و عطر شنبلیه آن است!

کله کندی؛ جای دیگر این غذا را پیدا نخواهید کرد!

یکی دیگر از غذاهای محلی کیش، کله کلندی نام دارد که در طبخ آن از نوعی ماهی خاص به نام عومه استفاده می‌شود. البته ممکن است در بازارهای جنوبی به نام ساردین پهلو طلایی نیز شناخته شود. نام‌گذاری این غذا به آن دلیل است که برخلاف بسیاری از غذاهای دیگر، قبل از طبخ سر ماهی را به طور کامل جدا می‌کنند. در ادامه با استفاده از سبزی‌ها و ادویه‌جات معطر ماهی مزه‌دار می‌شود. در انتهای فرآیند سرخ کردن ماهی نیز از ادویه‌های گوناگون و پیازداغ برای خوشمزه‌تر شدن غذا استفاده می‌کنند.

پودنی؛ امتحان طعم کوسه!

تاکنون غذایی خورده‌اید که از گوشت کوسه در طبخ آن استفاده شده باشد؟ پودنی غذایی است که از گوشت نوعی کوسه بومی خلیج فارس پخته می‌شود. از ویژگی‌های گوشت این کوسه سفت بودن آن است که باعث می‌شود طبخ آن برای دستیابی به مزه لذیذ کار تخصصی شود. قبل از پختن لازم است که گوشت کوسه به‌خوبی در آبلیمو و زردچوبه استراحت کند تا کمی بافت آن نرم شود و در ادامه باید با فشار دادن و ورز دادن گوشت، آب آن خارج شود. در هنگام پختن نیز باید با سبزی‌های معطر و ادویه‌ها مزه‌دار شود. پودنی را معمولاً به همراه برنج سرو می‌کنند.

البته که معمولا این غذا جزو غذاهای سنتی قشم است! اما در بهترین رستوران های کیش نیز می توانید امتحان کنید. توجه داشته باشید که این غذا حاوی مقداری جیوه است و برای خانم های باردار توصیه نمی شود.

حمسه الخرت؛ طعمی از دل صدف!

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای سنتی کیش که قطعاً در هیچ جایی به غیر از جزیره کیش نمی‌توانید آن را میل کنید، حمسه الخرت است. وقتی صدف مروارید را باز می‌کنید، یک‌تکه گوشتی به نام محار در آن وجود دارد که از آن برای طبخ نوعی خوراک استفاده می‌شود. البته تمام بخش‌های محار خوردنی نیست و باید تکه‌های خوردنی آن قبل از پختن جدا شود. در هنگام پختن حمسه الخرت نیز از پیاز داغ و انواع ادویه استفاده می‌شود تا طعم و مزه خوبی به غذا اضافه شود. در بهترین رستوران های کیش این غذا به همراه برنج یا نان سرو می‌شود.

خورشت میگو؛ درست مثل قورمه سبزی!

خورشت میگو

کمتر کسی از مردم ایران پیدا می‌شود که خورشت قورمه‌سبزی را دوست نداشته باشد. یکی از معروف ترین غذاهای سنتی کیش، خورشت میگو است که تقریباً همان قورمه‌سبزی است که در آن به‌جای گوشت قرمز از میگو استفاده می‌شود. البته سبزی‌هایی که در این خورشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقریباً سلیقه‌ای است. اما سیر حتماً باید در فرآیند طبخ غذا به کار برده شود. برای آن که طعم خاص و منحصربه‌فردی نیز برای غذا ایجاد شود، از نوعی تمبرهندی در آن استفاده می‌شود تا طعم بی‌نظیری پیدا کند.

سمک مشوی؛ تند و تیز!

یکی دیگر از غذاهای محلی کیش، سمک مشوی نام دارد که همان‌طور که از نام آن مشخص است، برگرفته از غذاهای عربی است. مانند بسیاری از غذاهای جنوبی، ماهی در این غذا نیز نقش اصلی را بازی می‌کند و در کنار آن از ادویه به مقدار نسبتاً زیادی استفاده می‌شود. نکته مهم در خصوص این غذا آن است که حتماً باید از ماهی‌های تازه صیدشده در خلیج فارس برای طبخ غذا استفاده شود. بسته به ذائقه افراد هم می‌توان به‌صورت کبابی و سرخ شده این ماهی را طبخ کرد. ادویه مورد استفاده در سمک مشوی معمولاً تند است که باید حتماً قبل از میل کردن آن را در نظر داشته باشید.

کوکو ماهی؛ همان کتلت خودمان!

کوکو ماهی

در سفر به کیش، خوردن غذاهای خوشمزه جنوبی از بهترین و باصفاترین تفریحات شما خواهد بود. یکی از این غذاهای خوشمزه و در عین حال متفاوت کوکو ماهی است. برای پخت این غذا از ماهی کباب شده، سیب زمینی، تخم مرغ، جعفری، ادویه‌های خوش عطر جنوبی و کمی پنیر پیتزا (در صورت تمایل) استفاده می‌کنند. طرز تهیه آن شبیه به کتلت است که به جای گوشت چرخ کرده از ماهی استفاده می‌کنند. امتحان کردن این غذا نظرتان را درباره کتلت هم تغییر می‌دهد.

غذاهای غیردریایی کیش؛ هنر دستان زنان جنوبی

محمر (برنج شکری)

اگر به غذاهای شیرین علاقه دارید، یکی از بهترین غذاهای محلی کیش، محمر است که با مقدار نسبتاً زیادی شکر پخته می‌شود. در ابتدا برنج را با ترکیب مقدار زیاد شکر می‌پزند که باعث می‌شود رنگ برنج نیز تا حدودی به رنگ نارنجی برگردد. در کنار برنج نیز خوراکی محبوب مردم جنوب یعنی ماهی سرو می‌شود.

رزرو تور کیش

خبیصه

از شنیدن نام خبیصه نگرانی به دل خود راه ندهید. خبیصه تقریباً چیزی شبیه همان حلوا است که از ترکیب آرد گندم یا برنج با شکر و آب درست می‌شود. ابتدا آرد را به‌خوبی روی حرارت سرخ می‌کنند. در ظرف دیگری ترکیب آب و شکر را حرارت می‌دهند. در نهایت نیز این مواد را با هم ترکیب می‌کنند تا حلوای عربی یا خبیصه حاصل شود.

برنج بریانی

برنج بریانی

شاید در نگاه اول این غذا را با عدس‌پلو اشتباه بگیرید. همچنین برنج بریانی به‌عنوان غذای اصیل جزیره کیش به شمار نمی‌رود؛ اما در بین مردم محلی طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل در ردیف معروف ترین غذاهای سنتی کیش قرار گرفته است. ترکیبات این غذا شامل برنج، گوشت قرمز، سیب‌زمینی، عدس، کشمش و زرشک است. دقیقاً مشابه عدس‌پلو مواد غذایی با خوبی با هم ترکیب می‌شوند و در نهایت آماده سرو شدن خواهند شد.

برنج مجبوس

در بین غذاهای محلی کیش، برنج مجبوس یکی از اعیانی‌ترین غذاها به شمار می‌رود که مردم محلی معمولاً در مجالس خیلی خاص خود برای پذیرایی از مهمان طبخ می‌کنند. در این غذا ترکیبات اصلی شامل برنج، ماهی (یا گوشت قرمز یا مرغ)، پیاز، گوجه‌فرنگی، گشنیز، رازیانه، فلفل سیاه، میخک، چوب دارچین، هل و زردچوبه است. معمولا ابتدا گوشت را به همراه سایر مواد اشاره شده در قابلمه به‌صورت مجزا طبخ می‌کنند و برنج نیز جداگانه آماده می‌شود. در نهایت این مواد غذایی با هم ترکیب می‌شوند و چه غذایی لذیذی به دست می‌آید.

مارگوگ

مارگوگ

یکی دیگر از غذاهای محلی کیش مرقوق است که در زبان عامه به نام مارگوگ مشهور شده است. این غذا اصالتاً به‌عنوان یک غذای عربی شناخته می‌شود که مردم محلی در جزیره کیش با کمی تغییر طبخ می‌شود. در این غذا از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود که از جمله می‌توان به گوشت قرمز، هویج، سبزیجات تازه، بادمجان، پیاز، سیر، فلفل، سیب‌زمینی و ادویه‌های معطر استفاده می‌شود. این مواد غذایی همه به‌صورت پخته در کنار یکدیگر در یک ظرف ریخته می‌شوند و معمولاً در بهترین رستوران‌های کیش با برنج آن را سرو می‌کنند.

مجبوس لحم

یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای سنتی کیش که در مهمانی‌های مجلل و مهم معمولاً طبخ می‌شود، مجبوس لحم است. برنج در این غذا به همراه نخود فرنگی، کشمش ادویه‌های عربی خاص پخته می‌شود. در کنار آن نیز از ماهی، مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود. در طبخ این غذا معمولاً از ادویه زیادی استفاده می‌کنند؛ بنابراین، اگر حساسیت خاصی به ادویه‌ها دارید، بهتر است به سراغ سایر غذاهای محلی کیش بروید.

خوشمزه‌ترین ماهی کیش کدام است؟‌

همان‌طور که مشاهده کردید، در بین معروف ترین غذاهای سنتی کیش، ماهی به‌عنوان رکن اساسی به شمار می‌رود و تقریباً وجه مشترک بسیاری از غذاهای محلی کیش است. تنوع ماهی‌های موجود در جزیره کیش به دلیل دستیابی به آب‌های خلیج فارس نسبتاً زیاد است. در بین انواع ماهی‌های موجود در این جزیره، خوشمزه‌ترین ماهی‌ها عبارت‌اند از:

ماهی صبور: گوشت لذیذ و بافت نرم این ماهی باعث شده است که برای آماده‌کردن هر غذایی فوق‌العاده مناسب باشد.

ماهی مرکب: این ماهی بدون تیغ بوده و به‌عنوان یکی از گران‌ترین ماهی‌های خوراکی سواحل جنوبی خلیج فارس به شمار می‌رود.

ماهی حلوا: ماهی به رنگ سیاه و سفید با خوشمزه‌ترین طعم که چه در غذا و چه سرخ کردنی توسط زنان جنوبی طبخ می‌شود.

ماهی سرخوی دم سیاه: گوشت این ماهی نرم و لطیف است و بیشتر برای شکم پر و سرخ کردنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معروف‌ترین غذاهای کیش را از کجا تهیه کنیم؟

در سال‌های اخیر در جزیره کیش رستوران‌ها و فست‌فودهای متنوعی بنا شده است که به مسافران در این جزیره خدمت‌رسانی می‌کنند. اما برای میل کردن معروف ترین غذاهای محلی کیش، باید به سراغ رستوران‌های قدیمی و باسابقه‌ای بروید که از بهترین آشپزهای محلی برای طبخ غذا استفاده می‌کنند. به این ترتیب طعم لذیذ و اصیل غذاهای محلی کیش را تجربه خواهید کرد. بسیاری از رستوران‌هایی که به‌تازگی در جزیره فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، شاید غذاهای باکیفیتی را ارائه کنند؛ اما قطعاً فوت کوزه‌گری این غذاها در اختیار مردم بومی و قدیمی جزیره است. به همین دلیل بهتر است حتماً برای یکبار هم که شده به رستوران‌های ساده ولی باصفای جزیره کیش نیز سر بزنید که زیر نظر مردم محلی اداره می‌شوند. با این حال می‌توانید با مراجعه به بهترین رستوران های کیش از این موضوع اطلاع پیدا کنید.

از جمله رستوران‌های معروف جزیره برای خوردن غذاهای سنتی کیش می‌توان به رستوران دریایی عمو اکبر، خانه بومیان کیش، رستوران فانوس، شاندیز صفدری و رستوران نهنگ سفید اشاره کرد.

جمع‌بندی

امروز با معروف ترین غذاهای سنتی کیش آشنا شدیم. واقعیت این است که جزیره کیش یکی از مناطق کشور است که به‌خصوص در شش ماهه دوم سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر قصد سفر و رزرو بلیط هواپیما تهران کیش را دارید، حتما از غذاهای محلی آن استفاده کنید. شک نکنید که خاطره غذاهای دریایی جزیره کیش هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.

سوالات متداول

معروف‌ترین غذاهای سنتی کیش کدامند؟

قلیه ماهی، کله کندی، برنج بریانی، محمر، پودنی، خورش میگو و …

غذاهای سنتی کیش را در کدام رستوران ها بخوریم؟

بهترین جا برای خوردن غذاهای سنتی کیش، رستوران های ملی و تی کوچک این جزیره هسند. یکی از رستوران های این جزیره که برای خوردن غذاهای محلی مناسب است، رستوران دریایی عمواکبر است.

نظرات کاربران