لاک پشت های دریایی کیش

لاک پشت های دریایی کیش، عجیب‌ترین جاذبه جزیره

جزیره کیش را به عنوان قطب گردشگری جنوب ایران می‌شناسیم. هر سال گردشگران بسیاری برای گذراندن تعطیلات به این جزیره سفر می‌کنند. جزیره کیش علاوه بر اینکه در منطقه آزاد قرار گرفته و جای مناسبی برای خرید و پاساژگردی است جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری دارد. جاذبه‌هایی مثل کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز و شهر باستانی حریره. قدم زدن در سواحل دیدنی این جزیره و تماشای تلالو آبی رنگ دریا خود به تنهایی یکی از جاذبه‌های طبیعی کیش به شمار می‌رود. جزیره کیش به واسطه موقعیت جغرافیایی یک اکوسیستم دیدنی است و گونه‌های جانوری بسیاری را در سواحل این جزیره می‌توانید ببینید. از جمله این گونه‌ها می‌توان به لاک پشت های دریایی کیش اشاره کرد. این جزیره به دلیل سواحل ماسه‌ای که دارد زیستگاه مناسبی برای این گونه از لاک پشت ها به شمار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا به زیستگاه لاک پشت های دریایی کیش سرک بکشیم و با این موجودات آرام و دوست‌داشتنی ملاقات کنیم.

پاسپورت دومینیکا

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه سه کلیک وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

لاک پشت های دریایی کیش

لاک پشت های دریایی کیش

همانطور که اشاره کردیم کرانه‌های ماسه‌ای جزیره کیش زیستگاه امنی برای لاک پشت های دریایی کیش به شمار می‌رود. متاسفانه این گونه نادر از لاک‌پشت‌ها در خطر انقراض قرار دارد و در سرتاسر دنیا برای حفظ لاک پشت های دریایی برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. مهمترین دلیلی که باعث شده لاک پشت های دریایی در سرتاسر دنیا در معرض انقراض قرار بگیرند آلودگی دریاها و تخریب زیستگاه آنها است و لاک پشت های دریایی جزیره کیش نیز از این قاعده مستثنی نیستند. متاسفانه شکار این حیوانات در سرتاسر دنیا رواج دارد و این را می‌توان دلیل دیگری برای انقراض آنها دانست. لاک پشت های دریایی در هر بار تخم‌گذاری بین 50 تا 70 عدد تخم را در لابلای شن‌های ساحل دفن می‌کنند. بچه لاک‌پشت‌ها بعد از شکستن این تخم‌ها به صورت غریزی به سمت دریا می‌روند و شروع به شنا می‌کنند. این موجودات کوچک در بدو تولد در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارند و همین باعث می‌شود طعمه مناسبی برای دیگر حیوانات باشند. بسیاری از بچه لاک‌پشت‌ها حتی قبل از بیرون آمدن از تخم طعمه حیوانات می‌شوند. همین امر باعث شده تعداد لاک پشت های بالغ روز‌به‌روز کاهش پیدا کند. از طرف دیگر با گسترش قلمرو انسان‌ها و پا گذاشتن آنها به سواحل، زیستگاه طبیعی لاک پشت های دریایی تخریب شده و همین باعث کاهش چشمگیر جمعیت لاک‌پشت‌ها شده است. علاوه بر این لاک پشت های دریایی در معرض صید تصادفی نیز قرار دارند و بسیاری از آنها در تورهای ماهیگیری گیر می‌کنند و صید می‌شوند.

در حال حاضر در سرتاسر دنیا محیط‌بانان بسیاری از محل تخم‌گذاری لاک پشت های دریایی محافظت می‌کنند و همین باعث شده این موجودات تا حدی از خطر انقراض در امان بمانند.

محافظت از لاک پشت های دریایی کیش

لاک پشت های دریایی کیش

جزیره لاک پشت های کیش شامل سواحل جنوبی و غربی کیش می‌شود. جزیره کیش هر سال از اسفند تا مرداد میزبان این حیوانات می‌شود. در این فصل دو گونه پوزه عقابی و پشت سبز برای تخم گذاری به جزیره کیش می‌آیند. در این مدت محیط‌بانان از زمان تخم‌گذاری تا وقتی که لاک پشت های دریایی جزیره کیش سر از تخم بیرون بیاورند و به سمت دریا بروند از آنها محافظت می‌کنند. یکی از دیدنی‌ترین صحنه‌هایی که در جزیره لاک پشت های کیش می‌توانید ببینید بیرون آمدن بچه لاک‌پشت‌ها از تخم است. اگر دوست دارید این صحنه طبیعی را ببینید قبل از سفر با مرکز مانیتورینگ لاک پشت های دریایی کیش تماس بگیرید و از زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها مطلع شوید.

رزرو تور کیش

حقایقی در مورد لاک پشت های دریایی کیش

لاک پشت های دریایی را می‌توان قدیمی‌ترین موجودات روی کره زمین دانست. این حیوانات 100 میلیون سال است که سرتاسر دریاها و اقیانوس‌ها را شنا می‌کنند تا به زیستگاه مناسب برای تخم‌گذاری برسند. در حال حاضر پنج گونه مختلف از لاک پشت های دریایی وجود دارد که دو گونه از آنها برای تخم گذاری به جزیره لاک پشت های کیش سفر می‌کنند. این گونه‌ها عبارتند از لاک‌پشت پشت سبز، پوزه عقابی، پشت چرمی، پشت خرطومی و پشت زیتونی. تغییرات آب‌وهوا و گرم شدن شن و ماسه‌ها می‌‌تواند بر جنسیت بچه لاک‌پشت‌ها اثر داشته باشد. لاک پشت های دریایی از گیاهان دریایی، عروس‌های دریایی، لارو سخت پوستان و نرم‌تنان تغذیه می‌کنند. این لاک‌پشت‌ها معمولا در آب‌ها گرمسیری و نیمه‌گرمسیری زندگی می‌کنند و به همین دلیل جزیره لاک پشت های کیش را برای تخم‌گذاری انتخاب می‌کنند. یکی دیگر از حقایق جالب در مورد لاک پشت های دریایی این است که آنها چندین سال برای تخم‌گذاری صبر می‌کنند و وقتی زمانش می‌رسد به همان ساحلی می‌روند که خودشان در آن متولد شده‌اند.

تاثیر لاک پشت های دریایی کیش بر اکوسیستم جهانی

لاک پشت های دریایی کیش

تاثیر لاک پشت های دریایی بر اکوسیستم جهانی دریا بسیار قابل توجه است. این موجودات به حفظ سلامت بستر مرجانی دریاها کمک می‌کنند. علاوه بر این لاک پشت های دریایی باعث رونق صنعت گردشگری در مناطقی می‌شوند که به عنوان محل تخم‌گذاری انتخاب می‌کنند. گردشگران و دوستداران محیط زیست بسیاری تنها برای دیدن فرآیند تخم‌گذاری لاک پشت های دریایی به این مناطق خاص سفر می‌کنند. لاک پشت های دریایی جزیره کیش به شدت به زندگی کوتاه‌مدت خود در سواحل وابسته هستند. اما متاسفانه ساخت‌وساز بی‌رویه در سواحل جزیره کیش محل تخم‌گذاری این حیوانات را در معرض تخریب قرار داده است. تردد وسایل نقلیه در کرانه‌های ماسه‌ای جزیره لاک پشت های کیش باعث فشرده شدن ماسه‌ها شده و همین کندن زمین را برای لاک‌پشت‌ها سخت می‌کند. علاوه‌براین آلودگی بستر دریا باعث تخریب و آلودگی صخره‌های مرجانی شده و بخشی از منابع غذایی لاک پشت های دریایی را از بین می‌برد. افزایش میزان زباله‌ها در بستر دریاها باعث شده لاک پشت های دریایی کیش مواد پلاستیکی را به جای غذا بخورند و این موضوع باعث مرگ بسیاری از آنها می‌شود.

با سه کلیک میتوانید به رزرو هتل مورد علاقه خود اقدام کنید

گونه‌های جزیره لاک پشت های کیش

از گونه‌های باقیمانده در سرتاسر دنیا دو گونه هستند که برای زاد و ولد به جزیره لاک پشت های کیش می‌آیند.

لاک‌پشت پوزه عقابی

لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه غالب در جزیره لاک پشت های کیش است. این گونه به دلیل پوزه نوک تیزی که دارند به این نام شناخته می‌شوند. آنها از این پوزۀ عقابی به عنوان وسیله‌ای برای کندن و شکافتن اسفنج‌های دریایی که روی صخره‌های مرجانی قرار دارند استفاده می‌کنند. لاک این لاک‌پشت‌ها طرح‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد و همین زیبایی باعث شکار بی‌رویه آنها شده است. صیادان غیرقانونی این حیوانات را شکار می‌کنند و در بازارهای سیاه می‌فروشند.

لاک‌پشت پشت سبز

لاک پشت های دریایی کیش

لاک‌پشت پشت سبز نیز یکی دیگر از گونه‌های جزیره لاک پشت های کیش است. لاک‌پشت پشت سبز تنها گونه از لاک پشت های دریایی است که گوشتخوار نیست و از گیاهان دریایی تغذیه می‌کند. مشخصا نام این گونه را از روی رنگ سبز لاک آنها برداشته‌اند. پشت سبزها در آب‌های گرمسیری زندگی می‌کنند و مانند دیگر گونه‌ها برای تخم‌گذاری در سواحل جزیره لاک پشت های کیش فواصل بسیاری طولانی را شنا می‌کنند. 

بهترین زمان برای تماشای لاک پشت های دریایی کیش

مدت زمانی که می‌توانید برای تماشای این لاک‌پشت‌ها به جزیره لاک پشت های کیش بروید کوتاه نیست. شما برای این سفر هیجان‌انگیز می‌توانید از اسفند ماه تا مرداد ماه برنامه‌ریزی کنید. برای تماشای لاک پشت های دریایی جزیره کیش از نزدیک باید با مرکز حفاظت از آنها هماهنگ کنید و تحت نظارت محیط‌بانان به زیستگاه آنها بروید.

نکاتی که هنگام بازدید از جزیره لاک پشت های کیش باید بدانید

در صورتی که در سواحل اتفاقا به یکی از لاک پشت های دریایی کیش برخورد کردید از شنا کردن در اطراف آنها یا دست زدن به آنها خودداری کنید. این حیوانات در مواجهه با خطر می‌توانند وحشی و خطرناک باشند. از تردد بدون هماهنگی و غیرضروری در زیستگاه آنها خودداری کنید. هنگام قایق‌سواری در سطح دریا مواظب لاک‌پشت‌هایی که برای تنفس به سطح آب آمده‌اند باشید. جدا از ریختن زباله در جزیره لاک پشت های کیش خودداری کنید. در صورتی که برای غواصی رفتید و یکی از این لاک‌پشت‌ها را دیدید آنها را تعقیب نکنید. در محل تخم‌گذاری اصلا به تخم‌ها دست نزنید و آنها را برندارید.

رزرو تور کیش سه کلیک را از دست نده!

کلام پایانی

جزیره کیش از نظر طبیعی یکی از دیدنی‌ترین جزایر خلیج فارس است. مناظر طبیعی زیبا و دیدنی این جزیره نگاه هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. کیش به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای گرمسیری اکوسیستمی کمیاب و دیدنی دارد و گونه‌های جانوری این جزیره در کمتر جایی در ایران دیده می‌‌شود. لاک پشت های دریایی کیش یکی از کمیاب‌ترین و جذاب‌ترین گونه‌های جانوری جزیره هستند و افراد بسیاری در فصل تخم‌گذاری این حیوانات به کیش سفر می‌کنند. در نوشته‌ای که خواندید تلاش کردیم این موجودات کمیاب و در حال انقراض را به شما معرفی کنیم و نکات مهمی که باید هنگام بازدید از زیستگاه این حیوانات بدانید را مطرح کنیم. امیدواریم به کمک این راهنما بتوانید از این لاک‌پشت‌ها دیدن کنید و یکی از زیباترین صحنه‌های طبیعی را از نزدیک ببینید.

نظرات کاربران