باغ راه جزیره کیش
6 اسفند 1401
کیش

باغ راه ایرانی جزیره کیش؛ کل ایران در یک باغ!

بیشتر مسافران جزیره کیش را به تفریحات آبی و بازارهای رنگ به رنگ می‌شناسند. کمتر کسی پیدا می‌شود که به باغ راه ایرانی جزیره کیش رفته باشد و بداند این باغ راه کجاست و چیست. احتمالا با دیدن عنوان مقاله کنجکاو شده‌اید که بیشتر درباره باغ راه ایرانی در جزیره کیش بدانید. پس همراه من باشید تا با هم اسرار هر گوشه از این باغ 32 هکتاری را فاش کنیم. 

رزرو تور کیش

همین حالا تور ارزان کیش را رزرو کنید!

اصلا باغ راه چیست؟ 

باغ راه ایرانی جزیره کیش

ساده‌ترین تعریف باغ راه از این قرار است؛ پارکی که ما بین دو خط بزرگراه، دو طرف یک خیابان یا ما بین دو میدان قرار گرفته‌است. در لاتین باغ راه را پارک وی می‌خوانند. باغ راه ایرانی جزیره کیش یکی از هزاران باغ راه‌های ایران است که در جزیره کیش با هدف شناساندن بناهای تاریخی ایرانی ساخته شده‌است.

تاریخچه باغ راه ایرانی جزیره کیش

باغ راه ایرانی جزیره کیش طولانی‌ترین باغ راه در ایران است. جزیره کیش یکی از مقاصد پربازدید میان ایرانیان است بنابراین ایده ساخت یک باغ بزرگ که هدفش معرفی بناهای بزرگ تاریخی ایران است فکر جذابی بوده‌است. باغ راه یک پروژه چهارونیم کیلومتری است که از میدان سعدی کیش آغاز می‌شود و در میدان هرمز به پایان می‌رسد. پیاده‌روی در مسیر باغ راه ایرانی یک تا دو ساعت طول خواهد کشید اما پیاده‌روی دل‌انگیزی خواهد بود. به خصوص اگر در ساعت‌های پایانی روز به این باغ عریض و طویل دلاویز سر بزنید چون آب در حال گذر از جوی و خنکای نسیم ناشی از فواره زدن آب در آبنماهایی که قدم به قدم کار گذاشته شده‌اند کمی از شرجی کیش خواهد کاست.

در باغ راه ایرانی چه خواهیم دید؟

خیلی خوب است اگر قبل از رفتن به یک مکان نو و تازه سعی کنیم تصوری از آن مکان بسازیم. در این قسمت شما را در دنیای خیال به باغ راه ایرانی جزیره کیش خواهم برد.

خودتان را در حالی تصور کنید که وارد راه باغ ایرانی جزیره کیش می‌شوید. از دروازه قرآن شیراز عبور می‌کنید. یک دروازه با عظمت که وقتی شیراز را از آن نگاه می‌کنید همچون باغی از سروهای سربرافراشته است. اشتباه نکنید شما هنوز در باغ راه جزیره کیش هستید. این تنها یک نمونه از بناهای خاطره‌انگیزی است که در باغ راه ایرانی جزیره کیش بازسازی شده‌است. باغ راه برای همین ساخته شده‌است. با رفتن به کیش به شیراز، مشهد، کرمانشاه، تهران و اصفهان نیز سفر کنید و از دروازه‌های باشکوه عبور کنید.  

برویم دروازه شمیران

دروازه شمیران

نقل است که شاه طهماسب صفوی برای حفاظت از تهران دستور داد تا دور تا دور شهر را حصار بکشند. در مسیر تهران به شمیران میان حصار بزرگ یک دروازه ساخته شد که دروازه شمیران خوانده شد. حالا اثری از دروازه شمیران در تهران نیست. اما در باغ راه جزیره کیش می‌توانید بنای نمونه دروازه شمیران را ببینید. 

دروازه‌ای به تاریخ درخشان اصفهان

در باغ راه ایرانی جزیره کیش یک دروازه با طاق‌هایی خواهید دید که یادآور سی و سه پل اصفهان است. بنای یادبود سی و سه پل در باغ راه جزیره کیش چهار طاق کوچک در طبقه دوم و یک طاق بزرگ‌تر در طبقه زیرین دارد که ساختارش برگرفته از معماری بی‌نظیر سی و سه پل اصفهان است. دستور ساخت سی و سه پل را  شاه عباس اول صادر کرد. اصفهان در آن دوران پایتخت ایران بود.

گنبد هارونیه در شمایل دروازه هارونیه

برای ساخت این دروازه از گنبد هارونیه مشهد که یکی از مهم‌تین بناهای مشهد است الهام گرفته‌اند. یک دروازه به سبک و سیاق گنبد هارونیه مشهد. بنای هارونیه تنها بنای بجا مانده از شهر توس قدیم است. شاید بتوان گفت یکی از خلاقانه‌ترین دروازه‌های باغ راه ایرانی جزیره کیش دروازه هارونیه مشهد است. بنای اصلی هارونیه تزیین کاشی ندارد، تنها از آجر ساخته شده‌است و این جزئیات در دروازه یادبود هارونیه هم دیده می‌شود. 

ارگ علیشاه تبریز در باغ راه جزیره کیش

ارگ علیشاه تبریز در باغ راه جزیره کیش

اگر از شما بپرسند مهم‌ترین بنای تاریخی تبریز چیست چه جوابی می‌دهید؟ ارگ علیشاه یکی از قدیمی‌های شهر تبریز است که با هنرمندی تمام ساخته شد و حالا تنها بنایی است که از مجموعه مسجد جامع علیشاه باقی مانده است. دروازه ارگ علیشاه باغ راه ایرانی جزیره کیش شاید به بزرگی و شکوه ارگ واقعی علیشاه نباشد اما تمثالی دوست‌داشتنی از شهر تبریز است. 

درباره دروازه رق آباد کرمان چیزی شنیده‌اید؟

می‌دانستید کرمان در گذشته شش دروازه داشت؟ یکی از آن‌ها به دروازه رق ‌آباد مشهور بود. البته بعضی معتقدند ریگ آباد هم درست است. علت نامگذاری این دروازه به مزرعه‌ی آن طرف دروازه مربوط است که این‌طور خوانده می‌شد. امروز اثری از دروازه رق آباد نیست اما در باغ راه جزیره کیش می‌توانید نمونه‌ای از آن را ببینید. یک بنای خشتی باشکوه که باید از زیر طاق‌های بلند آن عبور کنید و وارد کرمان خیالی شوید.

پلدختر اصیل؛ دروازه‌ پلدختر در باغ راه جزیره کیش

این دروازه هم مانند دروازه هارونیه مشهد ترکیبی از خلاقیت معمار باغ راه ایرانی جزیره کیش و بنای پلدختر است. سِر هنری راولینسون که به خواندن سنگ نبشته بیستون شهرت دارد درباره پلدختر چنین نوشته است: «از نظر عظمت نظیر آن را در هیچ جای ایران ندیده‌ام به نظر من این پل مربوط به دوره ساسانی است.»

پلدختر نامی است که حدود 100 سال پیش بر این پل گذاشته شد. نام قبل‌تر این پل، پاپیل بود، به معنای پای پُل. پل دختر در مسیر ارتباطی بین شهرهای شاپورخواست و جندی شاپور بر روی رودخانه کشکان قرار داشت و به  همین دلیل در لرستان قدیم از اهمیت زیادی برخوردار بود. حالا اما این پل در شمایل یک دروازه در باغ راه میان گل‌های صورتی رنگ حسابی خودنمایی می‌کند. 

پاسپورت دومینیکا

دروازه طاق بستان کرمانشاه یکی از خلاقانه‌ترین دروازه‌ها

دروازه طاق بستان کرمانشاه

به نظر من دروازه طاق بستان یکی از خلاقانه‌ترین دروازه‌های نمادین ساخته شده در باغ راه ایرانی جزیره کیش است. در تصویر واقعی طاق بستان کوهی را می‌بینید که در پشت طاق‌ها وجود دارد. در باغ راه برای به تصویر کشیدن کوه پشت طاق‌ها دیواری سنگی ساخته شده‌اند. فراموش نکنید که دروازه‌های باغ راه ایرانی جزیره کیش نمادین هستند و به ساده‌ترین شکل ممکن و در اوج خلاقیت سعی در یادآوری بناهای محبوب ایرانی دارد و تنها تقلیدی از این آثار نیست.

دروازه‌ای تهرانی در باغ راه ایرانی 

سردر باغ ملی یکی از بناهای قاجاری است که در باغ راه جزیره کیش آن را می‌بینید. این بنا در دنیای واقعی در خیابان امام خمینی تهران قرار گرفته است که نمادی به جا مانده از دوران پرهیاهو قاجار است. این سردر تا قبل از برج آزادی نماد تهران بود. حالا نماد قدیمی پایتخت در باغ راه ایرانی جزیره کیش به زیبایی و با جزئیات به تصویر درآمده‌است. تماشای این بنای نمادین قاجاری با کاشی‌کاری‌های ظریفش باید با شکیبایی همراه شود. 

نحوه دسترسی به باغ راه جزیره کیش

نحوه دسترسی به باغ راه ایرانی بسته به نوع وسیله نقلیه شما متفاوت خواهد بود. اگر قصد دارید با خودرو اجاره‌ای یا شخصی به باغ راه ایرانی جزیره کیش بروید کافی است خودتان را به میدان سعدی برسانید، به سمت میدان هرمز در بلوار میرمهنا به باغ راه خواهید رسید. 

اما اگر می‌خواهید به وسیله مینی‌بوس کیش به باغ راه بروید کافی است سوار مینی‌بوس‌های خط شماره 1 شوید و در ایستگاه بلوار میرمهنا پیاده شوید. باغ راه ایرانی را خواهید دید. پیاده‌روی در طول باغ راه ایرانی جزیره کیش یک تا دو ساعت طول خواهد کشید. در ضمن می‌توانید در کنار باغ راه در مسیر دوچرخه سواری رکاب بزنید و از تماشای عظمت تاریخ ایرانی لذت ببرید.

کدام هتل‌ها به باغ راه ایرانی جزیره کیش نزدیک‌اند؟

هتل ترنج
  • هتل آپارتمان طلوع
  • هتل امیر کبیر
  • هتل فانوس کیش
  • هتل گلدیس
  • هتل آفتاب شرق
  • هتل ترنج

تفریحات نزدیک باغ راه جزیره کیش

  • مرکز خرید هرمز
  • مجموعه ورزشی المپیک کیش
  • شهر زیرزمینی کاریز

ختم سخن

آنچه در این مقاله از باغ راه ایرانی جزیره کیش خواندید را باید خودتان از نزدیک ببینید. پس اگر دلتان هوس یک سفر چند روزه کرده همین حالا بلیط هواپیما کیش را رزرو کنید.

نظرات کاربران