حقایق جالب درباره ژاپن 
19 شهریور 1403
ژاپن

36 تا از حقایق جالب درباره ژاپن که نمی‌دانستید!

فهرست مطالب

ژاپن، با جمعیتی حدود 123 میلیون نفر، کشوری شبه جزیره‌ای در اقیانوس آرام است که با کاخ‌های امپراتوری، پارک‌های ملی کوهستانی و هزاران زیارتگاه و معبد به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک سراغ 36 تا از حقایق جالب ژاپن می‌رویم. پس اگر برای سفر به ژاپن آماده می‌شوید این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا بیشتر با ژاپن آشنا شوید. 

رزرو تور ژاپن

خرید بلیط هواپیما ارزان به راحتی !

1. کشت درخت نخل در توکیو 

حقایق جالب درباره ژاپن 

بله، درست خواندید در ژاپن درختان خرما وجود دارد و این اولین مورد از حقایق جالب درباره ژاپن است. شاید تعجب کنید که این درخت گرمسیری در ژاپن چگونه رشد می‌کند. در واقع در شهرهایی مانند توکیو و اوزاکا که در زمستان هوا بسیار سرد می‌شود و جزء شهرهای نیمه‌گرمسیری مرطوب محسوب می‌شود درخت نخل رشد می‌کند. اغلب در پارک‌ها و مناطق خارج از شهر به ویژه نزدیک ساحل درختان نخل را خواهید دید. البته نکته قابل توجه این است که برای سالم ماندن درختان در سرمای زمستان ژاپن از پوششی خاص برای محافظت از تنها درخت خرما استفاده می‌شود تا از سرما در امان باشد و خشک نشود. 

2.ترکیب دارویی THC ممنوع است

THC یک ترکیب دارویی است که برای درمان حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی و برای تحریک اشتها استفاده می‌شود اما این دارو در ژاپن ممنوع است. البته این یک شکاف در قانون ژاپن محسوب می‌شود که THC ممنوع است اما اجازه خرید و فروش کانابینوئیدهای مصنوعی به صورت قانونی وجود دارد. بنابراین از به همراه داشتن THC و داروهای مشابه به ژاپن خودداری کند. این دومین مورد از حقایق جالب درباره ژاپن بود. 

3. توکیو پرجمعیت‌ترین شهر جهان 

بله، توکیو پرجمعیت‌ترین شهر جهان محسوب می‌شود. این شهر با جمعیت 14 میلیون نفر به پرجمعیت‌ترین شهر جهان تبدیل شده است. البته با وجود جمعیت زیاد این شهر هنوز می‌توانید یک فضای دنج و آرام برای تعطیلات‌تان پیدا کنید. همچنین مردم توکیو همیشه مردمانی مودب و ساکت هستند بنابراین با وجود جمعیت زیاد اذیت نخواهید شد. فقط وقتی که در ساعت تعطیلی اداره‌ها از قطار یا مترو استفاده کنید متوجه شلوغی توکیو خواهید شد.

پاسپورت دومینیکا

4. بیش از 100 هزار مکان مقدس 

شاید عجیب به نظر برسد اما ژاپن بیش از 100 هزار مکان مذهبی و مقدس دارد که شامل معابد بودایی و زیارت‌گاه‌های شینتو است. به طور مثال مردم ژاپن در نیمه شب شب سال نو برای جشن گرفتن سنت هاتسو مود به نزدیک‌تریم معبد می‌روند. همچنین در برخی از این معابد غرفه‌هایی برای فروش تنقلات ژاپنی یا نوشیدنی‌های گرم مانند آمازاک نیز وجود دارد. بازدید از این معابد و زیارت‌گاه‌ها می‌تواند تجربه جالبی از آشنایی با فرهنگ مردم ژاپن باشد. 

5. بیش از 90 هزار مرد و زن 100 ساله

مرد و زن 100 ساله

این مورد از حقایق جالب درباره ژاپن شاید خیلی هم عجیب و غریب نباشد. در کشور ژاپن بیش از 90 هزار زن و مرد با سن بالای صد سال زندگی می‌کنند و این عددی قابل توجه است. همچنین مشخص شده که در برخی مناطق مانند اوکیناوا مردم بیشتر از حد متوسط نیز عمر می‌کنند. این آمار نتیجه سبک زندگی سالم مردم ژاپن است. استفاده از غذاهای سنتی مانند ناتو تخمیر شده، ماهی و سبزیجات آب‌پز با رشته رامن یا رشته های دیگر بخشی از غذاهای سالم فرهنگ ژاپن ست که احتمال می‌دهند در عمر طولانی آن‌ها تاثیر دارد. 

خرید تور خارجی به راحتی !

6. خالکوبی هنوز تابو است

شاید تعجب کنید اما خالکوبی هنوز برای ژاپنی‌ها یک تابو محسوب می‌شود. برای بسیاری از پدرها و پدربزرگ‌های ژاپنی خالکوبی با شرارت، شکستن قوانین و عضویت در باندها معنا می‌شود. همچنین بسیاری از چشمه‌های آب گرم و حمام‌های عمومی در ژاپن ورود مشتریان با خالکوبی را ممنوع کرده‌اند. اگرچه این طرز نگاه امروزه نادرست است اما همچنان وجود دارد. از سوی دیگر وقتی مسافری با خالکوبی وارد بازارهای سنتی می‌شود هنوز هم مردم قدیمی ژاپن آن‌ها را به خوبی نمی‌پذیرند. با این حال نسل جوان ژاپنی به تاتو و خالکوبی علاقه دارد و این به عنوان یکی از حقایق جالب درباره ژاپن محسوب می‌شود. 

7. 1500 زمین لرزه در یک سال؛ حقایق جالب درباره ژاپن

ژاپن به تعدد زمین لرزه شهرت دارد. هر سال به طور متوسط 1500 زمین لرزه در ژاپن اتفاق می‌افتد. شاید این آمار و ارقام نگران‌کننده به نظر برسد اما بیشتر این زمین لرزه‌ها کوچک و جزئی است. طبق گزارش لایوساینس Live Science، ژاپن بر روی خط زمین لرزه‌ای قرار دارد، اما زیرساخت‌ها و ساختمان‌های ژاپن به گونه‌ای ساخته شده تا در برابر زلزله مقاومت کند.

8. تعداد مهاجران بسیار کم است

یکی از حقایق جالب درباره ژاپن این است که 98 درصد مردم این کشور ژاپنی هستند و تعداد مهاجران بسیار کم است. در واقع ژاپن یک کشور چند فرهنگی محسوب نمی‌شود و مهاجران اغلب جزء اقلیت‌ها هستند. این موضوع تا حدی پررنگ است که اگر یکی از والدین کسی غیر ژاپنی باشد دائم با توریست یا خارجی اشتباه گرفته می‌شود. 

9. بزرگراهی که از داخل یک ساختمان می‌گذرد

حقایق جالب درباره ژاپن 

در ژاپن یک بزرگراه وجود دارد که از داخل یک ساختمان عبور می‌کند. برخی معتقدند به علت وسعت کم کشور ژاپن که 378000 کیلومتر مربع است و جمعیت 130 میلیون نفری عبور اتوبان از داخل یک ساختمان می‌تواند به استفاده بهتر از محیط شهری کمک کند. 

10. 4 میلیون دستگاه‌ها فروش خودکار خوراکی

یکی دیگر از حقایق جالب درباره ژاپن وجود یک دستگاه فروش خودکار خوراکی به ازای هر 23 نفر است. این دستگاه‌ها امروزه طرفداران زیادی دارد و شما با پرداخت پول به طور شانسی خوراکی دریافت خواهید کرد. تعداد 4 میلیون دستگاه یعنی در هر گوشه و کنار شهر یک ماشین خودکار فروش خوراکی پیدا خواهد شد. همچنین علاوه‌بر خوراکی‌هایی مثل پفک و شیرینی‌جات و نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه این دستگاه‌ها خرچنگ زنده نیز می‌فروشد.

11. بیش از 14 هزار جزیره 

یازدهمین مورد از فهرست حقایق جالب درباره ژاپن وجود 14125 جزیره در این کشور است. شاید بتوان گفت ژاپن در واقع یک مجمع‌الجزایره باشد. این در حالیست که مسافران اغلب تنها از یکی از این 14 هزار جزیره می‌توانند بازدید کنند. جزیره هونشو، جزیره کیوشو، جزیره هوکایدو، جزیره شیکوکو و جزیره اوکیناوا تنها پنج مورد از این چهارده هزار جزیره ژاپن است که بسیار پرطرفدار هستند. 

12. قدیمی‌ترین شرکت جهان 

قدیمی‌ترین شرکت جهان در ژاپن قرار دارد. شرکت ساخت‌وساز کنگو گومی از سال 578 پس از میلاد مسیح شروع به کار کرده است و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. این یکی دیگر از حقایق جالب درباره ژاپن بود.  

13.توکیو و آسمان خراش‌ها

توکیو و آسمان خراش‌ها

توکیو پایتخت شلوغ زآپن است که به آسمان‌خراش‌ها و فرهنگ پاپ شهرت دارد. این در حالیست که کیوتو به معابد بودایی، زیارتگاه‌های شینتو، باغ‌ها و شکوفه‌های گیلاس شهرت یافته است.

14.سوشی؛ حقایق جالب درباره ژاپن

سوشی یکی از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین غذاهای ژاپنی است که به عنوان غذای ملی ژاپن نیز شهرت دارد. سوشی در همه جا از غذاخوری‌های  معمولی تا رستوران‌های لوکس سرو می‌شود و به عنوان یک غذای خیابانی شناخته می‌شود.

 15.جنگل خودکشی

یکی دیگر از حقایق جالب درباره ژاپن جنگل خودکشی است. جنگل آئوکیگاهارا که با نام جنگل خودکشی نیز شناخته می‌شود، دومین مکان محبوب جهان برای خودکشی محسوب می‌شود. این جنگل در شمال غربی کوه فوجی قرار گرفته است. جنگل آئوکیگاهارا محل فیلم‌برداری فیلم جنگل بود و در فرهنگ ژاپنی نمادی از شیطان و ارواح خبیث شیطانی است. 

16. انیمه‌های ژاپنی؛ حقایق جالب درباره ژاپن

انیمه‌های ژاپنی امروزه آن‌قدر طرفدار دارد که حدود 130 مدرسه صداپیشگی در ژاپن تاسیس شده است. اولین انیمه‌ها در سال 1907 میلادی ساخته شد و تصویری از یک پسر بچه با لباس ملوانی بود که عبارت کاتسودو شاشین را می‌نویسد. این انیمه از 50 فریم تصویر ساخته شده بود.

17.کمترین مرگ با سلاح گرم

حقایق جالب درباره ژاپن 

ژاپن کشوری است که کمترین میزان مرگ و میر ناشی از سلاح گرم را در جهان دارد. به طور کلی در ژاپن احساس امنیت را تجربه خواهد کرد به طوری که می‌توانید کیف پول خود را در شلوغ‌ترین ایستگاه مترو بگذارید و یک ساعت بعد برگردید و آن را دست نخورده پیدا کنید. 

18.تاخیر 18 ثانیه‌ای متروهای ژاپن؛ حقایق جالب درباره ژاپن

متروها و قطارهای ژاپن به طور متوسط تنها 18 ثانیه تاخیر دارد و این نسبت به سایر کشورها عدد بسیار پایینی است. بنابراین در متروی ژاپن معطل نخواهید شد. 

19. هندوانه مربعی

همه جای دنیا هندوانه به شکل کروی است اما گروهی از کشاورزان ژاپنی نوع جدیدی از هندوانه را که به شکل مربع است کشت می‌کنند. برای تغییر شکل وقتی که هنوز میوه هندوانه کوچک است در قالبی مربعی شکل قرار می‌گیرد و وقتی میوه بزرگ شد و رشد کرد شکل قالب مربعی را به خودش می‌گیرد. 

20. پوشک بزرگسالان یا کودکان؟

یکی از حقایق جالب درباره ژاپن این است که مردم بیشتر به حیوانات خانگی علاقه‌مندند تا اینکه صاحب فرزند شوند. باید این نکته را هم در نظر گرفت که جمعیت ژاپن به طور مستمر رو به پیری می‌رود و جمعیت سالخوردگان از جمعیت کودکان و نوجوانان بیشتر است. از سوی دیگر نرخ زاد و ولد در ژاپن به حدی پایین است که پوشک بزرگسالان بیشتر از پوشک بچه فروخته می‌شود.

21. بازمانده کشتی تایتانیک 

بازمانده کشتی تایتانیک 

یکی از مسافران کشتی تایتانیک که اهل ژاپن بود زنده ماند و وقتی به کشورش بازگشت به عنوان یک ترسو شناخته شد. ماسابومی هوسونو تنها مسافر کشتی تایتانیک بود که زنده ماند اما مطبوعات ژاپن و مردم به خاطر اینکه برای نجات جان خودش تلاش کرده بود او را مورد سرزنش قرار می‌دادند.

22. 24 میلیارد جفت چاپستیک؛ حقایق جالب درباره ژاپن

چاپستیک معروف‌ترین ابزار غذاخوری در ژاپن است که طبق آمار سالانه حدود 24 میلیارد جفت چاپستیک استفاده می‌شود. با اینکه چاپستیک یک وسیله سنتی است اما هنوز طرفداران زیادی دارد و جایگزین سنتی چنگال و قاشق محسوب می‌شود. 

23. رونالد مک‌دونالد یا دونالد مک‌دونالد؟

جالب است بدانید که رونالد مک دونالد در ژاپن دونالد مک دونالد خوانده می‌شود زیرا صدای «ر» به طور واضح در زبان ژاپنی وجود ندارد. رونالد مک دونالد یک گردشگر اهل آمریکا بود. 

24.شلوغی بیش از حد متروها

یکی از حقایق جالب درباره ژاپن این است که گاهی اوقات قطارها و خطوط مترو در ژاپن آن‌قدر شلوغ می‌شود که گروهی از کارکنان راه آهن برای جا دادن مسافران و هل دادن آن‌ها به داخل به کار گرفته می‌شوند.

25.اگر بپرید جلوی قطار و خودکشی کنید…

حقایق جالب درباره ژاپن 

یکی دیگر از حقایق جالب درباره ژاپن این است که اگر با پریدن جلوی قطار خودکشی کنید، هزینه اخلال در کار قطار از خانواده شما دریافت خواهد شد. این یک قانون است و اجرا می‌شود.

26.قطاری با سرعت 550 کیلومتر در ساعت

در ژاپن قطاری وجود دارد که با کمک خاصیت مغناطیسی روی ریل‌ها شناور است و با سرعت 550 کیلومتر در ساعت معادل 311 مایل در ساعت حرکت می‌کند. این قطار یکی از پرسرعت‌ترین قطارها در دنیاست. 

27. مسابقه عجیب!

حقایق جالب درباره ژاپن تمامی ندارد. در ژاپن، یک جشنواره و مسابقه عجیب اجرا می‌شود که در آن کشتی‌گیران سومو با یکدیگر رقابت می‌کنند تا ببینند چه کسی می‌تواند زودتر بچه‌ها را به گریه بیندازد.

28.مصرف بالای قهوه

نوشیدن قهوه در ژاپن آن‌قدر زیاد است که تقریباً 80 درصد از تولید سالانه قهوه جامائیکا هر سال به ژاپن صادر می‌شود. این آمار نشان می‌دهد قهوه محبوب‌ترین نوشیدنی در ژاپن است. 

29.ژاپنی‌ها با فر خوراک‌پزی میانه خوبی ندارند

شاید جالب باشد بدانید که مردم ژاپن به ویژه قدیمی‌ترها خیلی با فر میانه خوبی ندارند و بیشتر از پلوپز استفاده می‌کنند و برنج را در پلوپز می‌پزند.

30.گیشاها

گیشاها

در فرهنگ ژاپن، گِیشاها یا گِیگی‌ها به زن‌هایی گفته می‌شد که برای رقص، آواز و سرگرمی تربیت می‌شدند. گیشاها در واقع هنرمند محسوب می‌شوند و هنر اصلی آن‌ها رقص و موسیقی کلاسیک است. اما نکته جالب این است که اولین گیشاها در واقع مرد بودند. امروزه نیز گیشاهای مرد نیز فعالیت می‌کنند اما تعدادشان کم است. 

31.ممنوعیت سیگار

توکیو اولین شهری بود که در آوریل 2020 ممنوعیت سیگار را اجرا کرد. این در حالیست که اکثر سیاستمداران ژاپنی هنوز هم به تجارت تنباکو علاقه دارند. این یکی دیگر از حقایق جالب درباره ژاپن بود.

32.واردات چوب جنگل‌های آمازون

شاید جالب باشد که بدانید ژاپن بزرگ‌ترین مصرف کننده چوب‌ جنگل‌های بارانی آمازون در جهان است.

33.آیا توکیو گران‌ترین شهر جهان است؟

تصور بیشتر مردم جهان این است که توکیو یکی از گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی است اما در واقع توکیو خیلی هم گران نیست و می‌توانید یک زندگی متوسط داشته باشید. این در حالیست که اوزاکا، دومین شهر بزرگ ژاپن، در فهرست گران‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

34. گران‌ترین ماهی تن جهان 

گران‌ترین ماهی تن جهان در ژاپن به قیمت 3.1 میلیون دلار آمریکا فروخته شد. این ماهی تن در بازار ماهی توکیو مورد معامله قرار گرفت.

35. فین کردن بی‌احترامی تلقی می‌شود

حقایق جالب درباره ژاپن 

یکی دیگر از حقایق جالب درباره ژاپن و فرهنگ این کشور این است که شما نباید در مکان عمومی و در برابر دیگران فین کنید. بنابراین برای تمیز کردن بینی‌تان وقتی سرما خورده‌اید به سرویس بهداشتی یا یک جای خلوت بروید.

36. کوکی خوشبختی

کلوچه خوشبختی یا کوکی اقبال یکی از شیرینی‌های معروف در دنیاست که برای اولین بار در قرن 19 در شهر کیوتو ژاپن پخته شد و بعدا توسط مهاجران ژاپنی به آمریکا صادر شد. برای تهیه این کلوچه از آرد، شکر، وانیل و روغن دانه کنجد استفاده می‌شود. 

سخن پایانی؛ حقایق جالب درباره ژاپن

در این مقاله از مجله سه کلیک با 36 مورد از حقایق جالب درباره ژاپن آشنا شدیم. از بی‌احترامی تلقی شدن فین کردن بینی در مکان عمومی تا تابو بودن خالکوبی و سرنوشت بازمانده کشتی تایتانیک. چه مسافر ژاپن باشید چه برای زندگی بخواهید به این کشور مهاجرت کنید این مقاله به کارتان می‌آید. شما هم اگر تجربه‌ای از زندگی در ژاپن دارید برای ما بنویسید. 

رزرو آنلاین هتل خارجی به راحتی!

نظرات کاربران