taxi in paris france
6 اردیبهشت 1402
پاریس

حمل و نقل در پاریس؛ راهنمای جامع همه گزینه‌های حمل و نقل در پاریس

سفر به پاریس و گشت و گذار در این شهر زیبا و دیدنی، رویای هر گردشگری در دنیا است. این شهر چیزهای زیادی برای ارائه به مسافرانش دارد؛ از مکآن‌های معروف و نمادینی چون برج زیبای ایفل گرفته تا موزه‌هایی در کلاس جهانی مانند موزه لوور، محله‌هایی که کاوش در آن‌ها سیرابتان نمی‌کند، کافه‌هایی که پاریس را به رمانتیک‌ترین شهر دنیا تبدیل کرده‌اند، غذاها و شیرینی‌هایی که طعم‌شان، گشت و گذار در این شهر را شیرین‌تر می‌کند و لیستی که می‌توان خیلی زیاد ادامه‌اش داد! در این مطلب می‌خواهیم رفت و آمدتان در این شهر را نیز آسان‌تر کنیم. با ما همراه شوید، به خیابآن‌های پاریس بیایید و ببینید چه گزینه‌هایی برای حمل و نقل در این شهر وجود دارد.

Tour europe

تور پاریس را رزرو کرده اید؟

حمل و نقل در پاریس

Transportation in Paris

پاریس شهر کوچکی نیست، بنابراین در سفر به این شهر زیبا و دیدنی باید برای رفت و آمدتان برنامه داشته باشید. پیاده‌روی در این شهر خیلی جذاب است اما وسایل مختلفی هم در اختیار شما قرار دارند که اجازه می‌دهند از زیبایی‌های این شهر تمام و کمال بازدید کنید. مترو، اتوبوس، تراموا و تاکسی مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر زیبا پاریس محسوب می‌شوند. 

مناطق مختلف شهر پاریس

قبل از پرداختن به حمل و نقل در پاریس، بد نیست ابتدا با مناطق مختلف این شهر زیبا و دیدنی و تقسیم سیستم حمل و نقل در این مناطق آشنا شویم. پنج منطقه حمل و نقل عمومی در این شهر وجود دارد که به صورت دایره‌ای شکل گرفته‌اند. 

منطقه یک منطقه داخلی است و مرکز شهر را پوشش می‌دهد و همینگونه مناطق تا منطقه 5 به سمت بیرون شهر ادامه پیدا می‌کند. منطقه یک تا سه بیشتر مرکز شهر پاریس را پوشش می‌دهند و بیشتر جاذبه‌های گردشگری شهر هم در همین مناطق وجود دارند. البته بعضی از مناطق مهم شهر برای گردشگران هم خارج از منطقه یک تا سه قرار دارند. برای نمونه فرودگاه اورلی در منطقه 4 شهر پاریس قرار گرفته است و دیزنی‌لند، کاخ فونتن‌بلو و فرودگاه شارل دوگل پاریس در منطقه 5 این شهر زیبا و دیدنی قرار دارند. 

نکته جالب اینکه برخلاف شهری مانند لندن، مناطق تحت پوشش وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس روی قیمت بلیط مترو تاثیری ندارد و صرف نظر از مناطق تحت پوشش می‌توان از یک بلیط تک سفره مترو استفاده کرد. خرید بلیط Visite حمل و نقل در پاریس اما دو گزینه دارد؛ بلیطی که مناطق 1 تا 3 را پوشش می‌دهد و بلیط نوع دوم که مناطق 1 تا 5 را پوشش خواهد دارد، خرید بلیط دوم کمی گران‌تر است. 

گزینه‌های بسیار برای رفت و آمد در اطراف پاریس و در مناطق پنجگانه این شهر وجود دارد. در ادامه هر یک از این گزینه‌های حمل و نقل عمومی را بیشتر بررسی می‌کنیم تا بتوانید متناسب با نیاز خود گزینه مناسبتان را انتخاب کنید. بیشتر این گزینه‌ها، شامل وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس هستند و شما می‌توانید در وب‌سایت https://www.ratp.fr/en/ اطلاعات کامل مربوط به زمان‌بندی حرکت وسایل نقلیه و قیمت بلیط هر یک از این وسایل را ببینید. سایر گزینه‌های حمل و نقل در پاریس شامل تاکسی، اجاره دوچرخه و… است. برای آشنایی بیشتر با هر یک از این گزینه‌ها، با ما در ادامه مسیر همراه باشید.

حمل و نقل در پاریس: مترو

Transportation in Paris

وقتی که می‌خواهیم در مرکز شهر پاریس رفت و آمد کنیم، مترو روش مورد علاقه بسیاری از افراد برای گشت و گذار در این مناطق است. چرا که هم وسیله بسیار سریعی است و هم استفاده از آن از نظر هزینه، مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. برنامه منظمی دارد و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مرکز شهر پاریس را نیز پوشش می‌دهد. سیستم متروی پاریس از 16 خط و 302 ایستگاه تشکیل شده است و در درجه اول مناطق یک و دو این شهر را پوشش می‌دهد. سیستم متروی پاریس به این صورت است که شما در هر کجای این شهر که باشید، ایستگاه مترو خیلی از شما دور نیست. 

گقتیم متروی پاریس از 16 خط تشکیل شده است. هر خط متروی پاریس دارای یک عدد از 1 تا 14 است. دو خط اضافی هم دارای برچسب 3bis و 7bis هستند، این دو خط قبلا از خطوط شاخه‌ای بودند که بعدها تبدیل به دو خط جداگانه شدند. علاوه بر عدد هر خط با رنگ خاصی هم مشخص می‌شود. بیرون از ایستگاه مترو در ورودی هر ایستگاه و در خیابان هم علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد آن ایستگاه به کدام خط یا خطوط خدمات ارائه می‌دهد. شماره هر خط با یک دایره مشخص می‌شود که رنگ آن خط را هم نشان می‌دهد. 

برای مثال اگر بخواهید با مترو از طاق پیروزی به موزه لوور بروید، باید از خط 1 مترو استفاده کنید. این خط با رنگ زرد نشان داده می‌شود. شما باید در نزدیک‌ترین ایستگاه به طاق پیروزی سوار مترو شوید که ایستگاه Charles de Gaulle – Étoile نام دارد. خط 1 از La Defense در غرب تا Chateau de Vincennes در شرق ادامه دارد.

اگر نقشه مترو را بررسی کنید، می‌بینید که برای رفتن از طاق پیروزی به لوور، باید با قطار در جهت Chateau de Vincennes بروید. بنابراین باید علائم خط 1، جهت Château de Vincennes را دنبال کنید.

شما برای ورود به سکو به بلیط هم نیاز دارید. گزینه‌های مختلفی برای تهیه بلیط مترو در پاریس وجود دارد. می‌توانید برای هر سفر، بلیط تک سفره متروی پاریس را به صورت جداگانه خریداری کنید؛ در حال حاضر بلیط تک سفره متروی پاریس، 1.90 یورو قیمت دارد. در همان ایستگاه مترو می‌توانید بلیط تک سفره را خریداری و از آن یک بار برای رفتن به هر منطقه‌ای در پاریس استفاده کنید. با هر بلیط می‌توانید به مدت 2 ساعت در میان خطوط مختلف متروی پاریس سفر کنید.

برای بیشتر از یک سفر، می‌توانید یک بسته 10 بلیطی سفر از طریق متروی پاریس را بخرید که به آن کارنت (carnet) می‌گویند و مقرون به صرفه‌تر هم هست. قیمت این بسته 16.90 یورو است.

توجه داشته باشید که حمل و نقل در پاریس به وسیله مترو در حال حاضر در حال انتقال به یک سیستم الکترونیکی به نام ناویگو ایزی (Navigo Easy) است.

کارت‌های ناویگو ایزی مانند همان بلیط‌های مقوایی کار می‌کنند و هزینه خرید هر کارت 2 یورو است. این کارت‌ها در حال حاضر فقط به صورت حضوری فروخته می‌شوند و امکان خرید آن‌ها به صورت آنلاین وجود ندارد. نکته دیگر اینکه مانند بلیط‌های مقوایی نمی‌توان این نوع بلیط را به اشتراک گذاشت و هر فرد به کارت ناویگو ایزی خود نیاز دارد. 

هر دو این بلیط‌ها یعنی هم کارت ناویگو ایزی و هم بلیط‌های مقوایی را می‌توان از همه ایستگاه‌های مترو و برخی ایستگاه‌های اتوبوس، تراموا و قطار تهیه کرد. در ایستگاه‌های مترو، دستگاه‌های فروش بلیط وجود دارد و این دستگاه‌ها هم پرداخت کارتی و هم نقدی را می‌پذیرند.

نکته جالب توجه اینکه این دستگاه ها چند زبانه نیز هستند، بنابراین می‌توانید هنگام خرید بلیط، زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید. یک گیت بلیط فروشی هم وجود دارد که اگر نخواستید از این دستگاه‌ها استفاده کنید، می‌توانید از آن‌ها بلیط بخرید. همچنین گزینه‌های دیگری هم برای استفاده از مترو پاریس و خرید بلیط مترو وجود دارد، از جمله بلیط های روزانه و چند روزه که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

اینکه کدام یک از این‌ها برای شما بهتر است به نوع حمل و نقلی که قصد دارید در پاریس استفاده کنید و تعداد دفعات استفاده از آن‌ها بستگی دارد. معمولاً در هنگام بازدید از پاریس، بسته 10 بلیطی برای ما خوب کار می‌کند، اما کارت Navigo Easy مقرون به صرفه‌ترین راه برای خرید این بلیط‌ها است. مترو در پاریس از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 5:30 صبح تا 00:40 صبح و جمعه‌ها و شنبه‌ها از ساعت 5:30 تا 1:40 صبح کار می‌کند و شما می‌توانید برای حمل و نقل در پاریس از این گزینه اقتصادی و راحت استفاده کنید.

حمل و نقل در پاریس: اتوبوس

Transportation in Paris

اتوبوس یکی دیگر از اصلی‌ترین راه‌های حمل و نقل در پاریس است؛ حدود 70 مسیر اتوبوس در مرکز این شهر وجود دارند که بیشتر در مناطق 1 تا 3 یافت می‌شوند. شما می‌توانید نقشه کامل مسیر اتوبوس‌های پاریس را از طریق لینک https://www.ratp.fr/en/plans-lignes/plan-des-bus ببینید. 

برچسب‌گذاری مسیرهای اتوبوس در پاریس مانند مترو است و هر مسیر دارای شماره و رنگ است. البته مسیرهای اتوبوس در پاریس بسیار زیاد است و به همین دلیل رنگ‌ها منحصر به فرد نیستند اما هر مسیر عدد مخصوص به خود را دارد. بسته به مسیری که قصد دارید طی کنید ممکن است اتوبوس سریع‌تر از مترو هم باشد، مخصوصا اگر بتوانید اتوبوسی را پیدا کنید که شما را مستقیم و بدون نیاز به عوض کردن خطر به مقصدتان برساند و آن را جایگزین مسیر غیرمستقیم مترو کنید. استفاده از اتوبوس مزایای دیگری هم دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که برخلاف مترو اگر از اتوبوس برای رفت و آمد استفاده کنید، دید بسیار خوبی به شهر دارید و می‌توانید به تماشای شهر زیبا و دیدنی پاریس هم بنشینید.

مشکل رفت و آمد با اتوبوس در برابر مترو، ترافیک است. حتی اگر بسیاری از مسیرها خط ویژه برای اتوبوس داشته باشند هم باز ترافیک عاملی است که در استفاده از اتوبوس باید به آن توجه کرد. 

برای استفاده از اتوبوس در پاریس، فقط کافی است در منطقه‌ای که هستید یک ایستگاه اتوبوس پیدا کنید. هر ایستگاه دارای علامتی است که نشان می‌دهد در کدام مسیرها خدمات ارائه می‌دهد. همچنین برخی ایستگاه‌ها دارای تابلویی الکترونیکی هستند که زمان ورود اتوبوس‌ها را به ایستگاه نشان می‌دهد.  

توجه داشته باشید که بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس فقط درخواستی هستند، یعنی در صورت درخواست شما اتوبوس‌ها توقف می‌کنند. بنابراین وقتی اتوبوس خود را نزدیک می‌بینید، حتماً با علامت دادن به راننده نشان دهید که می‌خواهید سوار شوید. معمولاً اینکه دستتان را بلند کنید، کفایت می‌کند و راننده متوجه خواهد شد.

برای استفاده از سیستم اتوبوس پاریس می‌توان از همان بلیط‌های مترو استفاده کرد و بنابراین کرایه‌ها یکسان است. می‌توانید یک بلیط یا یک بسته ده تایی بخرید. وقتی سوار اتوبوس می‌شوید، باید بلیط خود را روی دستگاه تأیید کنید و ضمنا آن را تا پایان سفر نگه دارید. اگر از کارت Navigo Easy هم استفاده می‌کنید، باید آن را روی دستگه بنفش گردی که مخصوص این کارت است، تأیید کنید.

می‌توانید از بلیط پاریس ویزیت هم در اتوبوس‌ها استفاده کنید، این کارت نیازی به تایید ندارد و فقط باید در پایان سفر آن را به راننده نشان دهید. اگر هم در هنگام سوار شدن به اتوبوس بلیط ندارید، نگران نباشید! می‌توانید با پرداخت 2 یورو از راننده بلیط بخرید که البته گران‌تر است و سعی کنید قبل از سوار شدن بلیط‌تان را خریده باشید.

خدمات حمل و نقل با اتوبوس در پاریس به طور کلی از ساعت 5:30 صبح شروع می‌شود و تا نیمه شب ادامه دارد. در پاریس اتوبوس‌های شبانه هم وجود دارند که به نام Noctiliens شناخته می‌شوند و خدمات محدودی را در طول شب ارائه می‌دهند. بنابراین اگر تا دیر وقت بیرون بودید و ساعت کار مترو نیز تمام شده بود، این وسیله نیز می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد، البته با این فرض که بتوانید مسیری را پیدا کنید که شما را به مقصدتان برساند.

حمل و نقل در پاریس: RER و خطوط قطار

RER

علاوه‌بر خدمات مترو، یک شبکه ریلی نیز در سراسر پاریس وجود دارد که به قطارهای RER و یک سری خطوط قطار دیگر تقسیم‌بندی می‌شود. هم قطارهای RER و هم قطارهای دیگر، عمدتاً بخش‌های حومه شهر را به مرکز شهر متصل می‌کنند. در مرکز شهر آن‌ها زیرزمینی حرکت می‌کنند و برخی از آن‌ها ایستگاه‌های مشابهی با متروی پاریس دارند، بنابراین مهم است که بتوانیم بین خطوط مترو و قطار تفاوت قائل شویم.

قطار پاریس دارای پنج خط RER است که از A تا E برچسب گذاری شده‌اند. 8 خط غیر RER هم وجود دارد که خطوط H، J، K، L، N، P، R و U هستند. خطوط RER با یک حرف در داخل یک دایره مشخص می‌شوند که هم طرح دایره و هم حرف، یک رنگ منحصر به فرد دارد. مثلا خط A RER دارای یک حرف قرمز A در داخل یک دایره قرمز با پس زمینه سفید است. این طر معمولاً با حروف RER  به رنگ آبی در داخل یک دایره آبی همراه است، تا واقعاً مشخص شود که این یک خط RER است. در تصویر زیر می‌توانید این علائم را مشاهده کنید.

خطوط قطار غیر RER هم با علائمی مشابه از نظر طراحی مشخص می‌شوند، اما به جای دایره، طرحی مربع شکل دارند.

ایستگاه‌های قطار در مرکز شهر پاریس بسیار کمتر از ایستگاه‌های مترو هستند، بنابراین بیشتر سفرها برای رفتن به جاذبه‌های این شهر احتمالاً به وسیله مترو انجام می‌شود تا RER یا دیگر خطوط قطار؛ با این حال، زمان‌هایی هست که مسافران پاریس بهتر است از یکی از این خطوط قطار استفاده کنند. به عنوان مثال، ساده‌ترین راه برای رسیدن به ورسای از مرکز شهر، استفاده از خط C RER است.

 سایر مقاصد محبوبی که برای رسیدن به آن‌ها از قطار استفاده می‌کنند، فرودگاه شارل دوگل پاریس است که برای رسیدن به آن از RER B استفاده می‌کنند و دیزنی لند پاریس هم مقصد محبوب دیگری است که برای رفتن به آن می‌توان از خط RER A استفاده کرد.

بلیط برای RER بسته به جایی که می‌روید متفاوت است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فقط برای سفر به داخل منطقه یک، می‌توانید از بلیط استاندارد مترو استفاده کنید. اگر مقصدتان خارج از این منطقه است، به یک بلیط متفاوت با علامت iledeFrance نیاز خواهید داشت.

تفاوت بین بلیط مترو (سمت چپ) و بلیط iledeFrance (راست) را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

برای سفر با قطارهای RER هم می‌توانید از کارت ویزیت پاریس استفاده کنید. در زمان استفاده از این کارت‌ها، مناطقی که قصد سفر به آن را دارید به خوبی بررسی کنید. خبر خوب این است که می‌توانید بلیط‌های جداگانه‌ای برای مقاصد خاص خریداری کنید. دستگاه‌های بلیط در تمام ایستگاه‌های مترو و RER قادر به صدور بلیط RER و مترو هستند. این دستگاه‌ها برای مثال اگر ورسای را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید، بلیط IledeFrance صحیح را برای سفر به شما می‌دهند.

حمل و نقل در پاریس: تراموا

پاریس گزینه‌های حمل و نقل ریلی زیادی دارد! علاوه بر مترو، RER و خطوط راه آهن استاندارد حومه، 10 خط تراموا نیز در این شهر موجود است. تراموا در واقع قدیمی‌ترین شبکه راه‌آهن حمل و نقل عمومی در پاریس است و قدمت آن به سال 1852 برمی‌گردد. تا سال 1914 یک سیستم تراموا کاملاً برقی در این شهر موجود بود و بیش از 100 خط تراموا در پاریس وجود داشت!

تراموا در دهه 1990 در پاریس دوباره ظاهر شد و امروزه 10 خط تراموا در این شهر وجود دارد که اکثر آن‌ها در حومه پاریس هستند. بنابراین اکثر بازدیدکنندگان مرکز شهر بعید است از تراموا استفاده کنند. برای استفاده از تراموا هم می‌توان از همان بلیط خطوط مترو استفاده کرد.

ایستگاه تراموا روی زمین قرار دارد و از سیستم علامت‌گذاری مشابه RER استفاده می‌کند. هر یک از خطوط تراموا، شماره و رنگ مخصوص به خود را دارند و به صورت دایره‌ای مطابق با رنگ خط نمایش داده می‌شوند. پیشوند این دایره آبی، حاوی حرف T است. برای نمونه، Tramway 7 دارای نماد زیر خواهد بود.

بلیط‌های تراموا را می‌توانید در ایستگاه‌های تراموا و مترو، برخی از ایستگاه‌های اتوبوس و ایستگاه‌های RER خریداری کنید.

حمل و نقل در پاریس: تاکسی

مانند دیگر شهرهای جهان، پاریس هم سیستم تاکسیرانی بسیار گسترده‌ای دارد. خدمات تاکسی در پاریس به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: تاکسی‌هایی که می‌توانید در خیابان یا ایستگاه‌های تاکسی از آن‌ها استفاده کنید و شرکت‌های کرایه خصوصی تاکسی.

اولی خدمات مشخصی را با قیمت ثابت برای بعضی مسیرها، در سراسر شهر ارائه می‌دهد. تاکسی‌های پاریس علامت گذاری شده‌اند و یک چراغ روی سقف آن‌ها قرار دارد؛ اگر این چراغ سبز باشد، یعنی تاکسی برای کرایه در دسترس است، اما اگر کهربایی بود یعنی در دسترس نیست.

دقت داشته باشید اگر می‌خواهید تاکسی بگیرید به ویژه در مکان‌هایی چون فرودگاه و ایستگاه قطار، همیشه به ایستگاه رسمی تاکسی بروید. 

حمل و نقل در پاریس: سایر گزینه‌ها

پاریس همچنین دارای شرکت‌های اشتراک‌گذاری سواری، از جمله برنامه‌های اشتراک‌گذاری جهانی محبوبی مانند اوبر هم هست. یکی از این سرویس‌ها  که قیمت مناسبی هم دارد، Free Now است.

سیستم حمل و نقل در پاریس قایق رودخانه‌ای هم دارد؛ رود سن درست تا مرکز پاریس امتداد دارد و مستقیماً از تعدادی از جاذبه‌های اصلی این شهر، از جمله برج ایفل، موزه لوور و نوتردام عبور می‌کند. بنابراین می‌توانید با قایق رودخانه‌ای هم در اطراف پاریس بگردید.

همچنین یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای رفت و آمد در پاریس، دوچرخه سواری است. تعدادی طرح کرایه دوچرخه در پاریس وجود دارد که بزرگترین آن‌ها Vélib’ Métropole است. این طرح از سال 2007 شروع به کار کرده است و روزانه ده‌ها هزار دوچرخه از طریق آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

حمل و نقل در پاریس بسیار راحت است و در این شهر وسایل حمل و نقل عمومی بسیاری وجود دارند که مسافران را به راحتی به مقصد موردنظرشان می‌رسانند. مترو، اتوبوس، تراموا و تاکسی از جمله محبوب‌ترین این وسایل هستند.

بلیط هواپیما پاریس را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران