Deichstraße

با بهترین ساختمان ‌های هامبورگ آشنا شوید!

معماری هامبورگ، دقیقا مانند رستوران‌های آن، برگرفته از دریاست. آن‌ها الگوبرداری از عناصر دریا را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساختمان‌ های قدیم و جدید خود آورده‌اند. ساختمان اداری Dockland، Elbberg، ساختمان آجری Elbphilharmonie و معروف ‌ترین ساختمان ‌های هامبورگ که از حملات هوایی جنگ جهانی دوم جان سالم به در برده‌اند؛ از جمله Rathaus، کلیسای St. Michael’s و برجسته‌ترین نمونه اکسپرسیونیسم آجری دهه 1920، یعنی Chilehaus. در طول این مقاله به معرفی 10 مورد از بهترین ساختمان ‌های هامبورگ می‌پردازیم. همراه ما باشید.

برای خرید بلیط هواپیما تهران هامبورگ از سایت سه کلیک؛ همین حالا اقدام کنید!

Rathaus

Rathaus

یکی از بهترین ساختمان‌ های هامبورگ Rathaus است. این تالار پرآذین، به‌سبک معماری نئورنسانس ساخته شده و با تاریخ پرافتخار و پررونق شهر هم‌خوانی دارد. این تالار، بین سال‌های 1886 تا 1897 در قلب Altstadt ساخته شد و نمایانگر ثروت و حاکمیت هامبورگ بر اروپای شمالی به شمار می‌آید.  این تالار، هنوز هم دفتر شهردار هامبورگ به حساب می‌آید و جلسات پارلمان و سنا در اتاق‌های آن برگزار می‌شود. این جاذبه دیدنی، برجی به ارتفاع 112 متر با 436 پله دارد؛ هم‌چنین، بدون احتساب مساحت رستوران Ratsweinkeller، 17000 متر مربع مساحت دارد. بالکن آن نیز با الهه‌هایی که نشان شهر هامبورگ بوده، تزئین شده است.

آدرس:

Rathausmarkt 1, 20095 Hamburg

ساعت فعالیت:

7 صبح تا 8 شب

شماره تلفن:

428312064 40 49+

وب‌سایت:

http://www.hamburg.de/rathaus/

St. Michael’s Church

یکی دیگر از بهترین ساختمان ‌های هامبورگ St. Michael’s Church است. این کلیسا، در لفظ عامیانه به‌نام کلیسای میشل شناخته می‌شود. کلیسای میشل، بزرگ‌ترین و مشهورترین کلیسای هامبورگ بوده و با گنجایش 2500 نفر، یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های باروک پروتستانی‌ست که با کمال میل عظمت و جنبش باروک کاتولیک را نشان می‌دهد. شبستان این مکان دیدنی، با دیوارهای سفید، قاب‌بندی‌‌های گچ‌کاری‌شده، منبر مرمری و ستون‌های با تزئینات طلایی مزین شده است. ناقوس کلیسای میشل نیز، یکی از بهترین مناظر شهر هامبورگ را ارائه می‌دهد؛ هم‌چنین، صدای زنگ آن نیز در ساعت 9 صبح دوشنبه‌ تا شنبه و 12 ظهر یک‌شنبه به گوش می‌رسد.

آدرس:

Engl. Planke 1, 20459 Hamburg

شماره تلفن:

376780 40 49+

وب‌سایت:

https://www.st-michaelis.de/

Chilehaus

Chilehaus

یکی دیگر از بهترین ساختمان ‌های هامبورگ Chilehaus است. این ساختمان، 10 طبقه ارتفاع داشته و مساحتی نزدیک به 6000 متر مربع را در بر گرفته است. Chilehaus، یکی از متمایزترین ساختمان‌ ها و نمونه درجه‌یک معماری اکسپرسیونیسم آجری به شمار می‌آید که در دهه 1920 در آلمان و هلند شکوفا شد. این ساختمان، بین سال‌های 1922 تا 1924، و توسط نجیب‌زاده‌ای که ثروتی در شیلی به دست آورده بود، ساخته شد و به گل سرسبد هامبورگ، پس از جنگ جهانی اول تبدیل شد. این مکان دیدنی، نبش دو خیابان واقع شده و طراحی آن شبیه به یک کشتی اقیانوس‌پیماست؛ دو بال آن در امتداد خیابان‌های Pumpenstrasse و Niedernstrasse شده و در نوک پره‌مانند خارق‌العاده‌ای به‌هم می‌رسند؛ این تیزترین زاویه‌ایست‌ که معماری به خود دیده است.

آدرس:

Fischertwiete 2A, 20095 Hamburg

ساعت فعالیت: همه‌روزه 24ساعته

شماره تلفن:

349190 40 49+

وب‌سایت:

https://www.chilehaus.de/de/Auf-einen-Blick.html

Elbphilharmonie

یکی دیگر از بهترین ساختمان ‌های هامبورگ Elbphilharmonie است. Elbphilharmonie، در شبه‌جزیره‌ای در منطقه HafenCity قرار دارد. این ساختمان آجری قرمزرنگ، که توسط Herzog & de Meuron، در دهه 1960 طراحی شده، از زمان گذشته تا حال، بزرگ‌ترین انبار هامبورگ به شمار می‌آید. این جاذبه دیدنی، در بلندترین قسمت خود به 108 متر می‌رسد و شامل 3 سالن کنسرت، یک هتل، آپارتمان‌های مسکونی، غذاخوری‌های مختلف و یک سکوی تماشای عمومی‌ست. از دیگر مشخصات ساختمان Elbphilharmonie می‌توان به نمای موج‌دار و 1000 پانل پنجره منحنی در نما که انعکاس رودخانه و بندر هامبورگ را در خود می‌نمایاند اشاره کرد.

آدرس:

Platz d. Deutschen Einheit 4, 20457 Hamburg

شماره تلفن:

3576660 40 49+

وب‌سایت:

https://www.elbphilharmonie.de/de/

Dockland Office Building

Dockland Office Building

یکی دیگر از معروف ‌ترین ساختمان ‌های هامبورگ Dockland Office Building است. این ساختمان اداری که روی یک شیار باریک در کرانه شمالی رودخانه Elbe، روبه‌روی ترمینال هامبورگ قرار دارد، دروازه بندر را مشخص می‌کند. این سازه باشکوه معماری، به‌وضوح شبیه یک کشتی‌ست. Dockland با شکل لوزی فولادی با زوایای تند 40 درجه و شیشه‌هایی با زاویه 66 درجه، پلکان‌هایی دارد که از شیب ساختمان بالا می‌رود تا به سکوی پشت‌بام منتهی شود و منظره‌ای تماشایی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد.

آدرس:

Van-der-Smissen-Straße 9, 22767 Hamburg

ساعت فعالیت:

دوشنبه تا جمعه: 2 بعدازظهر تا 10 شب

شنبه‌ها و یک‌شنبه‌ها: 2 بعدازظهر تا 8 شب

Deichstraße

بهترین ساختمان ‌های هامبورگ در خیابان Deichstraße قرار دارند. Deichstraße که در Altstadt هامبورگ واقع شده، برخی از قدیمی‌ترین ساختمان ‌های باقی‌مانده در شهر را در خود جای داده است. در سال 1842، آتش‌سوزی عظیمی در Deichstraße 42 رخ داد، اما باد شعله‌های آتش را به سمت شمال سوق داد و انتهای جنوبی خیابان در امان ماند. در طول قرن هفدهم و هجدهم، قبل از ساخت ساختمان‌های speicherstadt که در حال حاضر بزرگ‌ترین منطقه انبار در جهان به حساب می‌آید، ساختمان‌های آجری قرمزرنگ Deichstraße بسیاری از خانه‌ها، دفاتر و انبارهای تجار ثروت‌مند هامبورگ را در خود جای داده بود. امروزه، خیابان Deichstraße دارای چندین کافه و رستوران است که آن را به یک توقف‌گاه محبوب بین Altstadt و Speicherstadt تبدیل کرده است.

Speicherstadt

Speicherstadt

بهترین ساختمان‌ های هامبورگ در منطقه Speicherstadt قرار دارند. این منطقه، نه‌تنها دارای یک ساختمان، بلکه دارای مجموعه‌ای عظیم از ساختمان‌ های آجری قرمزرنگ بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. Speicherstadt به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه انبار در جهان به شمار می‌آید. این منطقه، با طول 1.5 کیلومتری که بین Altstadt و Hafen City قرار دارد، گواهی دیگری بر تاریخ‌چه استقلال و قدرت دریایی افتخارآمیز هامبورگ بوده که بین سال‌های 1883 و 1927، به‌عنوان منطقه‌ای بدون گمرک برای ذخیره و انتقال کالا ساخته شد. Speicherstadt، توسط دو کانال خطی و با مقیاس و طراحی هوشمندانه‌اش، امکان دسترسی ساختمان‌های چندطبقه را به آب و زمین فراهم می‌کند. منظره این منطقه در شب خیره‌کننده است؛ چرا که همه‌جا تاریک می‌شود و فقط نورهای نقطه‌ای و چراغ‌های تراس‌های ساختمان‌ها روشن می‌ماند و انعکاس آن‌ها در آب واقعا رمانتیک است.

Flakturm IV

یکی دیگر از بهترین ساختمان ‌های هامبورگ Flakturm IV است. این ساختمان، از حملات هوایی جان سالم به در برده است. ساختمان بتنی Flakturm IV و برج‌های مشابه خود در وین و برلین، در طول جنگ جهانی دوم، به‌عنوان پناه‌گاهی برای حملات هوایی ساخته شد؛ به همین دلیل فضای داخلی متراکم و غارمانندی دارد. بسیاری از این ساختمان ‌ها که سالم باقی مانده، بلااستفاده و خالی ماندند و به‌قدری متراکم ساخته شده بودند که تخریب آن‌ها بسیار هزینه‌بر بود؛ اما Flakturm IV از این ماجرا مستثنی بود. در حال حاضر Flakturm IV دارای یک مدرسه موسیقی، فروش‌گاه ساز و کلوپ محبوب شبانه Übel & Gefährlich است. هم‌چنین، تیمی از معماران نیز، مجوز برنامه‌ریزی برای ساختن یک باغ در پشت‌بام پلکانی بالای برج را اخیرا دریافت کرده‌اند؛ تا بدین صورت نماهای 360 درجه‌ای از شهر را به بازدیدکنندگان نشان دهند.

آدرس:

Feldstraße, 20359 Hamburg

ساعت فعالیت:

همه‌روزه 24ساعته

وب‌سایت:

https://www.hamburg.de/sehenswuerdigkeiten-erlebnis/10445612/bunker-feldstrasse/

Elbberg Campus

Elbberg Campus

یکی دیگر از معروف ‌ترین ساختمان‌ های هامبورگ Elbberg Campus است. این ساختمان معاصر، در سال 2005، توسط هادی تهرانی، معمار ایرانی-آلمانی‌تبار طراحی و تکمیل شد. ساختمان Elbberg، هم‌چون جواهری‌ست که بر فراز رودخانه Elbe در Altona قرار دارد. این ساختمان، یک مجتمع تجاری-مسکونی با کاربری گوناگونی‌ست که آپارتمان‌های مسکونی و دفاتر تجاری را در خود جای داده است. تراس‌های شیب‌دار و پلکانی آن نیز، مسیر پارک Altonaer Balkon به اسکله و چشم‌اندازهای بی‌نظیری از بندر را نشان می‌دهد. این ساختمان نیز از عناصر دریایی الهام گرفته و عرشه‌های چوبی فراوان آن، تداعی‌کننده یک کشتی کانتینری‌ست.

آدرس:

Elbberg 6a, 22767 Hamburg

Cinnamon Tower

یکی دیگر از بهترین ساختمان ‌های هامبورگ Cinnamon Tower است. این برج، جزو تازه‌واردهای دیدنی هامبورگ به شمار می‌آید؛ چرا که در سال 2015 تکمیل شده است. برج Cinnamon، با 10 آپارتمان توسط Wilson و Bolles در قلب بندر طراحی شده است. این برج، پلانی بسیار باریک و فشرده دارد؛ به‌طوری که مساحتی برابر با 13 در 16 متر دارد. البته باید توجه داشت که برخلاف باریکی و فشردگی فضای داخلی آن، نمای برج بسیار مورداستقبال گردشگران قرار گرفته است؛ نمای برج Cinnamon با پنل‌های آلومینیومی در سایه‌های رنگی مختلف، به‌شکل آهن زنگ‌زده و با پالت رنگی گرم، کنار هم قرار گرفته و نمایی خیره‌کننده به آن بخشیده است.

آدرس:

Osakaallee 10, 20457 Hamburg

در آخر

ساختمان ‌های هامبورگ، با معماری بی‌نظیر با الهام از عناصر دریایی، سهم زیادی را در زیباسازی شهر ایجاد کرده است. برخی از آن‌ها نمایی قوس‌دار داشته و امواج دریا را تداعی می‌کند، برخی دیگر نمایی آینه‌کاری داشته و تصویر دریا را منعکس می‌کند، برخی از آن‌ها نیز از حملات هوایی هامبورگ جان سالم به در برده است. در طول این مقاله شما را با معروف ‌ترین ساختمان‌ های هامبورگ آشنا کردیم. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نظرات کاربران